














Totaal aantal Berichten: 1423
Geregistreerd: 19-10-2007
- 2CV 6 Club
- ID/DS DS21 M Pallas '67
68 en ouder hebben zo’n spijl.
69-ers hebben die spijl niet. Die knoppen zijn breder.
Zie foto’s: Eerste 67-er standaard dash, 2de 67-er dash met jaeger tableau.
3de foto 69-er standaard dash (ook zonder spijltje) 4de 69-er met jaeger tableau (zonder spijltje dus)


























Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Hee bedankt voor het uitsluitsel, ik had hier nogal een discussie over met iemand.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
CLL Martin schreef:...Rood 1, LHM
Rood 2, Oliedruk…
nu ben ik ff in de war: is er een waarschuwingslampje voor LHMdruk? Waar zit die sensor dan?
ds21M 1966
sm 2.7 carb M 1971





















Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
Zoals die in elke DS zit zeker??
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.














































Totaal aantal Berichten: 43403
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
walther259 schreef:CLL Martin schreef:...Rood 1, LHM
Rood 2, Oliedruk…nu ben ik ff in de war: is er een waarschuwingslampje voor LHMdruk? Waar zit die sensor dan?
Ja, natuurlijk is er een lampje voor LHM-druk. De sensor zit achter het schot bij het linker voorwiel.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste








Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
Of bij DS’en aan de remkrachtverdeler (onder remknop).
In het franse nummer van “Pallas”, nummer 9 staat het volgende over de voyants:
1966
links, groen voor knipperlichten
midden, rood voor oliedruk
rechts, blauw voor groot licht
rechts naast klokje oranje voor LHM
in 1967 is er links van het klokje een 2e oranje geplaatst voor remslijtage
1969
Zoals door Martin beschreven, echter voor accu en remslijtage werd origineel oranje gebruikt















Totaal aantal Berichten: 1423
Geregistreerd: 19-10-2007
- 2CV 6 Club
- ID/DS DS21 M Pallas '67
citrev schreef:
1969
Zoals door Martin beschreven, echter voor accu en remslijtage werd origineel oranje gebruikt
Dat zou best wel eens kunnen, maar wel gek dat ze in een origineel 69 dash wel rood voor remslijtage en accu gebruiken.
Ik begin steeds meer het idee te krijgen dan er eigenlijk geen vaste gegevens zijn voor die lampjes, het is maar net hoe degene het aansloot die het inbouwde…
Normaal gesproken moet een auto ook een groen waarschuwingslampje hebben om aan te geven dat stads- of dimlicht is ingeschakeld. Ik ben daarvoor een keer niet door de APK gekomen met mijn 70er DS. Weet iemand hoe dat zit bij een jaren zestig auto.














































Totaal aantal Berichten: 43403
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat is onzin.
Mijn Bmw heeft zo’n lampje ook niet en die komt al jaren door de apk. Bouwjaar 1983…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Voor de APK is alleen een blauw lampje voor grootlicht vereist.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
In mijn beleving volgden de voyants van de Jaeger-tableau’s de waarschuwingslampjes van het standaard dashbord ( modellen vanaf september 1965).
blauw grootlicht
groen knipperlicht
rood druk hydraulische olie
oranje remvoeringslijtage
Tot mei 1967 was er op de DS-motoren geen oliedruksensor gemonteerd, daarna kwam het bijbehorende oliedrukwaarschuwingslampje bij het laadstroomwaarschuwingslampje (vulkaanvorm werd cilindervorm). Zoals zowel op het tableau als op het dashbord gemonteerd tot september 1968.
In zowel de Jaeger-folder over tableau’s als in het magazine Pallas (nr.9)
staan geen foto’s met een lampje extra links van het klokje. (DS-modellen).
In Pallas wordt het wel genoemd maar dat kan een misvatting zijn.
Beste Jaegermeisters en andere liefhebbers. Is er een vaste plek waar de toerenteller en kilomterteller thuishoort in een Jaegertableau? Ik zie de toeren meestal links en de kilometers rechts, maar andersom zie ik ook weer een keer op een van de foto’s verschijnen.
Wie weet het verlossende antwoord?
In de brochures van Jaeger staan ze inderdaad zo. Maar een toerenteller met 7000 tr/m heeft een dikkere rand en die past beter rechts.
Toerentellers tot 7000 tr/min zijn gemonteerd op de modellen met lange slagmotor dus tot 9/65 . Daarna de tot 8000 tr/min -tellers op de korte slagmotoren.
In het magazine Pallas wordt als verklaring gegeven dat Jaeger de snelheidsmeter/kmteller links monteerde en de toerenteller rechts, Chapron zou om eea een sportiever uiterlijk te geven juist de toerenteller links monteren en de snelheidsmeter/kmteller rechts.
Een andere verklaring die wel eens wordt gegeven is dat de toerenteller bij een mecanique rechts zit en bij een hydraulique links. Dit omdat de kmtellerkabel bij een mecanique en een hydraulique op een verschillende plaats door het schutbord gaat en zo beter op de snelheidsmeter/kmteller aansluit.
Overigens vind ik beide grote klokken niet bepaald netjes passen in het tableau, in het meest gunstige geval schampt de teller/meterring de rand
van het dashbord, maar meestal valt ie er lelijk iets overheen.