3 van de 10
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
   
Remmen, inzakken en blokkeren
d_special
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 162
Geregistreerd: 06-04-2006

Gepost: 04 april 2009 03:39 PM
  [ # 31 ]

remmen

in ieder geval je remschoenen terug stellen als dit lukt. eerst aanzetten , dat weet je door de trommel te draaien en dan lossen. Ze gaan soms klem zitten op de ingesleten radn van een versleten trommel.
Als het echt vast zit kan loskloppen met een vuistje zeker helpen en als dit alles niet lukt rest je niks anders dan warmstoken.
Ze zijn er in ieder geval al lang niet afgeweest Crying or Very sad
gr Rens

id19b 1970,  gris d’anjou,zwart dak met schuifdak Coenen, aftermarket airco ( project console gevraagd!, zwart sky int.

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 04 april 2009 03:43 PM
  [ # 32 ]

Re: remmen

repelsteeltje schreef:

Mij lukt het altijd door met een handmokertje (vuistje) een flinke tik te geven op de rand van de trommel, soms meerdere keren tijdens het met de hand ronddraaien van de trommel.
Met de rand van de trommel bedoel ik de 90 graden-hoek van het ronde op het vlakke gedeelte van de trommel, leg ik het zo goed uit??

Om eerlijk te zijn: nee. Wink  Maar ik zal weer eens kijken, misschien dat het kwartje dan valt.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 04 april 2009 03:46 PM
  [ # 33 ]

Je moet met zware hamer zachtjes kloppen, je kunt de trommel anders breken. Dus al draaiend klopperen, zou je kunnen zeggen, op de hoekige buitenrand, daar is de trommel het sterkst.

knuffel

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 04 april 2009 03:48 PM
  [ # 34 ]

Re: remmen

d_special schreef:

in ieder geval je remschoenen terug stellen als dit lukt. eerst aanzetten , dat weet je door de trommel te draaien en dan lossen. Ze gaan soms klem zitten op de ingesleten radn van een versleten trommel.
Als het echt vast zit kan loskloppen met een vuistje zeker helpen en als dit alles niet lukt rest je niks anders dan warmstoken.
Ze zijn er in ieder geval al lang niet afgeweest Crying or Very sad
gr Rens

Terugstellen = In de binnenste stand zetten? Maar daarvoor moet ik toch eerst de trommel er af hebben?
Het wiel draait gewoon heel soepel rond. Ik vermoed dus niet dat het probleem bij de remschoen/trommel zit. Dus dan moet het volgens mij wel vastzitten daar waar de wielbouten door de trommel heen gaan.

Ik zal eens met een hamer er op gaan tikken. (bij gebrek aan een vuistje)

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
d_special
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 162
Geregistreerd: 06-04-2006

Gepost: 04 april 2009 03:52 PM
  [ # 35 ]

remmen

je hebt gelijk dat de trommel goed rond komt maar je hebt kans als hij een beetje van de naaf af komt klem gaat lopen op de remschoenen.
Maar eerst een beetje kloppen:)
Wel de naaf goed schoon maken en ontroesten en bij montage even in de copaslip zetten ( kopervet).
gr. Rens

id19b 1970,  gris d’anjou,zwart dak met schuifdak Coenen, aftermarket airco ( project console gevraagd!, zwart sky int.

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 04 april 2009 03:54 PM
  [ # 36 ]

Re: remmen

d_special schreef:

je hebt gelijk dat de trommel goed rond komt maar je hebt kans als hij een beetje van de naaf af komt klem gaat lopen op de remschoenen.
Maar eerst een beetje kloppen:)
Wel de naaf goed schoon maken en ontroesten en bij montage even in de copaslip zetten ( kopervet).
gr. Rens

Hij komt niet eens een beetje van de naaf. Er zit geen mm beweging in. En dat terwijl aan de rechterkant de trommel er vanzelf afkomt na het lossen van beide schroefjes.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 05 april 2009 01:17 AM
  [ # 37 ]

vast geroest op de naaf. een paar keer met de steel van de moker in het hart van de naaf beuken. anders repelsteeltje’s methode.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10636
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 05 april 2009 03:38 AM
  [ # 38 ]

Re: remmen

Terugstellen = In de binnenste stand zetten? Maar daarvoor moet ik toch eerst de trommel er af hebben?

De stelbouten zitten aan de achterkant van de remmen. Ze horen gesteld te worden met de trommel er op!

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 05 april 2009 07:22 PM
  [ # 39 ]

Status:
Rechterrem heb ik beide schoenen gangbaar gekregen, en nu ook weer goed afgesteld.
Links krijg ik nog steeds niet de trommel er af. Ook niet met getik en gehamer. Ik heb een beetje kruipolie langs de wielbouten gespoten en de grens tussen trommel en naaf. Niet te veel, altijd wat voorzichtig met olie en remmen! Hopelijk dat de trommel over een paar dagen wel los komt.

Terwijl ik bezig was heb ik nog wat aan de draagarmen gezeten. En daarbij vielen me twee dingen op:

1. Als ik de linker draagarm omhoog beweeg, gaat de rechter ook (met een stukje “vrije slag’), en vice versa. Ik dacht dat beide onafhankelijk van elkaar waren en alleen de hydrauliek deelden. Hoe kan dit dan?
2. Als ik de linker draagarm omhoog doe gaat de veerbol bewegen Surprised Het lijkt wel alsof er speling in de veercilinder zit, of dat deze niet goed vast zit.

Vervolgens weer even een testritje gedaan. (Wat kijken er toch veel mensen je na, als je zonder achterschermen rijdt Shocked )
Het probleem blijft Sad Maar ik heb het idee dat bij het van een drempel afrijden links meer inveert dan rechts.

Zou de vering linksachter dan het probleem zijn? Als de veercilinder niet helemaal jofel is, heeft links achter dus ook weinig wieldruk. Als ik dan rem, en de kont de neiging heeft in te zakken, wordt rechtsachter nog teruggeduwd door de vering, maar links achter niet. Links zakt dus verder in. Daarnaast zal een wiel met weinig wieldruk eerder blokkeren.
Conclusie: blokkeren en inzakken zijn geen oorzaak en gevolg van elkaar, of van een slechte rem, maar allebei het gevolg van een gare veercilinder links achter.

Terechte conclusie?

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 05 april 2009 09:23 PM
  [ # 40 ]
Brian schreef:

1. Als ik de linker draagarm omhoog beweeg, gaat de rechter ook (met een stukje “vrije slag’), en vice versa. Ik dacht dat beide onafhankelijk van elkaar waren en alleen de hydrauliek deelden. Hoe kan dit dan?
2. Als ik de linker draagarm omhoog doe gaat de veerbol bewegen Surprised Het lijkt wel alsof er speling in de veercilinder zit, of dat deze niet goed vast zit.

 

1. Dat is normaal: linker en rechter draagarm zitten aan elkaar door middel van de stabilisatorstang (rolstabilisator).
2. Dat is ook normaal: Als het hydraulisch systeem op druk komt, komt de veercilinder vast te zitten.

Citroen!

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 06 april 2009 12:12 AM
  [ # 41 ]
DriverD schreef:
Brian schreef:

1. Als ik de linker draagarm omhoog beweeg, gaat de rechter ook (met een stukje “vrije slag’), en vice versa. Ik dacht dat beide onafhankelijk van elkaar waren en alleen de hydrauliek deelden. Hoe kan dit dan?
2. Als ik de linker draagarm omhoog doe gaat de veerbol bewegen Surprised Het lijkt wel alsof er speling in de veercilinder zit, of dat deze niet goed vast zit.

 

1. Dat is normaal: linker en rechter draagarm zitten aan elkaar door middel van de stabilisatorstang (rolstabilisator).

Duidelijk.

2. Dat is ook normaal: Als het hydraulisch systeem op druk komt, komt de veercilinder vast te zitten.

Dit was met draaiende motor, achterkant opgekrikt, hoogteverstelling in rijstand. Het was ook alleen links, rechts bleef alles mooi zitten.
Ik vond trouwens wel dat ik, zowel links als rechts, met erg weinig kracht de draagarm omhoog en naar beneden kon bewegen. Ik had hier veel meer tegendruk verwacht. Niet helemaal tot het aanslagrubber. Voordat ik zover was werd de beweging geblokkeerd. Gepaard gaand met een tik, klonk als staal op staal.

Zou dit alles te maken kunnen hebben met de eerder genoemde ‘knak’ waarmee ze los kwam achter bij het ophalen uit de winterstalling?

Brian schreef:

Bij het starten en opstijgen afgelopen zaterdag bleef ze even hangen in de laagste stand achter, vervolgens kwam ze met een knak los. Hier heeft ze al langer last van, dus ik betwijfel of het er iets mee te maken heeft, maar voor de volledig meld ik het maar even.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3198
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 06 april 2009 03:04 AM
  [ # 42 ]

Bouten van de torsiebar los ( in de koffer ) ???

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 06 april 2009 12:42 PM
  [ # 43 ]

Een aantal posts terug schrijf ik dat rechts achter blokkeert. Dit moet links achter zijn, dat heb ik nu gezien door remsporen op de weg.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 06 april 2009 01:08 PM
  [ # 44 ]

Bollen testen!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
d_special
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 162
Geregistreerd: 06-04-2006

Gepost: 06 april 2009 01:09 PM
  [ # 45 ]

remmen zakken

het is maar een idee hoor, maar zou het niet zo kunnen zijn dat er vuil in je systeem zit dat er op de linker veercilinder helemaal geen druk komt?
Als je zegt dat de veerbol los blijft is dat een teken dat er geen druk op staat, wat eerder ook al gezegd is.
Misschien eens de retourleiding losmaken en een paar keer van stand wisselen en kijken of er wat uit komt.
Met de trommel, blijf volhouden. regelmatig wat echte kruipolie ( geen WD 40!!!) en blijven tikken. De kruipolie doet zijn werk pas na verloop van tijd.
Bij mij heb ik eens 2 weken over de borgveer van de achter vering gedaan om een hoes te wisselen, elke dag wat in spuiten en proberen.
Zolas altijd de volhouder wint Very Happy eens geeft de dame zich over Smile
veel succes Rens

id19b 1970,  gris d’anjou,zwart dak met schuifdak Coenen, aftermarket airco ( project console gevraagd!, zwart sky int.

Profiel  
 
 
3 van de 10
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook