Rem en stuurbekrachtiging troubles
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7097
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 11 september 2004 06:57 PM

Sinds kort hebben we wat probleempjes met de geliefde Xant, namelijk:
Niet altijd maar af en toe weigert de stuurberkrachtiging of komt te laat in.
Hetzelfde geldt voor de rembekrachtiging.
Ik heb de Hydro olie nagekeken en die schuimt heel erg bovendien lijkt de kleur meer op geel dan op groen.
De voorkant van de dynamo(aan de neuszijde) is vochtig van Hydro olie, maar dat kan ook van een vorig lekkage zijn.
Onder de dynamo zit nog iets(pomp o.i.d?) die ook vochtig is.
Op een avond hebben we de auto neergezet(duh) en de volgende ochtend, je raadt het al, lag er een flinke plas LHM ter hoogte van de dynamo.
Wat mij zelf opviel is dat het rempedeaal al half weggezakt is en je hem erg makkelijk tot de bodem trapt.
Kan iemand mij vertellen waar ik naar moet zoeken of weet iemand wat het kan zijn?

Ik zat zelf te denken aan de HD pomp bijv.

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
Eric Vertogen
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1400
Geregistreerd: 10-03-2004

Gepost: 12 september 2004 12:34 AM
  [ # 1 ]

LHM dient om de 60.000 km vervangen te worden. Als ik al hoor dat de kleur niet meer groen is, dan is het in ieder geval de hoogste tijd voor vervanging van de LHM. Door vervuilde LHM kunnen lekkages en storingen optreden aan het hydraulisch circuit.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25397
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 13 september 2004 02:08 PM
  [ # 2 ]

hoofdbol leeg?

Vervang eerst je LHM maar eens.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7097
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 13 september 2004 02:35 PM
  [ # 3 ]

Sinds gister komt de auto ook moeilijk omhoog.
Mijn pa gaat vandaag of morgen even langs een specialist, die zullen wel vaker dit soort mankement tegen komen.

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
Eric Vertogen
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1400
Geregistreerd: 10-03-2004

Gepost: 13 september 2004 03:34 PM
  [ # 4 ]
Simpele Ziel schreef:

Sinds gister komt de auto ook moeilijk omhoog.
Mijn pa gaat vandaag of morgen even langs een specialist, die zullen wel vaker dit soort mankement tegen komen.

Hoogte wordt afgeregeld door de hoogteregelaars voor en achter. Deze kunnen vervuild zijn door te lang rijden met vervuilde LHM.
Een flink aantal malen gymnastieken (omhoog en omlaag met de auto) kan het weer enigszins gangbaar maken.

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7097
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 13 september 2004 03:42 PM
  [ # 5 ]

Tsja, ik heb ook nog gedacht aan de hydroliek verdeler.
Mocht het de hoogteregelaar zijn dan merk je dat toch niet in de stuurbekrachtiging en rembekrachtiger?

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 13 september 2004 07:28 PM
  [ # 6 ]

Schuimende LHM = lekke bol of een ander lek waardoor er lucht in het systeem komt. Daarom komt hij ook slecht omhoog omdat je lucht/gas samen kan persen en zo heeft hij te weinig druk.

Bezoekje aan de specialist kan zeker geen kwaad

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
Eric Vertogen
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1400
Geregistreerd: 10-03-2004

Gepost: 13 september 2004 08:22 PM
  [ # 7 ]
Willem schreef:

Schuimende LHM = lekke bol of een ander lek waardoor er lucht in het systeem komt. Daarom komt hij ook slecht omhoog omdat je lucht/gas samen kan persen en zo heeft hij te weinig druk.

Bezoekje aan de specialist kan zeker geen kwaad

Dit geeft een totaal nieuwe kijk op de hydrauliek, maar mijn inziens volslagen nonsens. De druk in het systeem is zo hoog dat er wel LHM uit kan spuiten, maar dus geen lucht tegenin kan gaan.
Schuimvorming komt door hele oude LHM. Oude LHM zorgt voor talloze problemen in het hydraulische systeem. Hoogteregelaars zijn de laagste punten in het systeem waardoor die al snel dichtslippen door vervuilde LHM.
Het verdeelblok heeft ook snel last van vervuiling door de kleine openingen. Dit gaat dan lekken.
Ververs de LHM. Kies misschien eerst eens voor de spoelolie en onderhoud het hydraulisch systeem zoals voorgeschreven. Als je dit doet, zul je weinig tot geen problemen hebben met het systeem.

Profiel  
 
Ben de Hoog
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 90
Geregistreerd: 06-10-2004

Gepost: 20 juni 2005 03:38 AM
  [ # 8 ]

Komt bekend voor. Bij mijn BX 19 TZI haperde de stuurbekrachtiging tijdens de eerste kilometers. Door je stuur in de juiste positie te houden behoudt je de goede koers, maar de krachten in je stuur veranderen iedere seconde….wel niet, wel niet…... Achteraf was het opgelost op het moment dat ik de snaar wat strakker had gezet. Maar buiten dat heb ik ook de LHM vervangen ed, hoewel ik denk dat de snaar de oplossing was.

Profiel  
 
voge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3508
Geregistreerd: 16-02-2005

Gepost: 25 juni 2005 08:59 PM
  [ # 9 ]

haperende stuurbekrachtiging is volgens mij bijna altijd een vervuilingskwestie. (hoewel een slippende snaar natuurlijk ook niet echt een positieve invloed heeft hoor!) Een vervuild LHM systeem is echt erg onvoorspelbaar…

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook