1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Trillingen van de motor
mano
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 123
Geregistreerd: 16-09-2008

Gepost: 22 maart 2009 12:58 AM

Hallo,

Mijn Dspecial uit 1970 heeft een trilling van de motor in de auto. Maw de motor maakt ergens contact met het chassis ofzo en daarom trilt de auto een beetje. Er zit een soort van rammel ergens achter het dashboard, dingen in het handschoenenvakje trillen en je voelt bij je voeten gewoon een kleine trilling.
Als hij stationair draait rammelt het al.

Als ik onder de motorkap duik hoor ik niet echt direct ergens vandaan een onwijze trilling. Het is dus niet heel makkelijk te traceren….

Wat ik tot nu toe gedaan heb:
- Motorsteun rechts achter vervangen
- Hitteschilden gecheckt bij uiltaatsspruitstuk / startmotor
- Uitlaat gecheckt of deze ergens aanloopt, zit nieuwe flexpijp op en nieuwe rubbertjes bij de dwarsdemper.
- Rondom motor gecheckt voor indicaties dat er iets contact maakt met het frame.
- Bij linker motorsteun gevoeld of er daar iets trilde.

Mijn vraag is
1. of iemand tips heeft om dit soort dingen op te sporen. Ik las elders dat je een bougiekabel los kon trekken zodat de motor iets minder netjes liep en daardoor meer ging trillen. Misschien zijn er nog andere tips? Zijn er misschien dingen die ik kan checken/testen?

2. Ik heb op de brede cylinder gevoeld van de linker motorsteun en voelde niet echt een trilling ofzo. Kan ik daarmee deze uitsluiten?

3. Hoe zit de bevestiging bij de versnellingsbak voor. Ik heb de koeltunnel er nog niet afgehaald dus weet niet precies hoe het zit. Ook in het werkplaatshandboek zag ik niet 123 een plaatje. Zit daar ok een rubber wat kan slijten?

Bedankt alvast voor jullie hulp.

Profiel  
 
ted.kampen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007

- ID/DS DS23H Pallas
Gepost: 22 maart 2009 08:13 PM
  [ # 1 ]

De bak (met remklauwen) zit vast aan een traverse met diverse silentblocks (zowel in traverse als in ophanging aan traverse. Daar zou je eens kunnen kijken. Heb je ook gekeken of alles goed aan de motor vast zit?

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 23 maart 2009 11:54 AM
  [ # 2 ]

Misschien geeft het steuntje van de gasklepbediening trilling door? Dit rubber is bijna altijd in slechte staat, maar of dat je oplossing/verklaring is?

Andere tip: ga eens als passagier links achterin zitten, als je de vloer voelt trillen zitten de achterpijpen te strak vast (te hoog, of te weinig in de rubbers gehangen).

Resonantie kan uit de hele auto komen, maar ik begrijp dat je het rollend gedeelte kunt uitsluiten?

Nog een id-tje, misschien: achterbumper zit in rubbers, misschien trilt de bumper tegen plaatwerk na kleine schade van parkeren?

knuffel

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 23 maart 2009 12:13 PM
  [ # 3 ]

Denk toch echt aan een slechte (of slecht afgestelde) motorsteun. Zijn er 2 gereviseerde motorsteunen ingegaan? Zijn bij die motorsteunen elk apart beide rubbers vervangen? Zijn ze goed afgesteld?

Citroen!

Profiel  
 
ted.kampen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007

- ID/DS DS23H Pallas
Gepost: 23 maart 2009 12:43 PM
  [ # 4 ]

Zitten de drie bouten, waarmee de motorsteun vast zit aan het blok, goed vast?

Profiel  
 
mano
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 123
Geregistreerd: 16-09-2008

Gepost: 23 maart 2009 03:09 PM
  [ # 5 ]

Bedankt voor de reacties! Geeft weer een hoop id-en Smile

@ted
Ik heb niks los ondekt aan de motor. Ook als ik met de kap open boven de motor hang hoor ik geen directe rammel/trilling. Als ik in de auto zit hoor ik ergens in het dashboard een rammel en voel ik de vloer trillen.

@vlietmansje
Het rubber van het gassteuntje is inderdaad niet veel meer. Ik had niet gedacht dat dit het kon doen. Ik ga hem loshalen en testen.
Rollend gedeelte uitsluiten - Als ik de motor start en stil sta dan hoor ik en voel ik de rammel als ik in de auto zit.

@DriverD
Ik heb alleen de rechter motorsetun vervangen, beide rubbers (half jaar geleden, toen was er echt een dikke rammel, deze was daarna weg) en toen goed afgesteld. Ik heb bij de brede cylinder van de linker gevoeld en voelde hier geen trilling of tikken. Ik weet niet zeker of dit een eerlijke test is…...?

Wat ik nu ga checken:
- Ophanging taverse versnellingsbak
- Of er niks los zit aan de motor
- Asje carberateur rubber
- Achterbumper
- Achterpijpen uitlaat
- Controleren afstelling motorsteun rechts en links, checken hoe diep de motorsteun bout/pin in de brede cylinder gaat
- 3 bouten motorsteun goed vast.

Nogmaals bedankt voor de reacties. Ik laat weten zodra ik deze tests heb gedaan. Verdere suggesties / reacties zijn nog steeds welkom!

Groetjes, Mano

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25678
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 23 maart 2009 04:07 PM
  [ # 6 ]

Bij mij liep de dwarspot aan tegen het chassis. doorgesleten diabolorubber…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
mano
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 123
Geregistreerd: 16-09-2008

Gepost: 23 maart 2009 05:19 PM
  [ # 7 ]

ja die had ik al vervangen en de demper gecheckt. waren ook niet helemaal lekker meer.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10481
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 24 maart 2009 12:00 AM
  [ # 8 ]

Kijk eens hoeveel ruimte er zit tussen de voorradbol en de dwarsbalk!

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
DS23IE pallas
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 178
Geregistreerd: 02-05-2006

- C5 1.6Hdi
Gepost: 24 maart 2009 12:26 AM
  [ # 9 ]

Hitteschild boven de dwars demper?

Profiel  
 
mano
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 123
Geregistreerd: 16-09-2008

Gepost: 24 maart 2009 01:27 AM
  [ # 10 ]

helaas vandaag niet aan toe gekomen, morgen een tweede kans.

@jantje 1948
zal ik checken, bedankt

@DS23IE
had ik al gechekt maar toch bedankt!

tot nu toe op het lijstje:
- Ophanging taverse versnellingsbak
- Of er niks los zit aan de motor
- Asje carberateur rubber
- Achterbumper
- Achterpijpen uitlaat
- Controleren afstelling motorsteun rechts en links, checken hoe diep de motorsteun bout/pin in de brede cylinder gaat
- 3 bouten motorsteun goed vast.
- ruimte tussen voorraadbol en dwarsbalk

bedankt en groetjes,
mano

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 24 maart 2009 03:51 PM
  [ # 11 ]

Voetstukken motorsteunen zitten met 4 boutjes M7 aan schutbord, kunnen wel eens los zitten. Van binnen uit aan te draaien.

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
mano
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 123
Geregistreerd: 16-09-2008

Gepost: 24 maart 2009 09:41 PM
  [ # 12 ]

- Ophanging taverse versnellingsbak
hier voelde ik niet zo 123 trilling. nog geen tijd gehad radiator eraf te halen.

- Of er niks los zit aan de motor
niks ondekt behalve een draadje

- Asje carberateur rubber
hardstikke gaar, ik denk dat deze zowiezo wel rammelt maar het haalt de trilling niet weg.

- Achterbumper
vast

- Achterpijpen uitlaat
zitten nergens tegenaan

- Controleren afstelling motorsteun rechts en links, checken hoe diep de motorsteun bout/pin in de brede cylinder gaat

hier heb ik ondekt dat de linker motorsteun een beetje gaar is. Maar is dit een zelfde type als de rechter? kan ik hiervoor dezelfde rubbers halen? deze ziet er namelijk anders uit van boven, met een bout erin ipv een pin die erin zit.


- 3 bouten motorsteun goed vast.

vast.

- ruimte tussen voorraadbol en dwarsbalk
nog niet gecheckt.


nou ben wel benieuwd hoe dat zit met die motorsteun links. In het werkplaatshandboek vind ik niet zo snel een plaatje.

bedankt voor jullie hulp!
Mano

Profiel  
 
Pierre
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 145
Geregistreerd: 18-12-2007

Gepost: 25 maart 2009 01:53 AM
  [ # 13 ]

Motorsteunen links en rechts zijn identiek.

Profiel  
 
mano
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 123
Geregistreerd: 16-09-2008

Gepost: 25 maart 2009 02:05 AM
  [ # 14 ]

top, thanks, ga ik morgen rubbers halen!

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 25 maart 2009 10:59 AM
  [ # 15 ]

Hier staat uitgelegd met foto’s hoe je de motor rubbers vervangt:

 

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook