





















Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008
- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
easternnl schreef:Mulder schreef:Een 96’er V6 heeft nog niet het anti-zink gebeuren geloof ik?
Volgens Le Evolution op de xm club niet, als je diravi hebt—dan geen antizink spul
Dat wist ik nog niet! Ik dacht dat alle XM’s een anti-zinkbol hadden ops:
C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3

























Totaal aantal Berichten: 6515
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Sowieso de serie 1 XM-men niet. Dat wist ik al, ik verkeerde (ook) in de veronderstelling dat alle serie 2/3 XM-men het wel hadden. Je leert nog eens wat hier.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)









Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
De ES9J4 is echt niet minder betrouwbaar als de ZPJ. Alleen de ZPJ4 heeft een soms wat twijfelachtige reputatie.
Enig aandachtspunt is dat de distributie met een riem gaat en deze duur is om te vervangen.
Daarnaast is de 4HP20 ook niet zo heel veen betrouwbaarder t.o.v. de 4HP18. Gaat ook gewoon na 200K stuk als de ATF niet ververst wordt.
Domme vragen bestaan niet.
Over de betrouwbaarheid hoor ik altijd weer andere verhalen.
Maar volgens mij is een 12V erg betrouwbaar.
Maar als je een beetje van trappen (in de zin van snel gaan ) houd dan moet je wel voor een 24V gaan. 12V is veel meer touren!
Groetjes Martijn.
Mijn Fotosessie’s
_____________________________________
Huidig wagenpark:
BX 19 GTI ‘91 | BX 19 TRS Aut. ‘91
Ex:
BX 19 TRI ‘89 | BX 14 Rallye ‘87 | BX Break 19 16V ‘92
BX 19 GTI ‘91 | BX 19 TRD Aut. ‘86 | BX 16 TRS LPG ‘85
BX 19 16V MK2 ‘91 | BX 19 TZD TD ‘91 | Xantia 2.0 SX Aut. ‘93
BX 19 GTI ‘92 | C2 1.4 VTR ‘07 | Xantia 2.0 Zender ‘94









Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
De 24v’s worden veel doro elkaar gehaald.
De oude is in principe ook heel degelijk, mist niet te erg op zijn staart getrapt.
De ES9J4 is net als de 12V ZPJ bulletproof.
Domme vragen bestaan niet.











Totaal aantal Berichten: 1185
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Maar de oude 24 klepper is dan weer nooit met een automaat geleverd!
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
CitroMarty schreef:Maar als je een beetje van trappen (in de zin van snel gaan
) houd dan moet je wel voor een 24V gaan. 12V is veel meer touren!
Ik vind dat best meevallen hoor, zo’n 12v is behoorlijk snel voor een reiswagen. Zeker met een automaat zal een medeweggebruiker je niet snel bijhouden vanaf het stoplicht, dat ondervonden laatst een paar petjes weer die naast me op de linkerstrook stonden.
Het snelle optrekken houdt pas ergens op bij 170 kmu. Maar ja, wat is snel…
Top is ook niet mis denk ik, heb 220 op de GPS gereden in D’lnd met nog het stukje kickdown op het pedaal over, hoewel die niet meer veel zal doen op die snelheid, hehe.
Persoonlijk ben ik erg blij met Diravi, vind het erg lekker sturen en ook comfortabel dat je de klinkertjes en andere hobbels en gaten niet in je stuur voelt. Ook veilig: je stuur slaat niet uit je handen bij een eventuele klapband, hoewel ik dat nog niet meegemaakt heb.
Wat mij betreft zal een vroege ‘97er ook de jongste XM zijn die ik koop, ben bang dat ik daarna uit zal moeten wijken naar een Berlijns automerk wil ik dit comfort behouden.
Mocht je dit niet zo zwaar wegen allemaal, dan zou ik zeker voor de latere XM gaan, met een betrouwbare motor (met meer vermogen) en een degelijke automatische bak indien goed onderhouden, vang ik zo’n beetje op uit diverse hoeken van het forum.
Groetjes Erik!
Ik zou sowieso voor Diravi gaan. Lijkt mij zo’n ZALIGE optie
ff een infotje voor mij? Wat is dan een diravi ?
Citroén 2.0 CT
C5 sinds 07-2012
Een fancy servo-stuur.
























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Diravi? Daar heb je natuurlijk de CiFo wiki voor!
Op de CX klink het alsof Darth Vader in je dashbord zit en het voelt alsof hij je de bocht in zuigt. Op een XM is het een stuk beschaafder maar natuurlijk érg stoer om te hebben.
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Oh, en nog een belangrijk detail, hij is wel al genoemd: de ES9J4 heeft een distributieriem ipv een ketting. Een riem vervang je per 120.000 km of 4 jaar (toch?), wat het eerst komt. Een ketting vervang je als ie gaat rammelen, officiële interval staat op 350.000 km maar is niet kritisch zoals een riem.
Vervangen van de distri is (geloof ik, kan er naast zitten) een erg dure grap omdat de hele motor eruit moet. En in het geval van een automaat moet die er samen met de motor uit?
Groetjes Erik!
motor hoeft er niet uit,
Ik heb een rekening van februari van 1000 euro, distririem met toebehoren. Waarvan 500 euro aan onderdelen.
Het enige nadeel is misschien de diravi, (en de veercomputer is niet zelf te resetten)
Okee, dan valt het inderdaad mee. ops:
Groetjes Erik!
Het lijkt me geen makkelijk klusje, met een riem die over 4 nokkenassen gaat.