Vandaag nog even de 2dehands voorbollen van MaartenH gemonteerd, wat zaten die oude toch goed vast: de rechterbol heb ik bijna doormidden geslagen voordat hij los kwam.
En net toch even iets vaags meegemaakt;
ik trok even door naar 180 op de snelweg, om kort daarna te parkeren: ik rijdt de parkeerhaven in, en zie stoomwolken onder de motorkap vandaan komen. Dus snel verwarming aan, met de gedachte hij zal wel wat overlopen omdat ie te vol zit.
Maar na 1 min bleef hij stomen dus motorkap open: sputtert de KVS uit het onluchtingsschroefje op de kop. Was het schroefje uit het busje gekomen en achter de bougiekabels blijven liggen
Alleen was ik dus even 2,5 Liter KVS kwijt geraakt met 180 km/h ops:
Meteen weer bijgevuld en ontlucht, nu de komende dagen in de gaten houden of hij geen kvs gaat verbruiken, anders wordt het een nieuwe koppakking.
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)

Totaal aantal Berichten: 492
- 2CV 2cv6
- AX AX 1.1i SPOT
nou heb je er misschien toch nog wat kluswerk aan
2CV 1985
Wie weet, maar het zal denk ik wel meevallen. Toen ik hem bijvulde liep de KVS temperatuur op naar +/- 70 graden, dus erg heet was het blok niet.
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
Zal wel loslopen, als je blok echt te heet was moet je olietemperatuur ook de pan uit zijn gestegen.
Vanmorgen even de Kvs afgetopt, en nogmaals ontlucht (ging nog iets van 0,2 liter in, en maar weinig lucht eruit). Net na 60 km rijden, en even doorblazen op de snelweg nogmaals ontlucht, maar meer dan een klein luchtbelletje kwam er niet uit. Ook geen bubbels in het expansievat bij 3500 tpm, dus pakking lijkt nog gewoon dicht te zijn. Olietemp lag gisteren rond de 105 graden wat niet gek is bij 180 km/h dus echt heet is hij niet geworden.
Ik denk dat het ontluchtingsschroefje op de snelweg hoogstens los is gekomen, en er pas op het allerlaatst uit gevallen is want hij lag achter een bougiekabel op uitsteeksel van de kop. Met 180 km/h was hij daar niet blijven liggen. Nu maar met een heel klein puntje locktite vastgemaakt.
De kop werd ook nog gekoeld van buiten door het sproeiende ontluchtingskraantje
edit:
Net nog eens 150 km gedaan (snelweg) en geen lucht of olie in het koelsysteem, en het zat nog helemaal vol, dus de koppakking is officieel heel gebleven.
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
Volgens mij wil de Gti niet weg:
gisteravond is de spannigsregelaar van nov-08 overleden; 15.1 volt op de accu bij 2500 rpm. Dus vandaag even de dynamo van de deauville erin klussen om vooruit te kunnen (50 amp moet maar even genoeg zijn).
Nieuwe 70 amp dynamo is besteld en komt erop voor een evt. verkoop.
Qua KVS, blijft in orde, dus is in orde.
En ik blijf bezig: iemand ervaring met 3000k Xenon in de BX? Zou goudgeel moeten zijn en ik vraag me of het niet ideaal is?
Lichtopbrengst van een goede witte 100 watt halogeen, maar de kleur van het o zo relaxte gele bolletje.
Komende week misschien bestellen.
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH

Totaal aantal Berichten: 3680
- C5 2.0 16v HDi Break
Misschien kan je beter 100 watt halogeen nemen met gele kapjes er overheen, volgens de regels van verkeer en waterstaat mag je waarschijnlijk vanaf 1 mei niet meer met xenon in je originele BX koplamp rijden.
Eveneens ben ik tevens ook.

Totaal aantal Berichten: 2198
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Is de dynamo van de Deauville niet anders qua montage? Ik dacht dat ik mijn 1.4 dynamo’tje niet op de 1.6 of 1.9 kon monteren.
Vandaag de oude spanningsregelaar gevonden (handig als je die vuilnisbak in de garage nooit leeg maakt). Dus die maar even gemonteerd ipv de deauville dynamo. De oude regelaar was nog ok, alleen zijn de koolborstels niet meer zo lang.
Verder over Xenon achteraf inbouw zegt de RDW in de nieuwe voertuigeisen:
Artikel 5.2.51
1. Personenauto’s moeten zijn voorzien van:
a. twee grote lichten;
b. twee dimlichten, met dien verstande dat indien
het voertuig is voorzien van dimlichten met
gasontladingslichtbronnen en in gebruik is
genomen na 31 december 2006, deze
lichtbronnen moeten voldoen aan de daaromtrent
in bijlage VIII, artikelen 115 tot en met 118,
gestelde eisen, alsmede voor de installatie
daarvan;
De eisen uit de bijlage:
Afdeling 2. Gasontladingslichtbronnen
Artikel 116
Dimlichten met gasontladingslichtbronnen zijn voorzien van een goed werkende koplampreinigingsinstallatie waarmee het gehele of een deel van het lichtdoorlatende gedeelte van de koplamp wordt gereinigd. De koplampreinigingsinstallatie wordt visueel gecontroleerd, waarbij de installatie in werking wordt gesteld.
Artikel 117
Bij dimlichten met gasontladingslichtbronnen blijven de gasontladingslichtbronnen ingeschakeld wanneer het groot licht brandt.
Artikel 118
1.
Dimlichten met gasontladingslichtbronnen zijn voorzien van een niveauregeling, welke de verticale helling van de lichtbundel automatisch aanpast aan de belading van het voertuig.
2.
Het bepaalde in het eerste lid is niet van toepassing op voertuigen waarbij de verticale helling van de lichtbundel niet wordt beïnvloed door de belading van het voertuig.
3.
Aan de eis in als bedoeld in het eerste en tweede lid wordt niet getoetst tijdens de algemene periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsrapport.
Wat er dus op neer komt dat die eisen alleen gelden voor auto’s in gebruik genomen na 31-12-2006
Plus er wordt alleen gecontroleerd op koplampsproeiers voor auto’s na 31-12-2006 bij de Apk
En als extra; Hp-auto’s hebben geen niveauregeling voor de koplampen nodig omdat belading van het voertuig geen invloed heeft op de “verticale helling van de lichtbundel”.
Edit; even leesbaarder gemaakt.
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH

Totaal aantal Berichten: 3455
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
hahaha het beestje wil gewoon niet weg joh.
Hij is al in een krap jaar 3x van eigenaar gewisseld, ik denk dat ie het wel naar zijn zin heeft bij jou, en als de harde eis dan is dat ie karakter moet tonen… then so be it
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Volgens mij wil de Gti niet weg:
Raar, want ik heb even heel hevig zitten te twijfelen of ik de mijne niet door die van jou zou vervangen. Gezien al het onderhoud dat je er al aan hebt besteed, is de prijs werkelijk een koopje en kun je ervan uitgaan dat je de komende tijd weinig last van dure reparaties zult hebben. Het is dat ik het gris méteorique van de mijne mooier vind dat dat gris perlé van die van jou en dat ik net het dure onderhoud (koppeling, distributieriem, veersysteem) al achter de rug heb, maar anders had ik het wel geweten.
Maar mocht je hem binnenkort verkopen aan iemand die de winterbanden niet wil, dan wil ik die in elk geval wel overnemen.
De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé

- C5 2.0 16v HDi Break
Ik weet dat er in de APK-eisen een datum aan verbonden is. Maar dit staat in het voertuigregelement van Verkeer en Waterstaat:
Nieuwe verkeersregels per 1 mei 2009 schreef:De volgende wijziging maakt deel uit van de Regeling voertuigen die eveneens per 1 mei 2009 in werking treedt:
Lichtarmatuur en type lamp
• Lichtarmaturen van voertuigen mogen voortaan alleen voorzien zijn van het type lamp waarvoor ze zijn goedgekeurd. Zo moet in koplampen met een code HC, HR of HCR een halogeenlamp zitten. Gasontladingslampen (“Xenonlampen”) horen in armaturen met een code DC, DR of DCR. Gasontladingslampen geven veel meer licht dan halogeenlampen. Om te zorgen dat er geen weggebruikers door worden verblind, is het zeker voor gasontladingslampen van belang dat zij alleen worden gebruikt in speciaal daarvoor bestemde armaturen.
Het ziet er dus naar uit dat je auto straks gewoon goedgekeurd zal worden met xenon in je BX-koplamp, terwijl je op de weg een bekeuring kunt krijgen. Net zoals geblindeerde ramen - daar kan je auto ook mee goedgekeurd worden, maar van oom agent mag het niet.
Overigens ben ik geen xenon-hater, ik heb het zelf ook. Ik hoop dat de grens van 1 januari 2006 blijft gelden, maar het zal vast niet.
.Hmm vaag; De rdw is toch verantwoordelijk voor goedkeuren van voertuigen op de weg, en de eisen daaraan.
Er zitten dus verschillen tussen wat de RDW (verantwoordelijk voor voertuig technische aspecten) en V&W (verantwoordelijk voor ??) vinden van Xenon. Daar moet de rechter zich dan ter zijner tijd maar over buigen als het nodig is
Over de geblindeerde ramen: die mogen volgens de RDW ook niet, maar zij controleren het niet. Net zoals dat niveauregeling verplicht is bij xenon bij auto’s vanaf 31-12-2006. Is wel verplicht, maar wordt niet gecontroleerd bij de Apk.
Beetje vaag, maar ik waag het er gewoon op denk ik.
@ bearwill:
ruilen?
nee, die van jou ziet er volgens mij wel 10x beter uit dan die van mij. Die van mij heeft toch wel wat roestplekjes en deukjes. Dat is ook een van de redenen waarom hij weg mag. Ik wil blijven verbeteren, maar aan het uiterlijk kan ik weinig doen. Dan moet hij eigenlijk gespoten worden, maar dat is me iets te prijzig en kan ik niet zelf. Technisch is hij eigenlijk 95%, een paar kleine dingen maar niets groots. Hij loopt als een tiet, doet 190 zonder problemen, en rijdt heerlijk. Als hij deze zomer niet weg is, ga ik er zo weer 1000km frankrijk mee in, daar is hij betrouwbaar genoeg voor.
Ik ben geinteresseerd in de Gti van BX-newbee, die ziet er super uit, maar is technisch nog niet ok. Maar eerst moet er plaats zijn op de oprit.
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH

- C5 2.0 16v HDi Break
Mighel schreef:
Beetje vaag, maar ik waag het er gewoon op denk ik.
Dat is precies wat ik er ook van vind Ik baal ervan als het zo zou zijn, maar ik wacht de eerste bekeuring af omdat het zó krom is dat ik er wel een fikse discussie aan wil wagen.
Inderdaad, het is en blijft krom als ze beiden iets anders vinden. Dan gooit de politie maar een lampenafstellingsapparaat achterin en delen ze maar een boete uit als ze fout afgesteld zijn. Dan is het terecht.
Verder even een vraagje voor de dynamo:
heeft iemand een nummer van de dynamo voor een Gti, want ik zag dat ik er nu al een 50Amp (valeo A13N240) dynamo in heb, en er schijnt een 70A of 80A in te moeten. Degene waar ik hem bestel weet niet welke er dan in hoort.
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH