SM accu vervangen
Gepost: 06 mei 2009 04:03 AM

heeft iemand suggesties?
mijn accu is gestorven, en het ziet er naar uit dat hij er niet zomaar tussen uit kan…
koplamp uitbouwen?
spatbord uitbouwen?
alleen spanningsregelaar weghalen?
wat is wijsheid?

het betreft hier een carbu uit 1971…

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42993
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 06 mei 2009 12:28 PM
  [ # 1 ]

De onderbak moet er onderuit. uurtje werk. dan kun je de accu perfect bereiken.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
bxsport
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2468
Geregistreerd: 29-11-2005

- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Gepost: 06 mei 2009 12:33 PM
  [ # 2 ]

ofwel rechtervoorwiel er uit halen

of anders als de baterij niet te groot is kan je hem met wat oefening ook langs boven er uit halen… is me al een aantal keer gelukt

citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 06 mei 2009 01:30 PM
  [ # 3 ]

De officiele methode is nog altijd de beste:
- Rechts voor wiel verwijderen.  ( volgens het boek kan het ook als je het stuur geheel naar links draait).
- Plaat verwijderen die toegang tot accu-ruimte geeft
( Hiervoor moet je nogal wat bouten losmaken, inclusief die van de “onderbumperplaat” en de bumper)
- Accu losmaken
- Accu er uit schuiven.
Kijk in het boek 581-deel 2 ( demontage en montage) handeling 531-1 ( uit en in-bouw Accu). Stuur me een PB als je een pdf wilt).

Als alles in goede staat is ( bouten/moeren die goed lossen etc.) dan kan dat in 1/2 uur.  Als de accu er al 10 jaar in zit dan mag je verwachten dat de bouten wat weerstand bieden, en ben je snel 2 uur bezig.

Het originele type van de Accu is gelijk aan een DIN type 57024, vindt je nog terug in Japanners als Honda Accord. Dat is een 70 AH accu, met de polen een de goede kant. De originele specs: 70Ah, 315 A koudstartstroom, lxbxh 278x175x225

Bij Varta vindt je die accu als de 570413 063 3132, alleszins met een koudstartstroom van 630 ampere.
Als je een kleine accu wilt kun je een Varta Silver met type 563 401 061 3162 nemen: Heeft maar 63 AH, maar levert 610 Ah startstroom, en dat laatste is wat je in een SM nodig hebt. Je kunt natuurlijk ook een ander merk nemen.
deze Accu’s hebben de polen op de goede plaats zitten: Als je een Accu uit een C5 HDI neemt zitten de polen verkeerd om, dat kun je wel geplaats krijgen, maar ...

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42993
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 06 mei 2009 04:46 PM
  [ # 4 ]

Goh, da’s wel erg handig om meteen effe die accu types te noemen! Very Happy

Maar, ik ( da’s dus mijn mening) vind het erg handig om gewoon die hele onderbak (keienvanger) even los te halen.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Gepost: 06 mei 2009 07:09 PM
  [ # 5 ]

Hartelijk dank voor de vlotte en uitvoerige reacties!
Ze kwamen terwijl ik voor de deur bezig was, via de bovenkant…

nono
Hij was een beetje dom, zou Maxima zeggen.
Heb veel gevloekt, veel vel van de vingers verloren, en ben al met al weer heel wat wijzer…
Maar goed, ze start weer!
De volgende keer onderlangs, dat staat vast.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42993
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 06 mei 2009 07:11 PM
  [ # 6 ]

ach… de volgende keer mag je ook een pb’tje doen… volgens mij wonen we in het zelfde getto namelijk Laughing

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 08 mei 2009 08:43 PM
  [ # 7 ]

Je kan ter vervanging ook een red top van optima er in zetten.
Deze zijn wel duurder,maar zijn heeeel krachtig(dacht 900 Amp’s),en is een stuk kleiner dan de gemiddelde batterij van dit vermogen.
Je zal wel de batterij bevestiging moeten aanpassen om de Optima vast te zetten. Wink

Profiel  
 
Maart
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 425
Geregistreerd: 26-06-2007

Gepost: 12 mei 2018 08:24 AM
  [ # 8 ]

Bonjour, even een vraag in een oud draadje (dan blijft de informatie bijelkaar):

De accu in mijn SM heb ik tijdens de restauratie “zolang” uit m’n Saab gehaald omdat ie bijna versleten was.
Prima om de kabelboom en lampjes te testen.
Na 5 jaar restaureren en daarna 4 jaar gewoon gebruik (...) ga ik ‘m nu echt vervangen.

Hoe staat de accu in de auto?
Met de polen aan de voorzijde (richting koplamp) of naar achter (bij binnenspatbord)?

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook