Ciao,
Die benzinepomp kan ik prima bij, want die heb ik laats nog vervangen en alles opengelaten omdat ik de leidingen in de gaten wilde houden.
Oliepeilstok: goed idee! Niet eens naar gekeken nog, wat je al vergeet bij dit soort toestanden…. Nog iets om te checken morgen!
Denk ineens aan alle onderdelen die sker onder water hebben gestaan: stuurhuis (moffen), alle wiellagers (wel zeer recentelijk zwaar ingevet), etc…..
Nogmaals, water was vrij schoon, maar ja, wat is schoon voor alle bewegende delen…...
Ik ben trouwens bezig om Turijn te “sewen” voor dit hele gebeuren: die garage lijkt nooit gebouwd te mogen zijn en du is er iets te halen… maar die Italiaanse bureaucratische molen…......
Ik heb in ieder geval een hoop luchtverfrissers nodig!
Hilko
Citroen DS19A Pallas 1967, BVH
Citroen C4 Grand Picasso EAT6 Blue HDi 2019
















Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Hilko,
Zijn er foto’s gemaakt van hoe ze er nu bijstaat?
Gr Martijn












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Hilko Schmitt schreef:Ciao,
Die benzinepomp kan ik prima bij, want die heb ik laats nog vervangen en alles opengelaten omdat ik de leidingen in de gaten wilde houden.
Oliepeilstok: goed idee! Niet eens naar gekeken nog, wat je al vergeet bij dit soort toestanden…. Nog iets om te checken morgen!
Denk ineens aan alle onderdelen die sker onder water hebben gestaan: stuurhuis (moffen), alle wiellagers (wel zeer recentelijk zwaar ingevet), etc…..
Nogmaals, water was vrij schoon, maar ja, wat is schoon voor alle bewegende delen…...
Ik ben trouwens bezig om Turijn te “sewen” voor dit hele gebeuren: die garage lijkt nooit gebouwd te mogen zijn en du is er iets te halen… maar die Italiaanse bureaucratische molen…......
Ik heb in ieder geval een hoop luchtverfrissers nodig!
Hilko
Die benzine pomp kan prima onderwater liggen. Geen probleem.
Snel de ECU openen en drogen!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Je benzine tank kan maar moeilijk vollopen als de dop erop zit.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Een IE heeft ook een benzineretour, volgens mij. Wat doe je daarmee als je een axtra tankje gebruikt?
Citroen!

















Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
eeeeh, ook losgooien en in hetzelfde vaatje terughangen?
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Ciao!
ECU eruit gehaald, maar kan dat deksel er ook nog af zonder al die klemmetjes om te buigen? Gaat nogal gigantisch moeilijk! Staat bu trouwens voor de fohn alvast te drogen. Liep lekker ruikend Po-water uit…..
Hilko
Citroen DS19A Pallas 1967, BVH
Citroen C4 Grand Picasso EAT6 Blue HDi 2019








Totaal aantal Berichten: 760
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Benzineslang losmaken voor/bij drukregelaar onder inlaatspruitstuk.
Losse eind verlengen tot in (grote) opvangbak / jerrycan. Pas op met vonken en open vuur!
Brandstof pomp aanzetten (witte draad rechts op schutbord met +12V verbinden) en inhoud van tank overpompen in jerrycan. Benzine drijft op water, dus ALS er water in de tank zat zal dat er als eerste uitkomen. Als je zeker bent dat er alleen nog maar benzine uit de slang komt, alles terugbouwen en een litertje alcohol of “drygas” in de tank om het eventuele restant water in de benzine te laten oplossen. Aftanken met nieuwe benzine en rijden maar.
- Oscar -
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
Martijn de Ruijter schreef:Hilko,
Zijn er foto’s gemaakt van hoe ze er nu bijstaat?
Gr Martijn
Aan de avatar te zien wel.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90





Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008
- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Hilko, wat een ramp zeg! Mijn deelneming… Gelukkig richt je je op de toekomst, lees ik.
Ik kan bevestigen dat electronica vocht prima kan overleven, mits goed gedroogd voordat je er weer spanning op zet.
Ook je stekkers loshalen en inspuiten met WD40 zou veel ellende moeten voorkomen en verhelpen, zoals iemand al opmerkte.
Lampreflectoren (binnenkant koplampen) kan je spoelen met spiritus. NOOIT drogen of poetsen met een doek! De resten water worden door de spiritus gebonden en verdampt mee met de spiritus.
De peilstok checken is inderdaad een goede manier om te kijken hoe de vlag ervoor staat. Ik heb helaas ervaring met een blok onder water. Gelukkig betrof het toen ‘slechts’mijn motor, maar het was toendertijd mn enige vervoermiddel dus een persoonlijk rampje.
Dat voorval staat echter in geen verhouding tot wat jou overkomen is natuurlijk. Sterkte!
Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé
En ik mis nog steeds m’n V6 XM…
Ciao Martijn,
Helaas (of niet..) geen echte sensationele foto’s van jouw exgodin! Eigenlijk ziet ze er best mooi uit nu, lekker schoon gespoeld door nogmaals gelukkig redelijk schoon water. Maar een stank…! Wat niet te zien is op een foto is natuurlijk de echte schade. Maar ik blijf volhouden… die ouwe van jou schrijf ik nog niet af, voorlopig! Maar de roestaanval moet nog komen….
Hilko
Citroen DS19A Pallas 1967, BVH
Citroen C4 Grand Picasso EAT6 Blue HDi 2019












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Inderdaad de klemmetjes openbuigen…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ciao a tutti!
Goed en slecht nieuws in deze beroerde toestand. Na terugbouw van de ECU blijkt deze voorealsnog te werken, ongelooflijk! Ik heb even mijn lease-Alfa erbij gezet en contact gemaakt, en alle lampjes, benzinepomp etc. werkten nog. Heerlijk!
Daarna alle bougies eruit gehaald; moets natuurlijk wel het hele spruitstuk eraf. Lekker werkje in een donkere garage….. Daarna doorgestart met de Alfa. Hoop water er toch nog uit! En een hoop gegorgel uit de uitlaat….. zonder druk toch nog een hoop eruit daarachter!
Punt nu: het ding komt niet omhoog! Nieuwe olie erin nadat ik alle zooi er met een pompje uit heb gezogen, en nog niets! Er wordt wel druk opgebouwd, want de onlast schroef geeft een straaltje schone olie als je ‘m opendraaid, maar geen sjoege van de weerelementen….. kan diut alleen lucht zijn?? En waar zou die lucht dan vandaan moeten zijn gekomen?? Ik heb niets anders gedaan dan LHM eruit, nieuwe erin, spruitsuk eraf, koppelingsregelaar weer aangesloten (eerst niet, liep olie uit bij doorstarten), and that’s it!
Groeten,
HIlko
Citroen DS19A Pallas 1967, BVH
Citroen C4 Grand Picasso EAT6 Blue HDi 2019






















Totaal aantal Berichten: 3198
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Voor alle duidelijkheid : loopt de motor ??
Met olie bedoel je hier LHM denk ik , heb je de ontlastschroef van de drukregelaar al eens open en dicht gezet ??
gaat de rode stop lamp van de LHM druk uit ???
Goed dat er toch al leven in zit
Nu komen we er wel uit
Walter
PS en laat maar komen al de vragen hé
Meten is weten , gissen is missen
YEs, olie is dus LHM! Die ontlastschroef dus al diverse malen opengedraaid en daar spuit dus LHM uit (schoon).
De motor loopt (nog) niet, omdat de bougies en spruitstuk nog altijd eraf liggen….
Vreemd toch dat -ie geen enkele sjoege geeft om omhoog te komen….
Hilko
Citroen DS19A Pallas 1967, BVH
Citroen C4 Grand Picasso EAT6 Blue HDi 2019