2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
Motor koelt niet.
de zwevende hemel
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 21-12-2006

Gepost: 10 mei 2009 05:06 AM
  [ # 16 ]

Misschien overbodig, maar ter lehring ende vermaeck, zoals Torbecke sprak: Ik heb van de week mijn waterpomp gedemonteerd vanwege een waarschijnlijk lekke pakking, pomp functioneerde verder goed.
Bleken drie van de zes schoepen van de pomp ineens weg te zijn, pomp vier jaar oud…
Dit in het kader van dingen die je van te voren nooit zult verzinnen…
Succes!
Jan

Profiel  
 
snoek1
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 176
Geregistreerd: 08-05-2005

- ID/DS DS20 Pallas
Gepost: 10 mei 2009 02:21 PM
  [ # 17 ]

Bleken drie van de zes schoepen van de pomp ineens weg te zijn, pomp vier jaar oud…

en.. waar zijn ze gebleven??

DS 20 Pallas DY3 hydr.1972

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10636
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 10 mei 2009 05:19 PM
  [ # 18 ]

Nou, zoals de meest vrouwen houdt mijn dame ook wel van een beetje mysterie!
Vandaag alles volgens het boekje gedaan: kachel eerst bijgevuld, rustig koelsysteem gevuld (ging 5 liter bij), rustig warm laten draaien zonder dop (gisteren heb ik na afloop van het gepruttel de dop erop gedraaid en ben gelijk gaan rijden).
Kachel werd heet, slang naar verdamper werd heet, radiateurbak links werd onderin ook warm, warm stationnair was weer normaal. Kortom: het loopt weer zoals het hoort.
Ik ben opgeleid om te denken over oorzaak en gevolg, maar hier ben ik nog niet uit!
Iedereen bedankt voor de tips!
Jan

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
ted.kampen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007

- ID/DS DS23H Pallas
Gepost: 10 mei 2009 09:26 PM
  [ # 19 ]
jantje1948 schreef:

Nou, zoals de meest vrouwen houdt mijn dame ook wel van een beetje mysterie!
Jan

En ze willen met geduld behandeld worden… Wink

Fijn dat ze weer mee wilde werken!

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 10 mei 2009 11:49 PM
  [ # 20 ]

Ik vermoed dat je toch te kampen hebt gehad met een enorme luchtbel in je systeem die doorstroom onmogelijk heeft gemaakt. Misschien in je cilinderkop of anders in het deel van je kachelradiator.

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10636
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 11 mei 2009 01:14 AM
  [ # 21 ]

Ik ben geneigd je gelijk te geven. En dan zat die luchtbel ook nog eens precies in de waterpomp!

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 11 mei 2009 09:56 AM
  [ # 22 ]
jantje1948 schreef:

...Vandaag alles volgens het boekje gedaan….Ik ben opgeleid om te denken over oorzaak en gevolg, maar hier ben ik nog niet uit!

Jan

Mijn ervaring bij het vullen van het koelsysteem: bij rechtstreeks vullen bovenop het waterpomphuis (dus zónder slang/thermostaat gemonteerd) hoor je grote luchtbellen naar bovenkomen. Kennelijk verzamelt zich ergens lucht tot een grote bel die ineens naar boven komt. Dat zie je niet als je de slang al gemonteerd hebt, of geen/te klein gaatje in de thermostaat hebt. Of te snel bent Rolling Eyes
Als je werkt volgens het boekje komt de boel in beweging en kun je ook nog een hele poos blijven vullen. Je stopt dan pas met vullen als de thermostaat opent (bovenste slang wordt warm).

knuffel

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 11 mei 2009 12:39 PM
  [ # 23 ]

Ik zet altijd de ds op pootjes voor. en de achterkant naar beneden. Dus de auto NIET omhoog laten komen. Daardoor ligt ie iets achterover wat de lucht in de kop makkelijker laat ontsnappen.
Cool

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10636
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 11 mei 2009 03:35 PM
  [ # 24 ]

Dat is een slimme!

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook