Hallo,
ik weet niet hoe het in Nederland zit maar in België moet je met een wagen van ouder dan 4 jaar elk jaar naar de autokeuring, nu heb ik er met mijn Xsara 19TD ‘98 nooit problemen mee gehad, ik ga ook altijd trouw naar de citroën garage voor het onderhoud.
maar vorig jaar werd hij afgekeurd voor slijtage aan de silent blocks
en dit jaar… opnieuw, dat vind ik zeer vreemd. heeft daar nog iemand ervaringen mee?
oja, ik heb op de keuring ook gezien dat er zeer veel olie onder aan de motor hangt, nu schijnt dat normaal te zijn, een echt lek is het niet want ik hoef nooit olie bij te kappen.
maar proper is anders
alvast bedankt!
Re: silent blocks
Jefspek schreef:Hallo,
ik weet niet hoe het in Nederland zit maar in België moet je met een wagen van ouder dan 4 jaar elk jaar naar de autokeuring, nu heb ik er met mijn Xsara 19TD ‘98 nooit problemen mee gehad, ik ga ook altijd trouw naar de citroën garage voor het onderhoud.
maar vorig jaar werd hij afgekeurd voor slijtage aan de silent blocks
en dit jaar… opnieuw, dat vind ik zeer vreemd. heeft daar nog iemand ervaringen mee?oja, ik heb op de keuring ook gezien dat er zeer veel olie onder aan de motor hangt, nu schijnt dat normaal te zijn, een echt lek is het niet want ik hoef nooit olie bij te kappen.
maar proper is andersalvast bedankt!
Het zou een BX (turbo) diesel kunnen zijn.
Silentblocks waren overigens voor de BX GEEN afkeurpunt…...ik heb heel wat BX’en door de keuring heen zien gaan, waar het gerammel niet van de lucht was.
Uiteraard hield ik mijn mond stijf dicht als de APK-keurmeester zijn blik (met looplamp) onder de auto richtte…...wel gaan steevast de voorwielen omhoog en worden fusee % stuurkogels getest…...maar tot op de dag van vandaag heb ik dus nog nooit meegemaakt dat ik silentblocks moest vernieuwen voor de APK.
Ik liet dat tussen de keuringen door repareren, als ik doodziek werd van het gerammel als ik door mijn buurtje reed (wat is vergeven van die hoekige drempels, waar je echt in z’n 1 overheen moet) en slecht wegdek.
Alleen wel heel vreemd dat je ze na 1 jaar weer moest laten vernieuwen…..die rubbers moeten dan weer enige jaren meekunnen, ik zou zeker eens aan die dealer vragen hoe dat kan…en de rekening even onder hun neus drukken.
Ik wil niks suggereren hoor….maar je vraagt je af OF ze ze wel toen vernieuwd hebben…..die (her)keuring deden ze daar zeker NA de reparatie van de silentblocks ook zelf ??
Tip van mij…..laat een wat oudere auto nooit APK keuren door een dealer….maar ga er mee naar een regulier APK-station….zo eentje waar ze alle merken auto’s keuren.
V.w.b. de olie-lekkage…...typisch kwaaltje van de 1905 motor (met of zonder turbo)....als het niet uit het kleppendeksel komt, is het wel de krukas-keering of bij de nokkenas.
Zelden dat ik een compleet DROGE motor heb gezien bij de Xantia, BX of ZX diesel.
Het zal dus bij de Xsara niet anders zijn.
Maar je hebt WEL 1 van de beste dieselmotoren (zo niet DE beste) die er in personen-auto’s gestopt worden….namelijk de PSA 1.9 diesel












































Totaal aantal Berichten: 27959
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
misschien domme vraag wat zijn silent blocks ops:
arjan_verkade schreef:misschien domme vraag wat zijn silent blocks
ops:
Hiermee zitten de draagarmen bevestigd. Een soort metalen bus dat gegalvaniseerd is in rubber met daar weer een metalen bevestigingsbeugel omheen. Dit wordt een silentblock genoemd en zit op het uiteinde van de draagarm geperst.
Als hier meer dan 1 mm slijtagespeling opzit is het een APK afkeur.
En dat verhaal van niet naar dealers gaan met een oudere auto voor een APK is natuurlijk gewoon onzin. Een dealer weet precies waar hij op moet letten bij zijn merk auto’s. Weet je in ieder geval zeker dat je auto goed bekeken wordt. Misschien dat een universele garage wel bepaalde dingen niet zou zien, maar of dat dan zo gunstig is…..........
Jefspek, ik heb hetzelfde voor, m’n Xsara werd onlangs gekeurd en ik had als opmerking ‘in het oog te houden’ silentblokken
vraagje: hoeveel zitten er zo in? 4?
en wat kosten ze? evt incl. plaatsing?
grts
_______________________
Xsara type I 1,9D / 1998
BMW E93 3.0i 6L
euhm… misschien iemand anders die me de info kan verschaffen??
_______________________
Xsara type I 1,9D / 1998
BMW E93 3.0i 6L
ik zou niet meer precies weten hoeveel het precies was maar toch dik op d 200€ als ik me niet vergis
en hoeveel silent blocs werden er dan vervangen? 2 of 4?
_______________________
Xsara type I 1,9D / 1998
BMW E93 3.0i 6L