Van onze DS 21 IE Pallas is het raam van het linkervoorportier te diep naar binnen gegaan en was niet meer omhoog te krijgen. Dat was al eens eerder gebeurd maar dan kreeg ik hem met hulp van een mesje/schroevendraaier vanaf boven en draaien aan de slinger wel weer omhoog. Nu zonder dat geprobeerd omhoog te krijgen en daarna met schroevendraaier, maar het zit muurvast.
Ik heb de bekleding verwijderd. De grote openingen aan de binnenzijde van de deur waren afgedenkt met een soort heftig klevende minibubbelplastic. Dat heb ik er af gehaald. Ik zie nu delen van de raamconstructie, maar veel verder kom ik niet. Alles wat ik zie zit vast, nergens zit beweging in.
Hoe ga ik nu verder?





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Ik kan de slinger ongeveer een kwartslag draaien, het raam komt dan een klein beetje omhoog, maar daarna zit het muurvast.
PS Een nieuw topic omdat het hier gaat om het vastzitten van het mechanisme. De andere links, en het clubartikel (alleen voor leden, trouwens) gaan daar niet over.





















Totaal aantal Berichten: 2781
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Misschien dat de getande staaf krom is en het ongetande deel van de as oploopt?
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Re: Raam zit vast in de deur
gctwnl schreef:Hoe ga ik nu verder?
Raam eruit, mechanisme uit de deur halen, gangbaar maken, terugmonteren.
Eventueel ander, gebruikt mechanisme kopen?
Succes met de werkzaamheden…
Er is beneden een opvang nokje. Daar is het raam blijkbaar overheen geschoten en daar hangt ie nu achter. Als je dit nokje kunt traceren, links en of rechts onder in de geleider, dan kun je deze losdraaien, raam omhoog doen en dan opnieuw, deze maal goed afstellen.
groet!
.komma
Probleem opgelost
Oplossing dankzij Citroenspecialist Parkstad (Ger van Krevel). Dat was even puzzelen want er zat geen beweging in (in de omhoog richting) maar uiteindelijk kwam er een oplossing:
Het raam zit in kunststof geleiders (nr. 15 van de tekening) en loopt aan voor en achterzijde in een u-profiel. De kunststof geleider heeft een verdikking (te zien op de tekening). Deze verdikking was net iets te ver uit het u-profiel aan de B-stijl zijde van het voorportier geschoten en bij het omhoog draaien bleef de verdikking van de kunststof geleider achter het u-profiel haken. Waarschijnlijk was dat ook in eerdere gevallen de oorzaak van het blijven hangen. Als het raam diep naar binnen ging viel het ook iets naar buiten toe.
Het losdraaien van het u profiel aan de B-stijl zijde gaf voldoende speling om het raam omhoog te duwen. Ger van Krevel zegt dat de afstelling van het u-profiel aan de bovenzijde te ver naar buiten stond. Dat is rechtgezet. Gezien andere rariteiten (ringetje verkeerd om) waarschijnlijk werk van degene die de auto in 2004 overgespoten heeft en die niet zo goed was in het technische deel.
Het loopt nu weer als een zonnetje en nog beter dan eerst, want als het raam nu helemaal naar beneden is blijft het gewoon netjes recht zitten.
Als die overgang van dun naar dik in de geleider nou wat geleidelijk was geweest was hij er wel vanzelf weer ingeschoten. Als het ooit nog eens uit elkaar gaat, dan snij ik dat even bij.
Ik heb zaterdag hetzelfde gehad. Raam vast in de deur en niet meer omhoog te krijgen. Bleek ook het kunststof gedeelte aan het raam te blijven haken achter de onderkant van het U-profiel. Hoe komt het dat het raam zover (te ver dus) naar beneden gedraaid kan worden. Ofwel: wat zou het tegen moeten houden?
Niemand die hier een antwoord op weet?













Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Ofwel: wat zou het tegen moeten houden?
Ik wil wel een poging doen
Op het draaimechaniek moet in het midden een ronde nok zitten die de ruit begrensd.
Kijk anders even bij een andere deur die wel goed loopt.
Hij zit in het middelste vak van de deur.
En is zichtbaar zonder heel de deur te ontmantelen, wel even je deurpaneel en de beplakking eraf
Succes peter.
matombo schreef:Niemand die hier een antwoord op weet?
Afgelopen dagen te druk geweest om te antwoorden doordat ik juist over dit onderwerp bij de ID/DS club in Arnhem en daarna in Oldebroek een workshop heb gehouden.
Inderdaad het antwoord van Pavang is de oplossing.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Bedankt voor de tip. Ik ga morgen kijken hoe het zit.
Het is iets later dan geworden dan “morgen”, maar vandaag tijd gehad om er naar te kijken. En het is gelukt. Het raammechanisme schoot langs de nok dat ervoor moet zorgen dat het raam niet verder naar beneden gedraaid kan worden. Eerst wat bijgebogen, maar dat hielp tijdelijk. Uiteindelijk een ringetje achter de nok geschroefd en dat was voldoende om alles weer naar behoren te laten werken. Bedankt voor alle tips.













Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Uiteindelijk een ringetje achter de nok geschroefd en dat was voldoende om alles weer naar behoren te laten werken. Bedankt voor alle tips.
Super gedaan, en meteen lekker weer om te rijden!
Groeten Peter.















Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
gctwnl schreef:....De grote openingen aan de binnenzijde van de deur waren afgedenkt met een soort heftig klevende minibubbelplastic. Dat heb ik er af gehaald….
Lijm deze plastic flappen a.u.b. weer terug als je klaar bent, anders heb je enige tijd na de volgende regenbui kromme deurpanelen.
Zie ook dit topic.
Succes, Bart
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.