2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
Kan niet meer starten bij warme motor
Bertje Hdi
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 151
Geregistreerd: 04-05-2005

Gepost: 03 juli 2005 07:09 PM
  [ # 16 ]

okee, dat wist ik dus niet.

BX-16V mk2 orga 4680; voorheen BX TZD-TURBO ‘92 , Berlingo Hdi ‘01, Berlingo Hdi ‘04.
Dennis.
http://img326.imageshack.us/img326/9422/bxgti16vmk21671ud.jpg

http://WWW.STALLING-VERHUUR.NL  stallingsruimte voor uw Citroen

Profiel  
 
luc
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 01-07-2005

Gepost: 09 juli 2005 06:41 PM
  [ # 17 ]

Na een week van zoeken en proberen is het euvel nog steeds niet opgelost. Deze morgen de auto gestart, een halve slag van de krukas en hij slaat aan, 5 minuten rustig gereden, stilgelegd en bingo, motor is niet meer te starten! Ik heb de aanwijzingen van jullie gevolgd, sommige werken kan ik echter niet zelf uitvoeren. Alles wat binnen mijn mogelijkheden lag is nagekeken en gecontroleerd. Maandag steek ik hem in de garage, zo kan het niet meer verder!
Alvorens hij binnen gaat echter nog enkele vraagjes:

- Op de injectiepomp staan twee connectortjes gemonteerd, één staat op de drukregelaar en één bovenaan op de pomp. Ik veronderstel dat de drukregelaar een sensor is die de druk binnen in de pomp meet en deze doorgeeft aan de centrale computer. Verwijder ik deze connector start de motor dus helemaal niet meer (reeds aangehaald door Bert). Wat is de connector bovenaan op de pomp? Hier meet ik enkel spanning indien het contact aanstaat en de opvoerpomp draait. Verwijderen van deze connector heeft geen enkele invloed op het start- en rijgedrag. Vreemd, of toch niet?

- Hoe regelt de pomp zijn druk? Bij stationair toerental is de druk ongeveer 200 Bar, volgens het diagnosetoestel is deze druk stabiel. Maar hoe regelt de pomp zijn druk naar 1000 Bar? Aangezien het geen constante druk pomp is moet er toch een sturing voorhanden zijn? Behalve de twee connectors zie ik echter geen enkele andere bedrading die aangesloten is. Is er misschien een mechanische sturing op de aandrijfas van de pomp (aandrijfriemschijf zit onder een plastic kap, dit kan ik niet zien)?

- Waar kan ik ergens informatie vinden van de werking van dit soort pompen en waar kan ik een elektrisch schema (of degelijke technische documentatie) vinden van de Berlingo? Indien ik nou eens wist hoe de ganse boel werkt zou ik er al een pak wijzer van worden. Een opengewerkte tekening van de pomp is ook altijd welkom.
Ik vind niets op het net, informatie over hoe je dynamiet maakt vind je in geuren en kleuren, technische informatie echter van een “Berlingo” is blijkbaar top secret!

Al bij al weiger ik te geloven dat de injectiepomp stuk is, volgens mij moet een slechte injectiepomp zich ook manifesteren tijdens het rijden. Het kan natuurlijk altijd, ondertussen weet ik dat er nog tal van andere oorzaken kunnen zijn ook. 

Maandag avond meer uitleg, hopelijk is tegen dan de oorzaak gevonden. 

mvg,
Luc

Profiel  
 
citrods
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 13-05-2005

Gepost: 09 juli 2005 08:26 PM
  [ # 18 ]

Hoe wordt de druk geregeld? Je geeft het zelf al aan: via de drukregelaar. Dit is een deel dat in de pomp zit.

De andere stekker op de HD pomp is van de 3e plunjer in de pomp. De pomp heeft 3 plunjers waarvan er een kan uitgeschakeld worden (de 3e dus).

Zoals reeds gezegd: meet (of laat meten) op het moment van de storing eerst de lage druk. Pas als je zeker bent dat deze goed is, kan je verder zoeken. (in de veronderstelling dat het een Bosch injectie is).

Weet je wat het merk van je injectie systeem is? (Bosch of siemens)

Profiel  
 
Bertje Hdi
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 151
Geregistreerd: 04-05-2005

Gepost: 09 juli 2005 08:42 PM
  [ # 19 ]

Op deze auto zit een Bosch systeem gemonteerd

BX-16V mk2 orga 4680; voorheen BX TZD-TURBO ‘92 , Berlingo Hdi ‘01, Berlingo Hdi ‘04.
Dennis.
http://img326.imageshack.us/img326/9422/bxgti16vmk21671ud.jpg

http://WWW.STALLING-VERHUUR.NL  stallingsruimte voor uw Citroen

Profiel  
 
citrods
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 13-05-2005

Gepost: 09 juli 2005 09:03 PM
  [ # 20 ]

Ja, dan bestaat de kans wels eens dat de lage druk pomp het laat afweten. Wat je nog zou kunnen doen is meten of je aan de stekker 12V krijgt op het moment dat de motor niet aanslaat. Dan weet je al of je pomp gestuurd wordt of niet.

Om dit te kunnen meten moet je wel even onder de auto kruipen. Als ik me niet vergis zit er aan de brandstoftank een 6 polige blauwe stekker. Je moet meten op de twee dikste draden (ik denk op pen 3 en 4, de andere 2 zijn van de brandstofmeter)

Profiel  
 
Bertje Hdi
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 151
Geregistreerd: 04-05-2005

Gepost: 09 juli 2005 10:25 PM
  [ # 21 ]

En mocht je erop deze manier niet uitkomen dan kun je evt. met een tweede man even luisteren of je de pomp hoort draaien al sje de auto op het contact zet, dan zou je de pomp moeten horen draaien.

BX-16V mk2 orga 4680; voorheen BX TZD-TURBO ‘92 , Berlingo Hdi ‘01, Berlingo Hdi ‘04.
Dennis.
http://img326.imageshack.us/img326/9422/bxgti16vmk21671ud.jpg

http://WWW.STALLING-VERHUUR.NL  stallingsruimte voor uw Citroen

Profiel  
 
luc
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 01-07-2005

Gepost: 09 juli 2005 11:56 PM
  [ # 22 ]

De pomp draait, dat kan ik horen als ik het conatct aanzet. Na enkele seconden stopt de pomp echter. Ik veronderstel dat dit normaal is aangezien de motor niet draait. Hoe de pomp zich gedraagt tijdens het starten weet ik niet, dat kijk ik morgen wel na. Ik vraag in ieder geval om de lage druk te controleren.
Word vervolgd…...

Luc

Profiel  
 
Gepost: 26 juli 2005 03:24 PM
  [ # 23 ]

Klinkt als een bekend euvel, alleen is het bij mij (wellicht gelukkig) niet zo consequent en vooral niet zo drastisch. Bij mijn Hdi (2003) doet het startprobleem zich soms voor wanneer hij opnieuw gestart moet worden meteen na het stilleggen. Hij start dan wel, maar (te) moeizaan. Een andere keer (meestal bij koude motor) slaat hij onmiddellijk aan, maar loopt dan kortstondig op hoog toerental. Daarnaast komt het voor dat tijdens het rijden het toerental ook kortstondig oploopt. Iemand suggesties?

Profiel  
 
luc
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 01-07-2005

Gepost: 26 juli 2005 11:17 PM
  [ # 24 ]

Belofte maakt schuld, het vervolg en de afloop lezen jullie verder (wel met wat vertraging maar daar zit de vakantie voor iets tussen).

De oorzaak van het slecht starten waren twee defecte sproeiers. Door de warmte bleven de sproeiers open zodat de druk niet voldoende hoog kon komen. Dit was duidelijk te zien op het testverslag. De wagen heeft +/- 89000 Km gelopen wat volgens moderne maatstaven niet veel is. Vreemd dat dit euvel zich nu reeds voordoet. Op het test verslag was ook te zien dat de andere twee sproeiere net op de limiet waren, die zijn echter niet veranderd. Ik begin me nu toch wel degelijk zorgen te maken want als het zo erg is gesteld met de sproeiers, hoe is de staat van de injectiepomp dan? Is deze ook de limiet nabij? Het ganse grapje heeft me meer dan 1000 Euro gekost. Als binnenkort (50.000km?) de andere twee sproeiers het ook begeven kost me dat nog eens 1000 Euro, dit indien er tegen dan niets scheelt met de injectiepomp!
Ik beul de wagen niet af en de motor draait bijna nooit sneller dan 3000 toeren, het zal denk ik niemand verbazen dat ik serieuze twijfels heb betreffende de degelijkheid van deze wagentjes. M’n andere wagen is een ford mondeo, 10 jaar oud en 340.000 km op de teller, die wagen gaat enkel iedere 55.000 Km in de garage om de distributieriem te vervangen. Aan m’n rijstijl zal dus niet te wijten zijn veronderstel ik.

In ieder geval, ik hou er een serieuze kater aan over!
mvg,
Luc

Profiel  
 
luc
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 01-07-2005

Gepost: 26 juli 2005 11:21 PM
  [ # 25 ]

Voor graddus:

Net hetzelfde fenomeen als bij mij, jij hebt er nog een probleem bij en dat is het toerental onstabiel is. Dit zal echter een gevolg zijn van het eerste veronderstel ik. Je bent gewaarschuwd als je naar de garage moet!

Luc

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook