



























Totaal aantal Berichten: 9071
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
Bedankt! Ik ga vanavond na het eten weer eens een poging wagen.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Re: Timo’s BX 16 TGi Progress - Verwarming
Timo1990 schreef:Nieuw topic, nieuw probleem.
Achter het paneeltje zit een zwarte buitenkabel met een ijzeren binnenkabel de buitenkabel wordt d.m.v. een nokje vastgehouden en hier was de kabel uitgeschoten dit werkt net als een handrem van een fiets
Opde site van roel tiemersma staat beschreven hoe je de kachelkraan eruit kunt halen.Groetjes Hans




























Totaal aantal Berichten: 9071
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
Ik ben er een beetje klaar mee, dat weet ik wel.
Weer een paar uur bezig geweest, maar nog geen stap verder. Alleen een hoop ergenis. Of ik doe wat verkeerd of er zit wat verkeerd, of het is vrijwel onmogelijk?!
Eerst de middentunnel eruit gehaald om dat *$^&*$^@ klemmetje tussen de radio draden uit te vissen. Daarna weer een boel pogingen gedaan om het dikke stuk van de kabel tussen het klemmetje te krijgen, maar wil echt niet lukken.
Als de verwarminsknop op koud staat, dan heb ik ruimte genoeg tussen het kachelpaneeltje en het dashboard om het klemmetje vast te zetten. Alleen zit er dan alleen maar het ijzerdraad van de kabel, en ik moet juist het dikke gedeelte van de kabel hebben. Als ik dan aan de verwarmingsknop draai, dan komt de dikke kabel omhoog richting het klemmetje. Alleen, wordt de kabel daardoor strakker getrokken waardoor het kachelpaneeltje naar beneden getrokken wordt waardoor de ruimte om het klemmetje vast te zetten steeds kleiner wordt. Pas als de verwarmingsknop bijna op z’n warmst staat, is het rubber gedeelte bij het klemmetje, en moet het klemmetje vast gemaakt worden om het dikke stuk. Maar als die knop zover staat, is er geen ruimte meer tussen het kachelpaneeltje en het dasboard om met m’n vingers ertussen te komen om het klemmetje vast te zetten.
Ijzerdraadje met verderop het dikke stuk draad:
Filmpje waarop te zien is hoe bar weinig ruimte erover blijft om het klemmetje vast te zetten:
Klik hier.
Filmpje van de kachelkraan zelf. Hoort het dat die maar zo’n klein stukje heen en weer kan? Misschien hoort het wel zo, ik weet het niet.
Klik hier.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Klotezooi hè
Ik heb de boel uiteindelijk op de tast gemonteerd. Plastic bakje zo dicht mogelijk bij dashboard houden en dan klooien met een schroevendraaier om kracht te zetten op die klemmetjes. Er zit nog een hoop DNA van mij achter dat dashboard…
Trouwens, als ik de kabel vasthield, dan kon ik het metalen stangetje heen en weer bewegen met de combinatietang. Als dat niet lukt moet je denk ik eerst de kachelkraan beter gangbaar maken.
(wat ben ik blij dat ik het al achter de rug heb…)
Re: Timo’s BX 16 TGi Progress - Verwarming
Timo1990 schreef:Nieuw topic, nieuw probleem.
[img]http://farm4.static.flickr.com/3542/3
Op het filmpje zie ik dat de zwarte buitenkabel niet achter het nokje zit wat dus achter het witte plaatje zit met de draaiknoppen,dus geen handrem effect. groetjes hans




























Totaal aantal Berichten: 9071
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
@ Hans, dat is het probleem juist. Ik krijg die zwarte kabel niet meer in dat klemmetje achter het paneeltje.
@ BX16TGI, welk metalen stangetje bedoel je precies die ik met de combinatietang heen en weer kan bewegen?
Overigens, als ik de kachelkraan met de hand helemaal open zet (dus niet met de draaiknop) wordt het wel warm in de auto. Alleen die kachelkraan gaat wel redelijk zwaar, geen idee of dat hoort?
Morgen nog een poging wagen.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”












































Totaal aantal Berichten: 27966
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Timo1990 schreef:Overigens, als ik de kachelkraan met de hand helemaal open zet (dus niet met de draaiknop) wordt het wel warm in de auto. Alleen die kachelkraan gaat wel redelijk zwaar, geen idee of dat hoort?
Dan gaan mijn vermoedens toch naar een vastzittende kachelkraan…
Als het met de hand al zwaar gaat zal het zwakke systeem er helemaal moeite mee hebben.
Het is natuurlijk een echte BX kwaal die kachelkraan
En ze worden niet meer gemaakt volgens mij…
Timo1990 schreef:@ Hans, dat is het probleem juist. Ik krijg die zwarte kabel niet meer in dat klemmetje achter het paneeltje.
@ BX16TGI, welk metalen stangetje bedoel je precies die ik met de combinatietang heen en weer kan bewegen?
Overigens, als ik de kachelkraan met de hand helemaal open zet (dus niet met de draaiknop) wordt het wel warm in de auto. Alleen die kachelkraan gaat wel redelijk zwaar, geen idee of dat hoort?
Morgen nog een poging wagen.
Op die foto van je zie je dat stangetje in dat zwarte plastic heen en weer beweeg dingetje zitten. (hoe heet dat ook al weer…)
Ik pakte dus de zwarte kabel vast, en kon toen vrij makkelijk de kachelkraan bedienen met mijn kombinatietang. Bij mij zat alles met tie wraps vast, want het plastic waar je de metalen klem op vast klikt was kapot. Daardoor wou bij mij de kraan niet meer helemaal dicht, was érg leuk in de zomer ops:
Bij het monteren heb ik geloof ik het metalen uiteinde zo ver mogelijk naar binnen in de zwarte kabel geduwd. (zeker weet ik het niet meer, verdringing en zo)
Ik moest drie kabels monteren, bij het monteren heb ik de witte plastic bak zo dicht mogelijk bij het dashboard gehouden. Half op de tast de boel gemonteerd. Daarna pleisters geplakt op mijn vingers…




























Totaal aantal Berichten: 9071
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
Goed, ik wil nu dus de kachelkraan weer een beetje gangbaar maken/schoonmaken zodat die weer wat lichter open en dichtgaat, en het brakke systeem er hopelijk wat minder moeite mee heeft.
Kachelkraan loshalen: Kachel op koud, en dan gewoon die 4 bouten loshalen en that’s it? Of moet ik nog ergens op letten?
Kachelkraan schoonmaken: Waarmee, en wat moet ik precies schoonmaken/gangbaar maken? ops:
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Dat je koelwater gaat verliezen Ik zal denk de slangen in de motorruimte eerst loshalen en snel een passend buisje insteken zodat je minder koelwater verliest




























Totaal aantal Berichten: 9071
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
Daarom moet de kachel juist op koud staan. Ik had gelezen dat er dan maar een klein beetje koelwater in de cabine komt.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Als je de kachel op koud zet, komt er inderdaad maar een klein beetje vloeistof uit je kachelradiator. Maar aangezien de schuif er zelf ook voor weg moet, (anders kan je hem niet schoonmaken) stroomt een groot gedeelte van je systeem gewoon leeg.
Ik heb bij mijn 16TZI exact het zelfde probleem, de kachelschuif wil maar een klein stukje, en ik krijg het kabeltje ook niet op zijn plaats. Als ik de kachel nou warm of koud wil hebben moet ik op de kop onder het dashboard, om met de hand de kachelschuif te bedienen….
Dat word nog even klussen dit weekend….
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993




























Totaal aantal Berichten: 9071
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
Aah, een groot gedeelte dus. Dan wordt de bak even iets groter die ik eronder ga houden.
En ik wens je vast veel succes.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
is het dan niet makkelijker om je systee leeg te laten lopen en daarna pas aan je kachel gaan sleutelen? ik heb liever kvs op de straat dan in m’n auto.