Hoogteregelaar of remservo of…..?
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10636
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 02 mei 2009 01:52 AM

Een neef van mij heeft een D-special van ‘72.
Na het starten komt de achterkant niet omhoog. Hendel moet in hoogste stand en als de wagen helemaal omhoog is weer in rijstand. Dan blijft hij wel op hoogte, totdat er voor een bocht of drempel geremd wordt, dan dondert de achterkant zo ongeveer naar beneden. Hendel weer in hoogste stand enz. Ik ben er nog niet uit (had geen tijd om er naar te kijken). Is het de hoogteregelaar, de remservo of misschien allebei??

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 02 mei 2009 01:56 AM
  [ # 1 ]

Ik zou eens bij de hoogteregelaar beginnen…....

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 02 mei 2009 02:51 PM
  [ # 2 ]

De hoogteregelaar (achter het binnenscherm voor het linkerachterwiel) vangt ondanks de afscherming veel straatvuil.
Er komt een moment dat ze (zeker wanneer de auto weinig wordt gebruikt) vast gaat zitten.
Compartiment loshalen en de hoogteregelaar flink nat spuiten in de kruipolie of WD40 heeft meestal afdoende, daar het hoofdzakelijk mechanische componenten zijn die vast gaan zitten.
Wanneer het een inwendig probleem is zul je LHM moeten spoelen/wisselen.
Succes!

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 02 mei 2009 10:03 PM
  [ # 3 ]

Ik denk eerder dat ie goed versleten is en om dat te kunnen beoordelen moet je hem vrijmaken, dus afdekscherm eraf en dan eens kijken hoeveel retour LHM hij geeft. Goed reinigen en eventueel revisiesetje er tegenaan of een ander monteren.

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 04 mei 2009 12:59 PM
  [ # 4 ]

Remservo heef er iig niks mee te maken.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3198
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 04 mei 2009 04:43 PM
  [ # 5 ]
bogaard77 schreef:

Remservo heef er iig niks mee te maken.

Dat hij naar beneden donderd kan wel wijzen op lucht in de achterremmen .....

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
ted.kampen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007

- ID/DS DS23H Pallas
Gepost: 04 mei 2009 10:49 PM
  [ # 6 ]

Ik denk, zoals Pascal ook al aangeeft, aan een mechanisch probleem ergens in je stangenstelsel. Het kan nooit kwaad alle scharnierpunten eens goed gangbaar te maken.

Profiel  
 
f.rockefeller
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 376
Geregistreerd: 14-12-2006

Gepost: 05 mei 2009 01:00 AM
  [ # 7 ]

en kijk dan gelijk ook even of het laatste stukje stang in de breedterichting van de auto (vlak voor de regelaar )nog in de twee steuntjes hangt, anders heb je ook wel vreemde fricties op de regelaar en het stangenstelsel.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook