2 van de 6
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
   
Ik ga zaterdag voor een ZX kijken…tips???
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 17 juli 2004 05:28 AM
  [ # 16 ]

Naar huis rijden moet kunnen maar zsm vervangen, kost je tussen de 300 en 600 euri’s denk ik

Valt wel mee voor een ZX, ik had bij een dealer gevraagd wat dat kost voor een 1.4i, dat was 140 euro incl. materiaal, arbeidsloon en btw. Dit is zo een vaste pakketprijs waarmee Citroen werkt. Ik weet niet of dit incl. een nieuwe spanrol is, maar die kost iets van 40 euro en voor dat geld moet je het risico niet voor nemen.

Ik denk dat het voor een 2.0i of diesel wel wat duurder zal zijn, omdat de motor wat groter is en je er niet overal even makkelijk bij kunt.

Profiel  
 
DirkJan2004
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 103
Geregistreerd: 12-07-2004

Gepost: 17 juli 2004 06:40 PM
  [ # 17 ]

Beste mensen!

Ik heb de ZX 1.6i Aura gekocht. De wagen zag er van binnen en van buiten perfect uit, er waren alleen een paar gebruikssporen (bijv. bij het portierslot). Ik heb de wagen kunnen kopen voor €350, want er ging nog 50 van af omdat de accu zijn beste tijd had gehad. De teller staat op 119.880 echte kliometers. Ik heb gekeken of er enige lekkages waren te zien nadat ik na een stuk had gereden en de auto had stil gezet. Het enige wat mij opviel, pas toen ik thuis was helaas, was dat bij het stationair laten lopen van de wagen er flink wat blauwe rook uit de uitlaat kwam. Zou dat toch een gare koppakking zijn? De eigenaar had de wagen gebruikt van tevoren dus ik kon bij aanschaf het oliepeil niet goed checken.
Iemand enig idee wat de oorzaak van deze blauwe rook kan zijn???
Deze rook was eigenlijk niet te zien bij het (weg)rijden.

P.s, ik heb naar wat garages gebeld en de gemiddelde prijs voor het vervangen van distributieriem plus waterpomp was c.a. 300 euro!

Citroën ZX 1.4i, Citroën ZX 1.9 Volcane, Citroën ZX 1.6i Aura. Nu tijdelijk even een Panda (sorry!) tijdens het sparen voor een nieuwe Citroën….

Met een Panda lacht iedereen je uit! (of…hoe ging die slogan ook alweer?) Wink

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 17 juli 2004 07:32 PM
  [ # 18 ]
DirkJan2004 schreef:

Beste mensen!

Ik heb de ZX 1.6i Aura gekocht.
............
..........
Het enige wat mij opviel, pas toen ik thuis was helaas, was dat bij het stationair laten lopen van de wagen er flink wat blauwe rook uit de uitlaat kwam. Zou dat toch een gare koppakking zijn? De eigenaar had de wagen gebruikt van tevoren dus ik kon bij aanschaf het oliepeil niet goed checken.
Iemand enig idee wat de oorzaak van deze blauwe rook kan zijn???
Deze rook was eigenlijk niet te zien bij het (weg)rijden.

P.s, ik heb naar wat garages gebeld en de gemiddelde prijs voor het vervangen van distributieriem plus waterpomp was c.a. 300 euro!

Tsja….die 300.- euro kan wel kloppen (distr.riem en waterpomp).....de blauwe rook kunnen de klephoedjes zijn…(wat meerdere forummers hier al beschreven hebben)....vandaar dat ik daar speciaal op heb gelet bij de aanschaf van mijn BX 1.6i.
Als je nu ook nog een koppakking moet laten vernieuwen…(als hij koelvl.stof *drinkt*).....dan kom je tegen de 1000.- euro aan v.w.b. deze auto.

Profiel  
 
Handjes
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1609
Geregistreerd: 04-12-2003

- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Gepost: 17 juli 2004 07:59 PM
  [ # 19 ]
Bram schreef:

de blauwe rook kunnen de klephoedjes zijn…

Dat zie je met name bij opschakelen: een klein pluimpje uit je uitlaat. Kun je mooi checken als je ‘s nachts rijdt in de koplamp van je achterligger. Heeft verder geen invloed op prestaties of slijtage. Alleen olieverbruik zal ietsiepietsie meer zijn.
Maar stationair blauwe rook lijkt mij iets anders. Kapotte zuigerveer of zo. Je zou een compressietest kunnen laten doen.

Profiel  
 
DirkJan2004
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 103
Geregistreerd: 12-07-2004

Gepost: 17 juli 2004 09:46 PM
  [ # 20 ]

Tsja..1000 euro lijkt dan weer veel om te spenderen, maar het is werkelijk een speld in een hooiberg. De wagen is echt prima onderhouden, alles werkt perfect, van de leeslampjes tot de ophanging van de hoedenplank. Ik denk dat als deze (dure?) reparaties achter de rug zijn dat ik, met een wagen die er zo mooi (prachtig donkerblauw met een mooie zilveren bies) uitziet en 119.000 op de teller, nog erg veel rijplezier kan hebben,

Iemand had het over klepveren,....dan zou je die rook toch continu moeten zien als de motor draait, dus toch ook bij het rijden?

Op de snelweg terug naar huis merkte ik geen vreemd gedrag aan de wagen. De motor hield niet in en klonk mooi “rond”. De wagen moet alleen wel uitgelijnd worden want het stuur trilt bij snelweg-snelheden.
Ik ben met een Zx 1.4i naar Helmond gereden en heb daar de auto opgehaald. Ik merkte daarna goed dat de 1.4i toch wat sneller is dan de 1.6i.

Ik hoop dat jullie nog wat tips hebben omtrent deze vreemde blauwe rook die bij het stationair laten draaien van de motor duidelijk zichtbaar was.
Zou het kunnen dat er een te laag oliepeil in de motor heeft gestaan?

Groetjes,
Dirk-Jan

Citroën ZX 1.4i, Citroën ZX 1.9 Volcane, Citroën ZX 1.6i Aura. Nu tijdelijk even een Panda (sorry!) tijdens het sparen voor een nieuwe Citroën….

Met een Panda lacht iedereen je uit! (of…hoe ging die slogan ook alweer?) Wink

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 17 juli 2004 09:57 PM
  [ # 21 ]
DirkJan2004 schreef:

Ik merkte daarna goed dat de 1.4i toch wat sneller is dan de 1.6i.

Zie je wel…..dan had ik toch wel gelijk. Cool

Maar, nou ja…...ik heb wel weer stuurbekrachtiging e.d. ...dus ik zal verder niet meer zeuren. Wink
Wat ik bedoelde met die 1000.- euro…..was incl. de aanschaf van de auto hoor….dus een 700.- euro aan reparatie’s…..maar als hij verder wel in orde is (koppeling e.d.) dan rij je nog beslist niet duur.

Voor je vragen over de rook, moeten andere ervarings-deskundigen je maar helpen….ik weet er (nog) te weinig van af.

Profiel  
 
DirkJan2004
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 103
Geregistreerd: 12-07-2004

Gepost: 17 juli 2004 10:19 PM
  [ # 22 ]

Ja, die 1.4i en 1.6i schelen flink. Mijn vriendin reed de 1.4i terug naar huis en de 1.6i moest erg hard werken om de 1.4i bij te houden. Het geluidniveau is wel een stuk aangenamer in de 1.6i.

Ik hoop inderdaad met 700 euro aan reparaties klaar te zijn
Wat ook nog een meevaller bij de koop was, was de radio/cd-speler die in de wagen bleef zitten, en het is gewoon leuk als je alle originele (instructie)boekjes meekrijgt. Ik heb zelfs een set reserve-lampjes er bij gevonden.

Bram, nogmaals bedankt voor je advies en je toch aantrekkelijke aanbod van je Chiq!

Ik hoop dat er nog iemand zijn visie op de blauwe rook kan geven!

Citroën ZX 1.4i, Citroën ZX 1.9 Volcane, Citroën ZX 1.6i Aura. Nu tijdelijk even een Panda (sorry!) tijdens het sparen voor een nieuwe Citroën….

Met een Panda lacht iedereen je uit! (of…hoe ging die slogan ook alweer?) Wink

Profiel  
 
DirkJan2004
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 103
Geregistreerd: 12-07-2004

Gepost: 17 juli 2004 10:42 PM
  [ # 23 ]

Oh ja….
Als de koelvloeistof bruin is, is dan de koppaking gaar?
Confused

Citroën ZX 1.4i, Citroën ZX 1.9 Volcane, Citroën ZX 1.6i Aura. Nu tijdelijk even een Panda (sorry!) tijdens het sparen voor een nieuwe Citroën….

Met een Panda lacht iedereen je uit! (of…hoe ging die slogan ook alweer?) Wink

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 18 juli 2004 12:05 AM
  [ # 24 ]
DirkJan2004 schreef:

Oh ja….
Als de koelvloeistof bruin is, is dan de koppaking gaar?
Confused

Nou, dat is wel een hele brute conclusie. In de meeste gevallen betekent dat gewoon dat de koelvloeistof te lang niet is ververst. Gewoon een keer doen. Koppakking gaat met meer symptomen gepaard (al uitgebreid besproken in dit forum).

Groet,
Marten

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 18 juli 2004 12:53 AM
  [ # 25 ]
DirkJan2004 schreef:

Bram, nogmaals bedankt voor je advies en je toch aantrekkelijke aanbod van je Chiq!

Is goed hoor…...het heeft voor mij ook nog geen haast, ik rijd er prima mee….net zo comfortabel (qua HP-vering, Stoelen e.d.) als de TZD-turbo.

Alleen is het voor mij nog steeds erg wennen dat ik dat gaspedaal zo diep moet intrappen….om een beetje vlot mee te kunnen. Surprisedops:
Maar de afgelopen week heb ik heel weinig km’s gereden (80 ?)......en met 23.- euro WB per maand….vind ik het wel even prima zo. Wink

Plus dat ik nog steeds even het *koppie* erbij moet houden tijdens het tanken…..mijn blik gaat altijd automatisch naar de dieselslang. Laughing

Profiel  
 
ieksEmmu
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004

- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Gepost: 18 juli 2004 01:38 AM
  [ # 26 ]
DirkJan2004 schreef:

Ik heb de ZX 1.6i Aura gekocht.

Gefeliciteerd!

Foto van je oto!

Profiel  
 
DirkJan2004
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 103
Geregistreerd: 12-07-2004

Gepost: 18 juli 2004 02:38 AM
  [ # 27 ]

Ik weet waar de blauwe rook vandaan kwam…..EN IK BEN ER NIET BLIJ MEE!!

De oliepijlstok was echt bijna DROOG!

Ik had bij aanschaf het oliepijl niet gecontroleerd omdat de motor heet was. Dom dom!
Het vreemde was dat tijdens de rit van Helmond naar Tilburg er niets opvallends was, de motortemperatuurmeter bleef mooi op 90 graden en het niveau van de koelvloeistof en de kleur ervan zijn normaal.
Mijn vriendin heeft achter mij gereden met de 1.4i en heeft niets vreemds (blauwe rook) gezien. Pas toen ik de auto in mijn straat even stationair liet lopen kwam er plots een flinke blauwe rookwalm uit de uitlaat. Ik heb de motor meteen afgezet en daarna nog even 1x getart om de wagen in te parkeren. (ikstond te knipperen op straat)

Denken jullie dat ik nu schade heb gereden aan de motor? Ik had nog een liter motorolie staan en die heb ik alvast gevuld en ik zag deze meteen terug op de oliepijlstok, het gutste i.i.g. niet onder de wagen uit!
Ik heb niet meer met de wagen gereden omdat 1 liter olie niet genoeg is om het vereiste oliepeil terug te krijgen. Kan ik weer met de wagen rijden als er genoeg olie is bijgevuld door mij?
Weet er iemand misschien hoeveel liter olie er in een 1.6i ZX blok moet?

Alvast bedankt….

P.s. de foto komt z.s.m!!

Citroën ZX 1.4i, Citroën ZX 1.9 Volcane, Citroën ZX 1.6i Aura. Nu tijdelijk even een Panda (sorry!) tijdens het sparen voor een nieuwe Citroën….

Met een Panda lacht iedereen je uit! (of…hoe ging die slogan ook alweer?) Wink

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 18 juli 2004 02:57 AM
  [ # 28 ]

Tsja…..(en dit geldt voor alle motoren)....ik denk (vrees) dat hij wel een slokje olie lust. Confused

Bram schreef:

.....maak er een lange proefrit mee (minstens een km of vijftig)......controleer eerst voordat je wegrijd even de stand van Olie en Koelvloeistof…....en direct na de proefrit weer.

Crying or Very sad

Hopelijk heb jij (en vooral de vorige eigenaar!) niet al te hoog in de toeren gezeten met zo weinig olie in het carter….de olie dient niet alleen voor de smering van lagers, zuigers, kleppen…enz…..maar dient (mede) ook voor koeling.
Plus voor het reinigen van de motor…..roet, vuil e.d. komt in de olie terecht….en daarvoor heb je een oliefilter, die dat tijdens de olie-circulatie er weer uit haalt.

Dus wat jij zou moeten doen….is bij hem als de donder olie laten verversen….en let vooral op dat ze er ook een nieuw oliefilter inzetten.
Bij Quickfit e.d. sta je er zelf met je neus bovenop (ik wel tenminste)

Maar haal eerst even een goedkoop blik olie bij de Supermarkt…(5L voor 6 euro of zo).....en breng hem eerst op PEIL !

En dan de eerstkomende dagen maar eens goed het oliepeil in de gaten gaan houden…..dat hij niet zoveel rookte tijdens het rijden…zou weleens (ik suggereer het maar hoor) ‘‘expres’’ door de vorige eigenaar gedaan kunnen zijn…..(omdat hij hem anders helemaal niet kwijtraakte)....en zodra je het peil op orde hebt….is de mogelijkheid dat hij dus veel meer gaat roken. Exclamation

Maar dat hoop ik uiteraard niet voor je. Crying or Very sad
ik meen me te herinneren dat er in totaal 3,5 liter olie in een 1.6i moet…...maar nu je er al een liter in hebt gegooid, schat ik in dat er nog een anderhalve liter bij moet.

Kijk morgen maar eens, Dirkjan.

Profiel  
 
Handjes
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1609
Geregistreerd: 04-12-2003

- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Gepost: 18 juli 2004 02:59 AM
  [ # 29 ]
DirkJan2004 schreef:

Ik weet waar de blauwe rook vandaan kwam…..EN IK BEN ER NIET BLIJ MEE!!

De oliepijlstok was echt bijna DROOG!

Ai ai ai! Ik vond het al zo vreemd dat je met een 1.6 (90 pk) een 1.4 (75) niet kon bijhouden! Blijkbaar geen compressie doordat er geen of weinig olie bij zuigers kwam. Hier is iets goed fout gegaan! Als de donder verse olie er in (dus niet bijvullen, want je olie is te heet geweest!) en een compressietest gaan doen.

Die motortemperatuurmeter is trouwens niet van de motor, maar van de koelvloeistof. Overigens denk ik dat de Aura wel is uitgerust met een oliepeilmeter op je dashboard! Had je dus misschien kunnen zien aan oranje lampje vlak na start.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 18 juli 2004 06:36 AM
  [ # 30 ]

P.s, ik heb naar wat garages gebeld en de gemiddelde prijs voor het vervangen van distributieriem plus waterpomp was c.a. 300 euro!

Misschien een domme vraag, maar hoort de waterpomp vervangen te worden samen met de distributieriem Confused:

DirkJan2004, gefeliciteerd met je ZX, wat die (blauwe) rook uit je ZX1.6i Aura betreft, je heb toch niet die ZX gekocht die gestript gaat worden Wink  Razz

Profiel  
 
 
2 van de 6
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook