Mulder schreef:Ik heb het m.b.t. die E-Type niet over het vermogen of de prestaties, dat geloof ik best. Zoals gezegd weet ik best dat het een bijzondere verschijning is. Het is gewoon een kwestie van smaak (en die verschilt nog weleens). Al die spaakjes, de hele vormgeving, het is me gewoon te klassiek. Heb in zijn algemeenheid niet zoveel met auto´s van voor de jaren zeventig en met Engelse auto´s in het bijzonder. Die zijn nou eenmaal vaak wat traditioneler van vormgeving en ik denk dan al gauw aan mannen met geruite petten en rieten manden op de kofferbak… (no offense) Een jaren zeventig/tachtig XJS vind ik wel weer zeer de moeite waard.
Maar bovenstaande geldt voor mij ook/zelfs voor de gemiddelde ID/DS. Natuurlijk weet ik dat dat (zeker voor de tijd waarin die op de markt kwam) qua vormgeving en techniek een revolutionaire auto was (en nog steeds is), maar de auto op zich doet me gewoon niet zoveel. Misschien zie je ze wel gewoon te veel… Ik weet het niet.
Les gôuts et des couleurs ne sont pas discutées…
Het is uiteraard een kwestie van smaak, maar om een aantal feiten kun je niet heen. Zo was de DS bij zijn introductie niet minder dan schokkend, je moet hem zien staan tussen de Opel Olympia en de Ford Anglia om het een beetje te begrijpen. Een ruimtevaartuig tussen de vierkante koekblikjes. En dan de techniek, een auto die zweeft alsof hij op een magnetisch veld drijft en die zelf omhoog komt, ook als er twee mensen van 100kilo achterin gaan zitten. Dat is niet minder dan schokkend anno 1956.
Hetzelfde heeft de E type, al is het in mindere mate, een auto met een lijnenspel die bizar is voor 1961, met prestaties die de prestaties van de tien keer duurdere sportwagens doet verbleken. Een auto die bovendien ontzettend veel comfortabeler is dan een Ferrari van die tijd, met een achterwielophanging uit de formule 1 en een motor waar de kenners een strakke van krijgen.
De DS en de E type hebben dus wel een aantal raakvlakken, twee totaal verschillende auto’s, maar beiden hebben ze menig liefhebber bijna van verbazing achterover doen vallen. Deze auto’s hebben hun stempel met een enorme dreun neergezet en dat zal niet snel nog eens gebeuren.
En dat vind ik van een buitengewoon grote belangrijkheid.
Het zijn beide auto’s met een eigen karakter. Als je ze ziet keer je je er gewoon voor om. Doe ik eigenlijk voor elke oldtimer
Qua smaak heb ik het zelf meer voor de jaren 70 tot half jaren 80 (zeg maar het einde van de RVS/chroom bumpers), en dan vooral de SM, CX en GS doen mijn hartje wat sneller slaan.
Maar denk we lichtjes off topic aan het gaan zijn
C5 Tourer 2.0HDi 135 Exclusive ‘14
Voorheen: C5 2.0HDI 110 ‘02
AX 1.0 Tonic ‘95






























Totaal aantal Berichten: 11886
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Gisteren een Jaguar MkI gezien. Geen foto ops:, sorry…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Voor de liefhebbers van Britse auto’s: hier in de buurt (Aalst, Oost-Vlaanderen, B)is er een garage (twin Cam motors) waar wel een paar mooie bolides staan. En tijdje geleden stond er een Jag SS100 en een XK.
C5 Tourer 2.0HDi 135 Exclusive ‘14
Voorheen: C5 2.0HDI 110 ‘02
AX 1.0 Tonic ‘95
Een MK1 is zeldzaam en alleen kenners zien het verschil met de MK2, waarvan ik er drie heb gehad. Helaas heeft de MK2 nog een starre achteras, de XJ6 heeft dezelfde achterbrug als de E type.
Maar dit was een Citroen forum (ik heb ook een XM) .














































Totaal aantal Berichten: 43431
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De Mk1 is the one to have. Veel mooier dan de mk2, vooral vanwege de robuste uitstraling door de dikke stijlen. Prachtig. Liefst in zwart met zwarte spaakvelgen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Iemand van het Jaguar forum heeft iets van 22 Jaguars. Kijk maar eens op dit draadje.






























Totaal aantal Berichten: 11886
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Han S schreef:Een MK1 is zeldzaam en alleen kenners zien het verschil met de MK2, waarvan ik er drie heb gehad. Helaas heeft de MK2 nog een starre achteras, de XJ6 heeft dezelfde achterbrug als de E type.
Maar dit was een Citroen forum (ik heb ook een XM) .
Ik vind het vrij duidelijk, de hele achterbouw is anders. Overigens vind ik een MkII eigenlijk mooier
Ze was créme met donkerrood trouwens, en volgens mij te huur als trouwauto…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ja, ik zie het ook meteen, er zit een totaal ander achterportier in, maar je moet dat wel weten.


























Totaal aantal Berichten: 7904
Geregistreerd: 31-08-2003
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Puretech Shine
- 2CV AZU B
- 2CV AK400 LAAG
- 2CV spécial zdz
- Ami 8 service tolée
- Méhari 2+2
- Overig ND P 350
- AX GTi
- Overig NYD P 450
Fiat 127, Jeep Wagoneer, Opel Commodore, Daf 33, Morgan, R4F:
waterman771 schreef:De Mk1 is the one to have. Veel mooier dan de mk2, vooral vanwege de robuste uitstraling door de dikke stijlen. Prachtig. Liefst in zwart met zwarte spaakvelgen.
Kwestie van smaak, de MK1 met de dichte achterwielspats is apart, maar ik vind de MK2 mooier.
MK1 met open wielspats.
MK2.



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Een Espace phase 2, een T2b met Westfalia dak, wat is die blauwe vlek Wendela?
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Op de eerste foto lijkt ook nog een grijze Austin Maestro te staan!
Of zie ik dat nu verkeerd…?
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Dat zou heel goed kunnen. Ik zal even wat beter op gaan letten.
Op de tweede foto een NL VWbussie.
Die blauwe vlek is een wonder. Een TVR die het kennelijk helemaal vanuit GB naar F heeft gehaald. Knap.