Gelukkig, jullie geven me in meerderheid gelijk…. lol
Meerdere mensen roepen momentsleutel, maar kan iemand ook het aanhaalmoment roepen ???
Vroemmmmmm
Niels
Hier ligt as, er kwam een vonkje bij het gas











Totaal aantal Berichten: 1185
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
90NM
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.












Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008
- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
boukewerff schreef:90NM
Voor wat ? staal of lichtmetaal ? daar zit nog echt wel een degelijk verschil in hóór.





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
De reden is: Als je schroefdraad invet, verlaag je de wrijvingscoëfficiënt. Gevolg: als je de wielbouten met de momentsleutel aanhaalt (dat hoort zo), worden ze veel strakker aangetrokken dan de fabrikant bedoeld heeft (bout wordt veel meer op rek belast). Gevaar: breuk.
Conclusie: houd je aan de voorschriften van de fabrikant.
Citroen!
Af fabriek is de boel ook brandschoon en is het spul al voorzien van vet/olie om te voorkomen dat het op de plank gaat liggen roesten. En 90nm is 90nm, dat maakt voor de wrijvingscoëfficiënt niets uit, je wil de bouten goed aangedraaid hebben, door extra weerstand draai je ze niet voldoende aan.
Wat een geweldige discussie weer, bij een koppel van 90 Nm maakt dat beetje vet niets uit en er breekt niks, al smeer je er een kilo vet tegenaan. Ik draai ze nog wel vaster als 90Nm, gewoon de kruissleutel er op en goed vast die handel, er gaat echt niet gauw iets kapot. De naafmoer van de voorassen van de XM moet vast met 320Nm, dat is nog eens een koppel.





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Wat een hoop wijze woorden weer!
Citroen!























Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Ik moet de eerste garagist of bandenboer nog tegen komen,welke velgen vast zet met een momentsleutel.
Als ik lekke band heb,is het de kruissleutel of de bijgevoegde sleutel.
In de garage of bij de bandenboer,is het met de slagmoersleutel.














































Totaal aantal Berichten: 43373
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik kan er zo 10 aanwijzen die altijd met een momentsleutel werken. Het hoort gewoon te gebeuren. Punt.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste


































Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Ik ken een kwikfitter die ik de momentsleutel heb zien pakken. (jullie kennen hem ook….)
En natuurlijk verlaag je de wrijvingscoëfficiënt met vet, en natuurlijk komt hij dan strakker te zitten bij een gelijk moment. Dat is boerenlogica. Maar of het in de praktijk de kans op breuk werkelijk dusdanig vergroot dat we daar serieus rekening mee moeten gaan houden kan een interessante discussie worden. Daarvoor zouden we het werkelijke verschil moeten weten. Tsja… DriverD, heb je daar meer informatie over?





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Als je een (wiel)bout invet, verlaag je daardoor de wrijvingscoëfficiënt drastisch. Gevolg: Bij gelijkblijvend aanhaalmoment kan de trekspanning in de bout dan oplopen tot zulke hoge waarden dat de bout plastisch vervormt.
Voor monteurs die een luchtsleutel gebruiken om een wielbout aan te halen, heb ik geen goed woord over: de aanhaalfactor bij het gebruik van de luchtsleutel wordt door deskundigen op 4 genomen. Dat wil zeggen dat de spreiding tussen de aanhaalmomenten van de meest en minst aangehaalde bout een factor 4 (!) bedraagt.
Wielbouten invetten, tegen de voorschriften van de fabrikant in? NOOIT DOEN!
Wielbouten aanhalen met de luchtsleutel? OOK NOOIT DOEN!
Citroen!
Ik heb mijn tabellen & formules WTB-boek erop nageslagen, ik zie niets over wrijvingscoëfficiënt staan in het hoofdstuk over schroefdraad. Wel termen als voorspankracht en werkelijk optredende belasting, etc. Ik zeg niet dat het onzin is, maar ik heb er nooit mee hoeven te rekenen op school, dus vraag ik me af hoe belangrijk die term eigenlijk is.





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Jezelf afvragen waarom is het begin van wijsheid!
Citroen!
Doe er ook altijd olie op. Heb ook een landcruiser gehad, hj60 taaie dingen, alleen daar waren diverse bouten gebroken door roest, wat een ellende heb je dan om dat tapeind eruit te halen!
De kans dat je een wiel verliest is echt klein, vroeger diverse keren meegemaakt dat bij 2cv de wiel moeren niet waren vast gezet, alleen handvast. Heeft me altijd verbaas dat dat zolang blijft zitten, duurt echt veel kilomters voor ie los komt.
Heb laats bij mijn xm het juiste moment gebruikt, maar als je dan de kruis sleutel er op zet kun je zo nog een slag maken!! echt heel los voor mijn gevoel.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Blooper1963 schreef:Ik moet de eerste garagist of bandenboer nog tegen komen,welke velgen vast zet met een momentsleutel.
Dat doet de kwik-fit hier zelfs.