2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
Gedachtenspinsel: 2.1 TD12 motor in een CX?
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 06 juli 2005 01:00 PM
  [ # 16 ]
sans-pareil schreef:

als het dus niet te ingrijpend is zou mijn voorkeur naar die oplossing uit gaan t.o.v. the TRD T2 of de LPG oplossingen… ik zal nog eens een TD12 met een CX vergelijken kwa motor.

Ja, vergelijk ze maar eens en trek je conclusies. Gezien de manier waaarop je erover discusseert heb ik eigenlijk al het idee dat je het maar beter gewoon uit je hoofd kan zetten.


Gr,
Marten

Profiel  
 
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 06 juli 2005 01:30 PM
  [ # 17 ]

En vergeet niet dat diesel toch weer heel anders rijdt dan gas/ benzine. Ik heb persoonlijk geen voorkeur, beide types motoren hebben zo hun charme’s wat mij betreft. Je had er al een zoektocht op zitten naar een knappe CX GTI Turbo 2, en die zoektocht is volledig geslaagd, naar ik pas geleden op die parkeerplaats in Leiden heb gezien!!  D
Ik zou toch eens een rekensommetje maken om te kijken of het de moeite waard is om een LPi installatie in te laten bouwen. Het is even een investering, maar voor een andere motor moet je net zo goed betalen. Mocht je toch liever gaan dieselen, dan lijkt het me een makkelijkere optie om binnen de kring van CX liefhebbers te gaan zoeken naar bijv. een CX TRD Turbo 1 of 2 en daarbij jouw GTI te verkopen of om te ruilen. wink

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 06 juli 2005 01:49 PM
  [ # 18 ]

@arjan
Die had ik idd langs zien komen. Is wel mooi nieuws, en ik ben ook benieuwd of die LPi systemen ook de onstekings timing meenemen in de oplossing. Gas blijft een heel mooi systeem - alleen die opslagtanks zijn zo lastig.

@mpostma
Dit is nou niet echt een nuttige bijdrage aan de discussie. Van al het volk hier op het forum zal jij het beste op de hoogte zijn van de uitrusting van de TD12 motor, maar zo ver ik kan vaststellen heb je nog geen concreet bezwaar of praktisch obstakel genoemd (niemand nog eigenlijk).

Als de beste bijdrage die je kunt leveren het aan de hand van de “manier waarop (ik) er over discussier” vaststellen wat mijn capaciteiten zijn om dingen voor elkaar te krijgen is, dan bij deze mijn welgemeende excuses dat ik je heb gevraagd aan dit draadje deel te nemen. Ik had namelijk de hoop dat dat zou resulteren in een nuttige technische en praktische analyse van de te verwachten obstakels in tegenstelling tot een ongemotiveerde “je het maat beter gewoon uit je hoofd kan zetten”. Je zou best wel eens gelijk kunnen hebben hoor, maar het in het wilde weg roepen alsof je de wijsheid in pacht hebt vind ik beneden peil. Dat is dan natuurlijk nog slechts mijn persoonlijke mening.

Daar komt bij dat binnen de context van het forum is het ook nog eens een nutteloze reacte, het draagt in het geheel niets bij aan het onderwerp, het bevat geen relevante informatie of anecdote, noch technische gegevens die relevant zijn voor het draadje dat gezien de reacties toch de nodige interesse op heeft gewekt. Kom op Marten, je hebt toch wel wat meer te melden dan dit?

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 06 juli 2005 02:08 PM
  [ # 19 ]
sans-pareil schreef:

@mpostma
Dit is nou niet echt een nuttige bijdrage aan de discussie. Van al het volk hier op het forum zal jij het beste op de hoogte zijn van de uitrusting van de TD12 motor, maar zo ver ik kan vaststellen heb je nog geen concreet bezwaar of praktisch obstakel genoemd (niemand nog eigenlijk).

3 grote bezwaren heb ik genoemd (lees maar eens terug).

ligging, opbouw en ophanging

ligging (motor ligt bij de XM achterover gekanteld, bij de CX voorover).
opbouw: turbo, brandstofpomp, uitlaat, inlaat
ophaning.. ken ik niet precies, maar ik vermoed ook hier aardige verschillen.

Jij gaat hier vervolgens niet op deze problemen in. Je wilde blijkbaar alleen het laatste voorzichtige puntje van mij lezen, dat ik het ook niet precies weet omdat ik de CX motor niet zo goed ken. Dit voorzichtige punt doet echter niets af aan de eerder vermelde grote bezwaren.

Het zal ongetwijfeld niet onmogelijk zijn, maar als je al niet met oplossingen komt voor de eerste vermelde problemen, maar op hoog filisofisch niveau blijft doorkletsen, denk ik dat het gewoon bij kletsen blijft.

Ik weet al wat voor problemen er bij komen kijken als je een versie van dezelfde blokfamilie (XUD11TE blok) ipv een ander blok van dezeflde blokfamilie (XUD7TE) probeert in te bouwen. Dit is echt nog peanuts vergeleken met het inbouwen van motoren die totaal verschillend zijn.

Je hebt niet eens de moeite genomen om het XM blok te bestuderen (terwijl er genoeg online foto’s beschikbaar zijn als je wat moeite doet) anders had ik die bezwaren nog niet eens hoeven voor te kauwen en had je ze al zelf kunnen verzinnen.

Veel succes. Niets is onmogelijk, maar je moet een aardige constructeur zijn wil je dit voor elkaar krijgen.

Gr,
Marten

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 06 juli 2005 02:20 PM
  [ # 20 ]
sans-pareil schreef:

@arjan
Die had ik idd langs zien komen. Is wel mooi nieuws, en ik ben ook benieuwd of die LPi systemen ook de onstekings timing meenemen in de oplossing. Gas blijft een heel mooi systeem - alleen die opslagtanks zijn zo lastig.

zover ik weet is onderbouw niet mogelijk bij een CX?
XM gaat dat geloof ik wel prima.

je zal dan wat ruimte in de kofferbak moeten inleveren, maar bij een CX is dat toch al niet erg groot geloof ik?
tenmiste wat ik van de CX heb gezien kan je er vrij weinig in kwijt, terwijl het toch een grote auto is.
denk dat ik het met mijn Xsara win qua ruimte in de kofferbak Wink

tenzij je CX break heb daar zit wel een zee aan ruimte in.

Profiel  
 
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 06 juli 2005 02:25 PM
  [ # 21 ]

Zomaar een vraagje (heb nooit in een CX gereden of onder de kap gekeken, helaas nooit de kans voor gehad ( ) heeft een CX haar reservewiel onder de motorkap liggen, of ergens anders? Want dan zou een ringtank dus ook geen oplossing zijn… anders wel!!!  )

Gezien de huidige brandstofprijzen vind ik LPG lang zo’n gekke optie niet. Diesel is momenteel ook al boven de € 1,- gekomen!!  shock (Lang leve Tango, alleen PPO is goedkoper!). Enne, weet je nog? Klopvastheid van LPG ligt een stuk hoger. Kan interessant zijn ivm hogere turbodruk.  twisted En voor de koppel hoef je ook niet direct een diesel te hebben, aangezien de CX GTI Turbo 2 destijds bekend stond als koppelkoning!!

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 06 juli 2005 02:29 PM
  [ # 22 ]

CX heeft 5de wiel onder de motorkap liggen

even snel gegoogled voor je


ringtank is denk lastig daar?

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 06 juli 2005 02:36 PM
  [ # 23 ]
winnetou schreef:

Zomaar een vraagje (heb nooit in een CX gereden of onder de kap gekeken, helaas nooit de kans voor gehad Sad ): heeft een CX haar reservewiel onder de motorkap liggen, of ergens anders? Want dan zou een ringtank dus ook geen oplossing zijn… anders wel!!!  Smile

Sans Pareil heeft een footer met een foto linkje. Daar kun je een hoop zien over de ligging van de motor. Ik had overigens al eerder gezien bij div. CXen dat het reservewiel idd onder de motorkap ligt.

Bij een CX ligt de motor er overigens zowieso heel vreemd in. VOOR de vooras (ipv ertussen zoals bij een XM of veel anndere auto’s). Voorover gekanteld, dus het zwaartepunt ligt ontzettend ver naar voren (oppassen bij 2 koloms bruggen). De versnellingsbak ligt wel conventioneel achter/naast de motor zodat de aandrijfassen wel gewoon bij de voorwielen kunnen uitkomen. Deze motoropstelling komen we bij de GS enn eend trouwens ook tegen. Al ligt bij die varianten de motor er in de lengterichting in. Bij de GS birotor ligt de motor er wel dwars in. Daardoor heef iemand het ooit voor elkaar gekregen om een GS birotor van een CX diesel te voorzien. Een GS birotor heeft dan ook veel CX techniek in huis.

DSsenn zijn trouwens ook wel eens voorzien van grappige motoren. Zo is wel eens een DS diesel gebouwd. Niet zo vreemd omdat een CX motor afstamt van een late DS motor. De CX diesels zijn weer gebaseerd op de CX benzinemotoren. Dus is er nog een mogelijkheid om een DS van een diesel te voorzien. Wellicht dat ze daar ook de draarichting om hebben moeten draaien, dat weet ik niet, ik heb de motor alleen horen lopen (en het was goed te horen dat het een CX diesel was). Een DS is ook wel eens voorzien van een V6 maserati motor. Niet zo vreemd omdat Citroen deze conversie al heeft voorgekauwd in de SM die weer op de DS is gebaseerd. Niet dat het allemaal makkelijk is, maar conceptueel is het wel te vatten.

Om het nog ff op de XM door te trekken. Niets van de XM motoren is gebaseerd op de CX. Het is allemaal Peugeot techniek in de XM. Je kunt dus niet teruggrijpen op bepaalde zekerheden (als een motor al toegepast is in een vorig of ander model weet je dat het qua steunen en plaatsing wel goed zou moeten komen).... je zult alles opnieuw moeten maken..

Gr,
Marten

Profiel  
 
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 06 juli 2005 02:47 PM
  [ # 24 ]

Tsja, ik denk dat een ringtank op die plek idd geen goed idee is (zou dat wettelijk gezien überhaupt wel mogen?). Jammer, temeer daar ik er net als Marten enigszins een hard hoofd in heb of een motorconversie naar de 2.1 d12t goed te doen is. Het zou misschien kunnen als de ruimte onder de kap voldoende is, maar het vereist zeker ook aanpassingen aan je subframe en aandrijflijn, en met die aanpassingen is de kans op problemen ook steeds aanwezig. En om daar nou een goed onderhouden en mooie strakke CX GTI Turbo 2 voor te gebruiken vind ik eerlijk gezegd wel een beetje zonde (maar dat is en blijft persoonlijk wink ).

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 06 juli 2005 03:30 PM
  [ # 25 ]

Ik bedoelde eigenlijk ook mijn Gti uit 77 om ervoor te doen… want dat ding verbruikt nog flink wat meer dan mijn Gti T2. De Gti T2 blijft en wordt langzaam aangepast. Het enige gekke wat ik ooit eens zou kunnen overwegen is er een mazda 2 schijfs wankel biturbo in proppen, maar dan moet ik wel een aardig budget hebben om dat nogal omvangrijke projekt aan te gaan. Volgende op het programma wordt een RVS uitlaat, want deze is over een tijdje aan zijn eind. Ik moet eens naar hoogezand rijden om te kijken wat dat allemaal gaat kosten. Gezien de prijzen van zelfs normale CX Gti T uitlaten is het denk ik niet zo’n heel gek idee.

De baggageruimte van een CX is overigens wel erg ruim hoor, er kan een heleboel in. Het is veel volume, maar het is absoluut niet ingericht om er omvangrijke dingen in te vervoeren. Koffers kan je er wel weer in grote getalen in kwijt, mits ze de ruimte goed benutten. De beperking ligt meer bij inrichting dan echte volume, want dat laatste is erg ruim bemeten.

Wat het TD12 idee betreft, problemen met motorsteunen enzo lijken mij al wel waarschijnlijk. Eigenlijk is een van de dingen die me nog het lastigst lijkt problemen met het in/uitlaatkanaal. Ik weet het niet zeker, maar ik dacht dat op de TD12 de turbo enz. op de achterkant van het blok zit? dat zou wel eens roet in het eten kunnen gooien vanwege die dwarsbalk in de CX. Zit het uitlaatsysteem eigenlijk aan de achterkant?

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 06 juli 2005 04:05 PM
  [ # 26 ]
sans-pareil schreef:

Wat het TD12 idee betreft, problemen met motorsteunen enzo lijken mij al wel waarschijnlijk. Eigenlijk is een van de dingen die me nog het lastigst lijkt problemen met het in/uitlaatkanaal. Ik weet het niet zeker, maar ik dacht dat op de TD12 de turbo enz. op de achterkant van het blok zit? dat zou wel eens roet in het eten kunnen gooien vanwege die dwarsbalk in de CX. Zit het uitlaatsysteem eigenlijk aan de achterkant?

www.martenpostma.net

Ik heb het niet voor niets online gezet. Er staan genoeg foto’s van het blok om je een indruk te geven.

megoed, de uitlaat en turbo zitten achter het blok. De inlaat zit ook achter op de kop aangesloten, maar loop over de cilinderkop naar voren. Overigens zoals bij alle diesel XU blokken.

Gr,
Marten

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 06 juli 2005 04:31 PM
  [ # 27 ]

Hmmm…. bedankt, wist even niet meer waar je fotos waren. Maar goed, die turbo constructie zit daar lelijk in de weg voor de dwarsbalk in het voor subframe van de CX. Dat betekent helaas dat heel lastig wordt, zoiets… Enige wat ik zou kunnen verzinnen is of het blok nog veel verder naar voren kantelen, maar dat is denk ik kwa olietoevoer een nachtmerrie, of die subframe balk in de CX aanpassen, en in denk dat die geen van beide wenselijk zijn. Ik ben wel zo’n beetje overtuigd dat het idd zinvoller zou zijn om een blok te zoeken wat meer lijkt op de configuratie van het bestaande blok. Het is natuurlijk mogelijk dat de bovenliggende nokkenas je wat meer ruimte geeft aan de zijkanten van het blok, maar als ik zo de fotos bekijk dan is het denk ik helaas te weinig. Het is jammer, lijkt mij een prachtkar, CX met TD12 motor… maar ik kan zo niet op een oplossing komen voor waar je die turbo moet laten… of je moet de motor omdraaien zodat de turbo aan de goede kant zit maar dan moet ie ook de andere kant op gaan draaien… maar dat lijkt mij ook weer in de categorie “nachtmerrie” vallen… hmmm…. ik zie echt geen oplossing daarvoor. Het is zo complex dat ik die energie liever in het wankelmotor idee zou stoppen…

Goed, ik ben overtuigd, praktsich is het niet haalbaar. Jammer.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 06 juli 2005 07:49 PM
  [ # 28 ]

@mpostma grappig project, mooi dat het gelukt is.
wat doet zoiets van 0 naar 100 km/h?
zal toch best pittig gaan dan?

@sans-pareil
ik ging dacht eigenlijk ook dat het om je GTI T2 ging.
vond het al zo raar eerst de T2 meer vermogen geven en allemaal mooie ideeën over en dan opeens een “traag” dieselblok erin Rolling Eyes
maar het is nu allemaal duidelijk Smile

toch maar niet inruilen voor een bus?

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 06 juli 2005 07:53 PM
  [ # 29 ]
arjan_verkade schreef:

@mpostma grappig project, mooi dat het gelukt is.
wat doet zoiets van 0 naar 100 km/h?
zal toch best pittig gaan dan?

Heb ik al eens gepubliceerd op dit forum.

0-100. Zelfmeettijd ong. 10 sec.
80-120 in 4: 6.5 sec.
top: 205 km/h

Verbruik tussen de 1 op 13 en 1 op 18. Gemiddeld ong. 1 op 16 in de zomer en 1 op 14.5 in de winter.

Idd een lekker gunstige vermogen/gewicht verhouding. Dat is het grootste voordeel, want 110 dieselpk’s zijn niet echt indrukwekkkend tegenwoordig, maar wel met een auto van net 1000 kg.

Gr,
Marten

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 06 juli 2005 07:57 PM
  [ # 30 ]

ach das gewoon netjes Smile

ik had ook geen BX GTI 16V prestaties verwacht.

maar omdat de normale BX Turbo toch wat minder vermogen heb, mag je er wel iets van verwachten.

leuke prestaties denk ik zo Smile

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook