1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
wat is dit voor koppeling hogedrukleiding ? ( blz. 2 )
citrus
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 132
Geregistreerd: 14-05-2004

Gepost: 07 april 2009 11:00 PM

De TZI ( uit 91)  is aan het stotteren en houdt wat in bij het opschakelen naar zijn 2de versnelling. Af en toe. En gaat er dan weer vandoor.
En dan gaat het stationair lopen ook flink beroerd trouwens.
Herstarten helpt dan wel even.

Nu heb ik al een foutcode 22 en 52 uitgelezen. Mengelverhouding?

Lambdasonde is reeds nieuw.

Is er dan sprake van een lek in een vacuumslang?
Maar waar vind ik die Confused:

Foto van de motor en de onderdelentekening.
 

Profiel  
 
michel-16v
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-02-2005

- BX SPORT
- 2CV Special
Gepost: 07 april 2009 11:37 PM
  [ # 1 ]

Bij je motorsteun zit je mapsensor, vanaf hier lopen de vacuumslangen naar je inlaat. Deze sensor wil ook wel eens de geest geven.

Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge

Profiel  
 
citrus
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 132
Geregistreerd: 14-05-2004

Gepost: 08 april 2009 11:35 PM
  [ # 2 ]

Dankje michel,

Dan was het snel gevonden. Slang vervangen en het contact van de map-sensor schoongemaakt.
Storingen zijn weg of ze verlopen te soepel om het nog te merken.  Very Happy

Profiel  
 
citrus
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 132
Geregistreerd: 14-05-2004

Gepost: 16 april 2009 09:08 PM
  [ # 3 ]

De vacuumslang heeft even geholpen. Was waarschijnlijk ook de reset van de computer.

Er is al veel geschreven op het forum over dit onderwerp maar ik kom er toch niet uit

Want de problemen met de start ( na uitschakelen motor en even kort of lang stilstaan ) blijven. De motor loopt dan op 600 toeren maximaal en gooit er flink wat roet uit. Gevolg—> zwarte bougies.  Confused
Die heb ik weer schoongemaakt. gevolg—> lopen als een zonnetje.

Maar niet voor lang. Starten blijft slecht gaan en na de vierde keer vindt de motor soms toch toeren en loopt dan stabiel rond de 950.
Ook motormanagment geeft een storing onder het rijden.
Code 52. Bij een TZI 1,6 BDZ motor.

Ik heb getest. ( als de motor redelijk loopt )

De lambda loskoppelen—> dan gaat de motor hokken en lijkt stil te gaan vallen. Lambda aansluiten en het gaat weer goed.

Vacuumslang dicht knijpen.—> een keer meer toeren en keer minder toeren. MAP sensor werkt dan denk ik.

Lucht dichtgeknepen.—> minder toeren
Stappenmotor los—> minder toeren en bijna uitvallen.

Nu vermoed ik de temperatuursensoren op het thermostaathuis. Die twee met enkele stekkers met één draad. Kan dat het slechte starten verklaren? Als de juiste temperatuur niet bekend is?

De radiateur ventilator werkt gelukkig wel.

De inlaattemperatuursensor op het spruitstuk gemeten. 1800 Ohm in koude toestand.
De BDP-sensor gemeten. De sensor geeft iets van 50 ohm en via de accu komt er 0,5 volt op te staan met gewoon contact aan.

***
Ondertussen de bougies weer schoongemaakt.
Van de gemonteerde kabels is de weerstandwaarde gemiddeld 5 dus die werken wel.  Confused:

De weerstand van beide thermocontacten is niet te meten. via de aansluiting en diverse plekken op het blok niet. De weerstand van beide aansluitdraden is 25.
Ondertussen wil de motor geheel niet stationair lopen. Met veel gas lopen de toeren wel op maar de roetuitstoot ook en valt dan uit.

Verdeelkap evenlosgehaald. Daar zat een beetje olie in. Schoonmaken leverde niets op.


kortom. HELP Sad

Profiel  
 
citrus
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 132
Geregistreerd: 14-05-2004

Gepost: 04 mei 2009 07:32 PM
  [ # 4 ]

Ik ben er nog niet uit.

Starten lukt nog niet zonder zelf gas bij te geven.
Zonder gas valt de motor uit.

Kan dit de gaskleppotentiometer zijn?
Ik meet met de stekker los geen enkele waarde op de drie contacten.

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9071
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 04 mei 2009 08:24 PM
  [ # 5 ]

Als die niet stationair wilt lopen, moet je denk ik bij je stappenmotor zijn. De gaskleppotentiometer regelt naar mijn weten alleen de acceleratie.

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
mkatgert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2511
Geregistreerd: 29-10-2006

- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Gepost: 04 mei 2009 08:30 PM
  [ # 6 ]

Re: Ik ben er nog niet uit.

citrus schreef:

Starten lukt nog niet zonder zelf gas bij te geven.
Zonder gas valt de motor uit.

Kan dit de gaskleppotentiometer zijn?
Ik meet met de stekker los geen enkele waarde op de drie contacten.

Wat en hoe meet je?

Profiel  
 
citrus
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 132
Geregistreerd: 14-05-2004

Gepost: 04 mei 2009 10:28 PM
  [ # 7 ]

De stappenmotor was al eens schoongemaakt. En vervangen. Blijft een lastig ding.
Ik heb wel eens gelezen dat een rietje in de slang na de stappen motor kan helpen. Idee?

Met een multimeter wisselend op steeds twee van de drie polen de weerstand gemeten van de potentiometer.
Ook even gekeken of er wat veranderd aan de weerstand als het gas wordt ingedrukt vanwege de stand.

Maar de meter registreerd niets. Die blijft gewoon op 1 staan.
Andere weerstanden van sensoren kon ik wel goed meten.

Profiel  
 
rob marklin
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 201
Geregistreerd: 06-12-2006

Gepost: 04 mei 2009 11:41 PM
  [ # 8 ]

50 ohm voor een bdp sensor is heel weinig. Dit zou normaal iets van 350 ohm moeten zijn. Is dus verdacht.

potmeter kan je als volgt meten:
stekker los
meten op de connector aan de potmeter( lastig, hele kleine pinnentjes)
er zijn drie aansluitingen. tussen 1 en 2 zit een weerstand. Die moet je ohms kunnen meten (waarde A). Is uit mijn hoofd iets van 3000 ohm.
Dan aansluiting 3. Dat is een loper die over de weerstand heen beweegt. tussen 1 en 3 moet je ongeveer 0 ohm meten. tussen 2 en 3 ongeveer 3000 ohm (of eigenlijk: waarde A)

Als je nu de potmeter draait (door gas te geven met de hand) dan moet de waarde tussen 1 en 3 oplopen tot waarde A, en tussen 2 en 3 dalen tot ongeveer 0.
Als je deze laatste metingen met een meter met een wijzertje kan doen, zie je of er geen onderbrekingen optreden. Dat geeft dan een schokje in de wijzer.

als je helemaal niets meet, zoals jij, dan is dat onderdeel stuk! Of je metertje staat op de verkeerde stand???? Bereik kiezen van 10 kOhm
Je BX heeft een MM G5 ontsteking. In Kluwers is de waarde van de potmeter wel terug te vinden. Maar als je niets meet is het duidelijk.

Groeten, Rob

Profiel  
 
citrus
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 132
Geregistreerd: 14-05-2004

Gepost: 05 mei 2009 02:18 PM
  [ # 9 ]

Nog eens op de juiste manier gemeten.

In mijn incomplete kluwerversie vind ik de juiste waardes helaas niet terug maar dit heb ik gemeten.

connector 1 - 2 loopt van 2170 tot 5600 van gas dicht gas open
connector 2 - 3 loopt van 6280 tot 2700 van gas dicht gas open
connector 1 - 3 is constant 4300

In zijn geheel dus geen nulstand.
Stuk, vervuilt of opnieuw op nul instellen? Of kan dat alleen bij een 1.4 motor?

Op naar de boekwinkel dus.
Smile

Profiel  
 
rob marklin
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 201
Geregistreerd: 06-12-2006

Gepost: 05 mei 2009 04:09 PM
  [ # 10 ]

Een BDZ XU5MZ motor heeft een MMg5 ontsteking. Die zat ook in de peugeot 405 ‘87-‘90.
bij deze auto zie je in kluwers hof 22.5.6 in figuur 22.19 een meetschema voor de potmeter. helaas geen waarden. in fig 22.20 wel waarden, maar niet in ohm. Hier meten ze de spanning op de potmeter met draaiende motor.

In een vergelijkbare motor uit die tijd, met een solex fenix 1B systeem vind je in kluwers ook bij peugeot 405 ‘87-‘90 hof 6.5.5:
tussen A en B (hebben wij 1 en 2 genoemd) moet je tussen de 6000 en 11000 ohm meten. tussen B en C (hebben wij 2 en 3 genoemd) moet je in rust tussen de 1850 en 3100 ohm meten, en met gaspedaal ingetrapt tussen de 6500 en 11000 ohm

Dan lijken die waarden van jouw wel wat af te wijken. Ik kan ook niet zo goed verklaren waarom je vaste waarde (4300) lager is dan het maximum van de andere. Dat zou neit moeten kunnen.

probleem is echter: als dit ding stuk is zou je andere storingscodes krijgen.

Groeten, Rob

Profiel  
 
citrus
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 132
Geregistreerd: 14-05-2004

Gepost: 14 mei 2009 07:39 PM
  [ # 11 ]

Bedankt rob.

Na een weekje wachten eindelijk de nieuwe vraagbaak binnen.

Daar staan de waarden inderdaad niet in behalve van een 5 polige potmeter. Mad

Maar omdat de map-sensor verdacht is wegens het niet starten die eens doorgemeten.

Uiteraard een niet lopende motor maar wel het contact aan.
Een fietspompje aangesloten op de vacuumslang( een caburateurslang trouwens ) en heen een weer gepompt.
De waarden veranderen dan als volgt.
Op 1 en 2 is constant 4,8 V te meten.
Op 1 en 3 is de waarde 1,48 V bij hogere druk ( de lucht uit de pomp gaat in de slang ) gaat deze waarde omhoog en valt weer terug.
Op 2 en 3 is de waarde 3,5 V. Bij lucht erbij daalt deze waarde tot ongeveer 0,3 en loopt dan weer op.

Mijn conclusie. Dat ding werkt wel en alles weer aangesloten.

Vervolgens geprobeerd te starten.
Straten lukt niet.
Starten lukt met meer gas wel en ze loopt stationair op 750 toeren.
Dat houdt ze 20 seconder vol en valt uit.

Starten lukt nu alleen nog met de gaspendaal geheel ingedrukt.
nono

Profiel  
 
hans en bianca
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 93
Geregistreerd: 18-04-2008

Gepost: 15 mei 2009 12:50 AM
  [ # 12 ]

Ik heb dit probleem ook gehad bleek toch de stappenmotor te zijn,als noodoplossing heb ik een dun ijzerdraadje in de onderste slang van de stappenmotor geschoven toen liep ze in iedergeval weer stationair alleen de choke reageert dan niet meer,er zit nu een zo goed als nieuwe stappenmotor in en ze loopt weer als een zonnetje.

Groetjes,hans

Profiel  
 
citrus
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 132
Geregistreerd: 14-05-2004

Gepost: 15 mei 2009 01:02 AM
  [ # 13 ]

Ha Hans,

Ik had jouw oplossing al gevonden tussen de posts.
Ik ga het direct proberen morgen.

Profiel  
 
citrus
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 132
Geregistreerd: 14-05-2004

Gepost: 15 mei 2009 02:10 PM
  [ # 14 ]

Vandaag een hard plastic slangetje van een spuitbus tussen de slang na de stappenmotor gemonteerd.
En ja hoor. Starten en lopen.  Very Happy
Nog wel erg veel rook uit de uitlaat. En drie foutcodes maar dat lijkt me logisch. code 21, 22 en 33.
Het slangetje verwijderd en hij start nog steeds. Alles wordt wel erg warm van deze loop.

Bij het loshalen van de stekker aan de stappenmotor verandert het toerental niet. Er staat wel spanning op van ongeveer 4 volt.
Das vreemd dus ik ga de computer even resetten voor een tweede poging.

Very Happy

Vervolg na reset:
Goed starten maar met foutmelding en gewone uitlaat rook.
Code 33 en code 22.
En na een aantal minuten ( minder dan 3 denk ik ) weer veel rook uit de uitlaat.

Profiel  
 
citrus
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 132
Geregistreerd: 14-05-2004

Gepost: 28 mei 2009 01:24 AM
  [ # 15 ]

code 33

Na het installeren van een schone stappenmotor start de bx weer goed en loopt ze prima.Very Happy

Maar wel een storingscode. nummer 33. in een G5 systeem ( gaskleppotentiometer? Of Inlet manifold pressure sensor ofwel de map )

Het is dus de MAP.
Want met de nieuwe map loopt ze als een zonnetje.  Mr. Green

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook