koelwatertemperatuur cx 24/25
PHoskam
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-10-2003

- CX CX 25 GTI Turbo
- C5 C5 2.0 16v exclusive break ph2
Gepost: 14 juni 2005 02:36 AM

wat is de normale bedrijfstemperatuur voor een cx 2400/2500 prestige ?
Mijn display geeft m constant aan tussen 85 en 90à91

Wat is normaal/jullie eigen ervaring ?

Wat is Citroën rijden toch formidabel !

Profiel  
 
Gepost: 14 juni 2005 10:40 AM
  [ # 1 ]

Dat is volgens mij een normale temperatuur.
Ik heb nu wel in mijn serie 1 Prestige en GTiT een analoog tempmeter daar kan je natuurlijk niet zo exact de temperatuur op af lezen.
Meestal zit de temperatuur bij de Turbo rond de 80 graden markering en maximum schat ik iets van een 90 graden.
Bij de prestige staat er geen graden markering op dus daar kan je enkel zien of dat hij in het rood komt maar dat heb ik nog nooit gezien.

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 14 juni 2005 02:24 PM
  [ # 2 ]

Mijn Gti T stabiliseert bij 130km/h zo op de 89 graden. Naar mijn weten is dat normaal. Het is immers een systeem onder druk, en kan dus warmer datn 100 graden worden…

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
jeroentje
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004

- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
Gepost: 18 juni 2005 02:44 AM
  [ # 3 ]

Bij ong 92 graden op je display springt de koelfan in de hoge stand. Bij de CX van mijn vriendin was het thermocontact op de radiateur defect, hierdoor deed de lage stand het niet van de koelfan. Dit zorgde ervoor dat de temp nogal schommelde. Kijk wel even in de boeken want voor de verschillende typen cx’en zijn er verschillende temperaturen waarbij de koelfan word inegschakeld.

Profiel  
 
PHoskam
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-10-2003

- CX CX 25 GTI Turbo
- C5 C5 2.0 16v exclusive break ph2
Gepost: 23 juni 2005 02:36 AM
  [ # 4 ]

vanavond bij 160 km/u op de A2 loopt de temperatuur op tot 104 graden, dit lijkt me wat aan de hoge kant of zie ik dit verkeerd ?

Hoe warm mag ze eigenlijk worden voordat het schadelijk gaat zijn ?

Wat is Citroën rijden toch formidabel !

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 23 juni 2005 02:47 AM
  [ # 5 ]

Is dat koelwater? Op zich mag het nog wel, maar is wel een beetje veel. De mijne komt eigenlijk niet boven de 90 graden… maar ik heb niet harder gereden dan iets van 132 op de GPS. We kunnen wel een keertje een stukje samen oprijden om te vergelijken…

Anders even de thermostaat controleren, wellicht tijd voor een nieuwe radiateut, of is ie al nieuw?

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
PHoskam
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-10-2003

- CX CX 25 GTI Turbo
- C5 C5 2.0 16v exclusive break ph2
Gepost: 23 juni 2005 03:03 AM
  [ # 6 ]

de thermostaat opent tegen de 80 graden en de radiateur is niet nieuw maar wel brandschoon en open.

ik zal toch eens checken of de 2e stand van de fans wel werkt, maar hoe check ik het thermocontact ?

In het hete water en dan met de multimeter meten tussen de contachten ?

is het nromaal dat de fans stoppen na afzetten van contact en niet zoals bij de moderne autos nog een tijdje doorlopen ?

Wat is Citroën rijden toch formidabel !

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 23 juni 2005 01:58 PM
  [ # 7 ]

Dat laatste is normaal ja. Fans gaan gelijk uit bij afzetten contact… de rest weet ik niet Smile.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
Gepost: 23 juni 2005 04:11 PM
  [ # 8 ]
PHoskam schreef:

de thermostaat opent tegen de 80 graden en de radiateur is niet nieuw maar wel brandschoon en open.

ik zal toch eens checken of de 2e stand van de fans wel werkt, maar hoe check ik het thermocontact ?

In het hete water en dan met de multimeter meten tussen de contachten ?

is het nromaal dat de fans stoppen na afzetten van contact en niet zoals bij de moderne autos nog een tijdje doorlopen ?

 

thermocontact kan je testen in een bakjewater dat je verwarmd en de temperatuur meten wanneer de eerste en 2é fase kontakt geeft , kan je best doen door er een lampje op aan te sluiten.
Ook hou je best in het oog wanneer de lamp uitgaat als het water afkoelt in de meeste gevallen gaat ze te vroeg uit.
Vooral de 2é fase kan nog wel eens te laat zijn bij sommige.

Werken de relais nog voor de omschakeling naar die 2é fase ?

Ik heb tijdens het gefriemel met de wastegate m’n radiator lekgemaakt en dus moeten vervangen door een nieuwe.
Ik ging er ook vanuit dat die oude schoon was en nog zijn volle koeling had maar blijkbaar koelt de nieuwe nog stukken beter , dus als het thermocontact nog goed werkt zou ik toch de radiator verdenken.

104 graden vind ik toch wel echt veel, vooral als de fans al in de eerste fase werken en de auto hogesnelheid heeft dus ook genoeg lucht verplaatsing door de radiator.
Is de onderste frontplaat aanwezig?

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
2Black
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 641
Geregistreerd: 09-07-2005

Gepost: 11 juli 2005 01:33 AM
  [ # 9 ]

rond de 80

Onze CX draait in principe rond de 80 graden rijdend.
Dit wil zeggen dat bij gemiddelde weersomstandigheden bij een redelijk constante snelheid de temperatuur ergens tussen de 79 en 82 graden schommelt.
In ons geval gaat het dan om een CX 25 GTi mét een vastgetaped sensor kabeltje in de radiateur.
Wanneer wij in een file belanden of langdurig in stadsverkeer met veel stilstand loopt de temperatuur op naar 90-91 graden. Daarboven zou de radiateur-fan inderdaad in aktie moeten komen.
Het wil bij CX’en nog weleens voorkomen dat de temperatuur sensor (die bj mij dus vastgetaped zit) niet of slecht werkt door corrosie vorming nabij de sensor. Wat er dan in effect gebeurd is dat het relais dat de aan/uit schakeling van de fans verzorgt niet werkt.
Er is op internet ergens zelfs iemand die op z’n website beschrijft dat hij z’n radiateur-fans heeft doorgelust naar een knop in z’n middenconsole zodat hij zogauw hij bij stoplichten staat etc. handmatig zijn temperatuur naar beneden kan brengen.
Hoe dan ook, het wil weleens een issue zijn.
Rond de 80 op de snelweg (in normale rijwind dus), rond de 90 (maar niet veel hoger) in een stationaire of rijwindloze situatie.

Cheers, Collin

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook