1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Automaat moeilijk uit parkeerstand
Ronald_Xantia
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 459
Geregistreerd: 16-08-2005

- C6 (2005-2012) 2.7 HDI BVA6 Exclusive
Gepost: 05 september 2005 12:51 AM

Gister de C5 opgehaald en het is de eerste automaat voor mij. Ik heb wat ruzie met de parkeerstand.
Parkeren: Ik stop en houd mijn voet op de rem en schakel de parkeerstand in, zet motor af en laat voetrem los. Ik gebruik geen handrem.
Indien de auto waterpas staat beweegt de auto niet, indien niet waterpas dan schuift de auto een paar centimeter naar voor/achter totdat de bak hem blokkeert. Wat ik begrepen heb is dit normaal voor elke automaat.
Als de auto gerold heeft in de parkeerstand heb ik vervolgens moeite om bij opnieuw wegrijden de automaat uit de parkeerstand te krijgen. Het vergt enige kracht en ik hoor ook wat gekraak/gemorrel in de bak.
Gebruik ik de handrem erbij zodat de auto geen millimeter kan rollen in de parkeerstand dan heb ik geen last.
Doe ik wat verkeerd, is dit normaal of heb ik een potentieel bakprobleem ?
Het betreft een V6 uit 2002 met 148.000 km.

Gr. Ronald

C6 2.7 V6 HDI Exclusive, BVA6, 10/2006, 180.000 km, Blue Mauritius Nacre, ORGA 10914CJ
Jinba Ittai Mazda ‘92 Black Miata, 180.000 mijl, ‘04 Mazdaspeed Miata, 42.000 mijl
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia en 3x C5)

http://images.spritmonitor.de/477229_5.png

Profiel  
 
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5264
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 05 september 2005 01:03 AM
  [ # 1 ]

Dit is volgens mij volkomen normaal. Mn vader heeft ook een V6 automaat, en die heeft hetzelfde ‘probleem’. Hem is door de een autobedrijf verteld dat het zelfs beter is voor de bak om eerst de handrem aan te trekken, dan de auto te laten zakken in zn N en dan pas de bak in P te zetten. De auto blijft namelijk in P ergens achter hangen ofzo, en wanneer de auto met zn volledige gewicht hierop hangt, is de slijtage veel groter.
Nogmaals, ik weet er zelf het fijne niet van, en het is ons ook maar verteld. Misschien dat iemand anders hier het fijne over kan vertellen.

Xsara_Coupe

Profiel  
 
Bas
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1003
Geregistreerd: 13-07-2004

Gepost: 05 september 2005 12:01 PM
  [ # 2 ]

Ik heb een HDI automaat en ik doe precies hetzelfde. Niet in op de handrem en gewoon een paar cm laten rollen totdat de bak blokkeert. Maar ik heb nog nooit problemen gehad om uit de Parkeerstand te komen..

Misschien toch een keer de bak na laten kijken. De mijne heeft pas 58.000 km gelopen en is dus nog “vrij nieuw”.

“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”

Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat

Profiel  
 
Ronald_Xantia
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 459
Geregistreerd: 16-08-2005

- C6 (2005-2012) 2.7 HDI BVA6 Exclusive
Gepost: 07 september 2005 12:38 AM
  [ # 3 ]

Tsja, twee reacties, volledig tegengesteld. Nog meer ervaringen ?

Gr. Ronald

C6 2.7 V6 HDI Exclusive, BVA6, 10/2006, 180.000 km, Blue Mauritius Nacre, ORGA 10914CJ
Jinba Ittai Mazda ‘92 Black Miata, 180.000 mijl, ‘04 Mazdaspeed Miata, 42.000 mijl
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia en 3x C5)

http://images.spritmonitor.de/477229_5.png

Profiel  
 
Wimmie
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 218
Geregistreerd: 10-08-2003

Gepost: 07 september 2005 04:50 PM
  [ # 4 ]

Ja, ik herken je verhaal. Is bij mij eigenlijk hetzelfde. Volgens mij is het normaal, want de automaat van de auto van mijn schoonpapa had dat ook (Mazzzzda 626).
Bij mij voor de deur staat mijn C5 op een schuin vlak, waarbij ik dus hetzelfde ervaar als jij. Daarom trek ik de handrem aan waardoor hij niet meer rolt en daarmee is het verschijnsel verholpen.

Mijn zevende Citroen is een C5 2.0i 16v break exclusive automaat gris iceland van 09-2006 met lederen zetels en KPH van de C5club

http://wim-horse.hyves.nl
http://c5club.hyves.nl

Profiel  
 
TinusTussengas
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 494
Geregistreerd: 24-03-2005

Gepost: 12 september 2005 03:39 PM
  [ # 5 ]

Ik gebruik de handrem uit automatisme Wink  altijd. Wel heb ik gemerkt dat als de auto op een hellend vlak geparkeerd staat en hij stopt met rollen in de P stand,dat ie dan moeilijker uit de P komt. Ik parkeer meestal als volgt:
Bij stilstand voet op de rem houden,automaat hendel rustig naar de P stand brengen,handrem erop,voet van de rem. Nooit problemen op deze manier.

Verleden: BX 19TZI,BX 16TGI Progress,2cv6, BX 14 RE (type 1)GSA X3,GSA X1.BX GTI automatic ZX1.8i. Heden: XM 2.1 TD VSX

Profiel  
 
Bas
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1003
Geregistreerd: 13-07-2004

Gepost: 12 september 2005 06:22 PM
  [ # 6 ]

Probleem bij de C5 (de mijne ten minste) is dat de handrem ontzettend strak staat afgesteld. Dat ding is bijna niet omhoog te trekken. Nu lukt dat mij nog wel, maar mijn vrouw bijvoorbeeld niet. Nu heb ik geen problemen met de automaat uit de Parkeerstand te krijgen, maar wat als dat nu straks wel gaat gebeuren als de auto ouder wordt?

“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”

Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 12 september 2005 08:55 PM
  [ # 7 ]
Bas schreef:

Nu heb ik geen problemen met de automaat uit de Parkeerstand te krijgen, maar wat als dat nu straks wel gaat gebeuren als de auto ouder wordt?

Inruilen voor een C6?  Rolling Eyes

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
Bas
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1003
Geregistreerd: 13-07-2004

Gepost: 13 september 2005 11:58 AM
  [ # 8 ]
eviltwin schreef:
Bas schreef:

Nu heb ik geen problemen met de automaat uit de Parkeerstand te krijgen, maar wat als dat nu straks wel gaat gebeuren als de auto ouder wordt?

Inruilen voor een C6?  Rolling Eyes

Als jij betaalt Wink  Laughing vind ik het prima

Het is een lease auto en ik denk niet dat ik mijn baas straks kan overtuigen dat ik een C6 mag gaan rijden…

“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”

Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 13 september 2005 01:14 PM
  [ # 9 ]

De opvolger van de C5 zal ongetwijfeld ook een elektrische parkeerrem hebben.

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27809
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 13 september 2005 01:23 PM
  [ # 10 ]

ik heb toevallig zaterdag een proefrit gemaakt in een C5 2.0 16V automaat exclusive.

dit probleem met de automaat had ik totaal niet.
de automaat ging zonder problemen uit de P stand.
handrem gebruik ik nooit zowel met automaat of handbak niet.

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 13 september 2005 01:47 PM
  [ # 11 ]

De 2.0 16v weet ik niks van, maar de 2.0HDi had een Al4 automaat de 2.2HDi16 had de 4HP20 automaat. Hier kan natuurlijk ook een verschil liggen. Welke automaten Citroen nu toepast weet ik niet, behalve de 6bak in de V6.

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27809
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 13 september 2005 02:03 PM
  [ # 12 ]

volgens deze link ligt er een 4 traps automaat in de C5 V6
maar dat weet Ronald_Xantia zelf denk ook wel of het een 4 of 6 traps is dat verschil voel je wel Smile

Profiel  
 
Pecora
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 67
Geregistreerd: 06-03-2004

Gepost: 13 september 2005 02:06 PM
  [ # 13 ]

Als je de automaat in de P-stand zet dan schuift er een soort pen in de bak waardoor de as geblokeerd is. Als de auto vlak staat en dus niet rolt dan “hangt” de pen vrij in de bak, maar als de auto schuin staat dan rolt de auto de aandrijving tegen de pen aan. Wanneer je de automaat weer uit de P-stand haalt dan trek je de pen, die tegen de as “leunt”, er uit wat je voelt als zwaar uit de P-stand trekken. De pen “schuurt” langs de as.  Om dit te voorkomen kun je de auto op de handrem zetten. Op een schuin vlak rolt de auto dan niet. Mijn XM automaat heeft het zelfde.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27809
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 13 september 2005 07:59 PM
  [ # 14 ]

Re: Automaat ...

M&M schreef:

Precies ... ik parkeer hem 99% van de tijd zonder handrem , geen probleem , enkel op vakantie in Frankrijk tegen de berg op/af had ik gemerkt dat je soms wat moeilijkheden ondervindt als je de handrem niet gebruikt , hier in NL is mij dit nog niet voorgekomen Wink

zo doe je dat Smile
alleen op erg steile hellingen dan op 4 wielen vast zetten Smile

ik vertrouw handremmen gewoon voor geen meter, zeker met een aanhanger erachter op een hellinkje kan nog wel eens tegenvallen…

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27809
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 13 september 2005 09:59 PM
  [ # 15 ]

Re: Automaat ...

M&M schreef:
arjan_verkade schreef:

ik vertrouw handremmen gewoon voor geen meter…

Ik ook niet meer nadat ik ooit m’n moeders Xantia had weggezet bij een winkel en er iemand naar binnen kwam met de vraag of die Xantia van mij was die midden op de rijweg stond ... Handrem was echt aangetrokken Rolling Eyes  ... gelukkig was er niemand tegenaan gereden Smile

ik had het bij me rijexamen van BE toen ik bij het CBR dik 11 meter lange combi stil zette en ik en de examinator uitstapte ging het hele gevaarte er achteruit vandoor Shocked

toen sprongen we er allebei tegelijk in om op de normale rem te trappen Wink
daarna toch ook maar even in ze 1 gezet Smile
overigens wel geslaagd Cool

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook