1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
In panne met de GTiT
Gepost: 29 augustus 2005 01:13 AM

Vandaag een rit gedaan van 250 km met de GTiT
150 km autostrade aan een bijna constante snelheid van 140 de rest op rustige land weggetjes aan een rustig tempo de wagen reed fantastisch zoals ik het gewoon ben.
5 km van m’n huis moet ik afremmen omdat een voorligger afdraait in een straat , ik schakel terug naar derde (rijd op dat moment iets van een 30 denk ik)geef rustig terug gas maar merk dat de wagen niet echt vlot terug oppakt een versnelling te hoog denk ik nog Confused .
Maja geeft niet ik geef hem zijn tijd ,turbo begint op druk te komen en dus de snelheid gaat omhoog 50 à 100 meter verder begint de wagen in te houden en de toerenteller slaagt wild op en neer ook het waarschuwingslampje van de pingeldetektor begint de flikkeren Shocked .

Geen reactie op het verder indrukken of lossen van het gaspedaal de motor lijkt dood maar de lichtjes van de oliedruk,stop enz blijven uit.
Ik wijk uit naar het fietspad en schakel terug naar tweede de motor pakt terug op en de CX gaat er als een speer vandoor, dus derde en dan vierde niets aan de hand.

500 m verder gebeurd het zelfde echter helpt terug schakelen niet en haal ik het juist tot op een parking door de auto te laten uitbollen.

Na enkele startpogingen geef ik het op.

motorkap open even een snelle inspectie van alle luchtslangen , alles lijkt inorde.
Getest of er ontsteking was en ja de twee bobijnen geven onsteking.

Nog enkele start pogingen zonder resultaat.
Twee bougie’s eruit gedraait en die waren allebij kurk droog—> geen benzine dus volgens mij.
Heb ik m’n vader die mee reed nog enkele keren laten starten terwijl ik aan het rechterachterwiel luisterde of de benzinepomp draait—>die draait dus.

Ja ik weet het dus niet meer en het werd donker dus de takeldienst maar gebeld, ondertussen staat de CX hier veilig thuis maar start nog steeds niet.

Iemand een idee?

Ik hoor het graag.

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
XTR
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1725
Geregistreerd: 19-04-2004

Gepost: 29 augustus 2005 01:36 AM
  [ # 1 ]

injector-probleem ?

ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…

daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)

Profiel  
 
Gepost: 29 augustus 2005 11:10 AM
  [ # 2 ]
XTR schreef:

injector-probleem ?

Geen idee.

Update:

Vanmorgen nog eens een startpoging gedaan , en ja hij start maar valt onmiddelijk terug stil .
Maar de toerenteller blijft dood ook bij het starten verroert hij niks Shocked

Waarschijnlijk draait de motor even op de inspuiting van de koudstartverstuiver dus is er ontsteking en benzine toevoer.

Ik denk dat ik in de richting van de toerenteller moet zoeken.
Weet er iemand waar deze zijn informatie haalt ?
Als ik het goed voor heb word de benzinetoevoer (verstuivers) onder de 250t/m afgesneden , maar volgens de toerenteller maak de motor geen rondjes dus word er geen benzine ingspoten Confused:

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 29 augustus 2005 02:26 PM
  [ # 3 ]

volgens mij krijgt de toerenteller zijn signaal van de ontsteking, niet andersom. Een schokkende toerenteller betekent dus een onstekings probleem of een stukke toerenteller… Rolling Eyes

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 29 augustus 2005 02:41 PM
  [ # 4 ]
eviltwin schreef:

volgens mij krijgt de toerenteller zijn signaal van de ontsteking, niet andersom. Een schokkende toerenteller betekent dus een onstekings probleem of een stukke toerenteller… Rolling Eyes

veel verstand heb ik er niet van, maar dit lijkt me ook.

een kapotte toerenteller laat je motor niet verkeerd lopen lijkt me.
was bij een CX de toerenteller niet mechanisch?
ik roep maar wat, hoop dat je er wat aan heb Smile

suc6 Exclamation

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 29 augustus 2005 03:03 PM
  [ # 5 ]

Nou moet ik even heel diep nadenken… ik meen dat ik op CX-L weleens een probleem heb gehoord waardoor een Gti T deze symptomen kan veroorzaken… maar wat was het nou ook alweer? Ik meen dat het iets was waarbij een aarde er voor kon zorgen dat de injectoren vol open of vol dicht konden blijven staan ongeacht wat de computer allemaal wilde. En het had iets te maken met een kortsluiting. Sorry dat ik me hier niet meer van kan herinneren. Datgene wat toen op CX-L de ronde deed was vrij specifiek.

Een ding dat misschien wel een indicatie is. Als hij tegen het eind van een langere rit dit probleem ging veroorzaken, misschien lag er dan ergens een kabel tegen iets heets aan, waardoor de isolatie is gesmolten en daardoor een kortsluiting is ontstaan? Dat ie koud wel start geeft idd aan de koudestart injector wel gewoon zijn werk doet. Heb je al gecontroleerd of je wel benzinedruk op de rails hebt bij het starten? Dan weet je iig zeker dat je bij de injectie electronica moet zijn (al lijkt het nu ook wel extreem waarschijnlijk). Toch duikt die megasquirt weer op als oplossing Smile (flauwe grap ik weet het). Het is erg vervelend als je turbo het niet doet weet ik uit ervaring, het is alsof je een been mist.

Maar goed, ik neig naar kortsluiting ergens, of een kapotte sensor. (Hoe staat het met de sensors op de krans van het vliegwiel? Die zijn verantwoordelijk voor toerental… nooit van gehoord dat er wel eens een kapot ging, en ik weet eigenlijk ook niet wat voor signaal ze af behoren te geven, maar als je andere hebt om uit te wissellen (en bij jouw collectie zal dat wel Smile), ben je misschien weer een stapje verder.

Sukses.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 29 augustus 2005 04:38 PM
  [ # 6 ]

het kan ook zijn dat de koude start injector altijd aan staat, dan verzuipt je auto.

Dit geldt alleen als zo’n ding d’rop zit, die is toch na 1986 o.i.d. verdwenen? of is dat alleen op de gewone GTi Confused:

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
oldenhage
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005

- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Gepost: 29 augustus 2005 08:53 PM
  [ # 7 ]

BDP sensor, is het eerste wat in mij opkomt. (zo´n ding hoort samen met sleuteltje 10 in je reserve wiel te liggen…)

Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115

Profiel  
 
robbie25cx
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 314
Geregistreerd: 23-09-2004

Gepost: 29 augustus 2005 09:15 PM
  [ # 8 ]

Vanmorgen nog eens een startpoging gedaan , en ja hij start maar valt onmiddelijk terug stil .


bij mijn gewone gti betekende dat vervangen van het blauwe relais onder de rechter koplamp. Die stuurt de brandstofpomp en de ontsteking aan, als ik het goed heb…. de drie dikke draden doorverbinden en dan moet ie het gewoon weer doen. Maar als je clublid bent, kan je ook gewoon de technische comissie bellen voor dit soort vragen. Steven R. is nogal goed in dit soort vraagstukken

Profiel  
 
Gepost: 29 augustus 2005 09:21 PM
  [ # 9 ]
oldenhage schreef:

BDP sensor, is het eerste wat in mij opkomt. (zo´n ding hoort samen met sleuteltje 10 in je reserve wiel te liggen…)

Heb ze gisteren alle 2 vervangen voor dat ik de takeldienst belde.
Ik heb altijd 2 rezerve in de wagen liggen, maar deze keer mocht het niet helpen.

Volgens mij heeft de toerenteller er duidelijk iets met te maken.
De sensoren op het vliegwiel geven info naar de AEI die deze gebruikt om de onsteking te geven , maar ook gegevens door stuurt naar de injectie computer.
Zo heb ik het allesinds begrepen.
Volgens het schema dat ik hier heb krijgt de toerenteller zijn signaal van de AEI,ergens moet er hier iets mis gaan volgens mij.

Ontsteking werkt en benzine aanvoer is er ook, koudstartverstuiver doet z’n werk maar de andere 4 blijkbaar niet.

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
Gepost: 29 augustus 2005 09:58 PM
  [ # 10 ]

hij draait :51

Ik heb de AEI vervangen en hij starte onmiddelijk toerenteller werkt ook terug.

Maar!!!
De AEI komt van een 85er serie 2 en het systeem is blijkbaar niet hetzelfde.
Bij de 84er zit nog een appart kastje naast de AEI gemonteerd dat hiermee verbonden is dit kastje zit echter niet meer bij de serie 2.
Als nu de type nr’s gelijk waren zou ik mij hier geen zorgen over maken maar dat is dus niet zo.

de 84
                   
Thomson Brand        
LA 11 LD6              
20 165 866              

de 85

Thomson Brand
LA 11 LD6
20 165 951

Nu weet ik niet of de pingeldetectie nog werkt.
Feit is wel dat ik nu eens de motor wat warmer word de ketting hoor rammelen of is het pingelen iets wat ik voordien nog nooit heb gehoord bij deze CX.
Nu weet ik wel niet echt hoe een pingelende motor klinkt en of die dat ook kan doen tijdens stationair draaien ?

Iemand hier ervaring mee?
Heeft er iemand een AEI liggen voor de 84er?

Alvast bedankt voor jullie meedenken.

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 29 augustus 2005 10:51 PM
  [ # 11 ]

Da’s wel apart, ik mocht altijd geloven dat die AEI’s zo’n beetje onverwoestbaar waren. Ik heb geen idee of de functionaliteit van de 84’er en de 85’er AEI’s hetzelfde is, maar het lijkt mij op zich wel, motornummer is toch hetzelfde? Zit toch overal een draadje voor of niet?

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
Gepost: 29 augustus 2005 11:04 PM
  [ # 12 ]
sans-pareil schreef:

Da’s wel apart, ik mocht altijd geloven dat die AEI’s zo’n beetje onverwoestbaar waren. Ik heb geen idee of de functionaliteit van de 84’er en de 85’er AEI’s hetzelfde is, maar het lijkt mij op zich wel, motornummer is toch hetzelfde? Zit toch overal een draadje voor of niet?

Ja ik vind het ook raar bij mijn weten gaat dat ding nooit stuk.
Motor nummer is inderdaad het zelfde maar de sensor heeft wel een andere stekker dan van de serie2 met dezelfde motor Shocked
Dus heb ik even de oude AEI er terug in gestoken om zeker te zijn , en hij start gewoon niet met de oude buiten het feit dat de motor even loopt op de inspuiting van de koudstart verstuiver en dan uitvalt.
Maar volgens mij werkt de pingeldetectie niet met de serie 2 AEI.
Normaal pinkt het lampje altijd als ik de motor uitzet en zeker als de stekker van de sensor niet goed in elkaar steekt maar nu blijft het lampje uit ook met losgekoppelde sensor.

Dus ga ik maar opzoek naar een werkende AIE van een 84er met boven vermelde type nr.
Als iemand er eentje liggen heeft laat het maar weten , tot dan blijft de CX in de garage staan Crying or Very sad  Crying or Very sad  Crying or Very sad

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 29 augustus 2005 11:24 PM
  [ # 13 ]

Ik vraag hier en daar wel even voor je. Hele kabelboom uitwissellen is zeker een beetje ingrijpend, niet?

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
ray
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 735
Geregistreerd: 10-10-2004

Gepost: 29 augustus 2005 11:26 PM
  [ # 14 ]

Storing

Ik heb bij mijn t1 serie 2 een aei uit een t1 serie 1 geprobeerd.
De motor liep gewoon maar met een knipperend lampje van de pingelsensor,dat andere kastje bij de t1 is van mitsubishi!.
Er zitten verschillen tussen de beide types,ik heb dus (meerdere)aei’s liggen van de turbo 1 serie 1.
Wat de verschillen precies zijn weet ik ook niet,zou je eens bij een specialist moeten navragen.

Het was een cx of niks

Profiel  
 
Gepost: 29 augustus 2005 11:43 PM
  [ # 15 ]
sans-pareil schreef:

Ik vraag hier en daar wel even voor je. Hele kabelboom uitwissellen is zeker een beetje ingrijpend, niet?

Heb ik ook al aan gedacht maar de plaats van de AEI in beide wagens is totaal verschillend.
Bij de serie 1 zit hij in het “handchoenkastje” en bij de serie 2 zoals je weet juist boven de batterij.

Ik denk dat ik dan al de kabels moet verlengen en dat zie ik eigenlijk niet zitten op de lange duur wat betreft betrouwbaarheid.
Maar voor alle zekerheid ga ik ze in het vervolg ook bijhouden als ik een GTiT sloop.

En zonder de pingeldetector rijden vind ik te riskant dus heb ik voorlopig maar 1 optie, de wagen laten stilstaan totdat ik een werkende AEI heb.

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook