Totaal aantal Berichten: 23
- ID/DS DS21 Pallas Hydraulique
Soms krijg je toch echt pech. Wij zijn inmiddels zeven keer met onze DS 21 en SMV caravan op vakantie geweest naar Frankrijk en Italie.
Vorige week woensdag gingen we vanuit Troyes naar huis. Iets voor Chalons-en-Champagne werkte de koppeling even niet. De centrifugaalregelaar bleek moeilijk te draaien. Na enkele minuten werkte de koppeling weer. Bij een citroen garage in Chalons-en-Champagne was een welwillende monteur die zelf ook nog drie DSen had gehad. Een centrifugaalregelaar had hij (uiteraard) niet. Wij hebben het er op gewaagd en zijn verder gereden. Helaas. In Reims stopte de centrifugaalregelaar er echt mee. Een depanneur heeft ons naar de Citroen garage van Reims gebracht. Bij deze garage was helemaal geen kennis van de DS aanwezig. Ook al zouden wij voor onderdelen zorgen. Repareren wilden zij niet.
Met hulp van de ANWB alarmcentrale zijn we thuis gekomen met een vervangende auto. De DS moet nog worden getransporteerd.
Wat hebben we geleerd: Wanneer je echt stilstaat met pech eerst uitzoeken welke garage bereid is een DS te repareren (tenzij je alleen maar naar Nederland gebracht wil worden) en je daarna laten vervoeren.
mvg
Ernst
Kijk, om dit soort ongemakkelijkheden zo klein mogelijk te houden, had ik geprobeerd dmv een topic(ds vriendelijke garages in frankrijk) wat echte persoonlijke ervaringen, dus adressen ,van garages te bundelen, meer dan het kluitje overbekende ds. garages.(het zijn trouwens echt niet alleen citroen agenten heb ik gemerkt die het model welwillend benaderen) Maar erg veel leverde dat toen niet op, zeker niet als je de grootte van het land in ogenschouw neemt.

Totaal aantal Berichten: 10299
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Vervelend!
Als het lager in de centrifugaalregelaar vast loopt, kom je niet meer weg met een halfautomaat. Voor de zekerheid heb ik altijd een oude centrifugaalregelaar in de kofferbak liggen. En wat ook kan helpen: snaar naar regelaar erg los monteren (komt nauwelijks kracht op) en af en toe de snaar eraf en de regelaar met de hand draaien om eventuele “zware” punten te ontdekken.
Lijst met DS-vriendelijke garages is ook nooit weg…
Citroen!
Wij vertrekken 19 juni voor een reis van 3 weken met de DS door Normandië, Bretagne en via het Loiredal richting Orleans en Troyes weer terug. Natuurlijk gaan wij ook even op ‘bezoek’ in het dorpje waar onze DS van 1974 tot 2000 rondgereden heeft: Mortagne sur Sevre, zo’n 40 kilometer ten zuiden van Nantes. Al met al zal het een rit worden van zo’n 3500 kilometer. Ik twijfel of ik de komende weken het forum zal bezoeken . Van de ene kant staat er zéér veel wetenswaardige informatie op, van de andere kant: als ik zie wat er allemaal stuk kan gaan, overweeg ik soms om tóch maar met mijn C5 te gaan. Maar dan mis ik wél héél veel rijplezier en héél veel bekijks, en dat weegt wel op tegen een iets groter risico dan met mijn C5 om ‘stil te vallen’. Alles wat te controleren valt, is gecontroleerd, reisverzekering voorziet in repatriëring, dus: Bon Voyage avec la DS 21
En als het bevalt: volgend jaar met de 2CV AZ uit 1970 naar Oostenrijk!
Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi en Xsara Picasso)
Bij (DS) pech in Zuid Frankrijk, regio Aveyron, Lot , Dordogne en omstreken kan men me altijd even bellen voor hulp, advies, onderdelen of in het uiterste geval een glaasje troost Stuur maar even PBtje voor tel nr en dergelijke.
Bon voyage a tout les courageux!

Totaal aantal Berichten: 783
- ID/DS DS20 Pallas hydraulique
- 2CV 6 Special (652)
Even een leuk plaatje:
Vanavond gemaakt in l’Echaravel bij Argentat (Corèze -19)
DS 20 Pallas Hydraulique ‘71, Dsuper5 ‘74, 2CV (652) ‘75 en Kawasaki W650 ‘03