











































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
yep. Die zijn wel bruin denk ik. wiellagers voor gellof ik niet. Bak diff lager ook niet..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>






















Totaal aantal Berichten: 3198
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Hilko Schmitt schreef:Ciao!
Bakolie inmiddels vervangen en weer eens een paar lietr opgesponsd. Komen er wel! Maar, bij het rijden, een gruwelijk snelheidsafhankelijk geluid in de aandrijving! Klinkt als een stel aangelopen voorremmen, of zouden het de wiellagers kunnen zijn? Of de iets in de bak? Dus, hoe sneller ik rijdt, hoe gruwelijker het klinkt. Ben tot de derde versnelling gekomen.
Iemand een idee? Heb namelijk zaterdag een afspraak bij een vriend om de DS helemaal door te smeren (een smeerkuil), maar daar moet ik dus even 10 km naartoe rijden.
Bedankt,
Hilko
Wieltjes één voor één oplichten en eens met de hand doen draaien , weet je al waar je moet beginnen zoeken .
Ik ben echt blij dat ze terug rijdt !!
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Ook blij dat ze weer rijdt! Eigenlijk best lekker, behalve dan die gruwelijke herrie…
Net even een kant van de grond gehad en een voorwiel eraf gehad. Zo draaiende voel ik de wrijving volgens mij vooral in de wiellagers, dwz aan de flens. Kunnen ook de homokineten zijn. De schijven zijn uiteraard roestig en ik kan me ook voorstellen dat de remzuigers vast(ig) zitten, maar dan moet het geluid dus wegzijn als je remt, zelfs zachtjes. En dat is dus niet zo.
Heb ook even de vetspuit gezet op de doorsmeernippel aan de as, maar dat heeft niet veel geholpen vooralsnog.
Moeilijk vast te stellen wat het is, moeilijk ook om uit te vinden wat eraan te doen. Die wiellagers zijn ergens te smeren? Zo ja, dan kwak ik er gewoon een hoop vet in. Toch verbaast het me dat er in zon’n korte tijd en zonder dat het water er met druk in is gekomen, blijkbaar zoveel vet kan verdwijnen. Typisch lagervet lost toch echt niet makkelijk op in koud water.
Hilko
Citroen DS19A Pallas 1967, BVH
Citroen C4 Grand Picasso EAT6 Blue HDi 2019





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Waarschijnlijk je wiellagers. Zijn te smeren via de smeernippel op het fusee.
DS heeft trouwens geen homokineten, maar dubbele kruiskoppelingen.
Nog steeds succes gewenst!
Citroen!






















Totaal aantal Berichten: 3198
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Toch wel smeervet is eigenlijk olie in een zeepoplossing , dus lost wel op met water .
Ik vermoed echter dat het meer vuil en of roest zal zijn .
Zit het dan vooraan of achteraan ??
Indien het je remmen zijn even rondrijden met één voet lichtjes op het rempedaal en zo de boel een beetje opschuren .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
DAGO, je hebt gelijk, de DS heeft die mooie dubbele kruiskoppelingen, waardoor ze zon’n schitterend kleine draaicirkel heeft. Geniaal toen al, ik heb die dingen eens geevalueerd voor een hybride 2010-voertuig voor TNO, kun je nagaan….
Ik zal die fuseenippel eens zoeken; moet alleen nog even wat vet scoren ergens, ben er al doorheen. Normaal bij de Brezan, maar vindt die maar eens in Turijn…..
Hoest in Arnhem? Ze zoeken leraren bij njouw heb ik gehoord..
Hilko
Citroen DS19A Pallas 1967, BVH
Citroen C4 Grand Picasso EAT6 Blue HDi 2019





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Ja, belangstelling?
Citroen!














































Totaal aantal Berichten: 43403
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
DriverD schreef:Waarschijnlijk je wiellagers. Zijn te smeren via de smeernippel op het fusee.
DS heeft trouwens geen homokineten, maar dubbele kruiskoppelingen.Nog steeds succes gewenst!
Correctie: de smeernippels op de fusees smeren helaas alleen de fuseekogels, niet de lagers. Ds in het water? 90% kans op overleden voorwiellagers
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
















Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
waterman771 schreef:overleden voorwiellagers
Heb ik ook !
Gr Martijn
DriverD schreef:Waarschijnlijk je wiellagers. Zijn te smeren via de smeernippel op het fusee.
Nog steeds succes gewenst!
Goed bezig, DriverD





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Erare humanum est…..
Citroen!






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
DriverD schreef:DS heeft trouwens geen homokineten, maar dubbele kruiskoppelingen.
Wie voelt zich geroepen wikipedia bij te werken? Daar staat namelijk bij homokinetische koppeling : Het is een onmisbaar onderdeel in een voorwielaangedreven voertuig.
Volg je hart, gebruik je hoofd.





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
robie schreef:DriverD schreef:Waarschijnlijk je wiellagers. Zijn te smeren via de smeernippel op het fusee.
Nog steeds succes gewenst!
Goed bezig, DriverD
OT: Dit is blijkbaar ironisch bedoeld, maar ik vind het geen positieve bijdrage aan de discussie…

















Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
maar die van jou en nu die van mij dus ook weer niet
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
fftopic