1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Gedachtenspinsel: 2.1 TD12 motor in een CX?
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 05 juli 2005 03:41 AM

Ik was vandaag weer eens een stukje aan het rijden in mijn Gti, en me aan het ergeren aan het brandstofverbruik, en toen kreeg ik een vaag idee. Wat zou het toch fijn zijn als er een TD12 motor in een 25+ jaar oude CX zat. Nou heb ik de verschillen tussen de wijze van ophangen van de CX en XM motoren niet echt in kaart gebracht…  maar ik geloof dat bij een XM een 4 cylinder blok achterover gekanteld is en een CX voorover… maar misschien is er hier iemand die iets kan roepen over dit idee? Knelpunten? Welke bak? te verwachten obstakels?

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6255
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 05 juli 2005 03:52 AM
  [ # 1 ]

Wat is er mis het 2.5 Turbo 2 Diesel blok dat origineel in de CX is geleverd? Ik zie niet in waarom je liever een 2.1 TD blok uit een XM zou willen.

Groet,

L

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 05 juli 2005 12:43 PM
  [ # 2 ]

Uhmmm, de 2.5 TRD T2 is het meest storingsgevoelige blok dat ooit in de CX is gezet…. die gaan nog wel eens stuk, om het mild uit te drukken. Je hebt kans dat je net een goeie treft, en die gaat dan inderdaad een eeuwigheid mee, maar het is niet te controleren vooraf, en dit zijn er niet zo veel. Problemen met poreuze blokken en oververhitting leiden komen naar mijn mening wat te vaak voor bij 2.5 TRD T2’s. Een 2.5 TRD T1 zou wel een overweging zijn, die zijn ook tamelijk onverwoestbaar, maar dan heb je weer maar 95 pk of zo. Dit in tegenstelling tot de TD12 die zuiniger en betrouwbaarder is, en iig 110pk levert en flexibel genoeg is om met wat aanpassingen de 120pk van de 2.5 TRD T2 te overtreffen en betrouwbaar te blijven….

Vandaar dus dat ik liever geen 2.5 TRD T2 er in zou zetten… als dat een beetje haalbaar is tenminste gezien de orientatie, bak, aandrijfassen enzo…

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 05 juli 2005 04:28 PM
  [ # 3 ]

Re: Gedachtenspinsel: 2.1 TD12 motor in een CX?

sans-pareil schreef:

Ik was vandaag weer eens een stukje aan het rijden in mijn Gti, en me aan het ergeren aan het brandstofverbruik, en toen kreeg ik een vaag idee. Wat zou het toch fijn zijn als er een TD12 motor in een 25+ jaar oude CX zat. Nou heb ik de verschillen tussen de wijze van ophangen van de CX en XM motoren niet echt in kaart gebracht…  maar ik geloof dat bij een XM een 4 cylinder blok achterover gekanteld is en een CX voorover… maar misschien is er hier iemand die iets kan roepen over dit idee? Knelpunten? Welke bak? te verwachten obstakels?

De motoren zijn dermate verschillend qua ligging, opbouw en ophanging dat het mij bijna onmogelijk lijkt. Het XM blok ligt schuin achterover, de CX motor schuin voorover. Bij de XM zit de brandstofpomp aan de voorkant, bij de XM aan de achterkant.

Verder ken ik ze niet genoeg, maar ik zou eerder een 25 TD nemen. De problemen met dat blok zijn bekend, maar men weet blijkbaar inmiddels wel hoe je ze betrouwbaar krijgt, want er rijden er toch genoeg rond zonder problemen.

Edit: ik bedoel hiermee geen XM 25 TD blok, maar een CX 25 TD blok. De XM 25 TD motor ken ik niet genoeg om hier iets zinnigs over te kunnen zeggen.

Gr,
Marten

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 05 juli 2005 09:23 PM
  [ # 4 ]

als het hoge verbruik een probleem is, is het dan niet een optie om er LPG in te zetten?

ik heb jou zelf op het forum al verschillende keren zien zeggen dat T2 blok er goed op zou moeten draaien met een turbo.

dan heb je veel vermogen en zeer lage literprijs Smile

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 05 juli 2005 09:29 PM
  [ # 5 ]

Motorblok achterstevoren zetten is geen optie ? Zet er dan een niet-Citroën versnellingsbak in, en je rijdt netjes vooruit (Citroënmotoren draaien altijd ‘verkeerd om’ ten opzichte van de motoren in de rest van de wereld).

Maar ik ga uit van de theorie dat alles kan, mits het maar onder je motorkap te proppen valt. Of het ook eenvoudig kan is weer een ander verhaal ...

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 05 juli 2005 10:25 PM
  [ # 6 ]
Lelijke Eend schreef:

Motorblok achterstevoren zetten is geen optie ? Zet er dan een niet-Citroën versnellingsbak in, en je rijdt netjes vooruit (Citroënmotoren draaien altijd ‘verkeerd om’ ten opzichte van de motoren in de rest van de wereld).

Haha…

Dus Peugeot, Ford, FSO, Lada, Renault, Jaguar, Toyota, Lancia, Fiat motoren draaien ook verkeerd om?? Of ben ik nog wat constructeurs vergeten waarmee Citroen ooit een motorkruisbestuiving heeft gehad?

Interessante motordiscussie zo…

Gr,
Marten

Profiel  
 
murphys_law
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 38
Geregistreerd: 21-12-2004

- ID/DS DS 23 Pallas
Gepost: 05 juli 2005 10:32 PM
  [ # 7 ]
Lelijke Eend schreef:

Motorblok achterstevoren zetten is geen optie ? Zet er dan een niet-Citroën versnellingsbak in, en je rijdt netjes vooruit (Citroënmotoren draaien altijd ‘verkeerd om’ ten opzichte van de motoren in de rest van de wereld).

“Onder andere” de DS-motoren hadden dat. Maar in de CX heeft diezelfde motor een ‘normale’ draairichting t.o.v. de meeste andere motoren.

En daarnaast - wat is normaal? Een eendmotor staat in noord-zuidopstelling terwijl ze in bijna alle gevallen tegenwoordig oost-west opgesteld staan. En in het geval van de GS(A) kun je het probleem bijvoorbeeld prima oplossen door het differentieel om te keren in de versnellingsbak. Weet trouwens niet of dat bij de eend ook opgaat.

Edit: om nog even terug te komen op het verhaal CX 21TD12, ik zou er nite aan beginnen en het geld en de tijd die je er in wilt steken gebruiken om je CX gewoon met de bestaande techniek in orde te houden. Wanneer je zo’n auto netjes behandelt dan gaat hij ook lang mee. Dat geldt voor het reguliere onderhoud als het berijden, netjes opwarmen en afkoelen etc. De problemen die kunnen optreden moet je daarbij gewoon voor lief nemen.

Ice, Den Haag
DS 21/3 Pallas, Alfa 145 1.9 JTD

Profiel  
 
Tom Duckpower
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2487
Geregistreerd: 27-03-2004

Gepost: 05 juli 2005 10:36 PM
  [ # 8 ]
murphys_law schreef:

En daarnaast - wat is normaal? Een eendmotor staat in noord-zuidopstelling terwijl ze in bijna alle gevallen tegenwoordig oost-west opgesteld staan. En in het geval van de GS(A) kun je het probleem bijvoorbeeld prima oplossen door het differentieel om te keren in de versnellingsbak. Weet trouwens niet of dat bij de eend ook opgaat.

Gaat!

geen ervaring mee. Maar in het boek van Gert Duson (“een vreemde eend in afrika”, over de reis per 2pk van brussel naar kaapstad), staat het beschreven. Na probelemen met de bak, is per ongeluk het diff omgekeerd ingebouwd: 4 versnellingen achteruit en 1 vooruit…

Profiel  
 
ray
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 735
Geregistreerd: 10-10-2004

Gepost: 06 juli 2005 12:23 AM
  [ # 9 ]

Gewoon een td 2 motor gebruiken.

Een heleboel cx td2 motoren zijn al voorzien van bussen,die lopen eigentlijk niet meer stuk.De meeste slechte motoren vielen voor de 100000 km al wel af,de beginjaren dus
Als je het niet vertrouwd laat je zo’n motor reviseren,paar bussen erin,lopen ze makkelijk 4 ton.
Als het koelsysteem in orde is valt het wel mee met die koelingsproblemen,en een koppakking vervangen vervangen komt bij de meeste t-diesels wel eens voor.
Door de lange eindoverbrenging in de bak kun je relatief hoge kruissnelheden rijden met weinig motorgeluid.
De td2 motor kun je ook wel wat tunen,er zit een turbo op,de brandstofpomp kun je heel makkelijk opschroeven.
Nadeel is dat de motor als ie koud is erg veel lawaai maakt.

http://www.boost4you.de/manuellercon.htm

Het was een cx of niks

Profiel  
 
Ds23man
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1240
Geregistreerd: 30-05-2005

Gepost: 06 juli 2005 12:29 AM
  [ # 10 ]

Idea Leuk weetje: in de busjes van citroen zijn ook cx blokken toegepast ( benzine en diesel) maar draaien de andere kant op!!! Derhalve zijn ze niet uitwisselbaar.

Gr G

.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7275
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 06 juli 2005 12:32 AM
  [ # 11 ]

schijnt ook een renault 25 Surprisedops:  V6 in te passen maar ja,........
dan hebben we het wel over benzine ipv diesel.
staat tegenover dat het dan wel de 1e CX V6 wordt in nederland Cool

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 06 juli 2005 12:37 AM
  [ # 12 ]
citroen23 schreef:

schijnt ook een renault 25 Surprisedops:  V6 in te passen maar ja,........
dan hebben we het wel over benzine ipv diesel.
staat tegenover dat het dan wel de 1e CX V6 wordt in nederland Cool

Is dat niet gewoon de Douvrin motor die ook in de eerste series van de XM zat?

gr,
Marten

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7275
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 06 juli 2005 12:42 AM
  [ # 13 ]

Cx en R25 zijn zo’n beetje rond dezelfde tijd gefabriceerd ......vandaar
maar of dat blok ook in de 1e serie XM’s zat Confused: Ik ben benieuwd of iemand hier een antwoord op weet Wink

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 06 juli 2005 05:38 AM
  [ # 14 ]

Die 90 graden V6 lijkt mij lastig proppen. De 60 graden PSA V6 gaat misschien wel, en er zijn ook wat mooie alfa 60 graden v6;en die zouden passen.

Wat LPG betreft, dat kan heel goed, en is ook een prima brandstof. De Gti T motor zou heel goed op LPG moeten kunnen lopen… mits je de onsteking ook goed kan vervroegen daarvoor, en vanwege de aard van de Thomson AEI is dat extreem lastig… je zou de hele ontsteking anders op moeten lossen. Enige reden waarom ik echt geen LPG wil is die grote tank, en toch ook de kleine onhandighgeidjes zoals Chunnel, parkeergarages, verkrijbaarheid her en der (want een auto die echt lekker op LPG loopt, doet het weer minder op benzine, of je moet echt een heel listig systeem verzinnen).

Ik moet zeggen dat ik ondanks die bussen toch wel blijf horen over problemen met die TRD T2’s, plus de TD12 is gewoon moderner… het is een juweeltje van een motor…. als het dus niet te ingrijpend is zou mijn voorkeur naar die oplossing uit gaan t.o.v. the TRD T2 of de LPG oplossingen… ik zal nog eens een TD12 met een CX vergelijken kwa motor.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 06 juli 2005 12:16 PM
  [ # 15 ]

dit stond pas op CX-NL

CX-NL schreef:

Ben even aan het zoeken geweest naar het laatste relevante gas-topic.
Ik wil jullie namelijk iets meer vertellen over gasinjectie in de CX.

Tijdens mijn zoektocht naar een nieuwe CX Limousine tipte technicus
Steven Rodenhuis van de CX Club mij over gasinjectie. Dit zou zich
probleemloos laten toepassen op de 2400- en 2500-inspuitmotoren. Hij
sprak op basis van een hem toegespeelde ervaring, opgedaan door
mede-clublid Raimond van Duinen, een Haagse Citroën-liefhebber die al
29 jaar CX’en op gas rijdt. Raimond heeft begin mei 2005 zijn vaste
LPG-inbouwspecialist een LPi-systeem laten monteren in zijn CX 25
Prestige Automatic Série 2. Tot grote tevredenheid: de motor loopt
mooier dan op benzine, presteert minstens gelijkwaardig en verbruikt
vrijwel hetzelfde. Van backfire is geen sprake meer, omdat er alleen
nog lucht door de inlaat stroomt. Het gas wordt rechtstreeks in de
cilinders gespoten.

Dit verhaal heeft mij, gezien de schaarste aan Limousines en de
stijging van de dieselolieprijs, aangezet tot het zoeken naar een
goede CX Prestige. Deze bezit ik inmiddels, een ‘87-er Automatic. Ook
ik heb me tot Carbalt gewend. Sinds donderdag 30 juni jl. zit er
eenzelfde LPi-systeem in mijn Prestige als in die van Raimond van
Duinen. Inclusief een tank van 85 liter, effectief af te vullen tot 67
liter. Op mijn verzoek is deze achter de originele kofferbakbekleding
geplaatst, zodat ik nu een keurig beklede Fiat Panda-kofferbak heb.
Tevens heeft Carbalt gehoor gegeven aan mijn verzoek om de vulpijp
achter de stootstrip op het rechter achterscherm te verstoppen. Een
stukje strip van ongeveer 10 centimeter is afgesneden en met wat lijm
verenigd met de kunststof vuldop. Vrijwel onzichtbaar voor de
buitenstaander.

Inmiddels ben ik 500 km rij-ervaring verder en ik kan de ervaringen
van Raimond van Duinen volledig onderschrijven, met dien verstande dat
ik nog niet in de gelegenheid ben geweest het verbruik exact te meten.
Wat me verder is opgevallen: de motor ‘hangt beter aan het gas’ en
lijkt iets meer vermogen te leveren. Hij draait zachter, in de zin van
‘minder rauw’. Overigens start de auto op benzine en schakelt enkele
seconden na het wegrijden automatisch over op gas. Dit gebeurt bijna
onmerkbaar.

Uiteraard betreft het hier een volledig elektronisch systeem, waarbij
eventuele storingen zich gemakkelijk via een laptop laten uitlezen.
Inclusief tank en installatie betaal je er totaal 1.450 euro voor,
exclusief BTW. Ik heb becijferd dat ik dit, met mijn jaarkilometrage
van 35.000, binnen twaalf maanden terugverdiend heb.

Ten slotte nog iets over de smering van de kleppen e.d. Gas is een
schrale brandstof die niet de smerende eigenschap heeft zoals benzine
die kent. Daarom heb ik het product Flash Lube laten aanbrengen. Dit
is een oliedruppelaar die via het inlaatspruitstuk een
teflon-smeermiddeltje in de cilinders brengt. Je moet de druppelaar
één keer in de 5.000 km vullen met 40 cl teflon, dat volgens mij 15
euro per liter kost. Flash Lube zelf kost 69 euro.

Ik hoop dat jullie iets aan deze informatie hebben. Wat mij betreft is
het een doorbraak in deze tijd van dure brandstoffen, rekening houdend
met het feit dat de injectiemodellen van de CX over het algemeen het
meest geliefd zijn en juist die typen geacht werden niet goed op gas
te kunnen draaien.

Grz - Aarth

maar die had je misschien daar zelf ook al voorbij zien komen Smile

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook