steekassen & hun rubbertjes….
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 08 juni 2004 11:59 AM

Nah, het dagje sleutelen lijkt goed te beginnen Sad

was van plan om ff de rubbertjes te vervangen die aan de homokineet of iets dergelijks vastzitten. Controleer gelijk maar ff de rubbereb hoezen van de steekassen. Bestuurderszijde prima…

Passagierszijde, begin van de eerste scheurtjes. Afgezien van het feit dat ik hier niet vrolijk van wordt rijst nu de vraag, betekend dit nieuwe steekassen of kan ik de rubberts los vervangen ?

In het verleden heb ik ze een keer vervangen bij mijn honda civic en dat was al een rampenplan, maar bij mijn franszoos vraag ik me af of het kan en zo ja ... is dat te doen?

Begin een beetje te balen want ik voel er geen moer voor om twee keer de boel te moeten laten uitlijnen. Volgende week word het handeltje verlaagd en als ik nu die steekassen losmaak zal dat ws ook moeten gebeuren. daar voor het vervangen van de veren die assen behandelen lijkt me ook geen optie… iemand advies ?

Profiel  
 
theiz
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 517
Geregistreerd: 25-04-2004

Gepost: 08 juni 2004 03:31 PM
  [ # 1 ]

Uitlijnen hoef je niet bang voor te zijn, en inderdaad zullen ze bij het verlagen wel losgehaald worden.
Ik zal daar indien mogelijk even mee wachten, zal dit zo uitleggen.
De rechter as is redelijk simpel los te halen
Eerst haal je met het wiel op de grond de splitpen uit je aandrijfas en haal je die grote moer los. Hierna zorg je dat je voorwiel een end van de grond is (assteun ofzo)
Versnellingsbak aftappen.
Onder je fuseestuk zitten 3 imbusbouten maat 50 en borgmoeren.
Je regelt een bitje torx 50 (2 euro) en steeksleutel 10. Bitje doe je in de steeksleutel en hiermee blokkeer je de torx bouten. Borgmoeren haal je los met je ratel (dop 17). De middelste is slecht te doen, want deze zit onder je kineet.
Als dit alles los is haal je het fuseestuk naar je toe, en kan je de aandrijfas loshalen uit het fuseestuk.
Deze zit nu nog vast op het tussenlager.

Op dit tussenlager (dit is waar je motor vastzit aan het frame via een reactiestang) zitten aan de achterzijde 2 moeren. Officieel zou je die 1/4 los moeten halen en dan zou je as los moeten komen. In werkelijkheid is je as van metaal en het lagerhuis van aluminium. Na een paar jaar krijg je dit echt niet meer los.
Dit moeten ze denk loshalen bij het verlagen; Mijn advies Laat hun klooien! Als je je auto dan terugkrijgt kan je die hoezen binnen 1 uur wisselen, inclusief loshalen. Versnellingsbak olie moet je ook aftappen. Ik zag je andere bericht, zou ik ook even mee wachten.

Als je aandrijfas los is zal je zien dat deze uit 2 stukken bestaat
kineet stuk en steekas. De 2 rubbers zitten beiden aan de kant van de kineet.
Tussenkoppeling loshalen en vervangen is redelijk te doen. Als je de hoes openhaalt moet je HEEEEEEEL erg oppassen dat de 3 lagers die daar zitten op hun plaats blijven. Hier zitten van die fijne naaldlagers onder die je heel makkelijk kan kwijtraken.
Kineetrubber heb ik geen idee van of die makkelijk te vervangen is.

Terugzetten 100gr kogellager vet in de tussenkoppeling. Keerringen op differentieel vervangen en daarna omgekeerde volgorde aanhouden.

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 08 juni 2004 04:09 PM
  [ # 2 ]

das een mooi antwoord!!! denk dat ik je advies te rharte neem en even tot volgende week wacht. Zojuist even ook met een citri dealer gesproken.

Hij stelde dat ze tegenwoordig rubbers gebruiken die over de steekassen heen zijn te schuiven met een speciale tang. Zijn ook wat goedkoper en net zo goed.

Ergens vraag ik me af hoe ze bij dat verlagings bedrijf zouden reageren als ik die hoezen erop schuif als ze de boel hebben losliggen.

Wil namelijk ook de, hoe heet dat (spoorstangen?). Het zijn de stangen die paralel aan de aandrijfassen lopen en waar aan het einde een stuk is ingeschroeft. Haal ik dat los dan zal ik definitily moeten uitlijnen.

De citro dealer heetf overigens kostenloos ff de wagen voor me apk nagelopen!! Very Happy Very Happy en melde dat ik eventueel de dempers niet hoef te vervangen bij het verlagen, die zijn nog prima. dat geld kan ik dan mooi gebruiken om die andere onderdelen aan te schaffen. Ik ga ff uitvogelen wat dat verlagings bedrijf er van vind.

Profiel  
 
Tom Duckpower
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2487
Geregistreerd: 27-03-2004

Gepost: 08 juni 2004 09:29 PM
  [ # 3 ]

ashoezen van mn eend had ik zo vervangen, 2 van de 3 aan iedere kant….

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook