226 van de 226
« Eerste  < Vorige 224 225 226

CX niet-VEMS 340pk+/580Nm+ phase 4?
Evan
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2445

Gepost: 30 januari 2026 11:37 AM
  [ # 3376 ]

“Als het LHM bestendig is, is het natuurlijk eenvoudig om gewoon een zwaartekracht gevoede LHM vooraad uit de retourleiding te halen voor een lage druk hydraulische koppelling. Het voelt alleen minder cool.”

Een enkele LHM hoofdremcilinder van een A type of een HRC van een hydraulisch bediende koppeling van de CX (nog nieuw te verkrijgen meen ik) kan dan voor de voeding zorgen.

In het kader van anderssoortige aandrijvingen. Zijn er geen (ander merk) 6 bakken te vinden die wat compacter zijn opgebouwd dan die van de CX? waardoor je A: de bak zou kunnen vervangen voor een 6 bak en/of B: meer ruimte overhoudt waardoor je evt een hybride aandrijflijn zou kunnen construeren?
Aanpassen van koppelingshuis/ pas maken is wel te doen. Aanpassen van aandrijfassen is dan eventueel nodig maar ook dat is uitvoerbaar.

Wordt bovenstaande tandwiel CVT reeds toegepast in productie voertuigen of is dat nog een ding in ontwikkeling?

CX GTi Turbo 2 - All Black

Profiel  

sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 7086

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 30 januari 2026 11:48 AM
  [ # 3377 ]

Ik heb het nog niet heel erg geinventariseerd. Is ook wel enigszins lastig, ik weet helaas geen resources die bak afmetingen gecentraliseerd opslaan. Ik heb weleens gekeken naar C5 familie handbakken, die zijn alleen maar groter dan de CX bak. Maar als iemand iets weet, houd ik me zeker aanbevolen.

Het hangt ook wel een beetje samen met het feit dat ik de CX oem opstelling een beetje als een eindige weg zie. Ik heb ook nog ergens het idee om een subaru impreza boxer te doen. Als je dry sump doet moet dat passen. Dat geeft me wel een idee om een 1.6 impreza als basis voor het hybride te overwegen.

Beetje jammer dat ik een van de zeer weinige bent voor wie het een harde eis is dat dit alles in een CX zit. Wat zou het toch makkelijk zijn als andere auto’s in aanmerking kwamen.

Dat CVT ding is een kinderschoenen verhaal geloof ik. Je kan misschien een fiets ermee kopen.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  

sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 7086

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 30 januari 2026 07:26 PM
  [ # 3378 ]
Evan schreef:

“Als het LHM bestendig is, is het natuurlijk eenvoudig om gewoon een zwaartekracht gevoede LHM vooraad uit de retourleiding te halen voor een lage druk hydraulische koppelling. Het voelt alleen minder cool.”

Een enkele LHM hoofdremcilinder van een A type of een HRC van een hydraulisch bediende koppeling van de CX (nog nieuw te verkrijgen meen ik) kan dan voor de voeding zorgen.

Ik denk dat het makkelijkste is, gezien de noodzaak tot een zwaardere koppelling zodra er een programeerbare ECU in gaat, is dan denk ik zo’n sachs hydraulisch druklage. A type master-cylinder, gevoed door zwaartekracht vanuit reservoir wat er pal boven zit, en dan gewoon 2 leidingkjes naar zo’n sachs druklager. Best eenvoudig, maar minder leuk. Ik kan me eigenlijk niet helemaal meer herinneren of de slimme hoge/lage druk constructie in de slave of master kant van de prestige koppellingbediening zit. Als het de master kant is en zo’n sachs ding kan 170bar aan, dan is ‘t natuurlijk weer simpel. Nu ik er aan denk, ga ik nog maar eens goed kijken naar de beschrijving van de CX slave (bakzijde cylinder).

EDIT:
Helaas. Dit gaat niet. De master is al gewoon een lagedruk eenheid. De slimmigheid zit in de slave.

EDIT 2:
Je zou een machinefabriek iets moeten laten maken om hogedruk bekrachtiging van een hydraulisch druklager te doen, iets wat grofweg de functies uit een helft van de originele slave cylinder nabootst. Geloof niet dat dat in eerste instantie op ‘t programma staat. Helaas.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  

226 van de 226
« Eerste  < Vorige 224 225 226

© Citroën-Forum 2003 - 2026 | adverteren
Facebook