Hallo,
Nieuw op dit forum omdat ik dus een BX wil kopen
Na wat gesearch hier, weet ik al de belangrijkste verschillen tussen type 1/2/3 , maar ik heb niet gevonden met welk bouwjaar de veranderingen starten?
Als iemand serienummers kent, ook welkom!
En dan nog dit, op wikipedia vind je: “... build quality ... dramatically improved over its life, until with the launch of its replacement the Citroën Xantia build quality was being compared favourably with German cars.”
Bedoelt men dat in de loop van type 3, de kwaliteit nog verbeterde?
Thanks,
Ciao
Leuk dat je ook voor een BX gaat!
Qua bouwjaren zit het grofweg zo:
type 1 van 1982 tot 1986
type 2 van 1986 tot 1990
type 3 van 1990 tot 1993
Dat de type drie in die 3 jaren nog erg verbeterd is geloof ik niet zo
Alhoewel een vroege type 3 , in mijn ervaring, best wel wil roesten. (1989 of begin 1990)
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993














Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-02-2005
- BX SPORT
- 2CV Special
Hallo
welkom op het forum
Serie 1 is van 1982 tot half 1986
Serie 2 is van half 1986 tot eind 1989 (okt-nov?)
Serie 3 is van eind 1989 tot 1994
Mijn ervaring is dat de 1990 en 1991 modellen de beste zijn
Edit Goofblikscha was me net voor
Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge
Ja gek eigenlijk… Ik neig ook meer naar de 1991 versies, die waren toch vaak beter….
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Heb een type 1, is nog keihard van onder.. maar de deuren zijn (achter) en waren (voor) rot. En de leidingen van voor naar achter zijn roestgevoelig.
Ze zijn wel mooier, de type 1’s. Vind ik.






























Totaal aantal Berichten: 11867
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Visa Ventje schreef:Ze zijn wel mooier, de type 1’s. Vind ik.
That goes without saying, zoals ze zeggen. Daarom heb ik een T.1 ombouw op mijn T.3 Break. Het mooie uiterlijk én de wat meer beperkte roestgevoeligheid. Overigens moeten beide T.3s hier voor de deur hun normale laswerk hebben, voor de winter komt… Andersom is een T.1 met T.3 deuren en leidingen (gecoat) ook een goed uitvoerbare optie.
Het schijnt, en bij onze BXen wordt dat bevestigd, dat Breaks wat minder roesten achterin. Maar je moet een Break maar weer net leuk vinden (ze zijn trouwens erg leuk).
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Het moet hier ook buiten staan en dicht bij de zee…
Dus ik kijk uit naar een 1991
Thanks!












































Totaal aantal Berichten: 27966
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
michel-16v schreef:Mijn ervaring is dat de 1990 en 1991 modellen de beste zijn
Wat is er mis met een 92/93er dan?
Daar zitten ook nog hele mooie tussen
Arjan Verkade schreef:michel-16v schreef:Mijn ervaring is dat de 1990 en 1991 modellen de beste zijn
Wat is er mis met een 92/93er dan?
![]()
Daar zitten ook nog hele mooie tussen
In mijn ervaring roesten deze harder. (kofferbak, wielkasten en deurscharnieren)
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993





















Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
late 80ers zijn idd beter dan de begin 90ers…
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.





Totaal aantal Berichten: 492
Geregistreerd: 27-07-2008
- 2CV 2cv6
- AX AX 1.1i SPOT
zit er eigenlijk nog optisch verschil tussen type 2 en 3?
2CV 1985





















Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
dikke sierstrips op tr/tz modellen, fumee achterlichten, 2kleurige bumpers. Denk dat het dat zowat is.
Ook de geluidsisolatie is veel beter, maar das natuurlijk niet zo optisch.
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.




























Totaal aantal Berichten: 9071
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
Grootste verschil is denk ik nog wel dat type 3 BX-en rookglazen achterlichten heeft.
Type 2
Type 3
EDIT: Iemand was me al voor. ops:
Alleen gaat 2 kleurige bumpers niet altijd op, want Chic’s, Deauville’s, Progressen, TGi’s etc. hebben wel gewoon 1 kleur bumpers.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”





















Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
Dat moest idd ook onder de noemer TR/TZ vallen
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
Chics hebben overigens altijd geheel gespoten bumpers. Wel één kleur, maar wel anders dan andere typen.
Ich bin ein Breaker












































Totaal aantal Berichten: 27966
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Citroenbx schreef:dikke sierstrips op tr/tz modellen, fumee achterlichten, 2kleurige bumpers. Denk dat het dat zowat is.
Ook de geluidsisolatie is veel beter, maar das natuurlijk niet zo optisch.
De stof van het interieur wijkt ook vaak af. Misschien ook nog in kleur van het plastic?
Een type 2 GTi heeft ook geen meegespoten bumpers, een type 3 GTi weer wel bijvoorbeeld. En ook een verschillend stofje op de stoelen natuurlijk. Bij een type 3 GTi zijn de lichtmetalen velgen ook standaard, bij een type 2 was het een optie