speaker + versterker
Jeroen86
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 23-03-2009

Gepost: 23 maart 2009 09:28 PM

Hey allemaal,


Ben sinds een paar dagen in het bezit van een donkergrijze c1:D
Nu wil ik alleen de audio installatie een beetje opkrikken. Ik heb hier alleen totaal geen ervaring mee. Owja een versterker heb ik al… nieuw in doos.
Nu heb ik een paar vraagjes….


Voor de speakers voorin:
Wat zijn de beste speakers voor voorin? En is daarvoor aansluiting op de versterker nog? Hoe sluit je die boxjes aan?
Ik zag dat er simpele boxjes onder de roostertjes zitten. Is het een kwestie van loskoppelen en andere vast koppelen?


Voor achter:
Is de bedrading makkelijk te trekken naar achteren? En wat zijn goede maar toch betaalbare boxen??


Ik weet het, het zijn veel vragen… Maarja dat komt omdat ik er zelf weinig verstand van heb Razz

Net c1 gekocht:)

Profiel  
 
mafkeessss
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 17-02-2008

- Xsara 2.0 16V VTS Coupe 167pk
Gepost: 24 maart 2009 08:02 PM
  [ # 1 ]

Re: speaker + versterker

Jeroen86 schreef:

Hey allemaal,


Ben sinds een paar dagen in het bezit van een donkergrijze c1:D
Nu wil ik alleen de audio installatie een beetje opkrikken. Ik heb hier alleen totaal geen ervaring mee. Owja een versterker heb ik al… nieuw in doos.
Nu heb ik een paar vraagjes….


Voor de speakers voorin:
Wat zijn de beste speakers voor voorin? En is daarvoor aansluiting op de versterker nog? Hoe sluit je die boxjes aan?
Ik zag dat er simpele boxjes onder de roostertjes zitten. Is het een kwestie van loskoppelen en andere vast koppelen?


Voor achter:
Is de bedrading makkelijk te trekken naar achteren? En wat zijn goede maar toch betaalbare boxen??


Ik weet het, het zijn veel vragen… Maarja dat komt omdat ik er zelf weinig verstand van heb Razz

Dat is te merken dat je er weinig verstand van hebt;) Maar over de speakers voor voor wat de beste zijn daar verschillen de meningen over. Het beste kun je gewoon goed rondkijken en vragen. en het ligt er natuurlijk ook aan wat je uit wil geven! De speakers zijn 10 cm trouwens. En als je ze op je versterker aan wil sluiten moet je kijken hoeveel kanalen deze heeft maar dan moet je er wel rekening mee houden dat je kabels van je speakers naar je versterker moet leggen!

En voor de bedrading voor de speakers achter. Ik neem aan dat je ej versterker in de kofferbak wil hebben dan hoef je hiervoor iig geen kabels voor naar achter te leggen! Alleen wel de rca kabels en de remote vanaf de radio! En vooral niet te vergeten je voeding vanaf de accu! Of dit heel moeilijk is weet ik niet heb het nog nooit gedaan maar bij een c1 lijkt het me vrij gemakkelijk~!

ZX 1.4i(totalloss bij 117000 km)
PH2 Xsara 1,6 16V VTR uit 2001(ingeruild)
PH2 Xsara 2.0 16V VTS 167pk Uit 2002(verkocht)
PH1 C5 2.0 uit 2003

Profiel  
 
Jeroen86
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 23-03-2009

Gepost: 24 maart 2009 08:54 PM
  [ # 2 ]

Hmmm klinkt voor mij ook nog steeds als abracadabra…

Ik denk dat ik het maar in laat bouwen Wink

Wat kost audio inbouwen ongeveer??

Net c1 gekocht:)

Profiel  
 
gerbenh
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 27-03-2005

Gepost: 25 maart 2009 11:37 AM
  [ # 3 ]

Niet zo duur, paar tientjes. Ga anders even langs bij zo’n car audioboer. En laat even weten wat de uitkomst is!

Profiel  
 
mafkeessss
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 17-02-2008

- Xsara 2.0 16V VTS Coupe 167pk
Gepost: 25 maart 2009 08:20 PM
  [ # 4 ]

Nou een paar tientjes dat lijkt me een beetje weinig hoor! Het ligt er natuurlijk ook aan wat je er precies in wil hebben! Wil je je speakers over de versterker of wil je alleen een subwoofer op je versterker en je speakers gewoon via de radio! je kan het zo prijzig maken als je wil! Ik heb ook een behoorlijke installatie erin liggen en als je dit alles wil kopen alleen al ben ej zeker 2000 euro kwijt! Dus het kan een dure hobby worden!

ZX 1.4i(totalloss bij 117000 km)
PH2 Xsara 1,6 16V VTR uit 2001(ingeruild)
PH2 Xsara 2.0 16V VTS 167pk Uit 2002(verkocht)
PH1 C5 2.0 uit 2003

Profiel  
 
gerbenh
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 27-03-2005

Gepost: 26 maart 2009 12:02 PM
  [ # 5 ]

Ik bedoelde ook alleen voor het inbouwen! Speakers en versterker kun je natuurlijk zo duur maken als je zelf wilt.

Maar volgens mij kun je voor iets van 300 euro toch wel je audio leuk upgraden, zonder dat het meteen een concertzaal is….

Profiel  
 
MartyMouse
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 176
Geregistreerd: 21-08-2007

- C4 (2004-heden) coupe 1.6 vtr+
Gepost: 27 maart 2009 02:13 PM
  [ # 6 ]

Paar tientjes voor het inbouwen???

Waar dan? Wink

Vergeet niet dat als je een versterker wilt plaatsen deze een eigen voeding moet hebben vanaf je accu.. alleen het aanleggen van die kabel vanuit de motorruimte naar de kattenbak kost je echt wel een paar uur werk..

Als je dat laat doen ga je echt wel meer betalen dan een paar tientjes hoor..
Gemiddeld ben ik zelf wel een dag bezig voor een beetje een fatsoenlijke inbouw.. En dan heb ik het puur over de installatie, niet het maken van een eigen hoedenplank o.i.d.

(En inmiddels heb ik zeker een stuk of 10 auto’s ingebouwd dus ik weet waar ik het over heb… Very Happy )

Dus als je een installatie laat inbouwen reken dan alleen al voor de inbouw echt wel op een paar honderd euro!

Maar als je een klein beetje handig bent is het echt simpel om te doen hoor, het kost gewoon behoorlijk wat tijd, dat is alles.


Wat is je doel??

Wil je echt een subwoofer inbouwen voor meer bass? Of wil je gewoon dat het geluid beter klinkt dan dat het standaard doet?

Als je puur wilt dat je radio wat harder kan zonder dat ie vervormd en je hebt niet de behoefte aan veel bass, kan je ook heel makkelijk zonder versterker.

Een goede autoradio levert al redelijk wat vermogen, zelf heb ik altijd pioneers gehad omdat deze naast een hoog MAX vermogen ook een redelijk hoog RMS (gemiddeld) vermogen hebben.

Als je een goede autoradio op goede speakers aansluit (let er wel op dat de speakers meer vermogen aan kunnen dan je radio kan leveren, maar dat is ook bijna altijd zo) heb je al fantastisch geluid.

Zelf heb ik altijd mijn speakers versterkt gehad, tot ik deze auto heb gekocht, hierin heb ik nog maar één versterker gemonteerd, deze is puur en alleen om de subwoofer aan te sturen. Mijn radio levert genoeg vermogen om de speakers hard te laten spelen zonder dat de boel vervormt.

De standaard speakers heb ik vervangen door HERTZ speakers waar ik ontzettend tevreden over ben, heb ook erg goede ervaringen met JBL, Infinity, Polk, enz.

Overigens ben ik zelf minder te spreken over de speakers van pioneer, sony en andere voornamelijk “autoradiomerken”, maar dat is geheel persoonlijk. Ik vind de specifieke “speakermerken” vaak wat warmer klinken..

Mocht je nu ook nog een subwoofer in de auto willen voor wat extra bass, wat heel goed mogelijk is…  Twisted Evil 

Dan moet je toch echt uitkijken naar een versterker.

Hiervoor zul je inderdaad het nodige moeten inbouwen..

Zoals gezegd een RCA-kabel (wit rode tulpkabel) van je radio naar de versterker, een remote van je radio naar de versterker (deze sluit je aan op de elektrischeantenne-aansluiting op de radio, deze geeft een pulsje aan de versterker dat ie zich moet aanzetten en weer uitschakelen) en voor de versterker zelf heb je daarnaast ook nog voeding en aarde nodig. Aarde is relatief simpel, in de kattenbak kan je vaak een “minpunt” vinden bij de achterlichten van je auto of je gebruikt een punt waar je gordels op de carrosserie gemonteerd zijn. Wel belangrijk is het dat de kabel goed contact kan maken, dus geen lakwerk ertussen, de kabel moet echt het staal raken..
En de voedingskabel moet dus naar je accu toe, en dat is wat meerwerk, je zult namelijk ook vanuit de auto de motorruimte in moeten. Vaak zit er wel ergens onder je dashboard een doorvoerrubber welke je daarvoor kan gebruiken, maar het is zeker wel wat zoek en prutswerk.. Wink

En ook niet onbelangrijk is dat je de RCA-kabels en de remote gescheiden houdt van je voedingskabel om storing en interferentie te voorkomen…


Hmm… Het is een best boekwerk geworden zie ik, maar ik hoop je een beetje inzicht te hebben gegeven… Moeilijk is het echt niet hoor, allemaal best logisch.. maar een beetje handigheid heb je er wel voor nodig.. En je moet niet bang zijn om allerlei panelen van het dashboard en andere delen van je auto los te maken.


Succes in elk geval, en mocht je nog vragen hebben… Ik hoor het graag Wink

Profiel  
 
Jeroen86
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 23-03-2009

Gepost: 04 april 2009 08:05 PM
  [ # 7 ]

Wooow das idd flink wat uitleg:)


Ik Heb inmiddels al een toxic 1000 watt versterker. En… ook niet algeheel onbelangrijk, iemand die me kan helpen. Ik heb een kennis (auto monteur) om hulp gevraagd… Als het goed is moet die dat ook wel kunnen.

Mijn plan is nu:

Boxen voor in de auto te vervangen voor krachtigere en alleen op de radio aan te sluiten.

Achterin de kleine kofferbak een subwoofer en versterker in te bouwen en meteen boxen in de hoedenplank. Ik denk dat het dus ook handig is om een houten hoedenplank te maken. ( steviger en betere akoestiek)

Kan iemand me nog tips geven voor goede kwaliteitsboxen die niet te duur zijn en aansluiten op mijn wensen:

Dit zijn mijn wensen:

voor 2 nieuwe speakers min. 50 watt (max rond de 50 euro)
Achter subwoofer (mag max 150 kosten, tis kleine auto dus ook kleinere sub?)
Boxen achter ( mag max 100 kosten)

Net c1 gekocht:)

Profiel  
 
mafkeessss
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 17-02-2008

- Xsara 2.0 16V VTS Coupe 167pk
Gepost: 04 april 2009 10:26 PM
  [ # 8 ]

Nou voor dat geld zul je goed rond moeten kijken want als je echt goede speaker wil ben ej toch veel meer geld kwijt! En je hebt het over de watages maar je hebt wel verschil in rms en max vermogen let daar goed op!

ZX 1.4i(totalloss bij 117000 km)
PH2 Xsara 1,6 16V VTR uit 2001(ingeruild)
PH2 Xsara 2.0 16V VTS 167pk Uit 2002(verkocht)
PH1 C5 2.0 uit 2003

Profiel  
 
MartyMouse
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 176
Geregistreerd: 21-08-2007

- C4 (2004-heden) coupe 1.6 vtr+
Gepost: 07 april 2009 06:48 PM
  [ # 9 ]

Ik ben het absoluut met Mafkeessss eens dat je voor dat geld echt goed zult moeten zoeken…

Een setje ovale speakers in je zelfbouw hoedenplank (sowieso goed idee) kost je al heel snel meer dan 100 euro.. En een goed composetje voor voorin nog wel iets meer…. Denk eerlijk gezegd ook dat je beter wat meer kunt reserveren voor een componentenset voorin (dus losse tweeter en woofer voor de middentonen)

Uiteindelijk zul je de speakers die het meest dichtbij zitten toch het beste horen…

En een goede sub voor 150 euro wordt ook lastig..

En heel belangrijk wat Mafkeesss ook al aangeeft: let goed op het RMS vermogen. Het RMS vermogen is bij goede speakers (en versterkers) ongeveer de helft van het maximale vermogen.. Bij goedkope speakers is het vaak zo dat het peakvermogen heel hoog ligt, maar het rms vermogen een heel stuk lager.. Dus kwalitatief minder goede speakers..

Ook een reden om altijd wel voor een beetje een gerenomeerd merk te gaan.. En niet het “kijkshop” spul.. Tenminste voor mij een reden, ieder moet natuurlijk zelf weten wat ie wil.. Wink

Jouw versterker bijvoorbeeld die levert nominaal (dus RMS uiteraard geen 1000watt.. Maar ik ben bang ook niet de helft…) Ik heb ff zitten kijken en vond hem voor 79 euro op een site.. Kan dat?
Niet lullig bedoeld, maar mijn slechts max 500Watt versterker van Caliber koste me enkele jaren geleden al ruim 300 euro.. Maar deze levert wel 250Watt RMS..

Tja, het moet natuurlijk ook wel een beetje hobby zijn, een maatje van me heeft huiskamer speakers in z’n auto op een kijkshop versterker en daar komt ook een hoop kabaal uit.. Maar ik vind het bij mij wel veel zuiverder en harder klinken en dat is natuurlijk ook wat waard..

Maar laat je eens voorlichten bij een (goede) caraudio zaak, die jongens hebben er nou eenmaal veel verstand van en kunnen je ook voor minder geld een mooie set verkopen..

En je kunt het risico nemen om op marktplaats te gaan kijken voor speakers.. Mits de vorige eigenaar een beetje zuinig is geweest op z’n spullen gaan speakers ontzettend lang mee hoor..

suc6 in elk geval!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook