silent blocks
Jefspek
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 49

Gepost: 23 april 2005 02:30 AM

Hallo,

ik weet niet hoe het in Nederland zit maar in België moet je met een wagen van ouder dan 4 jaar elk jaar naar de autokeuring, nu heb ik er met mijn Xsara 19TD ‘98 nooit problemen mee gehad, ik ga ook altijd trouw naar de citroën garage voor het onderhoud.

maar vorig jaar werd hij afgekeurd voor slijtage aan de silent blocks
en dit jaar… opnieuw, dat vind ik zeer vreemd. heeft daar nog iemand ervaringen mee?

oja, ik heb op de keuring ook gezien dat er zeer veel olie onder aan de motor hangt, nu schijnt dat normaal te zijn, een echt lek is het niet want ik hoef nooit olie bij te kappen.
maar proper is anders

alvast bedankt!

Profiel  

> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671

Gepost: 23 april 2005 03:22 AM
  [ # 1 ]

Re: silent blocks

Jefspek schreef:

Hallo,

ik weet niet hoe het in Nederland zit maar in België moet je met een wagen van ouder dan 4 jaar elk jaar naar de autokeuring, nu heb ik er met mijn Xsara 19TD ‘98 nooit problemen mee gehad, ik ga ook altijd trouw naar de citroën garage voor het onderhoud.

maar vorig jaar werd hij afgekeurd voor slijtage aan de silent blocks
en dit jaar… opnieuw, dat vind ik zeer vreemd. heeft daar nog iemand ervaringen mee?

oja, ik heb op de keuring ook gezien dat er zeer veel olie onder aan de motor hangt, nu schijnt dat normaal te zijn, een echt lek is het niet want ik hoef nooit olie bij te kappen.
maar proper is anders

alvast bedankt!

Het zou een BX (turbo) diesel kunnen zijn. Laughing

Silentblocks waren overigens voor de BX GEEN afkeurpunt…...ik heb heel wat BX’en door de keuring heen zien gaan, waar het gerammel niet van de lucht was.
Uiteraard hield ik mijn mond stijf dicht als de APK-keurmeester zijn blik (met looplamp) onder de auto richtte…...wel gaan steevast de voorwielen omhoog en worden fusee % stuurkogels getest…...maar tot op de dag van vandaag heb ik dus nog nooit meegemaakt dat ik silentblocks moest vernieuwen voor de APK.

Ik liet dat tussen de keuringen door repareren, als ik doodziek werd van het gerammel als ik door mijn buurtje reed (wat is vergeven van die hoekige drempels, waar je echt in z’n 1 overheen moet) en slecht wegdek.

Alleen wel heel vreemd dat je ze na 1 jaar weer moest laten vernieuwen…..die rubbers moeten dan weer enige jaren meekunnen, ik zou zeker eens aan die dealer vragen hoe dat kan…en de rekening even onder hun neus drukken. Exclamation  Shocked
Ik wil niks suggereren hoor….maar je vraagt je af OF ze ze wel toen vernieuwd hebben…..die (her)keuring deden ze daar zeker NA de reparatie van de silentblocks ook zelf ?? Rolling Eyes

Tip van mij…..laat een wat oudere auto nooit APK keuren door een dealer….maar ga er mee naar een regulier APK-station….zo eentje waar ze alle merken auto’s keuren.

V.w.b. de olie-lekkage…...typisch kwaaltje van de 1905 motor (met of zonder turbo)....als het niet uit het kleppendeksel komt, is het wel de krukas-keering of bij de nokkenas. Confused
Zelden dat ik een compleet DROGE motor heb gezien bij de Xantia, BX of ZX diesel.

Het zal dus bij de Xsara niet anders zijn. Cool
Maar je hebt WEL 1 van de beste dieselmotoren (zo niet DE beste) die er in personen-auto’s gestopt worden….namelijk de PSA 1.9 diesel Wink

Profiel  

Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27959

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 23 april 2005 01:35 PM
  [ # 2 ]
Profiel  

Blade_
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 563

Gepost: 23 april 2005 02:47 PM
  [ # 3 ]
arjan_verkade schreef:

misschien domme vraag wat zijn silent blocks Surprisedops:

Hiermee zitten de draagarmen bevestigd. Een soort metalen bus dat gegalvaniseerd is in rubber met daar weer een metalen bevestigingsbeugel omheen. Dit wordt een silentblock genoemd en zit op het uiteinde van de draagarm geperst.

Als hier meer dan 1 mm slijtagespeling opzit is het een APK afkeur.

En dat verhaal van niet naar dealers gaan met een oudere auto voor een APK is natuurlijk gewoon onzin. Een dealer weet precies waar hij op moet letten bij zijn merk auto’s. Weet je in ieder geval zeker dat je auto goed bekeken wordt. Misschien dat een universele garage wel bepaalde dingen niet zou zien, maar of dat dan zo gunstig is…..........

Profiel  

[egres]
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 242

- Xsara 1,9 D
Gepost: 21 januari 2007 10:08 PM
  [ # 4 ]

Jefspek, ik heb hetzelfde voor, m’n Xsara werd onlangs gekeurd en ik had als opmerking ‘in het oog te houden’ silentblokken

vraagje: hoeveel zitten er zo in?  4?
en wat kosten ze? evt incl. plaatsing?

grts

Profiel  

[egres]
> 200 berichten
RankRankRank

- Xsara 1,9 D
Gepost: 26 januari 2007 10:02 PM
  [ # 5 ]

euhm… misschien iemand anders die me de info kan verschaffen??

Profiel  

Jefspek
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 49

Gepost: 26 januari 2007 11:04 PM
  [ # 6 ]

ik zou niet meer precies weten hoeveel het precies was maar toch dik op d 200€ als ik me niet vergis

Profiel  

[egres]
> 200 berichten
RankRankRank

- Xsara 1,9 D
Gepost: 27 januari 2007 12:28 AM
  [ # 7 ]

en hoeveel silent blocs werden er dan vervangen? 2 of 4?

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook