trage ruitenwisser
DSuper5 73
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 99
Geregistreerd: 12-04-2007

Gepost: 02 maart 2009 02:01 PM

Beste forummers

Bij mijn pas uit een 12 jarige winterslaap ontwaakte 22 TRS draaien zowel de ruitenwisser als de elekrische ramen héél erg langzaam in beide standen.

Een bekend probleem onder CX rijders?

Zo ja weet iemand de oplossing?

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 02 maart 2009 02:17 PM
  [ # 1 ]

Dat kan twee dingen betekenen:

- of je accu is slecht,
- of je hebt een slecht (aarde-)contact (accu goed vast?)

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 02 maart 2009 02:21 PM
  [ # 2 ]

En verder werken alle el. motoren goed? Startmotor, aanjager,...
Ze start ook goed?
Als de rest wel goed werkt, lijkt het me niet aan accu of accuaansluiting te liggen.

Profiel  
 
DSuper5 73
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 99
Geregistreerd: 12-04-2007

Gepost: 02 maart 2009 02:24 PM
  [ # 3 ]

Voor de rest werkt alles goed, dus vandaar dat ik aan smeren dacht. wel toevallig dat het vooral de ruitenwissers en ruitenmotoren zijn.

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 02 maart 2009 02:28 PM
  [ # 4 ]

Het zou natuurlijk vastgekoekt mechanisme kunnen zijn. Geen idee hoe vet zich gedraagt in 12 jaar.
Maar het zou ook een slecht/gecorrodeerd kontakt kunnen zijn, bijv. in een connector.

Profiel  
 
Rogier 1975
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004

- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Gepost: 02 maart 2009 04:15 PM
  [ # 5 ]

Laadt je dynamo wel voldoende bij? Elektromotoren trekken flink wat stroom. Mijn 22TRS had dit na 1 winterslaap ook eens. Pas na even toeren maken leek de dynamo wakker te worden - en werd de ruitenwapper ook in ene veel enthousiaster.

Meten: stroom is wat lastiger, maar spanning niet. Slechts 12V bij stationair draaien over accupolen: dynamo doet weinig/niets. Gewoon meer dan 13.5V: hm, vergeet deze post waarschijnlijk maar (of: wel spanning, maar weinig stroom/power).
Remedie: Contacten reinigen bij dynamo en accupolen (voor mijn 22TRS toen, althans)

Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005

Profiel  
 
DSuper5 73
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 99
Geregistreerd: 12-04-2007

Gepost: 02 maart 2009 06:27 PM
  [ # 6 ]

beste rogier,

bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik ga er mee aan de slag.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27973
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 02 maart 2009 08:29 PM
  [ # 7 ]

Ik vind mijn ramen ook niet erg snel gaan, maar misschien vergelijk ik het met een verkeerde standaard van een moderne auto..

Mijn ruitenwisser doet wel raar. Op een stand doet die het prima en is de snelheid ook normaal. Maar zodra ik de ruitenwisser uit zet en nog naar de rust stand moet gaat dit opeens heel langzaam… Soms zo erg dat de wisser de laatste paar cm niet eens haalt.
Workaround tot nu toe is de wisser eerst in de interval stand te zetten en zodra de wisser dan beneden ligt de interval stand uit te schakelen Wink

Aangezien de wisser het normaal gewoon doet lijkt me dit geen probleem met de dynamo. Eerder ergens een slecht contact in het wisser systeem, misschien is dit bij jouw ook van toepassing.

Zit er trouwens nog verschil in het systeem tussen serie 1 en 2? Zover ik weet heeft serie 1 de bediening wel aan de andere kant van het stuur Wink

Profiel  
 
25trd
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005

- C15 GV (Grand Volume)
Gepost: 02 maart 2009 08:34 PM
  [ # 8 ]

De bediening zit niet alleen a/d andere kant, maar is ook anders… Ik heb hier série 1 en série 2 staan… Is af en toe wel verwarrend (nog net niet gevaarlijk Confused ) De série 1 heeft géén drukknop voor de ruitenwisser bovenop.

MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa

Profiel  
 
slichte mins
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 108
Geregistreerd: 18-05-2007

Gepost: 02 maart 2009 08:36 PM
  [ # 9 ]

Heb ik ook. Als de ruit droog is doet hij er wel 30seconden over om van links naar rechts te bewegen. Bij nattigheid zoeft hij er over. Gelukkig heb je hem ook alleen dan nodig Smile.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27973
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 02 maart 2009 09:16 PM
  [ # 10 ]
slichte mins schreef:

Heb ik ook. Als de ruit droog is doet hij er wel 30seconden over om van links naar rechts te bewegen. Bij nattigheid zoeft hij er over. Gelukkig heb je hem ook alleen dan nodig Smile.

Probleem is dat je hem vaak uit zet omdat het droog is inmiddels Wink
Geen onbekend probleem is, ben benieuwd waar dat hem in zit…

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook