1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Type 1/2/3 vraag
wim_emf
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 01-06-2009

Gepost: 01 juni 2009 01:49 PM

Hallo,

Nieuw op dit forum omdat ik dus een BX wil kopen Smile

Na wat gesearch hier, weet ik al de belangrijkste verschillen tussen type 1/2/3 , maar ik heb niet gevonden met welk bouwjaar de veranderingen starten?

Als iemand serienummers kent, ook welkom!

En dan nog dit, op wikipedia vind je: “... build quality ... dramatically improved over its life, until with the launch of its replacement the Citroën Xantia build quality was being compared favourably with German cars.”

Bedoelt men dat in de loop van type 3, de kwaliteit nog verbeterde?

Thanks,
Ciao

Profiel  
 
GoofBlikscha
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2680
Geregistreerd: 16-01-2005

Gepost: 01 juni 2009 01:56 PM
  [ # 1 ]

Leuk dat je ook voor een BX gaat!

Qua bouwjaren zit het grofweg zo:
type 1 van 1982 tot 1986
type 2 van 1986 tot 1990
type 3 van 1990 tot 1993

Dat de type drie in die 3 jaren nog erg verbeterd is geloof ik niet zo Rolling Eyes
Alhoewel een vroege type 3 , in mijn ervaring, best wel wil roesten. (1989 of begin 1990)

BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993

Profiel  
 
michel-16v
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-02-2005

- BX SPORT
- 2CV Special
Gepost: 01 juni 2009 01:58 PM
  [ # 2 ]

Hallo
welkom op het forum

Serie 1 is van 1982 tot half 1986
Serie 2 is van half 1986 tot eind 1989 (okt-nov?)
Serie 3 is van eind 1989 tot 1994

Mijn ervaring is dat de 1990 en 1991 modellen de beste zijn

Edit Goofblikscha was me net voor Wink

Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge

Profiel  
 
GoofBlikscha
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2680
Geregistreerd: 16-01-2005

Gepost: 01 juni 2009 01:59 PM
  [ # 3 ]

Ja gek eigenlijk… Ik neig ook meer naar de 1991 versies, die waren toch vaak beter….

BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993

Profiel  
 
Visa Ventje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 852
Geregistreerd: 14-09-2006

Gepost: 01 juni 2009 03:29 PM
  [ # 4 ]

Heb een type 1, is nog keihard van onder.. maar de deuren zijn (achter) en waren (voor) rot. En de leidingen van voor naar achter zijn roestgevoelig.

Ze zijn wel mooier, de type 1’s. Vind ik.

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11867
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 02 juni 2009 02:11 AM
  [ # 5 ]
Visa Ventje schreef:

Ze zijn wel mooier, de type 1’s. Vind ik.

That goes without saying, zoals ze zeggen. Daarom heb ik een T.1 ombouw op mijn T.3 Break. Het mooie uiterlijk én de wat meer beperkte roestgevoeligheid. Overigens moeten beide T.3s hier voor de deur hun normale laswerk hebben, voor de winter komt… Andersom is een T.1 met T.3 deuren en leidingen (gecoat) ook een goed uitvoerbare optie.

Het schijnt, en bij onze BXen wordt dat bevestigd, dat Breaks wat minder roesten achterin. Maar je moet een Break maar weer net leuk vinden (ze zijn trouwens erg leuk).

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
wim_emf
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 01-06-2009

Gepost: 02 juni 2009 12:41 PM
  [ # 6 ]

Het moet hier ook buiten staan en dicht bij de zee…

Dus ik kijk uit naar een 1991 Wink

Thanks!

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27966
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 02 juni 2009 11:06 PM
  [ # 7 ]
michel-16v schreef:

Mijn ervaring is dat de 1990 en 1991 modellen de beste zijn

Wat is er mis met een 92/93er dan? Rolling Eyes

Daar zitten ook nog hele mooie tussen Wink

Profiel  
 
GoofBlikscha
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2680
Geregistreerd: 16-01-2005

Gepost: 03 juni 2009 12:50 AM
  [ # 8 ]
Arjan Verkade schreef:
michel-16v schreef:

Mijn ervaring is dat de 1990 en 1991 modellen de beste zijn

Wat is er mis met een 92/93er dan? Rolling Eyes

Daar zitten ook nog hele mooie tussen Wink

In mijn ervaring roesten deze harder. (kofferbak, wielkasten en deurscharnieren)

BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993

Profiel  
 
Gepost: 03 juni 2009 12:53 AM
  [ # 9 ]

late 80ers zijn idd beter dan de begin 90ers…

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  
 
raoel
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 492
Geregistreerd: 27-07-2008

- 2CV 2cv6
- AX AX 1.1i SPOT
Gepost: 03 juni 2009 01:28 AM
  [ # 10 ]

zit er eigenlijk nog optisch verschil tussen type 2 en 3?

2CV 1985

Profiel  
 
Gepost: 03 juni 2009 01:35 AM
  [ # 11 ]

dikke sierstrips op tr/tz modellen, fumee achterlichten, 2kleurige bumpers. Denk dat het dat zowat is.

Ook de geluidsisolatie is veel beter, maar das natuurlijk niet zo optisch.

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9071
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 03 juni 2009 01:39 AM
  [ # 12 ]

Grootste verschil is denk ik nog wel dat type 3 BX-en rookglazen achterlichten heeft.

Type 2

Type 3

EDIT: Iemand was me al voor. Surprisedops:

Alleen gaat 2 kleurige bumpers niet altijd op, want Chic’s, Deauville’s, Progressen, TGi’s etc. hebben wel gewoon 1 kleur bumpers.

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
Gepost: 03 juni 2009 03:54 AM
  [ # 13 ]

Dat moest idd ook onder de noemer TR/TZ vallen

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 03 juni 2009 11:27 AM
  [ # 14 ]

Chics hebben overigens altijd geheel gespoten bumpers. Wel één kleur, maar wel anders dan andere typen.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27966
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 03 juni 2009 10:17 PM
  [ # 15 ]
Citroenbx schreef:

dikke sierstrips op tr/tz modellen, fumee achterlichten, 2kleurige bumpers. Denk dat het dat zowat is.

Ook de geluidsisolatie is veel beter, maar das natuurlijk niet zo optisch.

De stof van het interieur wijkt ook vaak af. Misschien ook nog in kleur van het plastic?

Een type 2 GTi heeft ook geen meegespoten bumpers, een type 3 GTi weer wel bijvoorbeeld. En ook een verschillend stofje op de stoelen natuurlijk. Bij een type 3 GTi zijn de lichtmetalen velgen ook standaard, bij een type 2 was het een optie Wink

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook