1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
C5 LPG of diesel kopen?
cihan
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 13-04-2005

Gepost: 13 april 2005 06:36 PM

Ik ben van plan binnenkort een C5 of Renault Laguna te kopen. Ik lees veel over electronische mankementen van de c5 (vooraal 2002 modellen) vandaar mijn twijfel. Anders gaat mijn voorkeur naar de C5.
Alleen heb ik nog een ander dilemma: diesel of lpg-g3.
Ik wil een 2de hands C5 met ca 100.000 op de teller en ik zal ca 35.000 km per jaar rijden, bij 200.000 verkopen.
Nu wordt LPG mij afgeraden omdat deze vaak problemen geeft bij opstarten, de koppen die na 140.000 vervangen moeten worden en andere problemen. Daartegen staat wel dat de belasting stuk goedkoper is en brandstofverbruik.
Kan iemand mij svp advies geven wat het beste is en waar ook vooral op moet letten.
Bedankt.

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7097
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 13 april 2005 06:58 PM
  [ # 1 ]

Tsja, de brandstof(LPG) is per liter goedkoper, echter gebruik je er veel meer van..

Verder denk ik dat je keuze nog afhankelijk is van of je de dieseleigenschappen je bevallen, je de ruimte nodig hebt ivm de lpg tank(of onderbouw).

Zelf ben ik groot diesel-fan, met een goede accu en startmotor start het altijd, desnoods op 2 cilinders, maar het start altijd…

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
cihan
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 13-04-2005

Gepost: 13 april 2005 07:09 PM
  [ # 2 ]

als ik uitga van 0.42 per liter gas en 0.95 liter diesel en 3.000 km per maand rijd, heb ik bij een verbruik van lpg van 1 op 9, 333 liter gas nodig en dat is ca 140 euro.
Als de diesel 1 op 13.5 rijdt, dan heb ik 222 liter nodig en dat is 210 euro.
Dat scheel wel 70 euro per maand plus 20 euro belastingvoordeel per maand.
Maar als ik de koppen na 140-150 duizende moet vervangen dan is je hele voordeel weg, dus is dit waar of gaat zo’n kop zeker 200.000 km mee?

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 13 april 2005 07:09 PM
  [ # 3 ]

Ach als ik een C5 moest hebben, en ik moest kiezen tussen diesel of LPG, en verder waren er eigenlijk geen beperkingen was het simpel. C5 V6 op LPG. Kan immers geen diesel tegenop. Je verbruikt wel meer LPG, maar met G3 ben je toch echt goedkoper uit met LPG. Daarbij heb je dan een V6, en daar kan geen 4 cylinder diesel tegenop kwa soelplesse, rijgenot, geluid etc.

Als je hem echter op zijn staart wilt trappen, neem een diesel. Al die HDI’s hebben turbo’s, is lekker makkelijk tunen. Daarbij komt… met een moderne HDI…. is dan ook eigenlijk de enige reden waarom ik gas zou kiezen die V6. Als het dan toch een viercylinder wordt, dan kan je weer beter een turbo hebben, dus kom je uit bij de HDI. Maar ja, ik projecteer hier natuurlijk heel sterk mijn eigen voorkeuren.

Verder, als je een citroen koopt, weet je dat er eigenaardigheden zullen zijn… kijk maar rond wat voor leuks allemaal er mogelijk is. Toch zou ik eerder een C5 dan een Laguna kopen… want, hij is HP geveerd, en dat maakt alle gekkigheden weer goed.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
Weefje
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 246
Geregistreerd: 08-02-2004

Gepost: 13 april 2005 07:15 PM
  [ # 4 ]

Als je al bang bent voor electronische problemen bij een C5, zou ik de Laguna al helemaal laten staan (zie reviews op autoweek.nl).

Gas of diesel? Gas is wat goedkoper, maar de actiradius van een diesel vind ik een enorm voordeel. Drie keer per week bij de pomp staan lijkt me niks. Daarnaast is een PSA-diesel niet kapot te krijgen!

Profiel  
 
Sep
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 719
Geregistreerd: 03-01-2005

- C3 1.4i Difference
- C5 2.0 16v Break Difference
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 13 april 2005 07:18 PM
  [ # 5 ]

ja inderdaad de laguna is kampioen electronische storingen.

en een mooie c5 2.2hdi? als je bang bent voor electronische storingen zou ik een diesel nemen en geen LPG.

succes in ieder geval met de keuze de c5 rijdt verschrikkelijk lekker!

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 13 april 2005 07:40 PM
  [ # 6 ]
Weefje schreef:

Gas of diesel? Gas is wat goedkoper, maar de actiradius van een diesel vind ik een enorm voordeel. Drie keer per week bij de pomp staan lijkt me niks. Daarnaast is een PSA-diesel niet kapot te krijgen!

Hier sluit ik mij voor 100% bij aan Razz

Ik hoor toch gemiddeld meer problemen over gas dan Diesel, dan weer sensor zus en dan weer electronica zo wat raar doet of kapot is.
Diesel heeft bijna nooit problemen, ehm Surprisedops: , even mijn Xantia diesel niet meegerekend die geplaagd word door teruglopende brandstof Confused

En aangezien dit het CF is en niet XC, gas is toch om op te kokenWink

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27809
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 13 april 2005 07:44 PM
  [ # 7 ]

je kan misschien ook een bezine auto kopen en daar zelf een gas installatie in laten zetten.

dan zal je er de eerste X aantal km zowiezo geen onderhoud aan hebben

Gas FX

hier kan je zelf berekenen wat het kost en wat de inbouwkosten zijn
(mogelijk bij XP SP2 pop-up blokker uitzetten)

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 13 april 2005 07:49 PM
  [ # 8 ]

Op de autorai stonden er ook lui van Gas FX, één van de mensen die ik daar sprak gaf toe dat hij ook veel liever de voorkeur heeft voor een Diesel, sterker nog hij heeft zelf een Diesel Razz

Profiel  
 
Eric Vertogen
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1400
Geregistreerd: 10-03-2004

Gepost: 13 april 2005 07:55 PM
  [ # 9 ]
cihan schreef:

Maar als ik de koppen na 140-150 duizende moet vervangen dan is je hele voordeel weg, dus is dit waar of gaat zo’n kop zeker 200.000 km mee?

Van de C5 heb ik nog geen gegevens hoe goed of slecht de cilinderkoppen tegen LPG rijden bestand zijn. In het algemeen levert Citroën goede cilinderkoppen voor LPG rijden. De uitzondering op deze regel is de cilinderkop van de Xantia 1.6i/1.8i (8V). Deze cilinderkop kan slecht tegen LPG rijden en is na zo’n 150.000 - 200.000 km op omdat de kleppen niet meer gesteld kunnen worden.
Verder zijn het toch allemaal goede cilinderkoppen. BX cilinderkoppen kunnen wel 400.000 km mee. Xantia, m.u.v. zojuist genoemde type en XM cilinderkoppen komen ook wel tot zo’n kilometrage.

Profiel  
 
Eric Vertogen
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1400
Geregistreerd: 10-03-2004

Gepost: 13 april 2005 07:57 PM
  [ # 10 ]

Re: C5 LPG of diesel kopen?

cihan schreef:

Nu wordt LPG mij afgeraden omdat deze vaak problemen geeft bij opstarten.
Kan iemand mij svp advies geven wat het beste is en waar ook vooral op moet letten.
Bedankt.

Het startprobleem op LPG was vroeger toen de LPG-installaties nog op LPG startte. De kans op backfire was toen aanzienlijk. Dit werd een heel stuk minder toen er overgeschakeld werd op automatisch op benzine starten en vervolgens op LPG rijden.
Met de nieuwe systemen waarbij je LPG-injectie hebt, behoort backfire tot het verleden.

Profiel  
 
cihan
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 13-04-2005

Gepost: 14 april 2005 01:27 PM
  [ # 11 ]

Heren bedankt voor al uw reactie. Mijn voorkeur is eigenlijk ook de diesel maar wil een beetje op de kosten letten.
Jammer dat er niet meer info is over de koppen van de c5 met lpg. Ik kan natuurlijk een lpg kopen met minder dan ca 80.000 op de teller dan kan ik er wel 3 jaar mee rijden.
Ik kijk de komende weken wat er te koop is.

Profiel  
 
Thijs
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4959
Geregistreerd: 18-09-2004

Gepost: 14 april 2005 01:34 PM
  [ # 12 ]

C5 LPG ervaring uit eerste hand. Mn pa rijd nu al bijna 3 jaar in volle tevredenheid met zijn C5 2.0 16v. Ding heeft nu 150k op de teller en gaat binnen nu en een maand plaats maken voor een Createur Scenic 1.6 16v op LPG . Problemen met LPG zijn er niet in zijn geval. Wel andere electrische problemen maar het was dan ook een van de eerste C5’s. Als je die gewoon mijdt dan is er niks aan de hand. Ik zou met zijn jaarkilometrage ook liever een diesel hebben maar dat is in de maandelijkse lasten en bijtelling toch nog geen pretje als je het vergelijkt met LPG.

Richtprijs voor deze auto als hij hem zelf van de leasemaatschappij zou overkopen kwam op een 13 a 14.000 euro voor een 2002’er C5 2.0 16v Ligne Prestige met 150.000 op de teller.

It’s nice to be important but it is more important to be nice.

http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 14 april 2005 02:36 PM
  [ # 13 ]

Re: C5

M&M schreef:

leuke diesel uit 2003 bv voor net geen 12.000 € Laughing

Wat een bak zeg, om verlief op te worden :6

Alleen geen opgave van de kilometerstand, kijk daarmee goed uit.
Het is niet ongebruikelijk dat handelaren dit soort diesel ex-leasebakken flink terugdraaien, een mooie km-stand van 150 a 160.000 is al verdacht.
Controleer de NAP goed, heeft de auto tussen de laatste beurt voor de APK en de APK zelf niet erg weinig km gereden.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27809
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 14 april 2005 02:38 PM
  [ # 14 ]

km stand terug draaien met die digitale meters is tegenwoordig denk ook niet zo makkelijk meer?
of valt dat wel mee?

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 14 april 2005 02:53 PM
  [ # 15 ]
M&M schreef:

Kranten staan vol met advertenties om tellers terug te draaien , ook digitale Sad

Inderdaad, digitale teller terugdraaien is zelf makkelijker, geen mechanisch gepiel meer.
Klokken paneel een stukje eruit, laptop erop en de gewenste km-stand intikken en klaar is de sjoemelaar, aldus de aflevering van Peter R. de Vries met de verborgen camera een paar jaar terug.

Heb een paar weken terug een 406HDI uit 2000 gezien met slechts 160.000km op de teller en verschrikkelijke slijtage plekken in het interrieur. Kom op meneer de handelaar “is een goede eerlijke auto”, geloof je het zelf Confused:

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook