3 van de 8
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
   
27-mc bakkie in mijn Eend
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 01 februari 2005 08:16 PM
  [ # 31 ]
René van Maren schreef:

Die meter heb je alleen nodig om je antenne af te stellen!

En zit er dan een stelschroefstelschroef of stelknop op die antenne ?

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 01 februari 2005 08:17 PM
  [ # 32 ]

De meeste wel!
er zijn er ook zonder

 

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 01 februari 2005 08:20 PM
  [ # 33 ]

En als ik zo’n antenne zonder afstelmogelijkheden krijg/heb/regel, loop ik dan het risico dat die eindtor naar z’n grootje gaat ?

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 01 februari 2005 08:23 PM
  [ # 34 ]

Als hij niet goed verbonden is (kabel/massa) wel!
dat noemde we vroeger (één op een emmer)

 

Profiel  
 
Thijsvandebles
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2963
Geregistreerd: 10-01-2005

Gepost: 01 februari 2005 08:46 PM
  [ # 35 ]

Valt wel mee. Het hele verhaal heefd te maken met resonantie.
Resonantie is de frequentie van iets, een voorwerp bijvoorbeeld.
Als je op de wc zit of onder de douche staat en je zit/staat wat te zingen/neurien, hoor je op een gegeven ogenblik een toon die harder klinkt dan andere tonen. Dat is dan de resonantie frequentie van die wc of badkamer. 

Jou bakkie heefd ook een resonantiefreguentie, namelijk ongeveer 27 MHz.
Je kabel en antenne moeten ook die resonantiefrequentie hebben.
De golflengte van de 27 MC (wat Mega Cyclus betekend, oftewel hetzelfde als 27 MHz, MegaHerz, wat weer trillingen per seconde betekend), is 11 meter.
Nu is een antenne van 11 meter wel erg groot, op je huis kan dit wel, maar op de auto wat minder. Nu mag je de antenne ook 5,5 meter maken, dan spreken we over een HALVE-GOLF antenne. Je mag um ook 2,75 maken, dan is het een KWART-GOLF antenne. Je begrijpt het wel, je kunt het net zolang delen, totdat je een lengte krijgt die mooi op je auto past. Gangbaar is een centimeter of 30. Ikzelf heb een antenne van 2,75 meter op het dak staan.
Maar omdat het bakje 40 kanalen heefd, en soms wel meer, en het ‘normale’ bakje dus een bereik heefd van 26.965 tot 27.405 Mhz, en dit niet exact 11 meter is, maar 10,84 ofzo, moet je de antenne dus zo afstellen dat hij precies 1/2 of 1/4 of 1/8 of 1/wat dan ook is. En hoe kleiner de antenne, hoe nouwkeuriger het afstellen moet gebeuren.
Bij voor keur gebruik je een dikke kabel, en het liefst heefd die ook een lengte van 11 meter, of een 1/2 1/4 1/8 1/16 1/32ste lengte.

Je snapt het basis principe wel een beetje nu hoop ik, je bakkie heefd een bepaalde golflengte, ongeveer 11 meter. En je kabel en zeker je antenne moeten een beetje in verhouding tot mekaar staan.

Dan komt het begrip SWR meter. Dit staat voor Standet Wave Ratio.
Vrij vertaald is dit de Staande Golf Verhouding. De in dit hierboven uitgelegde verhoudingen dus.
Die meter plaats je tussen je bakkie en je antenne, met een tussenkabeltje. Je kunt zo’n kabel zelf in elkaar solderen, maar kijk dan wel goed uit dat de buiten en binnen geleider van de coax-kabel mekaar niet raken, en dat je een degeleijke verbinding maakt. Je kunt ze overgins ook kant en klaar kopen. Je zet de meter met het keuze knopje op SET. Dan druk je de mike in en zie je dat het metertje uitslaat. Dan draai je ondertussen aan de draaiknop, en dan beweegd het metertje. Stel de knop zo af dat het wijzertje precies op het einde van de schaal op het aangegevemn punt komt te staan. Vaak wordt dat punt aangegeven met SET. Zet dan de knop van je meter op SWR. Nu krijg je een waarde te zien op een schaal van 1 tot 10. Per meter kan dit wel verschillen. Als je bijvoorbeeld 3 te zien krijgt, staat je antenne 1 op 3. Hier valt mee te werken. Boiven de 3 begint het rooie gebied, nu moet je niet denken dat je tor er dan gelijk uitvliegd, maar het is niet goed. Onder de 3 kan er wel goed mee gewerkt worden. Nu zit er, op mobiele antenne’s, vaak aan de bovenkant een stelmogelijkheid. Een schroefje o.i.d. waardoor je, door die iets losser te draaien, je de antenne in of uit kan schuiven. Speel hier iets mee, en kijk telkens op de meter of er wat veranderd. Je moet daarvoor wel weer teljkens de gehele procedure herhalen, dus eerst SET afregelen, en dan op SWR kijken. Je moet daarvoor dus de hele tijd de mike ingedrukt houden. Schuif je antenne zo in of uit, dat de meter terug naar 1 loopt. het mooiste reultaat is 1 op 1, al is dat vaak bij mobiele anetnnes moeilijk te behalen. 1 op 1,5 of 1 op 2 is mooi genoeg.
Als dit klaar is, kan de meter er weer tussenweg, en dan kun je ouwehoeren op dat ding. Breaky Breaky, hier is ge*le freekie

Test

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 01 februari 2005 08:56 PM
  [ # 36 ]

Amen!
alleen die kabel hoeft geen 11 meter te zijn hoor Laughing
22 meter mag ook (geintje)

 

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 01 februari 2005 08:58 PM
  [ # 37 ]

27.125MHz   kanaaltje 14 OPROEPKANAAL
Anders worden ze Evil or Very Mad


Ik kan er wel een boek over sch…................................


Shit! een knijper Wink

 

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 01 februari 2005 09:15 PM
  [ # 38 ]

Het komt er dus op neer dat ik een kabel nodig heb van 11 meter of 1/zoveelste deel ervan en een antenne die ook 1/zoveelste deel van 11 meter. Mogen die kabel en die antenne ook in lengte verschillen ? Dus bijvoorbeeld kabel 5,5 meter en de antenne 2,75 meter ?

En met behulp van die SWF-meter stel ik de lengte van de antenne af, klopt dat ? Of stel ik daarmee ook de lengte van de kabel af ?

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 01 februari 2005 09:28 PM
  [ # 39 ]

SWR meter
Kabel hoeft echt geen 11 meter te zijn
antenne koop je kant en klaar!

gewoon ff snorren op marktplaats of zo

 

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 01 februari 2005 09:29 PM
  [ # 40 ]

Maar dan moet ik dus nog wel afstellen met een SWR-meter ?

(sorry, was tikfout zonet)

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 01 februari 2005 09:37 PM
  [ # 41 ]

Voor de zekerheid wel!

 

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 01 februari 2005 09:38 PM
  [ # 42 ]

Okee, en waar kan ik zo’n meter lenen ? Want ik heb er zelf nog nooit van gehoord voor vandaag Wink

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 01 februari 2005 09:54 PM
  [ # 43 ]

Overigens, moet ik naast de antenne er ook een verbinding op maken met de ‘aarde’ (lees: mijn Eend). Zo ja: waar kan ik die verbinding het beste maken ?

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
NoisemakeR
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 622
Geregistreerd: 10-08-2004

Gepost: 01 februari 2005 10:34 PM
  [ # 44 ]

de voet van de antenne maakt de aarde!
Je auto werkt dus dan als de aarde !
Ik heb thuis wel zon swr meter liggen. met kabeltje.
Als je wilt dan kan ik die wel meenemen naar de meeting als ik ga!
Maar ik betwijfel het of je tegen woordig nog wat aan een bakkie hebt.
Volgens mij maakt niemand er meer gebruik van.
En dan is nog maar de vraag of het mag tijdens het rijden. OF hoef je niet handsfree te tokkelen?

Profiel  
 
punky
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 592
Geregistreerd: 30-07-2003

- 2CV 2cv6.5
- Ami 8 Break
Gepost: 01 februari 2005 10:56 PM
  [ # 45 ]
Tom Duckpower schreef:

op de imperiaal…... dan zit er helemaal geen snelheid meer in…. Wink  Rolling Eyes  Laughing

Evil or Very Mad  :shoot   Twisted Evil

"Breaker one, breaker one, might be crazy but I ain’t dumb, this is Crazy Cooter coming at ya…"

Profiel  
 
 
3 van de 8
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook