3 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
   
kunnen er normale velgen onder een GTI Turbo 2..
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 28 mei 2005 03:01 PM
  [ # 31 ]

@ sans-pareil thanx voor je uitleg
eigenlijk simpel gezegt normale motor ongeblazen
geblazen motor heeft turbo of supercharger

@ xm’metje, jij heb er natuurlijk ook zoveel gehad Wink

Profiel  
 
xm'metje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2764
Geregistreerd: 19-07-2004

Gepost: 28 mei 2005 03:04 PM
  [ # 32 ]

@ xm’metje, jij heb er natuurlijk ook zoveel gehad

Laughing  Laughing  Laughing

beest van een motor !! dit was ook een v6 12 automaat van de eerste generatie ,heerlijke auto was dat !!! Crying or Very sad  Crying or Very sad

maar ja kon niet alles hebben helaas..

Roy
:cevr

Groet Roy

Neem ook eens een kijkje op http://www.citroy.nl

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 28 mei 2005 03:05 PM
  [ # 33 ]
Profiel  
 
xm'metje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2764
Geregistreerd: 19-07-2004

Gepost: 28 mei 2005 03:09 PM
  [ # 34 ]

deed haar weg omdat we een nieuwe woning gekocht hadden en ik ook de bx sport had gekocht en wist ik niet precies hoe het dan met alle kosten ging en heb ik haar voor alle zekerheid maar verkocht Crying or Very sad

ik had er alleen wel etoile velgen onder Surprisedops:  Surprisedops:  de velgen die er hierboven op zitten had ik er los bij verkocht en deze heeft de beste man dus mooi opgelapt Shocked

hier toen ze nog van mij was

Groet Roy
:cevr

Groet Roy

Neem ook eens een kijkje op http://www.citroy.nl

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 28 mei 2005 03:13 PM
  [ # 35 ]

1 troost je heb nu een mooie CX Smile
met mooie TRX velgen om beetje ontopic te blijven Laughing

XM ziet er ook netjes uit bij jou voor de deur Smile

Profiel  
 
xm'metje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2764
Geregistreerd: 19-07-2004

Gepost: 28 mei 2005 03:15 PM
  [ # 36 ]
arjan_verkade schreef:

1 troost je heb nu een mooie CX Smile
met mooie TRX velgen om beetje ontopic te blijven Laughing

XM ziet er ook netjes uit bij jou voor de deur Smile

dank u dank u Wink

zouden de velgen van de oer xm en of van de c8 niet heel gaaf staan op een cx?

Groet Roy

Neem ook eens een kijkje op http://www.citroy.nl

Profiel  
 
Gepost: 28 mei 2005 03:43 PM
  [ # 37 ]
sans-pareil schreef:

Heb jij al specifieke velgen op het oog TRXke?

Als ik het doe wilde ik nog een stapje verder, maar da’s dus al uitgebreid aan de orde gekomen in dat andere draadje waar ik de link van postte…. misschien kunnen we ook maar beter naar verder keuvelen Smile.

Ik ben van plan om op zoek te gaan naar de borbet c 15 of misschien 16 duim. zoals er enkele foto’s van gepost zijn in het grote velgen topic hier en zoals ray op zijn cx heeft.

http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=162958&postdays=0&postorder=asc&start=30

Maar waarschijnlijk word het projekt serie 2 T uitgesteld tot volgend jaar en begin ik kortelings aan de TGE dus heb ik nog wat extra tijd om naar een alternatieve velg te zoeken.
Op de serie 1 T blijven de TRX’n onder zitten die nu nog maar iets van een 6000 km gelopen hebben en ik heb nog een goed setje achter de hand Wink
Maar ik denk eer iets in de richting van 15 duim omdat ik geen beenharde banden wil die je elk putje in de weg laten voelen.

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 28 mei 2005 03:59 PM
  [ # 38 ]

C8 velgen passen geloof ik onder een CX is dacht ik 5x98 net zoals de evasion… misschien wel leuk om even te kijken wat de ET is ervan.

Wat de 16 inchers betreft, ik denk dat 1,6 inch (4cm) minder zijwand wel te overzien is met 225/55’s, aangezien TRX 220/55’s ook goed gaan… (en ik heb iets tellerwafwijking, voldoende om een iets grotere band te kunnen hebben… volgens de specificatie hebben 225/50R16’s namelijk precies dezelfde omtrek als 210R390 TRX’en… enige vervelende is dat 55’s weer 20 euro per band duurder zijn dan 50’s… maar goed… een ding tegelijk, mijn TRX’en zijn nog niet aan vervanging toe.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 28 mei 2005 04:04 PM
  [ # 39 ]

Hmmm, een klein onderzoekje wijst uit dat er 2 soorten velgen zijn voor de C8 in 16 inch, en dat ze niet heel goedkoop zijn…

http://www.citroen.nl/NR/rdonlyres/FE7DCB81-E737-49F9-84B5-88361DB718EA/0/C8_BRUTOPR_12_04.pdf

Nu nog even vinden hoe die velgen er uit zien. Uteraard niets te vinden op citroen.nl, dus dan maar op naar citroen.fr….

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
xm'metje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2764
Geregistreerd: 19-07-2004

Gepost: 28 mei 2005 04:25 PM
  [ # 40 ]

hier zitten ze onder een xm maar onder een cx vind ik ze denk ik zeker niet verkeerd staan !! wel een beetje prijzig inderdaad.. Rolling Eyes

Groet Roy
:cevr

Groet Roy

Neem ook eens een kijkje op http://www.citroy.nl

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 28 mei 2005 04:44 PM
  [ # 41 ]

@sans-pareil

ik dacht dat de Turbo op 405mm TRX stond? die 390mm TRX is toch voor de gewone GTi?. Ik moet toegeven dat ik ze al heel lang niet meer gezien heb.

Bij een supercharger gebeurt dat door een aan de krukas gekoppelde compressor, (die dus precies proportioneel aan de motorinhoud draait en dus altijd proportioneel dezelfde hoeveelheid druk verhoogt dwz van als ie bij 1000 toeren 0.2 bar boost geeft doet ie dat bij 5000 toeren ook),

Echte compressor specialisten bouwen ook variabele compressoren. Dit was al voor WO2 het geval, Bentley bouwde compressoren met twee versnellingen, MB bouwde een luchtdrukafhanklijke koppeling in. (ook handig in een vliegtuig dat echt ijle lucht ziet)

In de vliegtuigbouw heeft men ook nog sproradisch zogenaamde turbo-compound motoren ingezet. Hiebij zit er wel een turbine in de uitlaat maar geen compressor in de inlaat. De uitlaasgassen geven hun energie dan direct af aan de krukas.

De juiste term voor een “turbo” is dan ook uitlaatgas-turbo-compressor. Hiermee is gelijk duidelijk wat het ding doet, er zit een turbine in de uitlaat en die drijft een compressor aan. Omdat de compressor met de uitlaatgas-turbo op een as zit, lijken de twee helften erg op elkaar. Het onttrekken van energie aan de uitlaat levert een efficiëntie-verhoging op, maar de extra tegendruk bij lage toerentallen en de noodzaak van de turbo om op toeren te komen leveren ook nadelen op. Daarnaast mis je dat mooie open uitlaat geluid.

Een grote motor met een uitlaatgas-turbo lijkt een perfecte combinatie, maar bij een grote motorinhoud hoorteen turbo met een grote capaciteit, deze komt buitenproportioneel slecht op gang. Voor lage toerentallen is een kleine turbo beter, maar om bij hogere toerentallen voldoende capaciteit te hebben, zul je bij een motor van 2.5-3L al snel twee turbo’s moeten inzetten. Voor zowel krukas, riem of uitlaasgas aangedreven compressoren geldt dat zij zelf ook een ideaal toerental kennen. Nog efficiënter is het om een kleine en een grote turbo te monteren, eventueel in serie (zoals op de nieuwe BMW535d of de oude Porsche 959) Verdringer-, schroef- en Roots-compressoren zijn juist perfect voor grote motoren (13L Bentleys, 5.5L AMG-MB etc) op kleinere motoren zie je bijzondere compressoren als de G-lader (1.4L en 1.8L VW Polo&Corrado;)

De nieuwste ontwikkeling op het gebied van compressoren is de electrische aangedreven/opstartende uitlaatgas-turbo compressor, maar deze zullen we pas zien als ook 42Volt boordsystemen hun intrede maken.

sorry voor de hopeloze off-topic Wink

Die Xm met C8 velgen is wel geinig. Eerlijk gezegd vind ik ze fraaier dan die 16’’ onder mijn C5.  Sad

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 28 mei 2005 04:52 PM
  [ # 42 ]
xm'metje schreef:

hier zitten ze onder een xm maar onder een cx vind ik ze denk ik zeker niet verkeerd staan !! wel een beetje prijzig inderdaad.. Rolling Eyes

Groet Roy
:cevr

Hmmm, wist niet dat ze ook in 5x98 leverbaar waren… of het is gesoep’d natuurlijk…

@Eviltwin
Nee, is allemaal 390… behalve het uiterlijk is er geen verschil tussen de Gti en Gti T velgen.

Die compressor in de uitlaat direct door naar de krukas vind ik wel een leuk idee… ben wel een beetje benieuwd wat voor een resultaat dat heeft… kan me nauwelijks voorstellen dat het heel veel effect heeft zonder ook meer lucht the hebben, maar een paar procent efficiency verhoging is al mooi natuurlijk. En dat “mooie” uitlaat geluid vind ik persoonlijk maar niks, doe mij maar het gefluit van de turbo Smile.

Ik moet zeggen dat ik de assymetrische biturbo oplossing van mazda ook erg mooi vind… kan alleen natuurlijk het artikeltje nu weer niet vinden… maar die gebruikte ook 2 turbo’s met een paar slimme truucs om de grote op gang te krijgen zonder een vlak stuk in de vermogenskromme. Erg gaaf. Nog een reden om die wankel in een CX te lepellen Smile.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 29 mei 2005 02:13 PM
  [ # 43 ]
eviltwin schreef:

@sans-pareil
Een grote motor met een uitlaatgas-turbo lijkt een perfecte combinatie, maar bij een grote motorinhoud hoorteen turbo met een grote capaciteit, deze komt buitenproportioneel slecht op gang. Voor lage toerentallen is een kleine turbo beter, maar om bij hogere toerentallen voldoende capaciteit te hebben, zul je bij een motor van 2.5-3L al snel twee turbo’s moeten inzetten.

hier komt zeker het turbo gat vandaan?

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 29 mei 2005 06:44 PM
  [ # 44 ]

Ja klopt. Tegen het pingelen moet je een vrij lage compressie hebben, als de uitlaat turbine dan nog eigenlijk alleen maar meedraait en de inlaatturbine dus eigenlijk alleen nog maar remt, komt een turbo maar matig op gang. Dit is het beruchte “turbo gat”. Uiteraard gaat een kleinere turbo bij dezelfde hoeveelheid uitlaatgas eerder nuttig draaien… dus die komt eerder op gang. Nu draaien turbo’s bij hogere toeren al debiel hard…. (15,000 rpm+), en dat gaat natuurlijk niet eeuwig goed…. een grotere turbo draait langzamer dus loopt minder gauw tegen zijn max toerental beperking aan… dus kan verder “door” waar bij een kleinere turbo de max druk (wastegate openingsdruk) lager ingesteld moet staan omdat de turbo zichzelf anders in de soep draait, kan een een grotere turbo meer hebben. Dit kan echt debiele afmetingen aannemen. De turbo op de beruchte BMW Formule 1 motor was in staat om genoeg lucht aan te veren om meer dan 1400pk uit een 1500cc motor te halen. Stel dat de motor ongeblazen max 200pk ofzo kon leveren (is al rooskleuig voorgesteld), betekent dat dus turbodrukken van 8 bar+... Maar ja die turbo kwam pas heel hoog in de toeren in en daarbuiten had je helemaal niks aan vermogen… die auto moet echt een gewaarwording zijn geweest… 1400pk erbij vrijwel alsof je een knop omzet.

Er zijn natuurlijk wat oplossingen om toch een zo groot mogelijke turbo te hebben en het turbogat zo klein mogelijk te houden. Watergekoelde turbo’s kunnen ook wat meer hebben, en kunnen dus kleiner zijn en in bedrijf blijven. Door turbine wielen van ultra licht materiaal te maken komen ze sneller op gang, en kan je je dus een grotere turbo veroorloven zonder veel invloed op turbo gat. Ook door met je mengsel te klooien kan je het natuurlijk een beetje beinvloeden… als je kan bewerkstelligen dat er op een bepaald punt uitlaat druk is, dan krijg je vanzelf inlaat druk, daar zorgt de turbo voor.

In het kort. Een turbo is een waanzinnig cool apparaat dat de efficientie van een motor te vergroten.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 29 mei 2005 10:24 PM
  [ # 45 ]

pas was ook een leuk voorbeeld van turbo gat bij programma Top Gear

daar hadden ze een Lancer EVO nogwat en daar hadden ze de versie met 400 pk ik denk uit een 2 liter turbo
die motor was ook zo ver opgefokt dat hij om de 7000 km service nodig had Shocked

die Lancer lieten ze tegen een dood normale auto ik dacht 1 of ander japans ding redelijk goedkoop rijden

beide auto’s op een recht stuk naast elkaar 50 km per uur in “Top Gear”.
toen met beide auto’s volgas en op de landingsbaan van km of 2 redde de Lancer niet om de japanner weer in te halen.

conclusie was ook dat je beter de 340 PK Lancer kon kopen.
niet zo’n gigantisch turbo gat en normaal onderhoud Wink

Profiel  
 
 
3 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook