2 van de 14
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
   
GTI Dash in andere BX
Thijsvandebles
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2963
Geregistreerd: 10-01-2005

Gepost: 27 augustus 2005 05:24 AM
  [ # 16 ]

Nog even voort-bordurend op de vraag waar sensoren te plaatsen…Dit zag ik op de site van http://www.autostyle.nl

Test

Profiel  
 
voge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3508
Geregistreerd: 16-02-2005

Gepost: 27 augustus 2005 12:52 PM
  [ # 17 ]

He, dat is op zich wel handig inderdaad!!! En daar is bij een TZD turbo ook nog wel een beetje ruimte voor geloof ik…

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 27 augustus 2005 01:33 PM
  [ # 18 ]
voge schreef:

He, dat is op zich wel handig inderdaad!!! En daar is bij een TZD turbo ook nog wel een beetje ruimte voor geloof ik…

Denk ‘t wel, maar er zit ook al wel een flink dikke oliekoeler tussen.
En anders kun je ook nog shoppen met oliefilters in verschillende vormen; ze zijn er ook in veel plattere vormen als je normaal op de BX aantreft; de filtertechnieken zijn verbeterd naar verluid.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 27 augustus 2005 02:13 PM
  [ # 19 ]
karel schreef:
voge schreef:

He, dat is op zich wel handig inderdaad!!! En daar is bij een TZD turbo ook nog wel een beetje ruimte voor geloof ik…

Denk ‘t wel, maar er zit ook al wel een flink dikke oliekoeler tussen.
En anders kun je ook nog shoppen met oliefilters in verschillende vormen; ze zijn er ook in veel plattere vormen als je normaal op de BX aantreft; de filtertechnieken zijn verbeterd naar verluid.

Tussen radiateur en oliefilter zit niet zo heel veel ruimte bij een bx turbod. Iets om rekening mee te houden. HEt is ook alleen maar nodig als je de olietemp. sensor niet in de carterpan kwijt kan. De oliedrukmetersensor kun je met het T-stukje (Zie terug in dit draadje) wel oplossen.

Profiel  
 
Thijsvandebles
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2963
Geregistreerd: 10-01-2005

Gepost: 27 augustus 2005 03:01 PM
  [ # 20 ]

Bij diesel-blokken zijn sensoren relatief goed te plaatsen. Maar dit tussenstuk is misschien handig als iemand zijn 1400tje wat meer meters wil geven??

Test

Profiel  
 
voge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3508
Geregistreerd: 16-02-2005

Gepost: 31 augustus 2005 07:22 PM
  [ # 21 ]

Het dash zit erin. Ik was wat huiverig om de olietemp. en oliedruksensor zelf te monteren dus dat heb ik maar aan Hesselink over gelaten.

Wat zijn een beetje normale waardes?

Bij mij:

Oliedruk: ong. 4 bar (stationair iets minder, bij 3000rpm ong. 5 bar)
Olietemp: ong. 100 gr. C.
watertemp: ong. 90 gr. C.

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 31 augustus 2005 07:44 PM
  [ # 22 ]
voge schreef:

Het dash zit erin. Ik was wat huiverig om de olietemp. en oliedruksensor zelf te monteren dus dat heb ik maar aan Hesselink over gelaten.

Wat zijn een beetje normale waardes?

Bij mij:

Oliedruk: ong. 4 bar (stationair iets minder, bij 3000rpm ong. 5 bar)
Olietemp: ong. 100 gr. C.
watertemp: ong. 90 gr. C.

Oliedruk had ik tot nu toe nooit aangesloten gehad.

de oliedruk zal wat lager zijn dan bij vergelijkbare benzineversies. Turbo’s houden niet van hoge oliedruk en daarom is de oliedruk bij turbodiesels lager. Dat zegt overigens niks over de flow die een pomp kan leveren, want ivm extra sproeiers (zuigerbodemkoeling) en turbosmering moet de flow best stevig zijn.

Olietemperatuur hangt echt ontzettend sterk af van de belasting. Je kan er ook pas uitrpaken over doen als de motor goed warm is en de belasting een minuut of 10 constant is geweest.

- tzd turbo motor (vorige motor).

Bij constant 120 zo rond de 110 graden. Bij constant 150 zo rond de 120 graden. Bij constant toppen ging ie wel naar de 140 graden. Met caravan rijden continu boven de 130 graden (al bij 100 rijden). Hoge waarden: ik ben benieuwd wat jij gaat zien.

Mijn indruk is dat de motor hard moest werken voor de prestaties. Niet voor niets dat de cilinderkop het moeilijk krijgt bij koud planken. Goede olie is geen overbodige luxe want het wordt flink heetgestookt. Mocht je niet van die hoge waarden zien dan kan ik gevoeglijk concluderen dat het blok goed gaar was en daardoor zo heet werd.

- turbo d12 motor.

Bij constant 120 km/hhooguit 70/80 graden na lang warmrijden, nog nooit boven de 100 graden gezien ook niet bij 2 uur 190 rijden op de autobahn.
Gisterenavond met een boedelbak erachter (met huif) kwam ie ook bij constant 120 km/h niet boven de 100 graden

Koelwatertemperatuur.

90 graden (vlak onder het streepje). Heb hem bij de tzd turbo motor alleen bij caravan trekken erboven gezien.

Bij de turbo d12 motor heb ik hem nog nooit boven de 90 graden gezien, niet in de bergen noch met aanhanger.

Profiel  
 
cwg
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 84
Geregistreerd: 01-11-2004

Gepost: 31 augustus 2005 11:49 PM
  [ # 23 ]

Re: GTI Dash in TZD Turbo

mpostma schreef:

Olietemperatuur.

Sensor bestellen bij dealer (20/25 EUR).
Schroef m in je carterpan. Als je carterpan geen extra gat heeft achteraan of een aftapgat dat naar achteren wijst zal je een andere carterpan van een BX GTI of 19 TZI/TRI Break moeten monteren.

Past de GTI carterpan dus op het turbo diesel blok?

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 01 september 2005 12:48 AM
  [ # 24 ]

Re: GTI Dash in TZD Turbo

cwg schreef:
mpostma schreef:

Olietemperatuur.

Sensor bestellen bij dealer (20/25 EUR).
Schroef m in je carterpan. Als je carterpan geen extra gat heeft achteraan of een aftapgat dat naar achteren wijst zal je een andere carterpan van een BX GTI of 19 TZI/TRI Break moeten monteren.

Past de GTI carterpan dus op het turbo diesel blok?

Geen probleem. ALs je een alu pan op het oog hebt zit er wel een soort van tussenring bij die ook moet monteren.

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 01 september 2005 01:16 AM
  [ # 25 ]

Marten….ik heb even je dubbele bijdrage weggehaald. Cool

Profiel  
 
voge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3508
Geregistreerd: 16-02-2005

Gepost: 01 september 2005 01:39 AM
  [ # 26 ]

Ik had dus geen Alu carterpan op het oog, vandaar ook dat ik ‘t alleen niet aandurfde om een gat in mijn carterpan te gaan boren. Er zit nu een gat in en er is een bout op gelast. in die schroefdraad zit de sensor.. Zo kan ‘t dus ook!

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 26 september 2005 12:52 AM
  [ # 27 ]

Ik heb nu ook een werkende oliedrukmeter!!

Wel een gepruts om dat T-stukje te plaatsen. Ik moest de startmotor verwijderen, div. lucht en waterslangen (lange leve de turbod12) en de oliewarmtewisselaar laten zakken.

Uiteraard moest ik ook nog het metertje in het instrumentenpaneel schroeven en een extra touwtje trekken om het signaal op de juiste plek te krijgen.

Om het metertje in het instrumentenpaneel werkend te krijgen moet je niet alleen de combi brandstofmeter/oliedrukmeter omschroeven, maar ook het extra aangeklikte printplaatje vervangen en nog een stukje van dat folieprint achterop het dashboard vervangen.

Een hoop werk voor een bewegend wijzertje. En ik ben nog niet klaar want nu is ineens de helft van mijn achtergrondverlichting weg. Lampjes met een hoop branduren die het ineens massaal begeven met een aantal omgewone bewegingen. Heel flauw… allemaal maar weer vervangen dus: deze zaten er ong. 120.000 en 5 jaar in. De vorige eigenaar heeft ze ook al eens allemaal laten vervangen.

De waarden van het metertje:

kleine 4 bar bij stationair draaien koud. Warm geeft iets minder aan (ong. 3 tot 3.5 bar).

6 bar bij veel toeren bij koude motor.
5 bar bij veel toeren bij warme motor.

Nu heb ik een tijdje geleden de oliepeilsensor gemold die bij mij in de carterpan zat (alu XM pan: schijnt heel apart te zijn). Nu wilde ik de normale peilsensor erin schroeven die je bij zowat alle XU blokken ziet, maar ik krijg de afdopplug maar niet los. Daar zit zo’n vierkante inbus in en die krijg ik niet los achter het blok. Had ik ff aan moeten denken bij de versnellingsbakwissel. Dan had ik er wel makkelijk bijgekund. Voorlopig dus nog maar ff handmatig peilen.

Profiel  
 
voge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3508
Geregistreerd: 16-02-2005

Gepost: 26 september 2005 01:39 AM
  [ # 28 ]

ongeveer dezelfde waarden als mijn oliedrukmeter inderdaad! Wel mooi he, zo’n compleet dash in een diesel!!

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 26 september 2005 02:07 AM
  [ # 29 ]

Ik ben jaloers op jullie Wink

Ik moet het in de Saxo doen zonder oliedruk & temperatuurmeters, geen koelvloeistof-temperatuurmeter….alleen nog maar 2 lampjes Crying or Very sad

Toch wil ik wel weten wat er voorin allemaal gebeurd tijdens het rijden, dus dat gaat zeker nog een keer gebeuren.  Cool
(vooral die van de koelvloeistof )

Thijsvandebles schreef:

Nog even voort-bordurend op de vraag waar sensoren te plaatsen…Dit zag ik op de site van http://www.autostyle.nl

Ik zag trouwens dat er bij de Saxo diesel meer dan genoeg ruimte zit bij het oliefilter (hij zit meer onderin)....dus v.w.b. de oliecensor-ring…..die zou ik wel kunnen gebruiken !

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 26 september 2005 02:10 AM
  [ # 30 ]

bram, nu weer een saxo??

Profiel  
 
 
2 van de 14
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook