Omdat mijn GTiT zo lekker schakellui rijdt, dwz ik rij regelmatig 50-60 in zijn 4 door de stad, en ik bedacht had dat 120 in een 6e versnelling ook makkelijk moet kunnen….. was ik vandaag weer eens aan het filosoferen over een 6 bak.
De bak die er nu in zit met er toch een keer uit want ik ben er niet geheel tevreden over.
Bij DS-en is het tegenwoordig mogelijk om een 5e versnelling op een hydrolique te bouwen. Bij de SM is het ook wel eens gedaan om een 6e versnelling erbij te zetten. Is zoiets ook practisch uitvoerbaar bij een CXbak?
CX GTi Turbo 2 - All Black












































Totaal aantal Berichten: 27973
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Op het forum heeft ook iemand een BX 16v voorzien van een 6 bak
Wellicht niet helemaal een vergelijking, maar misschien leuk om even te weten.
ik heb werkelijk geen idee of CX en BX bakken enigzins op elkaar lijken en hoe dat zit met de krachten die verdeeld moeten worden…..
CX GTi Turbo 2 - All Black














































Totaal aantal Berichten: 43413
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
BX en CX bakken lijken NIET op elkaar
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
wellicht heeft het zin om de eindoverbrenging te verlengen? Dan worden alle versnellingen langer.
Er is volgens mij een topic waar de diverse CX bakken worden besproken, met daarin details over de tandwielen en hun verhoudingen.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Ik denk dat je in een CX te weinig plek hebt om de bak langer te maken voor een 6-bak.
Een BX is gemakkelijker, je neemt een 6-Bak uit een peugeot ( geleverd in een sportief model, ik dacht de 306 2ltr S of zo), dat lukt nog wel.
je kan natuurlijk proberen een modernere 6-bak in je CX te krijgen, maar dan heb je toch een adapterplaat nodig tussen de motor en de bak.
Dus om rustig te rijden: verander de overbrengingsverhoudingen: Ik dacht dat de “langste” bakken in een CX uit een Turbo Diesel komen.
groet,
To err is human, not to err is divine.
ik wil geen langere bak. Ik wil alleen een 6e versnelling erbij.
Ik (weet wel dat ik weer veel noten op mijn zang heb) wil gewoon ook snel kunnen wegzijn bij het verkeerslicht als de gelegenheid zich aandoet…..
een adapterplaatmaken zorg voor meer ruimte tussen de bak en het blok. interessanter is , wanneer dat kan om van 2 koppelingshuizen 1 te maken.
Ik begreep dat in C5en 6 bakken zitten….... Zijn die kwa afmetingen toevallig korter dan van een Cx?
CX GTi Turbo 2 - All Black














































Totaal aantal Berichten: 43413
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Een BX bak kan géén 300 nm koppel aan, dat is door Mpostma al bewezen toen hij een 2.1 TD aan een bx bak hing, en die heeft 230nm… Die bak spatte gewoon uit elkaar
Dus, de bx bak valt af. Te lichte lagers en diff.
Dan de C5 bak: die kan makkelijk 300 nm aan. Maar is tamelijk lomp en groot, daarbij heeft ie geen ruimte om de nokkenas door het koppelingshuis te laten komen en dus kun je de pouly ook niet kwijt, dus geen aandrijving van waterpomp, hd pomp, airco, dynamo etc etc…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
komt er dus op neer dat nieuwe primaire en secundaire as tezamen met een complete set tandwielen gemaakt moeten worden om het werkelijkheid te kunnen laten worden?
CX GTi Turbo 2 - All Black














































Totaal aantal Berichten: 43413
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat klopt. En omdat het kroonwiel en pignon op elkaar geslepen worden bij de fabrikage moet je dus een een kroon én pignon laten maken, want het pignon zit vast op de secundaire bakas.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
mmm Dat project kan dan nog even in de ijskast….
CX GTi Turbo 2 - All Black