Totaal aantal Berichten: 10636
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Als ik mijn dame in de hoogste stand zet gaat het laatste stukje aan de voorkant met “schokjes”. Iemand bekend met een mogelijke oorzaak?
Alvast bedankt voor het meedenken.
Jan
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Verroeste voorste draagarmlagers?
Ik weet niet of het bij een DS ook zo werkt, maar bij een CX wil dit nog weleens de oorzaak zijn.
Schokt het ook bij het laatste stukje terug in de laagste stand?
schokjes
Bovenstaande antwoord is heel goed mogelijk. Je kunt hier een indicatie van krijgen door de onderste draagarmen los te maken van de wiellagerhuizen en de armen te bewegen in het werkgebied voor de hoogste stand. Als de betreffende draagarm zwaar en schoksgewijs gaat is hij verdacht. In dat geval kun je overwegen een smeernippel aan te brengen aan de onderkant van het huis en zo het lagerhuis vol te pompen en ondertussen de arm op en neer te bewegen, zodat het vet zich kan verspreiden. Let op de voorste afdichting, die mag je er niet uit persen.
Maar misschien is het simpeler: Als je begrenzingsrubbers voor de hoogste stand beschadigd, uitgedroogd, vervormd of verhard zijn, of er half uitligtgen, kunnen zij de beweging ook belemmeren…

Totaal aantal Berichten: 1533
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Re: schokjes
repelsteeltje schreef:...In dat geval kun je overwegen een smeernippel aan te brengen aan de onderkant van het huis en zo het lagerhuis vol te pompen en ondertussen de arm op en neer te bewegen, zodat het vet zich kan verspreiden. Let op de voorste afdichting, die mag je er niet uit persen…
Beter is er (bak)olie in te gieten tot het gaatje, zie:
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!