Hallo,
Bij het zoeken naar een trilling in de motor kwam ik tot de ondekking dat er een draadje los zat. Het gaat om een draadje dat aan een aansluiting zit aan het blok, achter de benzine pomp.
dit is denk ik de olie druk meter plug, want mijn lampje gaat ook niet aan als ik het contact aan zet.
De vraag is waar moet ik dit draadje aansluiten? ik heb wel een aantal losse stekkertjes in de kabelboom, welk kleur stekkertje moet ik precies hebben?
bedankt,
Mano
Re: Draadje los aan de motor
mano schreef:Hallo,
ik heb wel een aantal losse stekkertjes in de kabelboom, welk kleur stekkertje moet ik precies hebben?
bedankt,
Mano
De witte
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Gevonden! Stekkertje zat even ergens verstopt.
Ik heb er weer een werkend lampje bij in het dashboard. En best een handige!
Ik heb bij de draadboom zowiezo nog wat stekkertjes over.
Daar bij die witte zit ook nog een bruine die naar niks gaat en een draadje met een geel oogje.
Iemand idee waar deze voor zijn?
Bedankt,
Mano












































Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
En je zou een blauwe moeten hebben voor koelwater temp.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ik heb een draadje van mij waterpomp richting dashboard. Dit is een losse draad later aangesloten.
Verder ondekte ik gisteren weer een draadje ergs onder de motor, deze liep van linksachter bij de motor naar dit zelfde aansluitpunt bij de dynamo en olidruk stekkertjes. Draad heeft een dikke zwarte beschermmantel eromheen, stekkertje is dik, klein lijkt op donkergroen (verkleurde donkerblauw?) is dit voor de watertemp censor?
Ik dacht eerst dat de draad van de waterpomp naar het dashboard de watertemp censor was alleen lijkt me beter de watertemp te meten in het blok.
Viel mij ook op (je gaat er in 1 keer op letten, dus weet niet of het eerder ook al zo was) dat de temp meter in het midden staat als het contact uit is, en naar beneden springt als je het contact aan zet. is dit normaal?
Blijkbaar had de vorige eigenaar niet echt de behoefte aan lampjes die aangingen op het dashboard…....
(ik ook niet, maar stekketjes niet aansluiten lijkt me geen beste oplossing…. )
Ik zou er fff een draadje insteken met de massa erop. zie je vanzelf welk diagnose lampje gaat branden wel eerst fff meten of er geen + opstaat ander vliegt er een zekering uit of in het ergste geval smelt het draad !!!
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.








Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
mano schreef:Ik heb een draadje van mij waterpomp richting dashboard. Dit is een losse draad later aangesloten.
Verder ondekte ik gisteren weer een draadje ergs onder de motor, deze liep van linksachter bij de motor naar dit zelfde aansluitpunt bij de dynamo en olidruk stekkertjes. Draad heeft een dikke zwarte beschermmantel eromheen, stekkertje is dik, klein lijkt op donkergroen (verkleurde donkerblauw?) is dit voor de watertemp censor?
Ik dacht eerst dat de draad van de waterpomp naar het dashboard de watertemp censor was alleen lijkt me beter de watertemp te meten in het blok.
Viel mij ook op (je gaat er in 1 keer op letten, dus weet niet of het eerder ook al zo was) dat de temp meter in het midden staat als het contact uit is, en naar beneden springt als je het contact aan zet. is dit normaal?
Blijkbaar had de vorige eigenaar niet echt de behoefte aan lampjes die aangingen op het dashboard…....
(ik ook niet, maar stekketjes niet aansluiten lijkt me geen beste oplossing….)
Er zit een tempsensor in je waterpomp, deze hoort aan je temperatuurmeter te zitten.
Er zit nog een tempsensor in je cilinderkop: deze hoort aan je temperatuurwaarschuwingslamp te zitten.
Er zit een oliedruksensor in je motorblok: deze hoort aan je oliedruklamp te zitten.
Ja, het is normaal als temperatuurmeter in midden staat als contact af.
top, bedankt voor de duidelijke uitleg.
temp lampje gaat nog niet aan bij contact aan. DIe moet ik dus even nachecken.
Thanks,
Mano












































Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
mano schreef:top, bedankt voor de duidelijke uitleg.
temp lampje gaat nog niet aan bij contact aan. DIe moet ik dus even nachecken.
Thanks,
Mano
Dat hoort ook niet. De temp is laag dus lamp uit. Deze lamp kan je dus alleen testen met het knopje.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
ah ja inderdaad met het knopje doet ie het wel. Nou weer wat wijzer….