nou.,... gewoon kopen… nou ....
voor dat bedrag ? met kanteldende zuigers ? ... terwijl er maasaa zonder dat gerammel rijden?
‘smorgens je buren het bed uit rammellen ?
Totaal aantal Berichten: 268
Geregistreerd: 22-08-2006
- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDi LB
Handig zo’n lijst met aandachtspunten. Ik rijd sinds februari een GC4P (lease) en heb mijn oude C5 bijna verkocht (hoop ik). Was toch een beetje duur om als 2e auto er bij te houden.
Ben nu een beetje aan het kijken naar een wat oudere XM Break op benzine als 2e auto. Is in de belasting iets voordeliger dan de C5, maar vooral in de verzekering veel goedkoper door de veel lagere dagwaarde. En het is gewoon een heel mooie wagen met veel ruimte.
Als iemand een tip heeft hoor ik het graag!
Ook ik ben op zoek gegaan voor een XM, ben alleen nu aan het zoeken wat de voors dan wel tegens zijn van de 12 V ten opzichte van de 24 V.
Ik rij nu een goeie 4 jaar met een 2.1TD Xantia (type2!) maar door de veel mindere kilometers die er gemaakt worden ivm een autootje van de zaak (nu xsaar picasso dalijk berlingo t2) ben ik op zoek naar een “echte troen” en dat is in mijn ogeen een Xm maar wel in 6 cilinders.
Wie kan wat licht in de duisternis geven omtrent het verschil in de 12 kleppen?
XM V6 24v Exclusive
Xsara Picasso 1.8
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
xmfulloptionv6 schreef:Geachte forumleden
Ben sinds enkele maanden op zoek naar een raammechanisme( Linksvoor) van mijn citroen xm v6 exclusive bwj 1998
Zijn er misschien leden onder jullie die zo`n mechanisme liggen hebben en aan een betaalbare prijs
Mvg yves
Yves, welkom op dit forum.
Ik ben er zeker van dat diverse XM’ers 1 of meer setjes hebben liggen. Maar dit draadje is mss niet zo’n handige plaats. Zoek een XM draadje dat over de raambediening gaat en zet je oproep daarin. En zet het ook in “gezocht” op dit forum.
Succes!
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Het zou prettig zijn als de TS zijn openingspost een beetje up-to-date houdt.
Zodoende hoef je niet het hele topic door te spitten om alle aanvullingen mee te nemen.
Just my twopence of course
‘Spirit of avant-garde’
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Ik ga morgen kijken naar een V6. Aangezien ik geen ervaring heb met een ZPJ-blok en met Diravi, vraag ik me af of er bekende aandachtspunten of checks zijn.
Waar moet ik m.b.t het ZPJ-blok en de Diravi op letten?
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Diravi is eenvoudig: die moet zonder schokken en stoten werken.
Let er even op of er lekkage is aan het stuurhuis (zie je snel genoeg onder de kap), en of je geen al te vreemde geluiden hoort bij sturen.
ZPJ-V6 kunnen anderen je op antwoorden.
‘Spirit of avant-garde’
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Bij een ZPJ blok moet je net als met andere motoren checken of alles werkt en mooi loopt.
Bij een lekke koppakking moet je 2 koppakingen vervangen, als de koppeling (igv handbak) vervangen moet worden moet heel de motor met bak eruit. De ZF 4HP18 automaten schijnen rond de 2ton vaak de geest te geven, maar je rijdt zelf nu ook met een automaat.
Ontstekingsonderdelen zoals bougiekabels en rotor met verdeler gaan lang mee maar als ze aan vervanging toe zijn kunnen ze prijzig zijn, duurder dan 4cilinders. Bestel de originele ontstekingsonderdelen maar niet in een Citroën doosje….dat scheelt heel veel euro`s.
Ook originele uitlaten gaan lang mee, maar als je ze moet vervangen zijn ze ook prijzig maar vele malen beter dan de goedkopere imitatie uitlaten (middendemper en einddemper).
Verder heeft een ZPJ motor een distributieketting en geen riem, maar wel 2 multiriemen(1 voor de uitwendige waterpomp en aircopomp en 1 voor de dynamo) en een v-snaar voor de HD-pomp.
V.w.b. de diravi, als het stuurwiel niet sterk terugkomt dan zou je de diravibol (lijkt op de voorraadbol 400cc 62bar) kunnen vervangen.
Verder zijn het degelijke motoren (met een mooie roffel ) die verder geen rare storingen kennen.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Pascal en Citrophile, bedankt voor de reacties.
Het gaat trouwens om deze XM
2 ton op de teller, het laatste jaar met de ZPJ en Diravi. Volgens de verkoper is de XM in zeer goede staat. Morgen gaan we (Matthijs en ik) dat dus even controleren.
Citrophile schreef:Bij een ZPJ blok moet je net als met andere motoren checken of alles werkt en mooi loopt.
Bij een lekke koppakking moet je 2 koppakingen vervangen, als de koppeling (igv handbak) vervangen moet worden moet heel de motor met bak eruit. De ZF 4HP18 automaten schijnen rond de 2ton vaak de geest te geven, maar je rijdt zelf nu ook met een automaat.
Het gaat om een handbak, de koppeling schijnt goed te zijn. (Mijn automaat is na 3 ton nog in prima staat)
Ontstekingsonderdelen zoals bougiekabels en rotor met verdeler gaan lang mee maar als ze aan vervanging toe zijn kunnen ze prijzig zijn, duurder dan 4cilinders. Bestel de originele ontstekingsonderdelen maar niet in een Citroën doosje….dat scheelt heel veel euro`s.
Bougiekabels zijn nieuw. Hoe zie ik of de nieuwe de goede zijn?
Ook originele uitlaten gaan lang mee, maar als je ze moet vervangen zijn ze ook prijzig maar vele malen beter dan de goedkopere imitatie uitlaten (middendemper en einddemper).
Verder heeft een ZPJ motor een distributieketting en geen riem, maar wel 2 multiriemen(1 voor de uitwendige waterpomp en aircopomp en 1 voor de dynamo) en een v-snaar voor de HD-pomp.
V.w.b. de diravi, als het stuurwiel niet sterk terugkomt dan zou je de diravibol (lijkt op de voorraadbol 400cc 62bar) kunnen vervangen.
Verder zijn het degelijke motoren (met een mooie roffel ) die verder geen rare storingen kennen.
Kortom: Diravi moet niet lekken (logisch) en lekker soepel gaan. Blok heeft geen bijzondere aandachtspunten. Klopt?
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Een serie2 heeft een hydraulische koppelingsbediening, dus dat bedient altijd licht.
Bougiekabels zijn dan zwart ipv rood (rode kabels zijn fabriekskabels) en zijn van het merk Bougiecord, PSA motoren lopen daarmee het fijnst en worden ook vanuit de fabriek gemonteerd.
Het motorblok heeft idd geen bijzondere aandachtspunten. ZPJ en ZPJ4 zijn korte slag motoren en houden ervan om wat meer toeren te draaien .
Als er iets is, is het meer algemeen XM gerelateerd.
Succes morgen
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gekocht! Deze schoonheid krijgt een eigen topic.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
We zijn benieuwd !
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Handig topic, ook handig : http://www.xmclub.nl/images/stories/XM/aankooptips.pdf
C4 Feel handgeschakeld, C5 Aircross, Voorheen C5 II 2.0 16V berline, C1, C5 Break Ligne Prestige 2.0 16V Phase I, CX Prestige, XM 2.0 16V, Xsara Break, Xantia 1.6 Tentation, 2x AX, Xantia 1.8 16V.
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Jammer dat er een paar fouten in staan
Volg je hart, gebruik je hoofd.