





















Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008
- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
cx25gtit2 schreef:Laurensvzb schreef:En als ik ze nou zwart spuit, zou het dan beter kunnen?
fotosjop ze maar eens zwart !!
Dat lijkt me wel weer heel erg mooi Black on black!
C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Arjan Verkade schreef:Ik vind de meeste ideale oplossing nog steeds replica’s van de orginele T velgen in 16”
![]()
Een niet kenner gaat het verschil nooit zien!
Helemaal mee eens! Heeft GSM die niet beschikbaar? Wat zouden ze kosten?












































Totaal aantal Berichten: 27973
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
GSM?
Zover ik weet bestaan ze nog niet






















Totaal aantal Berichten: 3909
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Arjan Verkade schreef:GSM?
Zover ik weet bestaan ze nog niet
indien er iets komt, schrijf ik mij hierbij in voor een set !
maar dat is een dure grap, wat dan zou er een nieuw mal gemaakt moeten worden, zitten wat kosten in !! iemand had wel eens geïnformeerd dacht ik…..
of we moeten deze vraag eens neerleggen bij een producent.
er zijn direct heel wat geïnteresseerden (NL / B / Fr / D / ........ )
die vinden vast wel gretig aftrek, ik gok dat je er zo een paar honderd (setjes) kan laten maken.
iemand van hier met kennissen / contacten in de velgen industrie ??
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje


























Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
16 inch turbo velgen is inmiddels al flink onderzocht. Het kan voor een betaalbare prijs per set, als je het niet erg vindt om duizend setjes af te nemen. Betaalbaar in velgen land moet je dan denken tussen de 500-1000 euro per set. We hebben het dan over een aziatische producent, en we moeten dan maar afwachten of er ook mee te rijden valt. Ik denk trouwens dat de markt hooguit honderd setjes beslaat, bij het prijspeil van een normale kwaliteitsvelg.
Een andere optie die ik bekeken heb is ze laten maken in koolstofvezel. Ook dat kan, alles is immers te koop, maar dat zit dan meer in de richting van 10,000 euro per set, maar de oplage kan dan wel drastisch kleiner zijn, en omdat ze een voor een gemaakt worden kunnen er ook eventuele problemen uit gehaald worden.
Kortom, op de korte tot middenlange termijn denk ik dat het alleen weggelegd is voor de zeer vermogenden onder ons.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!












































Totaal aantal Berichten: 27973
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Moet het dan via een mal?
Op TV zie ik ze wel eens velgen maken via zo’n computer gestuurde freesmachine, programma draaien en klaar.
Dat lijkt me voor een kleine opgave goedkoper werken.
Die 1000 setjes gaan we idd nooit redden
En voor 10.000 euro kan je heel wat TRXies weg rijden
Als ik de originele velgen in 16” zou kunnen krijgen voor een betaalbaar bedrag zou ik dat meteen doen. Maar zoals sp al schrijft zit dat er niet echt in. Maar zal er nog is onderzoek naar doen, wie zouden er in geinteresseerd zijn?
Ex: CX 22 TRS, CX 25 GTi Turbo 2
Huidig: C5 X Hypnos












































Totaal aantal Berichten: 27973
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ligt aan de prijs en wanneer, ben voorlopig nog voorzien van goede TRXen
Maar prijsindicaties ben ik zeker in geinteresseerd


























Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Let eens goed op die CNC velgen die je weleens op bijvoorbeeld Orange County Choppers ziet. Ze hebben maar hele beperkte mogelijkheden. Bovendien zit het hart van een motorfietswiel altijd in het midden, wat het een stuk universeler maakt. Je zou vanuit de standaardvelgen die geleverd worden niet een velg kunnen snijden die enigszins op de turbovelg lijkt. Ja het lukt vast om er 2 ‘Ts’ in te snijden, maar die diepe groef rond de buitenkant? Die twee verdikkingen in de velgrand aan de buitenkant.
Ik denk dat het alleen via een mal kan…. ja of je moet het laten frezen uit een enkel blok aluminium… waar een freesmachine van een paar honderd euro per uur dan vervolgens een dag mee bezig is. Per velg.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
fluidphreak schreef:Arjan Verkade schreef:Ik vind de meeste ideale oplossing nog steeds replica’s van de orginele T velgen in 16”
![]()
Een niet kenner gaat het verschil nooit zien!
Helemaal mee eens! Heeft GSM die niet beschikbaar? Wat zouden ze kosten?
Als je ons bedoeld? Nee, nog niet.
Nog niet.. Betekent dat dat het er wel aan zit te komen..?
Ex: CX 22 TRS, CX 25 GTi Turbo 2
Huidig: C5 X Hypnos



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Lees het verhaal van sans-pareil en je zult zien dat het moeilijk is voor een redelijke prijs iets te kunnen laten maken.
Wat misschien ook een idee is, is om de naaf en remschijf aan te passen om op een andere steek over te gaan om zo meer keus te hebben in velgen. Is zo’n combinatie die je zonder problemen op een CX zou kunnen zetten?
Ex: CX 22 TRS, CX 25 GTi Turbo 2
Huidig: C5 X Hypnos
sans-pareil schreef:Ik denk dat het alleen via een mal kan…. ja of je moet het laten frezen uit een enkel blok aluminium… waar een freesmachine van een paar honderd euro per uur dan vervolgens een dag mee bezig is. Per velg.
hmm, standaard machine-uurtarief bij een machinefabriek ligt zo rond de 60 euro, getuige de laatste (zakelijke) offerte die ik ontving.
Dat is natuurlijk ex BTW.
Als er een Autocad-tekening van een velg is, kan ik wel eens een prijsje opvragen ...
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250


























Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Een autocad tekening is er natuurlijk niet. Die zou ook eerst gemaakt moeten worden, tegen uurtarief uiteraard nou zijn de kosten daarvan wel te overzien uitgesmeerd over 80 velgen, maar iemand zal het moeten ophoesten. Machinetarieven heb ik zo juist geleerd, zijn over het algemeen zonder de operator die ook nog eens 60,- per uur kost.
Als je vier velgen gaat frezen uit 4 blokken aluminium, dan heb je ook al een paar honderd kilo hoogwaardig aluminium nodig trouwens. En ik weet niet hoe snel een freesmachine er over doet om 50kg aluminium weg te frezen, maar ik kan me niet voorstellen dat een dergelijke operatie op minder dan 1000,- per velg uit gaat komen.
Iedereen is meer dan welkom om het wiel overnieuw uit te vinden (har har), maar dit onderwerp is nou al meerdere malen bekeken door heel wat mensen die een aardig idee hebben van waar ze mee bezig zijn. Iedereen komt op hetzelfde uit - niet economisch uitvoerbaar. Ik denk dat het pas kan als CNC technieken nog een paar stappen verder zijn, dat het uitvoerbaar wordt om voor een betaalbare prijs enkele units te maken. Tenzij er echt een nieuw idee op de proppen komt over hoe het te doen, of iemand met een eigen machinefabriek zich aandient, denk ik niet dat het handig is om er hoge verwachtingen van te hebben.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!