Totaal aantal Berichten: 709
- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Even voorop stellen, Disclaimer: Ik heb voorlopig géén serieuze plannen (of ik zou flink de loterij moeten winnen) om daadwerkelijk zo’n conversie uit te voeren. Ik ben gewoon benieuwd/nieuwsgierig naar wat er allemaal bij komt kijken en wat voor kostenplaatje er aan vast hangt.
Goed, dat gezegd hebbende, men neme een Xsara 1.6 16V. Vervolgens kloppe men aan bij een engineering shop zoals bijvoorbeeld http://www.dp-engineering.nl Daar zal het nodige ingekocht moeten worden. Voor een deel hiervan zijn prijzen te vinden. Ook kunnen we spieken bij hun projecten.
De eerste boodschappenlijst wordt dan ongeveer als volgt, met als droom/streven 300 PK op het vliegwiel. Aangezien ze een TU5J4 tot 317 pk krijgen moet dat in principe haalbaar zijn.
[list][*]Garrett GT2871RS €1200
[*]VEMS stand-alone motor management €820
[*]Spruitstuk €540
[*]Custom intercooler €800-1200 :
[*]Wastegate €500
[*]Dumpvalve €160
[*]Injectoren (setje van 4) €390
[*]In-line BOSCH Brandstofpomp €250
[*]Extra buisjes, brackets, enz. € ??
[*]Dagje rollerbanken € ?? : [/list:u]
Zo even als eerste opzet. Hier moet echt nog wel het nodige bij. We gaan verder:
[list][*]Grotere remschijven/klauwen/blokken € ?? :
[*]Dagje RDW voor de her-keuring. Dit kost, meen ik, €400
[*]Inlaat spruitstuk € ?? :
[*]Compressie-verlagings set. €250 voor een tussenplaat en pakking.
[*]4 velgen en bijbehorende fatsoenlijke sloffen € ?? :
[*]Setje verstelbare dempers en veren € ?? :[/list:u]
Stel nou (en let wel, we zijn nog steeds aan het dromen) dat er 300+ as-pk en 300+ Nm uit het blok gepeurd wordt. Gaat een stock koppeling het dan nog houden? Neuh. Gaat de versnellingsbak het nog houden? Dubieus. Over versnellingen gesproken, moet er dan niet ook nog hier en daar een tandje anders voor een wat hogere topsnelheid?
[list][*]Steviger koppeling!
[*]... wat doen we met de versnellingsbak?? :
[*]Nou, in ieder geval een langer eindverzet!
[*]Kan er een quaife differentieel in een Xsara ??
[*]Hoe kan er tractie controle op een VTS ?
[*]Custom free-flow uitlaat met open dempers en sport-kat € ?? :[/list:u]
Laten we, voor het gemak, even de benodigde hoeveelheid man-uren negeren. Dat zal ook nog een lieve duit kosten.
Dus, wie denkt er even met me mee ins Blauwe hinein?
Edit: Onderaan droom ik verder met een ander wild idee
From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…

Totaal aantal Berichten: 944
Wastegate €500 zit op een turbo betaal jij ff lekker dubbel
De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl

Totaal aantal Berichten: 7071
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Op een GT28RS zit ie op de turbo ja. Dus die kan je schrappen. Reken voor een dagje rollerbanken op de 600,- ex ongeveer, plus nog een paar uur controles enzo a 60,- ex per uur, als je het zelf ingebouwd hebt.
Op het moment dat je plannen wel serieus worden zou ik even langsgaan bij http://www.dp-engineering.nl. Ze kunnen je ook vertellen waaraan je moet denken aan vwb wanneer de koppelling en bak het gaan begeven.
Hun inlaatstpruitstuk is zeker aan te raden trouwens, dat scheelt 30pk bij een bar turbodruk.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Met jou post is het cirkeltje rond De vraag wat er allemaal komt kijken bij een turbo conversie van een Xsara werd geinspireerd door jou CX GTiT2 VEMS topic.
Hoeveel kost een droom?
[list][*]Garrett GT2871RS €1200
[*]VEMS stand-alone motor management €820
[*]Spruitstuk €540
[*]Custom intercooler €800-1200 :
[*]Dumpvalve €160
[*]Injectoren (setje van 4) €390
[*]In-line BOSCH Brandstofpomp €250
[*]Compressie-verlagings set €250
[*]Dagje rollerbanken €600
[*]Dagje RDW voor de her-keuring €400
[*]Set 17x7,5” OZ Superturismo GT €950
[*]Set fatsoenlijke banden €500[/list:u]
en nog een grote lijst met vraagtekens:
[list][*]Grotere remschijven/klauwen/blokken € ?? :
[*]Inlaat spruitstuk € ?? :
[*]Extra buisjes, brackets, enz. € ?? :
[*]Setje verstelbare dempers en veren € ?? :
[*](custom) free flow uitlaat met sportkat € ?? :
[*]Quaife of Torsen limited slip diff € ?? :
[*]Heavy duty clutch € ?? :
[*]Vervangen / aanpassen versnellingsbak € ?? :[/list:u]
Komt er grofweg op neer dat je mag beginnen met een bedrag dat ergens hoog in de 4 cijfers ligt, zo niet richting laag in de 5 cijfers zit. Als je het goed wil aanpakken tenminste.
From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…

Totaal aantal Berichten: 27954
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Waarom begin je niet met een 2.0 16v 167 pk VTS?
Er zijn al verschillende VTSjes voorzien van een turbo, kijk maar eens op youtube
Op de kosten van dit project maken de kosten voor de meerprijs voor een VTS ook niet meer uit.

Arjan heeft gelijk.
‘t is altijd slim om met de snelste variant te beginnen, daar is altijd meer nagedacht over vermogenskwesties, Met een VEMS pnp en zo’n 167pk ding kan je al leuk beginnen, en dat is nog betaalbaar.
Overigens, als je toch in gaat wissellen, moet je gewoon een Xantia Activa nemen, beide TCT en ES9J4 zijn goed tunebaar ook met VEMS pnp en dan heb je tenminste een waanzinnig onderstel als startpunt.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”

Ok, het is vroeg op een lekkere zaterdagmiddag, ramen staan open, zonnetje buiten, en ik dagdroom lekker verder…
Citroën heeft niet alleen lekker meegedraaid met de WRC, maar ook in verschillende Super 1600 rally kampioenschappen doen ze vrolijk (en behoorlijk succesvol) mee.
De Saxo deed het met een doorontwikkeld TU5J4 blok met niet mis te verstane output: 207 hp @ 8500 rpm en 185 Nm @ 6000 rpm. Verder een sequentiële 6-bak, limited slip diff en twin-plate keramische koppeling. Ene Sébastien Loeb wist ermee het Junior WRC (JWRC) te winnen in 2001.
Vervolgens komt de C2 Super 1600 als opvolger voorbij, met een op de TU5JP4 gebaseerde motor: 225 hp @ 8500 rpm en 205 Nm @ 7000 rpm. Ook weer een sequentiële 6-bak, limited slip diff en single-plate keramische koppeling.
Leuk ... Maar ... Kan je, als particulier eigenlijk wel aan dit soort hardware (blok, kop, ECU, ‘bak, enz.) komen? Per FIA regels is een Super 1600 blok immers gebaseerd op, in dit geval, een TU5JP4 blok. En zo’n klont metaal zit al in het vooronder. Zijn de benodigde onderdelen überhaupt verkrijgbaar?

Bakken zijn moeilijk, maar wel mogelijk zeker voor gangbare motoren. Maar dat kost wel serieus geld. De motorkant is veel eenvoudiger, daar is bijna alles te krijgen of je kan het laten maken voor een wat redelijker bedrag.
Limited slip diff is meestal wel te doen. Keramische koppelling is ook gewoon betaalbaar te bestellen, maar een sequentiele zes bak moet gewoon bestaan, het is niet betaalbaar voor een normale particulier om dat te laten maken. Zowiezo moet je al heel wat geld over hebben voor je hobby in bovenstaand geval.

Totaal aantal Berichten: 27954
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive

Waar het me in feite om te doen is is het geluid…
Er maar weinig dat in de buurt van het geluid van een Super 1600 blok*. Dat klinkt wel zooooo scherp en agressief. Als we het dan over “vet” hebben (zie andere topic) dan is dit het wel. Redline @ 9000 rpm.
De sequentiele 6-bak is niet per sé iets dat ik in de
Luister naar dit C2 Super 1600 geluid:
http://www.youtube.com/watch?v=H-IVXkpJP_A
(* Ok, ok, de oude F2 klasse, nu Super 2000, produceert natuurlijk vergelijkbaar geluid Punt blijft dat een turbo alle hoge tonen dempt, wat voor de aard van het geluid eigenlijk zonde is.)
Misschien is een supercharger een idee. Bijvoorbeeld die van Rotrex. Worden in Nederland geleverd door Clubsport. In vergelijking met het turboverhaal wat je hier beschrijft volgens mij een stuk goedkoper.
Xsara Coupe 1.6 16v VTR

Totaal aantal Berichten: 1656
- Xantia Ambulance, GiFa
Stond laatst een week of 10 terug denk ik al, maar ja mijn leesmap loopt altijd 9 weken achter. Verhaal over saxo 1.6 met een VEMS + SS 200+ pk en sneller dan een lambo.
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Ken er wel een met een Megasquirt en sneller dan een Maseratti:
http://www.autoweek.nl/video/1269/Tuning-Citroen-Saxo
Xsara Coupe 1.6 16v VTR

Totaal aantal Berichten: 3455
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Op http://www.205gti.nl is de heer Eric Roos al een hele tijd bezig met een 205je met een XU9J4 motor waar vreselijk veel aan vertimmerd is door jawel DP-engineering. Dat ding zit geloof ik nu tegen de 500PK op de voorwielen wel te verstaan. Ding vreet ook een versnellingsbak per week op zo’n beetje maar als ik het goed heb zijn ze nu bezig om een ME5 binnenwerk in een BE3 te zetten omdat die qua tandwielen wat steviger zijn.
Dit is een van de eerste filmpjes van die auto
Ten tijde van het filmpje was het vermogen “slechts” iets van 300PK.
Hoe dan ook, met het juiste spul, de juiste kennis en een portemonnee zoals die van BX19TZI kun je een aardig eind komen
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Nogmaals benadrukken: Dit is lekker luchting “Ins Blaue hinein” fantaseren, laat dat duidelijk zijn. Maar mocht ik nou de Oudejaarsloterij winnen, dan wordt het ineens wèl serieus.
Welke kant het dan op zou gaan? Aankloppen bij Kronos Racing, denk ik. Die kunnen de kleppen, nokkenas, spruitstukken, intake, filterhuis en throttlebody wel leveren.
(En ja, dit is eigenlijk gewoon een gigantisch nerd-topic. Who cares? )