3 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
   
Vering C6
Martijn de Ruijter
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004

- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Gepost: 12 oktober 2005 10:00 PM
  [ # 31 ]

En cha-cha-cha…....?

Sorry Johannes, kont nie laten

Gr Martijn

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 12 oktober 2005 11:12 PM
  [ # 32 ]

Het is een kwestie van definitie, voor mij is er sprake van centrepoint steering als de virtuele draai-as (midden) door het loopvlak gaat, ook al staat deze as naar binnen of naarbuiten. het verschil tussen een DS en een C6 is dat je met zulke brede velgen makkelijker ruimte maakt voor schijven in de wielen. Dit geldt ook al voor de CX. Bij hele oude auto’s werd het veel toegepast, maar daar heb je weer last van scuttle-shake.

Met dit principe heb je veel minder onbalans door aandrijf-/rem-krachten of wegtoestand, maar je hebt dus ook geen zelf centerende werking. Dat wordt dus overgenomen door DiRaVi (Beturing met bekrachtigde terugkoppeling).  Een DS (met DiRass: Drive-by-wire zonder terugkoppeling) moet je zowel de bocht in als de bocht uit sturen. De combinatie (DiRaVi+TCS) zorgt ervoor dat je een volledig artificieel gevoel krijgt. Dit ervaart niet iedereen direct als prettig, maar het is vooral een kwestie van gewenning. Het is idd een keuze van de constructeur. Maar het is bewezen veilig, in rallye getest, daarnaaast wordt het principe (Fly-by-wire) ook volop in de vliegtuigbouw ingezet. Maar die gasten krijgen er natuurlijk wel een opleiding voor…

Zodra onbalans (daaronder versta ik vooral externe krachten die je wiel uit de middenstand duwen) geen invloed meer heeft op de wielstand is kan het geen kwaad meer.

Ongebalanceerde wielen is wat anders, dat voel je dus niet in het stuur bij DiRaVi (het is tenslotte Drive-by-wire, met een kunstmatig gevoel) maar het kan wel leiden tot een algehele onbalans van de auto, deze zal zich manifesteren als het licht heen en weer schudden van de auto of rotaties om de top-as (“het zoeken” van de auto). Dat is aanzienlijk goedaardiger dan het effect zonder steer-by-wire.

JW schreef:
eviltwin schreef:

Je hebt gelijk de stuuras loopt waarschijnlijk flink schuin.
Die gevoeligheid voor onbalans is simpel op te lossen: DiRaVi

Inderdaad, en daarom misschien wel schuurstraal nul, is een kwestie van keuze voor de constructeur.
Even terug naar centerpoint steering, dat kon bij de DS en de GS omdat daar de schijfremmen tegen de bak zaten, daardoor onstond de ruimte voor de fuseekogels binnen het wiel.
Bij de C6 is dat niet mogelijk, net zo min als dat mogelijk was bij de CX, die ruimte wordt in beslag genomen door de remmen. En naar ik denk ook niet bij de TA, daar zaten die grote remtrommels in de weg.

Hoe overigens DiRaVi van invloed kan zijn op onbalans is me niet duidelijk. Die wordt bij de wielen gegenereerd en daarop heeft de besturing geen invloed. Wel op het al-dan-niet doorgeven aan het stuurwiel, maar die onbalans blijf je dan (deels) wel voelen in de auto.

Groet,
JW

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 12 oktober 2005 11:26 PM
  [ # 33 ]

Quote

bogaard77 schreef:

[orenklapper mode]
Eviltwin ik wil wel eens weten wat jouw werk is… [\orenklappermode]
Cool

@Bogaard77

http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=163862&postdays=0&postorder=asc&start=15

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 12 oktober 2005 11:27 PM
  [ # 34 ]

@Oldenhage, heb je nu al met een C6 gereden of ben ik straks toch de eerste Wink

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 12 oktober 2005 11:45 PM
  [ # 35 ]

Ik hoop van niet, ik ben toch zeker Chuck Yeager niet…


alhoewel, als Citroen me belt ben ik wel beschikbaar voor het testen van nieuw spul Cool

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
oldenhage
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005

- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Gepost: 12 oktober 2005 11:46 PM
  [ # 36 ]
eviltwin schreef:

@Oldenhage, heb je nu al met een C6 gereden of ben ik straks toch de eerste Wink

ik heb je een PB gestuurd twee dagen geleden…. aangekomen? of niet, ik twijfel daaraan omdat ik je al vaker een PB-tje stuurde en ik daar niets op hoorde..

Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 12 oktober 2005 11:58 PM
  [ # 37 ]
oldenhage schreef:
eviltwin schreef:

@Oldenhage, heb je nu al met een C6 gereden of ben ik straks toch de eerste Wink

ik heb je een PB gestuurd twee dagen geleden…. aangekomen? of niet, ik twijfel daaraan omdat ik je al vaker een PB-tje stuurde en ik daar niets op hoorde..

Da’s blijkbaar fout gegaan, mijn inbox (persoonlijke berichten) is leeg, sorry Rolling Eyes

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
oldenhage
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005

- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Gepost: 13 oktober 2005 12:09 AM
  [ # 38 ]
eviltwin schreef:
oldenhage schreef:
eviltwin schreef:

@Oldenhage, heb je nu al met een C6 gereden of ben ik straks toch de eerste Wink

ik heb je een PB gestuurd twee dagen geleden…. aangekomen? of niet, ik twijfel daaraan omdat ik je al vaker een PB-tje stuurde en ik daar niets op hoorde..

Da’s blijkbaar fout gegaan, mijn inbox (persoonlijke berichten) is leeg, sorry Rolling Eyes

e-mail gehad? op hotmail? probeer mij anders eens een PB te sturen..

Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2045
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 13 oktober 2005 01:06 AM
  [ # 39 ]
eviltwin schreef:

Het is een kwestie van definitie, voor mij is er sprake van centrepoint steering als de virtuele draai-as (midden) door het loopvlak gaat, ook al staat deze as naar binnen of naarbuiten. het verschil tussen een DS en een C6 is dat je met zulke brede velgen makkelijker ruimte maakt voor schijven in de wielen. Dit geldt ook al voor de CX. Bij hele oude auto’s werd het veel toegepast, maar daar heb je weer last van scuttle-shake.

Met dit principe heb je veel minder onbalans door aandrijf-/rem-krachten of wegtoestand, maar je hebt dus ook geen zelf centerende werking. Dat wordt dus overgenomen door DiRaVi (Beturing met bekrachtigde terugkoppeling).  Een DS (met DiRass: Drive-by-wire zonder terugkoppeling) moet je zowel de bocht in als de bocht uit sturen. De combinatie (DiRaVi+TCS) zorgt ervoor dat je een volledig artificieel gevoel krijgt. Dit ervaart niet iedereen direct als prettig, maar het is vooral een kwestie van gewenning. Het is idd een keuze van de constructeur. Maar het is bewezen veilig, in rallye getest, daarnaaast wordt het principe (Fly-by-wire) ook volop in de vliegtuigbouw ingezet. Maar die gasten krijgen er natuurlijk wel een opleiding voor…

Zodra onbalans (daaronder versta ik vooral externe krachten die je wiel uit de middenstand duwen) geen invloed meer heeft op de wielstand is kan het geen kwaad meer.

Ongebalanceerde wielen is wat anders, dat voel je dus niet in het stuur bij DiRaVi (het is tenslotte Drive-by-wire, met een kunstmatig gevoel) maar het kan wel leiden tot een algehele onbalans van de auto, deze zal zich manifesteren als het licht heen en weer schudden van de auto of rotaties om de top-as (“het zoeken” van de auto). Dat is aanzienlijk goedaardiger dan het effect zonder steer-by-wire.

JW schreef:
eviltwin schreef:

Je hebt gelijk de stuuras loopt waarschijnlijk flink schuin.
Die gevoeligheid voor onbalans is simpel op te lossen: DiRaVi

Inderdaad, en daarom misschien wel schuurstraal nul, is een kwestie van keuze voor de constructeur.
Even terug naar centerpoint steering, dat kon bij de DS en de GS omdat daar de schijfremmen tegen de bak zaten, daardoor onstond de ruimte voor de fuseekogels binnen het wiel.
Bij de C6 is dat niet mogelijk, net zo min als dat mogelijk was bij de CX, die ruimte wordt in beslag genomen door de remmen. En naar ik denk ook niet bij de TA, daar zaten die grote remtrommels in de weg.

Hoe overigens DiRaVi van invloed kan zijn op onbalans is me niet duidelijk. Die wordt bij de wielen gegenereerd en daarop heeft de besturing geen invloed. Wel op het al-dan-niet doorgeven aan het stuurwiel, maar die onbalans blijf je dan (deels) wel voelen in de auto.

Groet,
JW

Prima om je eigen definities te maken, maar een centrepoint steering is niet het zelfde als “schuurstraal nul” bij een schuine fuseestand. Bij dat laatste heb je alleen een schuurstraal nul (als dat zó gewenst is door de constructeur, er kunnen ook positieve dan wel negatieve schuurstralen voorkomen) bij de nominale bandenspanning. Als de spanning daarvan sterk afwijkt zoals bij een lekke band zullen er grote krachten op het wiel komen, je stuur kan uit je handen geslagen worden. Bij een centrepoint steering blijft de schuurstraal altijd nul, ongeachte de bandenspanning.
Dat maakte de DS van de Gaulle bestuurbaar toen er twee banden kapot geschoten waren bij die aanslag Idea

Heb jij ooit met een ID/DS gereden, al-dan-niet voorzien van stuurbekrachtiging? Dan zou je moeten weten je dat deze wel degelijk een zelfcentrerende besturing heeft.
Dit effect wordt bereikt door een combinatie van fuseelangshelling en voorloophoek, op de zelfde wijze als dit het geval is bij je fiets, de fuseedwarshelling (KPI) speelt hier geen rol. Heb jij op je fiets een Diravi nodig om met losse handen te kunnen rijden?

Mbt tot onbalans is het dacht ik normaal spraakgebruik dat er dan onbalans in de wielen bedoeld wordt. Onbalans als gevolg van krachten van buitenaf ken ik niet in dit verband. Dat een auto onder die laatste omstandigheden rare capriolen kan uithalen is een ander verhaal, men leze de vele draadjes daar over Wink

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 13 oktober 2005 01:33 AM
  [ # 40 ]
JW schreef:

Dat maakte de DS van de Gaulle bestuurbaar toen er twee banden kapot geschoten waren bij die aanslag Idea

Heb jij ooit met een ID/DS gereden, al-dan-niet voorzien van stuurbekrachtiging? Dan zou je moeten weten je dat deze wel degelijk een zelfcentrerende besturing heeft.
Groet,
JW

Dat van die de Gaulle is ook z’n eigen leven gaan leiden, er waren twee banden lek, maar hij reed op militaire run-flat banden, dat gaf nogal een voordeel.

Lang geleden, ik kan niet garanderen dat het prefect werkte, maar je moest wel degelijk de bocht uit sturen.

Verder ga ik er natuurlijk vanuit dat je met fatsoenlijke bandenspanning rijdt.

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 13 oktober 2005 02:04 AM
  [ # 41 ]
oldenhage schreef:
eviltwin schreef:
oldenhage schreef:
eviltwin schreef:

@Oldenhage, heb je nu al met een C6 gereden of ben ik straks toch de eerste Wink

ik heb je een PB gestuurd twee dagen geleden…. aangekomen? of niet, ik twijfel daaraan omdat ik je al vaker een PB-tje stuurde en ik daar niets op hoorde..

Da’s blijkbaar fout gegaan, mijn inbox (persoonlijke berichten) is leeg, sorry Rolling Eyes

e-mail gehad? op hotmail? probeer mij anders eens een PB te sturen..

Thnx. Sorry voor het misvertand Wink

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
oldenhage
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005

- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Gepost: 31 januari 2006 11:35 PM
  [ # 42 ]

Laatse update van de vering van de C6, heb vandaag cursus gehad en ben dus weer wat wijzer geworden.

- Veerbollen van de C6 zijn niet voorzien van een schokdemper, ze zien er dus uit als voorraadbollen.

- Veersysteem is voorzien van een tweetal druksensoren die de gewichtsverdeling bekijken en daar de schokdemping op afstemmen.

- vanwege het gewicht en de veeruistlag is de C6 voorzien van een tweetal extra veerbollen tov 1 op de voorgaande modellen.

Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27811
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 01 februari 2006 02:44 PM
  [ # 43 ]

over hoeveel bollen praten we nu in totaal dan?

9 of 10?

Profiel  
 
Phritz
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 495
Geregistreerd: 23-06-2005

Gepost: 02 februari 2006 11:58 PM
  [ # 44 ]

Ik dacht 8, 4 veerbollen en 2 op de vooras en 2 op de achteras.
Of heb ik het mis Confused:

Profiel  
 
oldenhage
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005

- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Gepost: 02 februari 2006 11:59 PM
  [ # 45 ]

4 op de achteras en 3 op de vooras.

Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115

Profiel  
 
 
3 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook