Horten en stoten bij 3/4 lege tank
Snoekie69
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 80

Gepost: 01 maart 2009 10:58 AM

Hoi allen,

Bij mijn CX20TRE heb ik nu twee maal meegemaakt dat bij een 3/4 lege tank de wagen flink begint te stotteren gedurende het rijden (uiteindelijk afslaan motor). De motor is op bedrijfstemperatuur. De eerste keer heb ik de wegenwacht laten komen. De monteur heeft de de carburateur opengemaakt; e.e.a. zag er goed uit, een beetje schoongemaakt. Probreem opgelost. Gisteren weer hetzelfde euvel; gelukkig was er een benzine station in de buurt waar ik de wagen kon voltanken (er moest 40ltr bij). Hierna geen probremen meer.

Wellicht kan iemand me op weg helpen om dit lastige probleem op te lossen. Ik moet het zoeken in de benzine toevoer, denk ik.

Alvast bedankt voor de tips.

Groet,
Marcel

Déesse - Alleen de naam al…...

Profiel  

Laurensvzb
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 619

- C5 X Hypnos
Gepost: 01 maart 2009 11:32 AM
  [ # 1 ]

Heb zelf ook dezelfde symptomen gehad. Bij mij was het eerst een vieze carb, wat bij jou dus niet het geval kan zijn. Daarna soms last gehad van een bevroren carb, maar daar lijkt het onderhand wat warm voor te worden. Misschien je brandstofpomp die zijn beste tijd gehad heeft, dat als je tank driekwart leeg raakt er te weinig druk op het systeem staat? Hoe schoon is je benzinefilter nog, misschien dat deze wat roet in het eten gooit.

Ex: CX 22 TRS, CX 25 GTi Turbo 2
Huidig: C5 X Hypnos

Profiel  

wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 8480

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 01 maart 2009 11:51 AM
  [ # 2 ]

Dat zijn dan toch dingen die voorkomen bij elke inhoud van de tank, lijkt me.

Naar aanleiding van dat draadje over de SM van sans-pareil moest ik denken aan het vacuüm trekken van de tank. Ook een mogelijkheid misschien.

Profiel  

Tinfoil
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1282

Gepost: 01 maart 2009 12:55 PM
  [ # 3 ]

als de auto langere tijd heeft stilgestaan voordat jij ermee ging rijden, kan het ook nog zo zijn dat er een berg rommel in je tank zit, dat in de weg zit als de tank leeg raakt ...

ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250

Profiel  

PBuijsman
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 314

- SM 2,7 IE
Gepost: 01 maart 2009 02:06 PM
  [ # 4 ]
Tinfoil schreef:

als de auto langere tijd heeft stilgestaan voordat jij ermee ging rijden, kan het ook nog zo zijn dat er een berg rommel in je tank zit, dat in de weg zit als de tank leeg raakt ...

Precies, en bij mij bleek dat water te zijn.

Gutta cavat lapidem…

Profiel  

Venzo
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 107

Gepost: 01 maart 2009 03:27 PM
  [ # 5 ]

Het vacuüm trekken lijkt mij ook waarschijnlijk. Heb dat een keer gehad met een Renault 6. Als je dan de tankdop voorzichtig loshaalt dan hoor het gesis van de lucht die naar binnen wil. Tankdop los, starten, lopen.
Heeft jouw model ook een terugvoerleiding om het teveel aan brandstof weer terug naar de tank te laten lopen? Misschien issie verstopt?

Profiel  

Laurensvzb
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 619

- C5 X Hypnos
Gepost: 01 maart 2009 03:56 PM
  [ # 6 ]

Zou het niet zo kunnen zijn omdat je het pas twee keer hebt meegemaakt dat het puur toeval was dat je het probleem kreeg bij een driekwart lege tank? Doet het probleem zich ook na een bepaalde tijd dat je in de auto zit voor?

Ex: CX 22 TRS, CX 25 GTi Turbo 2
Huidig: C5 X Hypnos

Profiel  

Snoekie69
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 80

Gepost: 02 maart 2009 10:35 AM
  [ # 7 ]

Hoi,

Allereerst bedankt voor de reacties. Het probleem doet zich voor als ik al een poosje onderweg ben. In eerste instantie een klein hikje en dan een paar kilometer verder begint het. Het vacuumtrekken klinkt logisch. Ik zal diverse zaken volgend weekend eens nakijken.

Groet,
Marcel

Déesse - Alleen de naam al…...

Profiel  

Ami8
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 347

- Ami 8 berline
- CX 20 Familiale
Gepost: 02 maart 2009 12:09 PM
  [ # 8 ]

Sluit het bevriezen van de carburateurs ook niet uit. Juist met de temperaturen die we nu hebben loop je dat risico.

Als de auto even stilstaat (stationair of uit) warmt de boel op en loopt het daarna weer prima. En dat is precies wat er gebeurd als je gaat tanken…

Met amicale bye groet,

Ami 8 berline, 1977, Bleu Myosotis.
Ami 6 club berline, 1969, wit met rood dak
C5 2.2hdi berline

Kijk ook eens op: www.amivereniging.nl

Profiel  

Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2864

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 02 maart 2009 12:47 PM
  [ # 9 ]

Wat hij ^ zegt.
Bovendien heb ik begrepen dat een serie I geen thermostaatklep heeft in het inlaatkanaal…
Een flacon brandstofcleaner kan ook wonderen doen…

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook