Beste forummers
Bij mijn pas uit een 12 jarige winterslaap ontwaakte 22 TRS draaien zowel de ruitenwisser als de elekrische ramen héél erg langzaam in beide standen.
Een bekend probleem onder CX rijders?
Zo ja weet iemand de oplossing?





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Dat kan twee dingen betekenen:
- of je accu is slecht,
- of je hebt een slecht (aarde-)contact (accu goed vast?)
‘Spirit of avant-garde’
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
En verder werken alle el. motoren goed? Startmotor, aanjager,...
Ze start ook goed?
Als de rest wel goed werkt, lijkt het me niet aan accu of accuaansluiting te liggen.
Voor de rest werkt alles goed, dus vandaar dat ik aan smeren dacht. wel toevallig dat het vooral de ruitenwissers en ruitenmotoren zijn.
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Het zou natuurlijk vastgekoekt mechanisme kunnen zijn. Geen idee hoe vet zich gedraagt in 12 jaar.
Maar het zou ook een slecht/gecorrodeerd kontakt kunnen zijn, bijv. in een connector.













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Laadt je dynamo wel voldoende bij? Elektromotoren trekken flink wat stroom. Mijn 22TRS had dit na 1 winterslaap ook eens. Pas na even toeren maken leek de dynamo wakker te worden - en werd de ruitenwapper ook in ene veel enthousiaster.
Meten: stroom is wat lastiger, maar spanning niet. Slechts 12V bij stationair draaien over accupolen: dynamo doet weinig/niets. Gewoon meer dan 13.5V: hm, vergeet deze post waarschijnlijk maar (of: wel spanning, maar weinig stroom/power).
Remedie: Contacten reinigen bij dynamo en accupolen (voor mijn 22TRS toen, althans)
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
beste rogier,
bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik ga er mee aan de slag.












































Totaal aantal Berichten: 27973
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik vind mijn ramen ook niet erg snel gaan, maar misschien vergelijk ik het met een verkeerde standaard van een moderne auto..
Mijn ruitenwisser doet wel raar. Op een stand doet die het prima en is de snelheid ook normaal. Maar zodra ik de ruitenwisser uit zet en nog naar de rust stand moet gaat dit opeens heel langzaam… Soms zo erg dat de wisser de laatste paar cm niet eens haalt.
Workaround tot nu toe is de wisser eerst in de interval stand te zetten en zodra de wisser dan beneden ligt de interval stand uit te schakelen
Aangezien de wisser het normaal gewoon doet lijkt me dit geen probleem met de dynamo. Eerder ergens een slecht contact in het wisser systeem, misschien is dit bij jouw ook van toepassing.
Zit er trouwens nog verschil in het systeem tussen serie 1 en 2? Zover ik weet heeft serie 1 de bediening wel aan de andere kant van het stuur























Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
De bediening zit niet alleen a/d andere kant, maar is ook anders… Ik heb hier série 1 en série 2 staan… Is af en toe wel verwarrend (nog net niet gevaarlijk ) De série 1 heeft géén drukknop voor de ruitenwisser bovenop.
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Heb ik ook. Als de ruit droog is doet hij er wel 30seconden over om van links naar rechts te bewegen. Bij nattigheid zoeft hij er over. Gelukkig heb je hem ook alleen dan nodig .












































Totaal aantal Berichten: 27973
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
slichte mins schreef:Heb ik ook. Als de ruit droog is doet hij er wel 30seconden over om van links naar rechts te bewegen. Bij nattigheid zoeft hij er over. Gelukkig heb je hem ook alleen dan nodig
.
Probleem is dat je hem vaak uit zet omdat het droog is inmiddels
Geen onbekend probleem is, ben benieuwd waar dat hem in zit…