




























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Voor ons hebben al velen zich over dit probleem gebogen. Behalve het inbouwen van een airco (met de condensors in de keienbak natuurlijk, zeker niet voor de radiateur) en het plaatsen van roosters in motorkap of spatborden, schijnt er weinig aan te doen te zijn.
Maar ik wil natuurlijk meedenken over een goede oplossing.
Die mogelijke lezing over hybrides vind ik prima!
Citroen!
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
DriverD schreef:het inbouwen van een airco (met de condensors in de keienbak natuurlijk, zeker niet voor de radiateur)
Vanwege originaliteits-overwegingen? Moderne auto’s hebben ze allemaal voor de radiator. Voor de inbouw van een standaard/universele arco-set is dat prima te doen, lijkt me.
Hilko, er is op dit forum al heel wat geschreven over koeling onder de motorkap, tot voorbeelden van koelsleuven in zij/voor/bovenkant van voorspatborden aan toe. Een eenvoudige verbetering lijkt mij al smalle stripjes die meer lucht happen en lucht afzuigen tijdens rijden;
een alu-stripje van 5x50cm in de grote luchthapper (schuin naar voren/beneden en eentje tegen de dwarsbalk schuin naar achter/beneden.
zoiets:
Tijdens stilstand zouden extra fans kunnen draaien.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
camemBert schreef:DriverD schreef:het inbouwen van een airco (met de condensors in de keienbak natuurlijk, zeker niet voor de radiateur)
Vanwege originaliteits-overwegingen? Moderne auto’s hebben ze allemaal voor de radiator. Voor de inbouw van een standaard/universele arco-set is dat prima te doen, lijkt me.
Ik vermoed vanwege warmte-overwegingen. De DS heeft al wat moeite met hoge temperaturen en als de koellucht alweer wat warmer is door het plaatsen van de condensor voor de radiateur zal dat er niet minder op worden.
Volg je hart, gebruik je hoofd.





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
camemBert schreef:DriverD schreef:het inbouwen van een airco (met de condensors in de keienbak natuurlijk, zeker niet voor de radiateur)
Vanwege originaliteits-overwegingen? Moderne auto’s hebben ze allemaal voor de radiator. Voor de inbouw van een standaard/universele arco-set is dat prima te doen, lijkt me.
Ik denk dat het de koeling van de radiateur teveel beperkt. Bij moderne auto’s is dat waarschijnlijk wat ruimer bemeten dan bij de DS. Wel jammer dat je (voor de keienbakoplossing) dan weer die sleuven in de bumper moet maken. Ik ga denk ik tzt maar voor het open dak.














































Totaal aantal Berichten: 43403
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ah! Leuke discussie!
Ik heb in 2003 airco in een break van een vriend gebouwd. Zo’n mooie, met het originele ds-airco-dashboard. Die auto heeft een 2100 motor, met half automaat. Zeer zeldzaam in een break. Ik heb daar ook een nieuwe condensor voor de radiateur geplaatst, en een race-fan achter de radiator ( dus tussen de rad en de originele fan) voor extra koeling.
No go. In NL ging het wel, maar bij de eerste heuvel in de ardennen was het koken… die kreeg niet genoeg rijwind
Het hele airco-gebeuren weer weg voor de radiateur en probleem opgelost. Hierna alles in de keienbak ingebouwd, zoals het origineel ook hoort te zitten. De airco koelde ten eerste veel beter, maar ook werd de motor niet meer heet…....
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste















Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
camemBert schreef:... Hilko, er is op dit forum al heel wat geschreven over koeling onder de motorkap, tot voorbeelden van koelsleuven in zij/voor/bovenkant van voorspatborden aan toe. Een eenvoudige verbetering lijkt mij al smalle stripjes die meer lucht happen en lucht afzuigen tijdens rijden;
een alu-stripje van 5x50cm in de grote luchthapper (schuin naar voren/beneden en eentje tegen de dwarsbalk schuin naar achter/beneden.
zoiets:
Tijdens stilstand zouden extra fans kunnen draaien.
Ik heb ook al wat plannen zitten uitbroeden maar ben er nog niet helemaal uit. Ik ben er zelf aan het denken gaten te slijpen in de onderkanten van de voorscherm-bakken. De horizontale spatlap wil ik dan iets naar onderen buigen en een vertikaal spatlapje monteren achter het voorwiel. Ook in de bak kan eventueel een ventilator. Via computerzaken zijn voor niet veel geld leuk formaat ventilatoren te kijgen.
Ook aan de oplossing met de omgekeerde luchthapper achter de schijfremmen heb ik gedacht.
Heeft iemand toevallig foto’s en een manier om de bodemplaat los te krijgen ?
Ik moet iets hebben dat m’n vrouw en kinderen kan overtuigen komende keer met de DS naar Frankrijk te gaan ipv. de Xantia met airco…..
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
1. Schuifdak plaatsen.
2. Vrouw en kinderen goed opvoeden!
Citroen!





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Misschien kun je vlak voor vertrek de Xantia “saboteren” zodat jullie wel met de DS MOETEN? Dan kun je ook nog de hele reis glunderen over hoe betrouwbaar zo’n ouderwetse auto zonder electronica wel niet is.
Nu we het hier toch over de warmte huishouding hebben, is het jullie wel eens opgevallen dat het aanzuigpunt van het luchtfilter midden in de motorruimte zit? En daarnaast ook nog eens miniscuul klein is? Volgens mij als je een ander luchtfilter monteerd en frisse lucht jat van buiten win aardig wat vermogen/gaat ze zuiniger lopen.
Om de temperatuur onder de motorkap een beetje onder controle te krijgen is het denk ik het beste om warme lucht af te voeren ipv meer koude lucht toevoeren. Een bekend truukje is dikke ringen onder de motorkap scharnieren maar dat is natuurlijk geen gezicht
Anders extra sleuven/kieren maken aan de onderkant, kwa vorm zouden ze dan een soort geinverteerde luchthapper moeten zijn, zodat er een vacuum onstaat die de warme lucht afzuigt.
misschien een negatieve spoiler vlak onder het schutbord zodat tijdens het rijden lucht weggezogen wordt.
Een doordachte opstaande rand kan dat al doen.
.komma
Ik ben niet bekend met de bouw van een DS, maar moest je nu eens een overdruk kunnen creëren in de motorruimte, dan kun je met enkele openingen naar de wielkasten met een membraan ervoor lucht naar buiten leiden zonder vuil ed van de wielen naar binnen te krijgen. Ik weet niet hoeveel ruimte je hebt in de wielkasten en of je er überhaupt wel aankan, maar het is maar een gedachtengang
ps: waar zit de “keienvanger” en hoe ziet die eruit?
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
[quote author=“bartjesHeeft iemand toevallig foto’s en een manier om de bodemplaat los te krijgen ?
Zit vast met een aantal boutjes sleutel8 in het chassis en met parkers aan de rem-koeltunnels, zie bij Citrothello:
http://www.citrothello.net/RESTAU DS 23 JOSE 09.htm
en verdere pagina’s
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Dat over die overdruk is interessant…......... Als ik nu eens gewoon een extra ventilator (heb ik al van een AX) ergens in de motorruimte plaats, geschakeld met een switch in het dashboard, creeer ik dus een extra overdruk. Die zal dus ontsnappen via de bestaande “kieren” onder de voorruit, en wellcuht nog meer. Zou al kunnen schelen, niet? Gewoon wat extra luchtcirculatie, alleen niet echt geforceerd afgevoerd.
Wat denkt men?
Citroen DS19A Pallas 1967, BVH
Citroen C4 Grand Picasso EAT6 Blue HDi 2019















Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
camemBert schreef:bartjes schreef:Heeft iemand toevallig foto’s en een manier om de bodemplaat los te krijgen ?
Zit vast met een aantal boutjes sleutel8 in het chassis en met parkers aan de rem-koeltunnels, zie bij Citrothello:
http://www.citrothello.net/RESTAU DS 23 JOSE 09.htm
en verdere pagina’s
Ok heb het gehele project eens doorgekeken, mooie foto’s van de restauratie ops:
Een paar foto’s van de plaat waar het om gaat :
En daarachter voor compleet te zijn :
Dit heeft wel een uitwerking op mij, ik heb ongeloofelijke zin om iets aan m’n DS te doen nu. Ik heb 2 garagekrikken en 4 assteunen. Weet iemand een manier om de ds nog hoger als hoogste stand te krijgen om er goed onder te werken ? Ik ben aan het denken de DS op wat stenen / stoeptegels te rijden om zo extra hoogte te krijgen.[/img]
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Ik heb 2 garagekrikken en 4 assteunen. Weet iemand een manier om de ds nog hoger als hoogste stand te krijgen om er goed onder te werken ?
Simpel, eerst in de hoogste stand, en alle assteunen eronder. Dan neem je een garagekrik en krikt hem aan 1 kant net een stukje hoger, kun je de assteunen een stapje hoger zetten. Zelfde aan de andere kant, herhalen tot het gewenste effect bereikt is.