Hi!
Mijn naam is Joost en heb recent samen met mn vriendin een DSuper5 uit 1972 gekocht Geweldige auto, maar er zitten wel wat “eigenaardigheden” aan
Allereerst, de remservo/hoofdremcilinder lekt bij het rubber het interieur in. Ik ben vrij handig en heb wel een idee hoe ik hem los moet maken, maar nog tips of truuks? Bekende valkuilen?
Verder doet de temperatuur meter het niet en de helft van de waarschuwingslampjes doen ook niks. Hebben die misschien een gedeeld aarde punt? Hoe kom ik achter het dashboard? 4 Schroefjes aan de voorkant? Achterruitverwarming doet het uiteraard ook niet
Vandaag besloot ze al de koelvloeistof uit het tuutje aan de onderkant van de radiator te gooien, uiteraard recht op de remklauw… Het klonk ook alsof er een waterkoker onder de kap lag en alle leidingen waren loeiheet. Kraantje dicht gedraaid en dat leek het op te lossen, maar kan het echt zo simpel zijn? Ik vertrouw het niet zo.
Hoe kan ik trouwens uitvogelen of het een 2.1 of 2.3 is die erin ligt? Het hoort een 2.1 te zijn (kenteken zegt DS21) maar taxatie rapport zegt 2.3 en ik weet dat er ooit een ander blok in is gegaan. Wie het weet mag het zeggen
Er waren nog een paar dingen die ik nu zo snel even niet herinner, maar dat komt nog wel
Voor nu nog wat foto’s van de dame!
edit:
Ha! Ik herinner me alweer iets! Ze ploft in de uitlaat, warme motor stationair 1 plof om de minuut ofzo, tijdens het rijden met gas los gebeurd hetzelfde. Er zit Luminition (?) elektronische onsteking op, zou daar iets mis mee kunnen zijn.





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Is het een DSuper5 of een DSuper met 5-bak?
Maak eens een foto van het motornummer, of meld hier om welk type motor het gaat.
Kraantje onderaan de radiateur kan inderdaad lekken, dan kan alle koelvloeistof weglopen. Onder het kraanje hoort ook een stuk slang, dat voorkomt het nat worden van je rechter remklauw.
Veel plezier en veel succes!
Citroen!
DriverD schreef:Is het een DSuper5 of een DSuper met 5-bak?
Maak eens een foto van het motornummer, of meld hier om welk type motor het gaat.
Kraantje onderaan de radiateur kan inderdaad lekken, dan kan alle koelvloeistof weglopen. Onder het kraanje hoort ook een stuk slang, dat voorkomt het nat worden van je rechter remklauw.Veel plezier en veel succes!
Volgens de RDW is het een D16BC DSUPER 5 en het plaatje achterop zegt DSuper5. Waar vind ik het motornummer? Ik heb me daarnet suf gezocht, maar kon niks vinden behalve iets op de inlaat DX 141-13 ofzo.





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Motornummer vind je aan de rechterkant, onder de hydraulische pomp (groen cylindervormig onderdeel met riem erop).
Hoofdremcylinder lekkage is waarschijnlijk het rubber dopje. Succes met dit vervangen: je moet namelijk ook alle leidingen loshalen en die zijn moeilijk te bereiken (koop een goede leidingsleutel en zaag die doormidden om genoeg slag te kunnen maken).
leuke wagen! welkom!
.komma
Inderdaad een leuke wagen ... Ik wilde eerst ook een dsuper5 maar kon hem niet vinden dus toen maar een andere geshopd.
Welkom op het forum,
DQ








Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
Gefeliciteerd met de aanschaf van de mooiste auto ooit!
Leuk dat je e.e.a. zelf wilt gaan aanpakken. Dat houdt het rijden van zo’n auto, financieel gezien, leuk.
Mijn advies:
- steek tijd in het doorlezen van diverse onderwerpen in dit forum
- koop of download het werkplaatshandboek
- schaf goed gereedschap aan (vaak heb je het geld er al uit als je hierdoor 1 garagebezoek uitspaart)
Heel veel plezier en succes toegewenst!





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Zie foto:
Motornummer staat normaal linksonder in de foto (waar ik het zwarte ellipsje getekend heb).
Citroen!









Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 08-05-2005
- ID/DS Dsuper
- C3 1.6 e-HDI Dynamique
Nog een advies: Wordt lid van de DS Club . Dan heb je toegang tot heel veel kennis, onderdelen via het magazijn, vele leuke bijeenkomsten, zowel regionaal als landelijk, cursussen (techniek, hydrauliek, plaatwerk) en het mooiste clubblad van Nederland, La Bombe Citroen.
ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is Blue Danube.
het is een DSuper, met 5-bak, LPG en leer!
Welkom !
En beide veel plezier met de dame !
Zag dat je ook een vocht probleem heb op de bodem aan de stuurderskant.
- Achterruitverwarming doet het uiteraard ook niet
—-> gaat ook niet werken, of er moet een nieuw achterruit in , of gewoon een blower erop zetten ..
Verder doet de temperatuur meter het niet
—-> zit deze aan de andere kant van de benzine meter ?, je zou dan kunnen kijken of hij uitslaat als je de voeler met ik dacht massa verbond of hij uitslaat, anders zit de kabel nog aangesloten?
Hoe kom ik achter het dashboard? 4 Schroefjes aan de voorkant?
—-> inderdaad 4 schroefjes, aan het paneel zitten 3 stekkers en een snelheid meter die je los kan schroeven, het kan zijn dat de kabel strak zit je kan deze dan onder de motorkap ook uit elkaar draaien zodat je binnen wat meer ruimte heb ( zit ongeveer bij je accu).
koelvloeistof uit het tuutje aan de onderkant van de radiator te gooien
—-> er zit ook een aftapdop als je voor de auto staat dan links onderop de auto !, komt er wat meer en sneller het oude koelvloeistof uit.
misschien wel handig :
http://www.selenet.nl/images/CitroenDS/tips&trucsDS;.doc
met dank aan Frank Selen
Mijn DS—> http://www.mijnalbum.nl/Album=7MAOESVD
Bedankt allemaal voor het hartelijke welkom!
Ik zal zometeen eens gaan zoeken naar het motornummer, ik had daar al gezocht, maar zag niks zo snel, zal wel onder het vuil zitten.
Werkplaatshandboek heb ik ondertussen digitaal en op papier en goed gereedschap heb ik ook ten overvloede Ook met de handigheid zit het wel goed, ik heb naast de snoek nog 2 auto’s en motorfietsen waar ik altijd alles zelf aan doe (blokrevisie is al eens voorgekomen) dus dat gaat zeker met jullie hulp helemaal goed komen.
edit:
Ik zie op de aangegeven plek 2 soort spijkertjes/klinknagels die vermoedelijk een type plaatje hebben vast gehouden Verder staat er absoluut niks op het carter daar. Zijn er nog andere uiterlijke kenmerken waaraan ik kan weten welk blok het is?
Heel veel plezier met de Dsuper5! Mijn man en ik hebben vorig jaar de knoop doorgehakt en ook een Dsuper5 gekocht en nog geen moment spijt van gehad.
Dont eat yellow snow…





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Welkom in de wondere wereld der IDDS!
Een niet-werkende achterruitverwarming? Tssskk, dat komt echt bijna nooit voor….
Dashboard inderdaad slechts vier schroefjes, daarna kun je het dash naar je toe trekken (mits je de tellerkabel hebt afgekoppeld, koppeling zit bij linkerveerbol ter hoogte van je kachel(tje)).
Kun je alle lampjes controleren en eventueel vervangen.
Een 2100 of 2300?
De 2300 heeft een oliekoeler, de 2100 niet.
Maar motornummer tonen is makkelijker en zekerder.
‘Spirit of avant-garde’












Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008
- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Nou met zo’n universitaire stalling-sleutel plaats komt het met de dame wel goed
Veel plezier ermee












































Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Pascal schreef:Een 2100 of 2300?
De 2300 heeft een oliekoeler, de 2100 niet.
Maar motornummer tonen is makkelijker en zekerder.
Nee een 23 carb heeft geen oliekoeler.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
lupolo schreef:
Hoe kom ik achter het dashboard? 4 Schroefjes aan de voorkant?
—-> inderdaad 4 schroefjes, aan het paneel zitten 3 stekkers en een snelheid meter die je los kan schroeven, het kan zijn dat de kabel strak zit je kan deze dan onder de motorkap ook uit elkaar draaien zodat je binnen wat meer ruimte heb ( zit ongeveer bij je accu).
Draai bij weer terug plaatsen van de tellerunit de 4 schroefjes niet te vast, dan scheuren de hoekjes uit.
Volg je hart, gebruik je hoofd.