











































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
robie en drivert kennen erkaar goed en geven allebei de IDDSclub basis cursus. De opmerking vanRobie was dus deels eronisch en deels prima op zn plek.
Hilko, ik zag je nieuwe topic. deze dicht?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>





























Totaal aantal Berichten: 10577
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Hilko Schmitt schreef:DAGO, je hebt gelijk, de DS heeft die mooie dubbele kruiskoppelingen, waardoor ze zon’n schitterend kleine draaicirkel heeft. Geniaal toen al, ik heb die dingen eens geevalueerd voor een hybride 2010-voertuig voor TNO, kun je nagaan….
Ik zal die fuseenippel eens zoeken; moet alleen nog even wat vet scoren ergens, ben er al doorheen. Normaal bij de Brezan, maar vindt die maar eens in Turijn…..
Hoest in Arnhem? Ze zoeken leraren bij njouw heb ik gehoord..
Hilko
Er zitten op het wiellagerblok alleen vetnippels voor de fuseekogels en de stuurkogel, NIET voor het wiellager (van fabriekswege dan). Je kunt wel eventueel zelf op de goede plaats een gaatje boren en draad tappen voor een vetnippel.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.





























Totaal aantal Berichten: 10577
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Sorry, ik had weer eens niet ver genoeg doorgelezen!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Update dus van mijn verzopen Godin: Rene, sorry voor die nieuwe onderwerpen! Dacht dat die inmiddels verdwenen waren…
Allerlei zaken gedaan en een hoop ellende gehad. Ondermeer de strengste winter sinds 15 jaar hier in Turijn, dus daar stond ze onder een enorm pak sneeuw…..en dagelijks een dosis strooi!
Allerlei waterleidingen gesprongen maar inmiddels vervangen. Stuurhuis overleed gigantisch (enorme stroom LHM over de straat, meerdere malen, sorry buren!). Helaas moeten laten vervangen (niet te doen op straat), nieuwe besteld bij Chyparse en bij Terzulli hier in Turijn laten monteren. Mocht je ooit hier stil komen te staan in Turijn: bel Guiseppe Terzulli! Man met een gebruiksaanwijzing maar goed werk en niet duur….DS weg laten slepen met een Daily, stuurhuis eruit en erin, gedurende 2 weken in zijn garage gestaan en…........ EUR220,- betaald! Je moet even een “vriendschap” opbouwen maar dan heb je een prima garagist! Niets dan lof, ook al heeft -ie mijn sleutel 10 (2X) permament geleend, geloof ik….....
Haar daarna gedurende 5 km naar huis gereden…..zenuwslopend! Liep veel te snel, en gedurende de rit veeeeeel sneller steeds. Moeilijk weg te rijden bij stoplichten, dus ik heb er een paar “Italiaans” overgeslagen…..
Bleek heel veel koelvloeistof te verliezen. Door werk heel erg lang naar gezocht, bleek dat er een weaterleiding aan het expansievat niet goed vast zat….... mamamia, wat een desillusie! Zat al te denken aan de luchtschuif, moeilijk, moeilijk, zo opgelost dus!
Daarna stationair opnieuw afgesteld, frictie tikkie aangepast, gaskable nogmaals gesteld. Loopt werkelijk beter dan ooit nu! Zo’n beetje 950 rpm op de dashteller, maar zal net onder de 900 zitten denk ik. Grijpt prachtig over van 1 naar 2, nog niet veel verder gereden dan dat.
Stuurt perfect nu, HD-pomp (moet vervangen worden) slaat slechts aan iedere 30s of minder, nog nooit gehad aan deze dame. Dus: Loopt als een trein!
Blijft enkel: remlichtschakelaar dood, inmiddels besteld. Verstralers krijg ik niet aan de praat, maar dat is iets kleins. Ze moet binnen 6 weken terug naar NL, aangezien ik ook terug naar NL moet (crisis!). Ik ben vrij confident dat ze een treinreis (Allessandria-NL) wel moet kunnen overleven. Mijn nieuwe (te grote) accu doet wonderen.
Dan: door mijn bezoek aan CitroMObile overtuigd dat ze moet worden gered! Dus: nieuw interieur, nieuw plaatwerk, een dakrandrestauratie en dan rijden!!!!!!!
Nogmaals bedankt voor alle medeleven, er is hoop na verzuipen!
Hilko
Citroen DS19A Pallas 1967, BVH
Citroen C4 Grand Picasso EAT6 Blue HDi 2019
Jeetje wat een verhaal! Maar goed dat ze een redding gaat krijgen. Heb je toevallig ook fotos van de dame?
Dont eat yellow snow…





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Hoi Hilko,
Wat een werk! Heb je niet gezien op CitroMobile. Zit je nog bij IVECO?
Succes met de terugreis!
Groeten van je oude leraar.
Citroen!
Ciao DAGO!
Yes, Ik was erbij in Utrecht! Zoals elk jaar natuurlijk. Ben nog steeds verantwoordelijk voor alle automatische bakken bij Iveco en alle anderen die Ivecomotoren toepassen wereldwijd. Maar dus vanaf juli vanuit NL weer…..helaas! Doe ook hybride tegenwoordig. En jij? Nog steeds in Arnhem?
M’n DS is een tragische toestand, maar ze loopt ercht mooi. Groet hulde aan die 23-motor: Blijft altijd goed lopen (effe afkloppen natuurlijk) ondanks alles. Nog nooit zo’n goede gehad (na 2 BX-en en een Xantia)!
Nog vacatures?
Hilko
Citroen DS19A Pallas 1967, BVH
Citroen C4 Grand Picasso EAT6 Blue HDi 2019
Goldfishie,
Helaas geen up-to-date foto’s: heb har sinds vorig jaar na het drama nog niet gewassen….! Moeilijk hier op straat, en niet echt prioriteit! Maar in het kort: roestige deuren (onderaan), een laag stof, Schone lampen (vervangen) een enorme olievlek onder haar rokken (sorry buren nogmaals), maar lopend en rijdend!
Hilko
Citroen DS19A Pallas 1967, BVH
Citroen C4 Grand Picasso EAT6 Blue HDi 2019





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Respect voor je doorzettingsvermogen! DS-en zijn mechanisch zo’n beetje bullet-proof, maar toch…
Hybride is wel interessant! Zelf zit ik inderdaad nog in Arnhem, lesgeven aan de HAN. Vacatures? Nee, op dit moment ff niet.
Groeten!
Citroen!
Dago,
KAn je wel wat Hybride-info toesturen. Echt wel een goed systeem, en ik heb daarin nogal wat gezien over de jaren. Maar jullie geven ook colleges wbt hybride heb ik begrepen. Dual-mode parallel, dus klein dieseltje (relatief!) en 2 electromotren , alles op 600V+. Ben nu bezig met allerlei europese klanten, bussen tot nu toe. Alles over 18m (artics) werkt echt goed.
PB-tje met adres, komt goed.
Hilko
Citroen DS19A Pallas 1967, BVH
Citroen C4 Grand Picasso EAT6 Blue HDi 2019
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Hilko Schmitt schreef:bij Terzulli hier in Turijn laten monteren. Mocht je ooit hier stil komen te staan in Turijn: bel Guiseppe Terzulli! Man met een gebruiksaanwijzing maar goed werk en niet duur….
Even googlen:
TERZULLI G. - Riparatore autorizzato Citroen
10141 Torino - via Genola 21
Tel. 011.377819
Ik heb een lijstje van DS-garages in Italie en daar staat deze als “Officina Sestriere” wat betekent dat?
Deze staat ook genoemd, bekend?
Torino, Via Venalzio 14, Officina (manca il nome), 011 756747
Succes verder met je DS!
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Ciao Camembert!
Vlijtig hoor! Sestiere is een plaatsnaam in de bergen hier ten zuiden, maar ik denk dat dat de naam van dat bedrijf was. Vroeger dan, want nu is het echt Terzulli. Is een concessionaire, dus geen volledige dealer. Goeie kerel, echt, geholpen door zijn vader die altijd aan DS-en heeft gewerkt, ook in Frankrijk. Hij heeft trouwens een prachtig gerestaureerde HY te koop, als nieuw, heeft -ie zelf gedaan. Maar geen markt voor in Italia…..... richtprijs EUR10.000,- maar daar kan wel wat af. nderhoudt diverse DS-en en SM’s, en is zijn eigen 21 aan het restaureren in de avonduren. Heerlijk sleutelkelder heeft -ie!
Die ander was dicht toen ik’m nodig had, en daarna had ik ‘m dus niet meer nodig! Ik had eea ook via LesDS gevonden!
Groeten,
Hilko
Citroen DS19A Pallas 1967, BVH
Citroen C4 Grand Picasso EAT6 Blue HDi 2019
Ciao a tutti di nuovo!
In m’n laatste 2 weekjes hier ben ik flink aan het toeren geslagen met mijn verzopen Godin. Dat betekend dus dat ze rijdt….. en ook nog eens als nooit tevoren! Vanaf T=0 toen ik haar weer wegvaardig achtte, en na vervanging van olie (20W50), water en een laatste goede check mbv van een kruipgat, heb ik 350 km gereden, waarvan vandaag een dikke 150. Door de bergen hier, bij een gaard of 30 overdag, bergje op, bergje af, tunnel in en uit etc. Met een Italiaanse vriend die ik vanaf vandaag wel gekeerd mag noemen, maar dan voor een DS met AC. Want wat werd het warm binnen! Mijn god, echt niet te harden eigenlijk, niet heel erg gezond volgens mij ook. Maar Zweven….......................!
Toegegeven, de voorbollen dienen een nakijkbeurt te krijgen, of wellicht is het de remaccumulator, want ze is echt te hard voorrin. De Italiaan vondt het nog altijd zeer comfortabile, maar uiteraard weet ik hoe het moet zijn! Achter perfect, maar voor is ze te stug. Anyway, temps bij 30 C (jawel, ik heb ook mijn CX tempmeter aan de praat) is werkelijk heel erg goed te noemen, nooit zelfs in de buurt van ‘t rooie. Extra vinnetje dus niet echt nodig, maar wel bijgeschakeld met de hoop de binnentemp naar beneden te krijgen. En dus alle voorruitjes open he!
Het is dus dat ik over 2 weken terugkeer naar NL (met heel veel pijn in ‘t hart, die crisis kan in vele manieren toeslaan!) anders had ik er morgen een open dak ingezaagd. Ik ga daar echt iets op vinden (afzuiging warme lucht machinekamer), want dit hoort het zweven niet zodanig te verzieken!
Eerst op zoek naar een dagelijkse CX, dan 2010 voor totale overhaul van de DS, dan kijken waar ik ga wonen in de wereld, dan een DS vol koters kweken, dan mijn arme Eend redden en dan…................... waarschijnlijk een SM. Welja, keep on dreamin’!
Hilko
Citroen DS19A Pallas 1967, BVH
Citroen C4 Grand Picasso EAT6 Blue HDi 2019





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Warm in de DS? ‘s Zomers heel heet ja. Vandaag van Wilhelmshafen terug gereden naar Nijmegen. Buiten 15 tot 18’C, binnen (gemeten op de verticale plaat van de dash) 30’C….
‘s Winters wel lekker, die extra motorwarmte…
CX? Lekker van af blijven!
Citroen!
DAGO,
Ik daag je uit om eens een beetje ingenieur te spelen, en met mij een kitje samen te stellen om die motorruimte beter te koelen!
Helaas accepteer ik niet dat ik zit te zweten en te zwoegen om te kunnen zweven….. Daar moet een niet-destructieve manier voor zijn! Dus: een kitje extra, zonder te DS te modificeren, maar waarbij het onder de motorkap netjes warm blijft. Dus niet heel erg warm! Moet niet moeijlijk zijn, slechts een paar ventilatoren en een paar buisjes naar een bestaand gat in onze gladde damesonderkant. Ik heb al een AX ventilator aangeschaft om wat te proberen, lekker klein. Zou zelfs de bestaande aanjager kunnen gebruiken om die boel koel te houden, want die doet toch niets goed voor binnen….Zelfs bij een 23IE moet daar wel ruimte voor te vinden zijn…... Zo zou Quai de Javel het ook bedoeld hebben!
Ik bel in Sep om eens een afspraak te maken wbt Hybrids in Arnhem, OK?
Hilko
Citroen DS19A Pallas 1967, BVH
Citroen C4 Grand Picasso EAT6 Blue HDi 2019