1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
HDI…of TD ??
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 09 juni 2005 01:36 AM

Ik had deze draad natuurlijk kunnen beginnen in het dieseldraadje, maar dan lopen er wat zaken door elkaar. Surprisedops:

De vraag die ik heb….stel ik vooral aan degenen die ervaring hebben (gehad) met zowel de PSA TD motoren, dus de 1905 TD en de 2.1 TD 12V…..EN, de HDI motoren met 90 en 110 PK. Exclamation

Omdat wellicht Renz als (misschien) ikzelf mogelijk met een Citroen gaan rijden (respectievelijk Xantia of Xsara) die de keuze hebben uit deze motoren.

Een Xantia kun je bijvoorbeeld kopen met (uiteraard) een gewone 1.9 D…..een TD…een 2.1 TD….een 90 pk HDI en een 110 pk HDI.
Inmiddels ben ik er achter gekomen dat de 110 pk HDI een intercooler heeft en de 90 pk HDI dus NIET.

Maar ik hoor (lees) zo hier en daar verhalen dat je beter de 1.9 TD of de 2.1 TD kunt nemen als krachtbron…immers die zijn nog niet zo (komt een moeilijk woord Rolling Eyes ) *ge-computeriseerd* ....en hebben inmiddels (o.a. in de XM en Xantia) hun diensten wel bewezen….terwijl de HDI’s pas een jaar of 6 a 7 op de markt zijn.

Zijn het indianenverhalen….dat je bij die HDI’s veel meer storingen kunt krijgen…..zijn ze qua cylinderkoppen e.d. net zo (on?)-Betrouwbaar als de gewone 1.9 en 2.1 TD’s ??
En hoe zit het met de rest van het mechaniek ??

Enfin….brandt u maar los Smile

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 09 juni 2005 04:38 AM
  [ # 1 ]

Re: HDI…of TD ??

Bram schreef:

Maar ik hoor (lees) zo hier en daar verhalen dat je beter de 1.9 TD of de 2.1 TD kunt nemen als krachtbron…immers die zijn nog niet zo (komt een moeilijk woord Rolling Eyes ) *ge-computeriseerd* ....en hebben inmiddels (o.a. in de XM en Xantia) hun diensten wel bewezen….terwijl de HDI’s pas een jaar of 6 a 7 op de markt zijn.

De 1.9 TD of de 2.1 TD hebben inmiddels absoluut hun diensten bewezen in de Xantia en XM, de HDI moet zich maar bewijzen of deze over 5 jaar dezelfde status waard is.

Een 2.1TD in een Xantia is wel lekker snel, maar volgens het Haynes boek is de motorruimte dan erg vol, veel onderdelen zijn niet of moeilijk bereikbaar. Als ik me niet vergis, moet de motor+bak uitgebouwd worden als je de koppelingsplaten wil vervangen, tenminste dat staat in het boek. Ik zou persoonlijk nooit een 2.1TD Xantia kopen, de kosten van het onderhoud aan de motor kan een flinke aanslag op je banksaldo zijn Crying or Very sad .

Profiel  
 
toniclight
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004

- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Gepost: 09 juni 2005 12:28 PM
  [ # 2 ]

HDi natuurlijk. Daar rijden er toch al heel veel van. Op het Xantiaforum lees ik daar nooit vevelende ervaringen over deze motoren. Tegendeel zelfs! In de familie heb ik een Berlingo Hdi rondrijden die inmiddels toch ook al over de tweeton zit zonder problemen.
Als je naar prestaties en verbruik kijkt van een HDi in vergelijking met een 19TD of 21 TD zijn die laastste toch hopeloos verouderd.
Zelf heb ik ook “spijt” dat ik vorige jaar een 19 TD heb aangschaft. Had beter nog een jaar met de BX diesel kunnen doorrijden en dan dit jaar een HDi kunnen aanschaffen. Ze zijn nu tweedehands heel betaalbaar geworden. Spreek dan wel over de Xantia. 

Jeroen

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 09 juni 2005 12:34 PM
  [ # 3 ]

is een XM 2.1 TD niks voor je?

die zijn redelijkbetrouwbaar hoor je vaak Smile
XM 2.5 TD gaat beetje in de kosten lopen denk ik Wink

kan je meteen de XM stoel vergelijken met BX, daar hebben we het eerder over gehad Wink

Profiel  
 
Auzz
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 135
Geregistreerd: 29-11-2004

Gepost: 09 juni 2005 12:37 PM
  [ # 4 ]

Ik denk na zo’n 6-7 jaar de echte grote problemen wel naar boven waren komen drijven. Of ze uiteindelijk net zo betrouwbaar zijn als de D en TD’s. Ik verwacht van wel.

90 pk en 205 Nm uit een 2.0 met turbo en common-rail is natuurlijk geen hoge waarde. Juist daarom denk ik dat de HDi’s gewoon probleemloze motoren zijn. Dit integenstelling tot 150pk uit een 1.9. Ik ben daarom ook benieuwd wat de nieuwe generatie HDi’s gaan doen De 1.6-16v enz.

Je hebt zelf de HDi bij mij horen lopen. Prachtige loopcultuur en tijdens het rijden een stille comfortabele reisgenoot. De HDi geeft je niet de schop in de rug van veel andere turbo-diesels, maar brengt je waar je wil zijn.

Profiel  
 
Sep
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 719
Geregistreerd: 03-01-2005

- C3 1.4i Difference
- C5 2.0 16v Break Difference
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 09 juni 2005 12:51 PM
  [ # 5 ]

ja inderdaad die HDI motoren lopen mooi, zuiniger en ik heb al genoeg c5’en en xantia HDI voorbij zien komen met hoge km standen en zonder veel problemen.

bram als je de keus hebt zou ik voor een HDI motor gaan

Profiel  
 
Weefje
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 246
Geregistreerd: 08-02-2004

Gepost: 09 juni 2005 01:21 PM
  [ # 6 ]

Zijn het indianenverhalen….dat je bij die HDI’s veel meer storingen kunt krijgen

Het laatst een garagehouder gesproken. Ik stelde ongeveer dezelfde vraag.

Hij vertelde mij dat hij verschillende HDI’s in onderhoud heeft met een km-stand van 5 ton of meer!!!

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 09 juni 2005 02:29 PM
  [ # 7 ]

Dank jullie allen voor de reactie’s Smile

Nee…een XM is echt te groot voor me (maar wel een verdomd mooie auto, echt nog een Citroen !!).....een Xantia is dat eigenlijk ook al….1200-zoveel kg of meer…een TD zit al op 1280 kg (de WB dus)

Ik krijg maar 18 ct p/km betaald….dus hoe zuiniger en lichter de diesel is, hoe beter voor mij.
Ik had anderhalf jaar geleden veel last van pijn onder in de rug…..was een soort *vastzit-proces* van de ruggewervel zeg maar (Bechterew).....nu rijd ik al ruim een week de hele dag met de Xant van Renz….en merk ik dat ik minder last heb van de stoel.
Maar ja….als je alles van tevoren zou weten ? Rolling Eyes

Maar een Xsara TD zit op 1127 kg…...dat is dus 1 klasse hoger dan een BX Tzd-turbo in de WB (en dat is nog te doen voor mij)....maar ja, volgens *sommigen* is dat weer een *Stuiterbak* als je al 14 jaar HP-vering gewend bent. Cool

Mwoah…...ik vond die ZX 1.9 D best een leuk karretje hoor, die heb ik alleen maar weg gedaan omdat het een 3-deurs was…maar stuurde heerlijk licht….goede wegligging…..ik moet z.s.m. een keer een proefrit gaan maken met een Xsara….er staat er eentje bij mij vlak in de buurt….een HDI, met Airco Airbag e.d….maar die weegt weer 1165 KG (weer een klasse hoger in de WB) Crying or Very sad 

http://www.autoweek.nl/occasiondata.php?loc=3&page_num=8&record_id=5016997&class=cars&pos=75&locale=awnl.cars.1&distance;=&SearchID=1e7bf10461cfc146da825fb7a4c461bd

Profiel  
 
Sep
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 719
Geregistreerd: 03-01-2005

- C3 1.4i Difference
- C5 2.0 16v Break Difference
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 09 juni 2005 02:40 PM
  [ # 8 ]

ik vind een xsara berline goed rijden hoor, ondank de gemiste HP vering.

vooral de prestige uitvoering met de velours stoelen, zitten goed en het stuurt goed en het zit allemaal degelijk in elkaar.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 09 juni 2005 02:41 PM
  [ # 9 ]

ik zou gewoon het verschil is even proberen tussen Xsara serie 1 en serie 2
ik denk dat in serie 2 eigenlijk altijd een HDI ligt als ik met niet vergis
en serie 1 in de “oude” TD diesels

ik heb zelf geen ervaring met dieselen in de Xsara’s
maar ik vind wel dat er qua weggedrag veel verschil in zit.
comfort vind ik erg goed, maar Xsara serie 2 stuurt naar mijn idee veel strakker. zal o.a. met de bredere banden te maken hebben.
serie 1 zal wel stuk goedkoper zijn Wink

suc6 met zoeken, het aanbod van de Xsara’s nu wel redelijk groot op dit moment Smile

Profiel  
 
Auzz
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 135
Geregistreerd: 29-11-2004

Gepost: 09 juni 2005 03:02 PM
  [ # 10 ]
arjan_verkade schreef:

ik zou gewoon het verschil is even proberen tussen Xsara serie 1 en serie 2
ik denk dat in serie 2 eigenlijk altijd een HDI ligt als ik met niet vergis
en serie 1 in de “oude” TD diesels

ik heb zelf geen ervaring met dieselen in de Xsara’s
maar ik vind wel dat er qua weggedrag veel verschil in zit.
comfort vind ik erg goed, maar Xsara serie 2 stuurt naar mijn idee veel strakker. zal o.a. met de bredere banden te maken hebben.
serie 1 zal wel stuk goedkoper zijn Wink

suc6 met zoeken, het aanbod van de Xsara’s nu wel redelijk groot op dit moment Smile

De Xsara 2 heeft een wat grotere spoorbreedte. Verder zijn de banden idd een slag groter en breder. Ik heb begrepen dat men name de achterkant iets rustiger is.

De HDi werd ook in de laatste fase van de Xsara 1 geleverd.

Zelf ben ik uitermate tevreden over de Xsara. Mocht je een rit willen hoor ik het wel Bram.

Profiel  
 
WaJo
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 389
Geregistreerd: 04-11-2004

- Xantia 2.0 HDi
- Visa 11RE
Gepost: 09 juni 2005 03:09 PM
  [ # 11 ]
Bram schreef:

Dank jullie allen voor de reactie’s Smile

...Ik had anderhalf jaar geleden veel last van pijn onder in de rug…..was een soort *vastzit-proces* van de ruggewervel zeg maar (Bechterew).....nu rijd ik al ruim een week de hele dag met de Xant van Renz….en merk ik dat ik minder last heb van de stoel.
Maar ja….als je alles van tevoren zou weten ? Rolling Eyes ...

Misschien iet wat off-topic maar ik vraag me af waarom je steeds een auto zoekt die goed zit (ivm met je rug dat begrijp ik wel, maar) waarom kies je niet gewoon een wagen die je mooi vindt en lekker vindt rijden en zorgt je voor een goede aangepaste stoel (een scheel, ASS, Recaro).

Want hoewel een Xsara en een ZX prima rijden mis je denk ik toch een het HP-veersysteem na een tijdje gaat missen. Daarnaast staan mijn inziens de stoelen van de Xsara(ph1), ZX en Xantia (Ph1) niet bekent als uitermate goed!

In de stoelen in mijn ZX heb ik moeite om goed te zitten (is echt het enige dat beter was aan de Nissan die ik hiervoor reed)

Ook in de Xantia’s die mijn vader gehad heeft waren de stoelen niet heel super. De eerste (ph1a) had erg korte zittingen en bij de twee (ph1B) was dat al duidelijk beter. Ik kon wel een goed zit vinden maar kan me voorstellen dat iemand met problemen aan de rug daar duidelijk meer moeite mee zal hebben (mijn pa had namelijk ook dat probleem).

Ik weet dat aangepaste stoelen niet erg goedkoop zijn maar als je veel rijdt (zoals jij doet) is het vast en zeker een investering waard (je kunt ze gewoon meenemen naar je andere auto). Kun je gewoon een leuke TD of Hdi kopen die niet lekker zit maar verder wel helemaal je smaak is!!!

(ex) visa 11 RE(1983), (ex) ZX Break, TurboD (1994) Gris Crepuscule,
(ex) Xsara break Hdi Différence II (2004) Gris Iceland, (ex) Xantia Break Hdi Plus (2001) Gris Fulminator, (ex) C5 berline ph2 2.0 HdiF Gris Fulminator{Ik houd geloof ik van grijs…}


Visa 11 RE (1984) wit
BX 19 Gti (1986)rood
Grand C4 Picasso BlueHdi 120 Business (2015) Blue Kyanos

Profiel  
 
zandvoorta
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2038
Geregistreerd: 14-02-2004

- BX 14E
- C1 C1 Selection
Gepost: 09 juni 2005 03:34 PM
  [ # 12 ]

Als het kan, HDi, alleen al voor de zuingiheid, TD is daar niet echt een kampioen in Sad

Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl

Profiel  
 
toniclight
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004

- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Gepost: 09 juni 2005 03:39 PM
  [ # 13 ]
zandvoorta schreef:

Als het kan, HDi, alleen al voor de zuingiheid, TD is daar niet echt een kampioen in Sad

Je gedraagt je hier toch wel hoop ik… Wink

Jeroen

Profiel  
 
cocico
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 690
Geregistreerd: 03-12-2003

Gepost: 09 juni 2005 03:45 PM
  [ # 14 ]

We hebben vroeger een ZX Tentation Turbo D gehad. Die rijdt bij mijn oom nog altijd rond, en soms rijd ik er ook mee. Lekkere auto, en da’s het goeie nieuws voor Bram: er zit Airbag op! Ook de stoelen zijn zalig: veel zijdelingse steun en zo (ik denk dat het sportstoelen zijn met een specifieke fluwelen bekleding)...

Als je zo’n auto kan proefrijden zou ik dat eens doen!

edit: Deze stoelen dus…

Site met specificaties: http://aebergon.club.fr/Citroen/page_Citroen_ZX_Tentation_Athena_97.htm

Profiel  
 
zandvoorta
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2038
Geregistreerd: 14-02-2004

- BX 14E
- C1 C1 Selection
Gepost: 09 juni 2005 03:50 PM
  [ # 15 ]
toniclight schreef:
zandvoorta schreef:

Als het kan, HDi, alleen al voor de zuingiheid, TD is daar niet echt een kampioen in Sad

Je gedraagt je hier toch wel hoop ik… Wink

Jeroen

Ik gedraag mij toch altijd Rolling Eyes  Wink

Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook