




























Totaal aantal Berichten: 10636
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Keurig mijn radiateur van mijn 21 IE voorzien van nieuw 3-rijenblok er weer ingezet. Bijgevuld, 8 l totaal (ik had het blok niet afgetapt).
Ik moet er wel bij zeggen dat het kachelradiateurtje er ook uitgeweest is en dat ik dat vergeten was te vullen, verder ligt het hoogste punt van de koude slang van mijn kachel iets boven het expansietankje.
Vandaag rijden, temp blijft maar stijgen. Gestopt: loopt 1800 rpm stationnair. Motor uitgezet. Bovenste slang wel warm, bovenkant van de linkerbak van de radiateur ook, onder nog koud, evenals rechts.
Verder bleef de kachelslang vanaf de rechterkant van de kop ook koud, evenals de slang naar mijn lpg-verdamper. De slang van de temp. sonde naar de luchtschuif bleef ook koud (vandaar 1800 rpm).
Weet iemand wat hier aan de hand is?? Dit is voor het eerst dat het mij gebeurt na vullen van het koelsysteem. Het lijkt wel of de waterpomp niet draait, maar dat doet hij wel! Na enige tijd wachten en weer starten gebeurt precies hetzelfde.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.























Totaal aantal Berichten: 4871
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Thermostaat?
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “





























Totaal aantal Berichten: 10636
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Dan zou via de bypass wel warm water naar de luchtschuif en de kachel moeten gaan toch??
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.























Totaal aantal Berichten: 4871
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Geen idee, ben geen DS expert, was maar een tip in de goede richting.
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “





























Totaal aantal Berichten: 10636
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Bedankt!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Dit klinkt wel heel erg als KVS dat niet rondgepompt wordt.
Pomp draait wel rond. Dan moet er dus iets anders zijn, waardoor de KVS blijft stilstaan:
Ergens een obstructie/verstopping?
Lucht in de pomp?
Het zijn maar wat wilde gokjes.
Volg je hart, gebruik je hoofd.





























Totaal aantal Berichten: 10636
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik zit zelf ook te denken aan lucht in de pomp, maar bij een radiateur met expansievat wordt toch onlucht via het slangetje bovenaan de linkerkant van de radiateur?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.






















Totaal aantal Berichten: 3198
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Ja dat klopt , maar is dat slangetje of de aansluiting aan radiateur en tankje niet verstropt ??
Probeer anders een even wat hij doet ZONDER thermostaat .....
En leg die eens in een pannetje op het vuur !!
Verder kan ik je melden dat ik ooit één keer gehad heb ( wel bij een CX ) dat de schoep was losgekomen van de as van de waterpomp en dus maar wat aanbengelde in plaats van te circuleren .
Walter
Meten is weten , gissen is missen





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Je kunt een héél klein gaatje boren in de thermostaat, dan ontlucht je veel gemakkelijker…





























Totaal aantal Berichten: 10636
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Had ik 4 jaar geleden al gedaan. Temp. liep op tot lampje ging branden, na deze ingreep niet meer.
Het vreemde is dat een week geleden alles nog normaal functioneerde en ik alleen maar de radiateur eruit gehaald heb. (en dus ook de kachelradiateur).
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Je hebt de kachelkraan toch wel op warm gezet?








Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
Te weinig bijgevuld? Na een ritje kan het zijn dat door ontluchting het niveau weer daalt na vullen koelsysteem.





























Totaal aantal Berichten: 10636
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Kachelkraan had ik wel opengezet, maar ik was vergeten het radiateurtje te vullen. Maar volgens mij moet de lucht die daarin zit er wel uitgepompt worden; het is tenslotte geen syphonwerking zoals bij een ouderwets koelsysteem.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.





























Totaal aantal Berichten: 10636
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Vervolg van het verhaal: de dame was genoeg afgekoeld om dezelfde 2 km weer naar huis te rijden. Ging net, net tot aan het rood.
Na een kwartiertje koelwater afgetapt. 4 liter maar?? Het expansievat was al die keren vol. Terwijl ik er 8 liter ingegooid had! Allebei zonder het blok af te tappen. Er is dus op die paar luttele kilometers 4 liter verdwenen. Misschien heb ik te snel gevuld, waardoor er een gigantische luchtbel is blijven zitten. Morgen maar eens opnieuw proberen, nu wat langzamer en met de kachelradiateur gevuld!
Weet iemand hoeveel er in een 21 IE gaat als je het blok niet aftapt?
Tot zover bedankt allemaal voor de tips. De uitkomst laat ik nog wel weten. Ter lering en vermaak.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.














































Totaal aantal Berichten: 43466
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Heb je een heel klein gaatje (voor de ontluchting) in je thermostaat geboord?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





























Totaal aantal Berichten: 10636
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ja.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.