1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Spuitbus, thuiskomertje of toch het volwaardige wiel?
m.a. trilsbeek
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 20-04-2005

Gepost: 30 augustus 2005 11:28 AM

Hallo,

ik heb een C5 met G3 onderbouw installatie. Nu wil ik alleen niet dat volwaardige wiel in mijn kfferbak hebben liggen, want dan had ik daar net zo goed de gastank kunnen laten liggen.

Ik heb banden van de maat 195 65 R15. Is het mogelijk om een thuiskomertje als reserveband hiervoor te nemen? Of zouden jullie een spuitbus meenemen of misschien wel helemaal niets, en bij een lekke band op de ANWB wachten?

Groet,
Maarten

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 30 augustus 2005 11:45 AM
  [ # 1 ]

Re: Spuitbus, thuiskomertje of toch het volwaardige wiel?

m.a. trilsbeek schreef:

Hallo,

ik heb een C5 met G3 onderbouw installatie. Nu wil ik alleen niet dat volwaardige wiel in mijn kfferbak hebben liggen, want dan had ik daar net zo goed de gastank kunnen laten liggen.

Ik heb banden van de maat 195 65 R15. Is het mogelijk om een thuiskomertje als reserveband hiervoor te nemen? Of zouden jullie een spuitbus meenemen of misschien wel helemaal niets, en bij een lekke band op de ANWB wachten?

Groet,
Maarten

Een band die met een spuitbusje is gevuld (noodoplossing die alleen bij kleinere gaatjes werkt) dan is je band verziekt. Je kan er dan geen prop meer in laten zetten om hem te repareren.

Ik zou er toch gewoon een normaal reservewiel inleggen. Is toch wat compacter dan een gastank en verplaatsbaar, dus het is niet helemaal omzinnig om voor onderbouw te hebben gekozen. Het lijkt mij met name bijzonder vervelend in het buitenland op vakantie ofzo… want ook met spuitbus en thuiskomertje kom je praktisch gezien alleen maar bij de dichtstbijzijnde garage.

Profiel  
 
zandvoorta
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004

- BX 14E
- C1 C1 Selection
Gepost: 30 augustus 2005 12:02 PM
  [ # 2 ]

Zijn er geen houders voor de C5 zodat het wiel rechtop tegen de zijwand geplaatst kan worden?

Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl

Profiel  
 
exuserpb
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1328
Geregistreerd: 15-04-2005

Gepost: 30 augustus 2005 12:52 PM
  [ # 3 ]

wij hebben alleen als we op vakantie gaan 2 van die spuitbussen bij en voor de rest altijd het reserve wiel maar nog nooit een lekkeband gehad (maar als het kan zou ik het wiel meenemen want met zo spuitbus mag je maar 10km rijden met een snelheid van 50 kmh)

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 30 augustus 2005 01:47 PM
  [ # 4 ]
PjotrBlom schreef:

wij hebben alleen als we op vakantie gaan 2 van die spuitbussen bij en voor de rest altijd het reserve wiel maar nog nooit een lekkeband gehad (maar als het kan zou ik het wiel meenemen want met zo spuitbus mag je maar 10km rijden met een snelheid van 50 kmh)

Juist op vakantie met lange afstanden en tijd die je dan verliest (niet overal werkt de Wegenwacht even efficient) heb je behoefte aan een volwaardig reservewiel lijkt mij.

Profiel  
 
web
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 480
Geregistreerd: 10-02-2004

Gepost: 30 augustus 2005 02:23 PM
  [ # 5 ]

Op vakantie heb je toch juist tijd zat? Wink Tis niet leuk, maar zo groot is de kans ook weer niet…

Je rijdt dan wel 95% van de tijd met een volwaardig wiel, alleen als je de laadruimte echt nodig hebt (zelden dus) gooi je ‘m eruit. Dan druk je de kans op stranden toch behoorlijk dacht ik zo.

Nog een Xant in de schuur en verder een beetje afgedwaald…

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 30 augustus 2005 02:33 PM
  [ # 6 ]
web schreef:

Op vakantie heb je toch juist tijd zat? Wink Tis niet leuk, maar zo groot is de kans ook weer niet…

‘t Is maar hoe je het bekijkt. Als ik op weg van een camping naar een plaatselijke intermarche een lekke band krijg is het idd minder vervelend dan wanneer je op de duitse autobahn bij munchen op zondagmiddag een lekke band krijgt (als je ‘s-avonds thuis had willen komen). Met name vanwege dat laatste zou ik wel een volwaardig reservewiel willen hebben.

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 30 augustus 2005 02:37 PM
  [ # 7 ]

Hier krijg ik nooit lekke banden, maar we hebben op vakantie wel twee keer in de woestijn moeten stoppen ovor een bandenwissel. De laatste keer haden we zoveel problemen met het lossen van de wielbouten dat we toch maar de AAA gebeld hebben. (Geen Cit, was ‘n Jag)

Een thuiskomertje heb je op vakantie niks aan (vanwege de belastbaarheid, qua gewicht, snelheid en afstand, en het ziet er niet uit) een spuitbus evenmin. Bovendien kun je een volgespoten band weggooien, terwijl je een band met gat kunt proppen.

Edit: in de onderbak van een C5 gaat een volwaardig 215-16 wiel, is het mogelijk een toroide gasbom te monteren daar een 195 wiel op te leggen, en zonder tussenplaat maar met een deken oid verder te laden?

anders gewoon Diesel gaan rijden.

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
web
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 480
Geregistreerd: 10-02-2004

Gepost: 30 augustus 2005 02:53 PM
  [ # 8 ]

Minder troep meenemen op vakantie is ook een optie. Echt, je hele huisraad hoeft niet mee Smile Zeker rechtop in een break neemt een reservewiel nou ook weer niet ZO veel plek in. Ik vind het maar een beetje gezeur hoor, dit… (bij een break tenminste). Voor mijn part bind je het ding op het dak, je kan ‘m altijd wel ergens kwijt als je echt geen enkel risico wil nemen.

Dat je aan een thuiskomertje niets hebt op vakantie is wat kort door de bocht, denk je dat ze in de rest van europa geen bandenzaken hebben om het originele wiel te fixen? Je hoeft echt niet de rest van de vakantie met het thuiskomertje te rijden… Tuurlijk, je kan er geen 180 mee over de Autobahn maar verder… vallen de beperkingen van zo’n ding nog best mee hoor. Dat het er niet uitziet is natuurlijk helemaal onbelangrijk… het blijft toch een noodwiel en als zodanig functioneert het prima. Doe je maar ff wat kalmer aan hoor, het is toch vakantie…

Overigens zijn al mijn lekke banden altijd dicht bij huis geweest, en 2/3 te wijten aan slechte oude reparaties. De bekende propjes/touwtjes dus, die los gaan zitten op den duur. Troep is dat, maar wel goedkoop voor de garage op de hoek om in huis te hebben. Maar je kunt beter naar een echte bandenzaak gaan, die hebben wat permanentere patches.

Nog een Xant in de schuur en verder een beetje afgedwaald…

Profiel  
 
m.a. trilsbeek
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 20-04-2005

Gepost: 30 augustus 2005 03:02 PM
  [ # 9 ]

Juist ja, ik hoor al veel verschillende opties. Ik denk dat ik maar een mooi hoesje om mijn wiel heen doe, en deze uit de auto haal op het moment dat ik de ruimte hard nodig heb. En nee, diesel gaan rijden is geen optie voor mij Cool

Als ik zo’n thuiskomertje kan vinden, heeft dat nog steeds mijn voorkeur. Het gaat er immers om dat ik op het moment van een lekke band naar een bandenboer kan rijden, mooi of niet, snel of niet, als ik er maar kom! en dan bedoel ik op eigen (citroen) kracht en niet m.b.v. een of andere sleepdienst Shocked

Maar ja, zo’n thuiskomertje in de juiste maat is volgens mij niet te vinden. Crying or Very sad

Groet,
Maarten

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 30 augustus 2005 03:03 PM
  [ # 10 ]
web schreef:

Minder troep meenemen op vakantie is ook een optie. Echt, je hele huisraad hoeft niet mee Smile Zeker rechtop in een break neemt een reservewiel nou ook weer niet ZO veel plek in. Ik vind het maar een beetje gezeur hoor, dit… (bij een break tenminste). Voor mijn part bind je het ding op het dak, je kan ‘m altijd wel ergens kwijt als je echt geen enkel risico wil nemen.

Dat je aan een thuiskomertje niets hebt op vakantie is wat kort door de bocht, denk je dat ze in de rest van europa geen bandenzaken hebben om het originele wiel te fixen? Je hoeft echt niet de rest van de vakantie met het thuiskomertje te rijden… Tuurlijk, je kan er geen 180 mee over de Autobahn maar verder… vallen de beperkingen van zo’n ding nog best mee hoor. Dat het er niet uitziet is natuurlijk helemaal onbelangrijk… het blijft toch een noodwiel en als zodanig functioneert het prima. Doe je maar ff wat kalmer aan hoor, het is toch vakantie…

Overigens zijn al mijn lekke banden altijd dicht bij huis geweest, en 2/3 te wijten aan slechte oude reparaties. De bekende propjes/touwtjes dus, die los gaan zitten op den duur. Troep is dat, maar wel goedkoop voor de garage op de hoek om in huis te hebben. Maar je kunt beter naar een echte bandenzaak gaan, die hebben wat permanentere patches.

Ik heb zelf nog nooit een lekke band gehad met de auto. Alleen 1 keer op vakantie een medereisgenoot gehad met een lekke band, gewoon op de camping. Beetje bijpompen, naar de eerste de beste garage 500 mtr van de poort van de camping, prop erin en klaar was kees (uhh Ron).

Maar ja, als je onderweg bent en flink kms wilt maken, dan is een volwaardig reservewiel wel zo prettig met calamiteiten.

Profiel  
 
zandvoorta
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004

- BX 14E
- C1 C1 Selection
Gepost: 30 augustus 2005 03:10 PM
  [ # 11 ]

Heb wel een keer onderweg met vakantie een lekke band gehad, karkas gesprongen. Dus reservewiel eronder. Bleek veel te zacht en niet veel soeps (had de auto net met beurt gekocht en dacht dat het goed was Confused ) Dus toen maar rustigaan naar de camping, geen probleem verder. Daar direct bij een bandenboer nieuwe voor bandjes laten monteren, wat erop zat was toch niets meer. Moraal van het verhaal: als je maar een noodoplossing bij je hebt die het een paar hondert km volhoud ook al moet je rustuig rijden, op plek van bestemming zit wel een bandenboer. Wink

Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl

Profiel  
 
web
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 480
Geregistreerd: 10-02-2004

Gepost: 30 augustus 2005 03:36 PM
  [ # 12 ]

Je zou een semi-thuiskomertje kunnen maken door een stalen 15x5.5J velg te nemen en daarop een smallere (maar wel volwaardige) band te zetten. Dat scheelt nog best in hoeveel ruimte het wiel inneemt. Bij een bevriende bandenboer kan je een versleten bandje in een geschikte maat vast zo meenemen… moet ie er wel net een hebben liggen natuurlijk.

Moet je denken aan 175/70-15 (XM 2.1D), 155R15 (Kevers of A-types? Very Happy) 165/75-15… allemaal vrijwel gelijk in omtrek aan 195/65. Alles behalve 155 kan je nog wel op een 6J velg kwijt ook. Of 155 op 6J kan weet ik niet zeker (en heeft ook niet zoveel zin want dan is de velg al veel breder dan de band)

Nog een Xant in de schuur en verder een beetje afgedwaald…

Profiel  
 
robb
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-12-2003

Gepost: 30 augustus 2005 04:18 PM
  [ # 13 ]

Zo’n thuiskomertje heeft nog een klein nadeel.
Stel, je hebt zo’n ding achterin liggen en de rest van de achterbak is mutje met je vakantiedingen; dan krijg je een lekke band, dus gaat het thuiskomertje erop.
Waar laat je dan je lekke band+velg? Je zult zien dat zo’n ding hazzikke smerig is, dus wil je die niet bovenop je vakantiespullen leggen.

Trouwens, ook met de originele reserveband kun je op vakantie (i.e. de heen- of terugreis) maar beter geen lekke band krijgen. De reserveband ligt onder je bagage, dus je moet alles eruit halen om je band te pakken. En dan regent het natuurlijk….. (is mij niet gebeurd hoor, het is maar een schrikbeeld dat ik altijd heb)

Quand une idée est bonne, le prix n’a pas d’importance.

http://www.citroenmodelcars.nl

Profiel  
 
Popmart
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 53
Geregistreerd: 23-08-2005

Gepost: 30 augustus 2005 04:35 PM
  [ # 14 ]

Haha, geen last van dat probleem. Het reservewiel hangt onder de auto Laughing

Citroen AX 1.4 GT ‘91
Citroën AX 1.1 First Injection ‘91

Profiel  
 
Jeroen28
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 322
Geregistreerd: 15-11-2004

- Xsara Break
Gepost: 30 augustus 2005 04:57 PM
  [ # 15 ]

behalve dat de topic starter daar nou net zijn LPG tank had zitten.. onder de auto..

  mischien is zo een spuitbus nog best een goed idee.. proppen enzo zijn toch nooit even veilig als gewoon een nieuwe(gebruikte) band.. heb je bij de meeste bandenboeren er voor enkele tientjes al onder zitten

xsara 1.6 16v break
ex- xm tct vsx

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook