Geheugen wissen van de automaat van een V6, type 1 ?
Ronald_Xantia
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 459
Geregistreerd: 16-08-2005

- C6 (2005-2012) 2.7 HDI BVA6 Exclusive
Gepost: 04 oktober 2005 03:26 AM

Hoi, een maandje terug een V6 automaat uit 2002 gekocht met 147.000 km. We rijden er nu een maand mee en het is heerlijk.
Maar deze auto heeft toch een ‘slimme’ of ‘zelflerende’ automaat ?
Kan ik deze automaat ook wat afleren en wel binnen de volgende 500km ?
Ik zit namelijk met het volgende probleem: Provinciale weg, ik rijd achter een voorligger die 70-75 km/u rijdt. Ik wil er even snel voorbij. De automaat zit bij deze snelheid natuurlijk al lang in z’n 4, bij kick-down wil die na een seconde nadenken wel naar de 3e versnelling, maar ja dat is a. te laat en b. te weinig.
Zet ik de automaat in sportstand (met knopje) dan gaat het perfect. Kick-down bij 70-75 km/u gaat tie gelijk terug naar z’n 2 en dan ben je er veilig en snel voorbij. Zelfs op de snelweg gaat dit goed, bij 110-120 km/u gaat hij bij kick-down nog terug naar 2, en dan is het met 5000+ toeren heerlijk accelereren.
Technisch lijkt er dus niks mis met automaat en motorvermogen, maar in normale stand (niet-sport) is de automaat zo lui.
Komt dat door het ‘inleren’ van de rijstijl van de vorige eigenaar (147.000 km) en kan ik dat dan soms laten reseten, of is de bak nou eenmaal zo?

Gr. Ronald

C6 2.7 V6 HDI Exclusive, BVA6, 10/2006, 180.000 km, Blue Mauritius Nacre, ORGA 10914CJ
Jinba Ittai Mazda ‘92 Black Miata, 180.000 mijl, ‘04 Mazdaspeed Miata, 42.000 mijl
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia en 3x C5)

http://images.spritmonitor.de/477229_5.png

Profiel  
 
oldenhage
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005

- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Gepost: 04 oktober 2005 03:38 AM
  [ # 1 ]

iedere dealer kan de computer van de bak voor je resetten, (mbv de computer)

Johan

Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115

Profiel  
 
Ronald_Xantia
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 459
Geregistreerd: 16-08-2005

- C6 (2005-2012) 2.7 HDI BVA6 Exclusive
Gepost: 04 oktober 2005 04:02 AM
  [ # 2 ]
oldenhage schreef:

iedere dealer kan de computer van de bak voor je resetten, (mbv de computer)

Johan

Zoiets dacht ik al, maar wat levert dat op? Hoev zelf(niet)lerend is die automaat, wat ga ik merken ?
Enig idee ?

Gr. Ronald

C6 2.7 V6 HDI Exclusive, BVA6, 10/2006, 180.000 km, Blue Mauritius Nacre, ORGA 10914CJ
Jinba Ittai Mazda ‘92 Black Miata, 180.000 mijl, ‘04 Mazdaspeed Miata, 42.000 mijl
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia en 3x C5)

http://images.spritmonitor.de/477229_5.png

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27809
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 05 oktober 2005 08:51 PM
  [ # 3 ]
M&M schreef:

automaat rijden is een kwestie van het rechterpedaal aanvoelen , inmiddels weet ik precies wanneer en hoe ik de bak kan laten reageren zoals ik dat wil Wink

dit heb ik ook altijd bij een automaat je zit te voelen om te zorgen dat die naar jou wens schakelt.

dan kan je toch net zo goed een schakelbak rijden? Confused

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27809
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 05 oktober 2005 09:19 PM
  [ # 4 ]
M&M schreef:
arjan_verkade schreef:

dan kan je toch net zo goed een schakelbak rijden? Confused

:neenee :neenee ... da’s voor mensen die denken dat ze het zelf beter kunnen Laughing

Moet er niet aan denken ... m’n C3 is al een schakelbak ... 1 is genoeg Twisted Evil  , automaat rijden is gewoon zeer relaxed , en al helemaal als je toch alleen maar in de file staat Wink

ach ja iedereen ze voorkeur Smile

dat is toch een eindelose discussie en daar loopt volgens mij een ander draadje over Smile
dus ik houd me maar in Mr. Green

Profiel  
 
Blade_
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 563
Geregistreerd: 10-02-2005

Gepost: 06 oktober 2005 12:51 AM
  [ # 5 ]

Je kunt de automatische aanpassing van de automaat laten resetten door een dealer.
Dan staat de bak weer op fabriekswaarden en zal dan opnieuw beginnen met inleren.
Als jij in de huidige situatie dermate anders rijdt (manier van gas geven e.d.) dan zal de bak uiteindelijk ook wel gaan inleren naar jouw rijstijl, dat duurt alleen wel langer als wanneer je de bak laat resetten.

In de sport stand schakelt een automaat altijd eerder terug en later op als in de “normale” stand. Dat zal ook altijd zo blijven.

Profiel  
 
Ronald_Xantia
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 459
Geregistreerd: 16-08-2005

- C6 (2005-2012) 2.7 HDI BVA6 Exclusive
Gepost: 06 oktober 2005 01:50 AM
  [ # 6 ]
Blade_ schreef:

Je kunt de automatische aanpassing van de automaat laten resetten door een dealer.
Dan staat de bak weer op fabriekswaarden en zal dan opnieuw beginnen met inleren.
Als jij in de huidige situatie dermate anders rijdt (manier van gas geven e.d.) dan zal de bak uiteindelijk ook wel gaan inleren naar jouw rijstijl, dat duurt alleen wel langer als wanneer je de bak laat resetten.

In de sport stand schakelt een automaat altijd eerder terug en later op als in de “normale” stand. Dat zal ook altijd zo blijven.

Blade, daar gaat het hele draadje over. Eerst lezen dan posten ?

Gr. Ronald

C6 2.7 V6 HDI Exclusive, BVA6, 10/2006, 180.000 km, Blue Mauritius Nacre, ORGA 10914CJ
Jinba Ittai Mazda ‘92 Black Miata, 180.000 mijl, ‘04 Mazdaspeed Miata, 42.000 mijl
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia en 3x C5)

http://images.spritmonitor.de/477229_5.png

Profiel  
 
Blade_
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 563
Geregistreerd: 10-02-2005

Gepost: 06 oktober 2005 01:57 AM
  [ # 7 ]
Ronald_Xantia schreef:

Blade, daar gaat het hele draadje over. Eerst lezen dan posten ?

Gr. Ronald

Confused: Nu maak je mij in de war.
Jouw vraag was toch of je de bak de ingeleerde rijstijl van de vorige eigenaar kan afleren en of een reset dan noodzakelijk is?

En daar gaf ik dus een antwoord op….......

Dus wat is anders de vraag exact?

Profiel  
 
Ronald_Xantia
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 459
Geregistreerd: 16-08-2005

- C6 (2005-2012) 2.7 HDI BVA6 Exclusive
Gepost: 06 oktober 2005 02:07 AM
  [ # 8 ]
Blade_ schreef:
Ronald_Xantia schreef:

Blade, daar gaat het hele draadje over. Eerst lezen dan posten ?

Gr. Ronald

Confused: Nu maak je mij in de war.
Jouw vraag was toch of je de bak de ingeleerde rijstijl van de vorige eigenaar kan afleren en of een reset dan noodzakelijk is?

En daar gaf ik dus een antwoord op….......

Dus wat is anders de vraag exact?

Dat was inderdaad de vraag, afleren of resetten.
Er zijn de laatste dagen al wat antwoorden geven dat resetten inderdaad een/de optie is.
Je antwoord voegt dus niks toe aan het draadje.

Gr. Ronald

Ps.Excuus als mijn vorige bericht wat bot klonk, dat was ook weer niet de bedoeling.

C6 2.7 V6 HDI Exclusive, BVA6, 10/2006, 180.000 km, Blue Mauritius Nacre, ORGA 10914CJ
Jinba Ittai Mazda ‘92 Black Miata, 180.000 mijl, ‘04 Mazdaspeed Miata, 42.000 mijl
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia en 3x C5)

http://images.spritmonitor.de/477229_5.png

Profiel  
 
oldenhage
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005

- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Gepost: 06 oktober 2005 02:17 AM
  [ # 9 ]

Nogmaals ik zou je leerkenveld gewoon even laten resetten, kost niets en je begint met een blanco pagina. Ook de computer past zich wel aan na verloop van tijd maar dit rijdt gewoon lekkerder (zit ook tussen de oren)

dus laten resetten

Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115

Profiel  
 
Ronald_Xantia
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 459
Geregistreerd: 16-08-2005

- C6 (2005-2012) 2.7 HDI BVA6 Exclusive
Gepost: 06 oktober 2005 02:28 AM
  [ # 10 ]
oldenhage schreef:

Nogmaals ik zou je leerkenveld gewoon even laten resetten, kost niets en je begint met een blanco pagina. Ook de computer past zich wel aan na verloop van tijd maar dit rijdt gewoon lekkerder (zit ook tussen de oren)

dus laten resetten

Dank, stond inmiddels al op mijn lijstje voor nazorg.
Eerste nazorg (garantie) werkzaamheden worden volgende week uitgevoerd door de Mazda dealer waar de auto gekocht is (6 maanden Bovag). Ging trouwens helemaal goed toen ik langs kwam. Ik had een lijstje met puntjes gemaakt, even gebeld dat ik langs zou komen. Chef-werkplaats heeft samen met mij even de auto langs gelopen. HIj moest wat navragen bij Citoren en wat onderdeeltjes bestellen en alles wordt geregeld.
Daarna overweeg ik even naar de dealer te rijden waar mijn Xantia in onderhoud is en deze C5 misschien in onderhoud kan komen, voor allerlei computerzaken die de Mazda dealer natuurlijk niet kan uitvoeren.
Zit ik nog wel met de afloop van garantie, start ik even een nieuw draadje voor.

Gr. Ronald

C6 2.7 V6 HDI Exclusive, BVA6, 10/2006, 180.000 km, Blue Mauritius Nacre, ORGA 10914CJ
Jinba Ittai Mazda ‘92 Black Miata, 180.000 mijl, ‘04 Mazdaspeed Miata, 42.000 mijl
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia en 3x C5)

http://images.spritmonitor.de/477229_5.png

Profiel  
 
Phritz
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 495
Geregistreerd: 23-06-2005

Gepost: 06 oktober 2005 03:00 AM
  [ # 11 ]
oldenhage schreef:

Nogmaals ik zou je leerkenveld gewoon even laten resetten, kost niets en je begint met een blanco pagina. Ook de computer past zich wel aan na verloop van tijd maar dit rijdt gewoon lekkerder (zit ook tussen de oren)

dus laten resetten

Misschien stomme vraag, maar wat is een leerkenveld Confused:

Profiel  
 
oldenhage
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005

- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Gepost: 06 oktober 2005 03:05 AM
  [ # 12 ]
Phritz schreef:
oldenhage schreef:

Nogmaals ik zou je leerkenveld gewoon even laten resetten, kost niets en je begint met een blanco pagina. Ook de computer past zich wel aan na verloop van tijd maar dit rijdt gewoon lekkerder (zit ook tussen de oren)

dus laten resetten

Misschien stomme vraag, maar wat is een leerkenveld Confused:

een kenveld wat zich aanpast aan diverse omstandigheden, zoals belasting, stand gaspedaal, stand stuur etc..

dit veld leert zichzelf steeds bij.

en ‘t is stommer als je het wel wil weten en niet vraagt Wink

Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 06 oktober 2005 03:43 PM
  [ # 13 ]

Ik weet niet of dit geldt voor de ES9J4, maar de oude ZPJ had ook een zelflerend motormanagementsysteem. Dit kosste ongeveer twee weken (20uur) om van de ene rijstijl naar de andere over te gaan.  Idea

Zijdelings gerelateerd aan dit: ik was altijd in de veronderstelling dat vanaf H2 (ca. 1994) ook het Hydractive enigszinds zelflerend was, maar ik ben daar in de documentatie nooit iets over tegen gekomen. Als dit zo is zou je dus ook de Hydractive compu kunnen laten resetten, Oldenhage weet jij hier iets van Confused:

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
oldenhage
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005

- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Gepost: 06 oktober 2005 06:22 PM
  [ # 14 ]
eviltwin schreef:

Ik weet niet of dit geldt voor de ES9J4, maar de oude ZPJ had ook een zelflerend motormanagementsysteem. Dit kosste ongeveer twee weken (20uur) om van de ene rijstijl naar de andere over te gaan.  Idea

Zijdelings gerelateerd aan dit: ik was altijd in de veronderstelling dat vanaf H2 (ca. 1994) ook het Hydractive enigszinds zelflerend was, maar ik ben daar in de documentatie nooit iets over tegen gekomen. Als dit zo is zou je dus ook de Hydractive compu kunnen laten resetten, Oldenhage weet jij hier iets van Confused:

@eveltwin, helaas de computer van het veersyteem is niet auto-adaptief. Hij past zich dus niet aan, aan de rijststijl. De computer van de C5 vering is wel te updaten, om het jojo efect tegen te gaan.

Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 12 oktober 2005 03:11 AM
  [ # 15 ]

thnx, ik weet 99% zeker dat ik hier in de introductie documentatie van H2 ooit iets over gelzen heb, maar details hebiknie.

Ik gok er op dat fabrikanten dat zelferende voor auto’s wat aan het minderen zijn ivm liability, stel je voor dat ze een zelflerend ESP bouwen, dat is voor 80% van de rijders onmerkbaar, levert plezier op voor 19% en 1% grijpt het aan om bij een ongeluk Bosch aan te klagen…zie ook het eerder verhaal over die Vel Satis die zgn op hol sloeg Wink

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook